معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۶:۰۴

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صربستان

انتظار می‌رود در سال 2024 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صربستان 10 درصد کاهش یابد؛ اگرچه صربستان در سال‌های اخیر رکورد هجوم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) را داشته است، اما در دوره‌های آینده در این سطح باقی نخواهد ماند و سرمایه‌گذاری‌های خارجی آتی تحت تأثیر رشد دستمزدها در صربستان و قیمت انرژی و همچنین کمبود کارگران ماهر قرار خواهد گرفت. همچنین می‌تواند تحت تاثیر عوامل خارجی شامل نرخ‌های بهره بالا و کاهش مالیات برای شرکت‌ها در اتحادیه اروپا قرار گیرد. به همین دلیل است که تحلیلگران و آژانس‌های رتبه‌بندی انتظار دارند که در سال‌های آینده، سهم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در تولید ناخالص داخلی صربستان به آرامی‌شروع به کاهش کند. حداقل نرخ مالیات برای شرکت‌های چند ملیتی مستقر در اتحادیه اروپا 15 درصد است. در سال‌های گذشته، این نرخ‌ها از 22.5 درصد در سال 2019 تا میانگین 21.7 درصد در سال 2022 متغیر بود. این قوانین برای شرکت‌های چند ملیتی و شرکت‌های داخلی اتحادیه اروپا با درآمد بیش از 750 میلیون یورو در سال اعمال می‌شود. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در صربستان 15 درصد و در مورد افراد غیرمقیم 20 درصد است. این بدان معناست که با تغییر سیاست مالیاتی اتحادیه اروپا، صربستان مزیت نسبی خود را از دست داده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صربستان در سال گذشته کمتر از 4.7 میلیارد دلار (4.3 میلیارد یورو) بود و در سال جاری به 4.2 میلیارد دلار کاهش می‌یابد که 10.6 درصد کاهش خواهد داشت. بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط بانک مرکزی صربستان، ارزش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که در سال گذشته به صربستان وارد شد به 4.52 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سال 2022 دو درصد رشد داشته است و خالص ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ماه ژانویه امسال بالغ بر 470.3 میلیون یورو بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 304.2 میلیون یورو یا 183.2 درصد افزایش داشته است.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/da-li-su-strane-investicije-u-srbiji-dostigle-vrhunac-fic-ove-godine-ocekuje-pad-od-106-odsto

تثبیت نرخ بهره معیار در صربستان

بانک مرکزی صربستان (NBS) اعلام کرد که نرخ بهره خود را بدون تغییر نگه می‌دارد. در جلسه هیئت اجرایی NBS رای به حفظ نرخ بهره معیار به میزان 9 ماه گذشته، یعنی 6.50 درصد داده شد و نرخ تسهیلات سپرده (5.25 درصد) و وام (7.75 درصد) نیز بدون تغییر ماند.این تصمیم به دلیل کاهش فشار تورمی جهانی و پیش‌بینی‌های میان‌مدت فعلی نشان دهنده تورم و عدم اطمینان جهانی در مورد قیمت انرژی و کالاهای اولیه است. هیئت اجرایی بانک مرکزی صربستان تاکید می‌کند که تصمیمات سیاست پولی آتی به حرکت عوامل کلیدی تورم در داخل و خارج و به سرعت کاهش بیشتر تورم داخلی بستگی دارد که این تصمیمات با در نظر گرفتن حفظ ثبات مالی و چشم‌انداز رشد مطلوب اتخاذ خواهد شد.

https://biznis.rs/novac/banke/referentna-kamata-nbs-ostala-nepromenjena-deveti-mesec-zaredom/

رشد پایین صدور پروانه‌های ساختمانی

اداره آمار صربستان (RZS) اعلام کرد تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در صربستان در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.6 درصد افزایش یافته و به 1797 مجوز رسیده است. اداره آمار صربستان همچنین اعلام کرد که ارزش کل پروژه‌های برنامه‌ریزی شده که برای آنها مجوزهای صادر شده در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد کاهش داشته است. اگر فقط ساختمان‌ها را در نظر بگیریم، 77.2 درصد پروانه‌ها برای ساختمان‌های مسکونی و 22.8 درصد برای ساختمان‌های غیرمسکونی صادر شده است، در حالی که اکثریت سایر پروانه‌ها مربوط به خطوط لوله، ارتباطات و خطوط برق (65.8 درصد) است. همچنین از ۲۱۶۹ درخواست تبدیل زمین حدود 543 درخواست مربوط به ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی و اداری بوده است. در ماه ژانویه تعداد مجوزها با 3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 1615 مورد رسید، در حالی که ارزش برآوردی پروژه‌ها 19.1 درصد افزایش یافت. در سال 2023، تعداد مجوزهای ساختمانی صادر شده در صربستان 6.4 درصد افزایش یافت.

https://rs.bloombergadria.com/ekonomija/srbija/56604/gradevinske-dozvole-ne-posustaju-80-odsto-je-za-stanove/news/

هزینۀ 4.4 میلیارد یورویی ساخت مترو بلگراد

سینیشا مالی، وزیر دارایی صربستان اعلام کرد که در اوایل سال آینده، انتظار شروع ساخت مسیر خط اول متروی بلگراد آغاز می‌شود. مالی اظهار کرد که اولین خط مترو تا سال 2028 یا حداکثر تا سال 2029 تکمیل خواهد شد. البته وی در سال 2021، قبل از شروع تورم، گفته بود که ساخت دو خط اول متروی بلگراد 4.4 میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. خط اول مترو طبق برنامه‌ریزی انجام شده دارای 21 ایستگاه به طول 21 کیلومتر و خط دوم دارای 24 ایستگاه در مسیری به طول 24 کیلومتر خواهد بود. ضمنا سرمایه‌گذار این پروژه دولت صربستان است.

https://nova.rs/vesti/biznis/nemamo-metro-ali-u-beogradskom-metrou-ima-54-zaposlenih-pogledajte-samo-kolike-su-im-mesecne-plate/

انتظار عملکرد مناسب برداشت میوه در صربستان

تولیدکنندگان میوه در استان ویوودینا صربستان برای گرده افشانی به زنبورداران به ازای هر کندو 1500 دینار می‌پردازند و علیرغم نوسانات زیاد دما، میوه کاران انتظار دارند در سال جاری برداشت میوه با 20 درصد عملکرد بالاتر را داشته باشند. کشاورزان اعلام می‌کنند که اگر از زنبورهای بیشتری برای گرده افشانی استفاده کنند، حتی این مقدار می‌تواند بیشتر شود. کشاورزان همچنین اعلام می‌کنند که میوه‌ها از حساس‌ترین مرحله فنو قبل از گلدهی خارج شده‌اند، اما خطر سرمازدگی همچنان وجود دارد. با این حال این موضوع آنقدر بزرگ نیست که کل عملکرد برداشت میوه را که باید 20 درصد بیشتر از سال گذشته باشد، تهدید کند. گونه‌های میوه‌ای مانند زردآلو، دیر رشد کردند و سرمازدگی نمی‌توانست کاری انجام دهد. همچنین کشاورزان انتظار دارند که عملکرد بالاتری در تولید آلو داشته باشند و حدود 160 هزار تن بیشتر از سال 2023 برداشت کنند. امسال یکی از پربارترین سال‌های ۲۰ سال اخیر برای صربستان خواهد بود و افزایش قابل توجهی در برداشت گلابی، آلبالو، تمشک و احتمالا گیلاس خواهد داشت.

https://biznis.rs/vesti/vocari-u-vojvodini-placaju-pcelarima-1-500-dinara-po-kosnici-za-oprasivanje/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما