معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۵:۳۱ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

بخش دوم از اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رشد تولید ناخالص داخلی پاکستان: تحلیل بخشی برای سه ماهه دوم 24-2023

تولید ناخالص داخلی (GDP) پاکستان در سه ماهه دوم سال مالی 2024-2023 نسبت به 2.2 درصد در مدت مشابه سال قبل، رشد متوسط 1 درصدی را تجربه کرد. این رشد عمدتاً ناشی از بخش کشاورزی بود که شاهد افزایش قابل توجه بود و به دنبال آن رشد اسمی در بخش خدمات بود. با این حال، بخش صنعت در این دوره با رکود مواجه شده اند. نکات کلیدی شامل رشد قوی در بخش کشاورزی، به ویژه در محصولات ضروری است، در حالی که بخش صنعتی با چالش هایی با رشد منفی در معدن، استخراج معادن و ساخت و ساز مواجه بود. علیرغم چالش ها، رشد مثبت در تولید در مقیاس بزرگ و صنایع برق، گاز و آب مشاهده شد. در همین حال، بخش خدمات گرایش‌های متفاوتی را نشان داد، با رشد در تجارت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و حمل‌ونقل، اما رشد منفی در بخش‌هایی مانند اطلاعات و ارتباطات، مالی، بیمه و مدیریت دولتی داشته است.

https://www.dawn.com/news/1824403/economy-expands-by-paltry-1pc-in-second-quarter

 اسلام آباد به دنبال معافیت آمریکا برای خط لوله ایران است

هدف دولت تازه منتخب پاکستان، معافیت از تحریم‌های احتمالی ایالات متحده در مورد نهادهای پاکستانی درگیر در ساخت خط لوله گاز پاکستان-ایران است. دکتر مسادیک مالک وزیر نفت بر ضرورت معافیت برای دوری از تحریم ها تاکید کرد. این تصمیم در تضاد با موضع وزارت خارجه است که در ابتدا جایی برای بحث یا چشم پوشی از طرف ثالث پیشنهاد نمی‌کرد. فوریت شروع ساخت و ساز به دلیل عدم انجام این کار می‌تواند منجر به جریمه‌های قابل توجهی شود. علیرغم تأخیرهای قبلی و چالش های ژئوپلیتیکی، دولت مصمم است با این پروژه به پیش برود و بر اهمیت آن برای امنیت انرژی و ثبات اقتصادی تأکید کند.

https://www.dawn.com/news/1823844/islamabad-to-seek-us-waiver-for-iran-pipeline

 آمریکا از خط لوله گاز پاکستان به ایران حمایت نمی‌کند

ایالات متحده آشکارا مخالفت خود را با پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران اعلام کرده و در مورد خطر احتمالی تحریم های مرتبط با تجارت با تهران هشدار داده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که تعامل تجاری با ایران می‌تواند منجر به تحریم‌های آمریکا شود و توصیه کرد که این عامل با دقت مورد توجه قرار گیرد. این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که وزیر نفت پاکستان قصد دارد این کشور را برای معافیت از تحریم های آمریکا در رابطه با پروژه خط لوله گاز اعلام کند. با وجود تأخیرها و چالش های تأمین مالی، این پروژه همچنان یک تلاش بلندمدت بین تهران و اسلام آباد است.

https://www.dawn.com/news/1824023/us-doesnt-support-pakistan-iran-gas-pipeline

 شرکت توسعه نفت و گاز با مسئولیت محدود (OGDCL) ذخایر هیدروکربن را در منطقه کوهات کشف کرد

شرکت توسعه نفت و گاز با مسئولیت محدود (OGDCL) از کشف قابل توجه ذخایر هیدروکربنی در منطقه کوهات، خیبر پختونخوا خبر داد. این کشف که در بخش اکتشافی چاه Togh-02 انجام شد، نتایج امیدوارکننده‌ای را در طول آزمایش به همراه داشت، با نرخ جریان گاز و تولید میعانات که نشان‌دهنده پتانسیل قابل‌توجهی است. این کشف منطقه بازی هیدروکربنی را در سازه توگ گسترش می دهد و فرصت های جدیدی را برای اکتشاف و توسعه در منطقه باز می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1823971/ogdcl-finds-oil-gas-in-kp

 مریم نواز شریف، سر وزیر پنجاب و وزیر دارایی در مورد بهبود اقتصادی گفتگو کردند

مریم نواز شریف، سر وزیر پنجاب با محمد اورنگ‌زیب، وزیر دارایی دیدار کرد تا تلاش‌های احیای اقتصادی را راهبردی کند. آنها در مورد طرح هایی برای تصمیم گیری‌های مردم پسند برای رسیدگی به بحران فعلی بحث کردند. بعدها، مریم نواز شریف و پدرش نواز شریف به همراه خواجه آصف وزیر دفاع، پروژه‌های عمرانی در سیالکوت را بررسی کردند. آنها همچنین با دکتر مهمت پاکاچی سفیر ترکیه برای تقویت همکاری با تمرکز بر تجارت و اقتصاد دیدار کردند. سفیر ترکیه بر تعهد خود برای تقویت روابط دوجانبه با پنجاب نیز تاکید کرد.

https://www.dawn.com/news/1823810/cm-maryam-meets-finance-minister-vows-to-fix-economy

 وزیر برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه خواستار تسریع در ساخت نیروگاه گوادر شد

احسان اقبال وزیر برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه رهبری نشستی را با هدف تسریع ساخت نیروگاه گوادر، یک ابتکار اساسی در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) بر عهده گرفت. وی با تاکید بر اهمیت آن برای زیرساخت های انرژی و توسعه اقتصادی، به سهامداران دستور داد تا به تنگناها رسیدگی کنند و ساخت و ساز را به سرعت آغاز کنند. تبدیل گوادر به یک مرکز تجارت دریایی، ادغام شده با کریدورهای اقتصادی جدید، برجسته شد و نقش محوری آن را در صنعتی شدن منطقه به نمایش گذاشت. احسان اقبال نسبت به پروژه‌های مختلف CPEC در گوادر ابراز اطمینان کرد و آنها را به عنوان کاتالیزور توسعه منطقه ای در نظر گرفت.

https://tribune.com.pk/story/2460640/minister-urges-speedy-work-on-gwadar-plant

 بسته شدن قرارداد کاشت یونجه الفا الفا با شرکت عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری آی ان پی، شورای ویژه تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه دام‌پروری با شرکت عربستان سعودی قرارداد بست. این قرارداد شامل کاشت یونجه  آلفا آلفا برای دام در زمینی به مساحت 5 هزار ایکر ( هر ایکر معادل 86/4046 مترمربع است) است، سپس یونجه صادر خواهد شد. لازم به یادآوری است این یونجه بزرگ‌ترین وسیله پروتئین برای دام است و جز تغذیه بنیادین دام‌هایی از قبیل اسب، گوسفند، بز و سایر دام‌های اهلی است.

https://www.thenews.com.pk/print/1169882-sifc-signs-agreement-with-saudi-company-for-expansion-of-livestock-sector

توضیحات مهم شرکت گاز جنوبی سوئی درباره افزایش مکرر در نرخ گاز

شرکت گاز جنوبی سوئی (Sui Northern Gas Company) ضمن ارائه توضیحات درباره افزایش مکرر در نرخ گاز بیان داشت: به دلیل کاهش ذخایر گاز است که افزایش صورت گرفت و ذخایر محلی گاز مدام در حال کاهش هستند. در طول 2 سال گذشته است که ارزش روپیه پاکستانی به میزان 55 درصد افت داشت و در عین حال همه قراردادهای خرید گاز با ارز دلار آمریکا بسته می‌شوند و این قراردادها به قیمت نفت خام یا نفت کوره گره می خورد. )روزنامه اکسپرس(

کاهش 10درصدی صادرات به امریکا و 17 درصدی واردات از امریکا  طی هشت ماهه نخست سال جاری

صادرات کالا و خدمات پاکستان به ایالات متحده آمریکا (آمریکا) در هشت ماهه نخست سال مالی جاری (2023-2023) نسبت به صادرات دوره مشابه سال گذشته 10.38 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر، واردات از آمریکا به کشور طی ماه‌های مورد بررسی به رقم 1191.518 میلیون دلار در برابر 1437.237 میلیون دلار در سال گذشته به ثبت رسیده است که 17.09 درصد کاهش نشان می‌دهد.

https://www.nation.com.pk/28-Mar-2024/pakistan-s-exports-to-us-decrease-by-10pc-in-8-months

پاکستان  یکی از  بزرگترین تولید کننده سیب زمینی

پاکستان با تولید سالانه حدود 7.8 میلیون تن سیب زمینی، یکی از کشوهای مهم در تولید این محصول است است. این کشور همچنین سالانه حدود 0.95 میلیون تن سیب زمینی صادر می‌کند که صادرات آن از ژانویه آغاز شده و تا پایان آوریل ادامه دارد. برخی از کشورهای عمده واردکننده سیب زمینی پاکستان عبارتند از سریلانکا، ازبکستان، افغانستان، مالزی، تاجیکستان و قزاقستان.

https://www.nation.com.pk/28-Mar-2024/phdec-hosts-webinar-on-sps-requirements-to-facilitate-potato-growers-exporters-for-potato-exports

 رئیس جدید انجمن بانک های پاکستان بعد از انتقال آقای اورنگزیب به وزارت دارایی انتخاب شد

انجمن بانک های پاکستان (PBA) با خوشحالی انتخاب آقای ظفر مسعود، رئیس و مدیر عامل بانک پنجاب (BOP) را به عنوان رئیس جدید انجمن اعلام می‌کند.

این انتصاب پس از انتقال آقای محمد اورنگ زیب، رئیس سابق PBA، که در اوایل ماه جاری نقش وزیر مالیه و درآمد پاکستان را بر عهده گرفت، صورت گرفت. مطابق با این تغییر، کمیته اجرایی PBA (EC) تشکیل جلسه داد و به اتفاق آرا افراد زیر را انتخاب کرد:آقای ظفر مسعود که در حال حاضر به عنوان نایب رئیس ارشد PBA و رئیس و مدیر عامل بانک پنجاب به عنوان رئیس انجمن فعالیت می‌کند.آقای یوسف حسین، رئیس و مدیر عامل بانک فیصل، به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره.آقای احمد خان بوزای، مدیر عامل و مسئول سیتی کشور سیتی بانک NA پاکستان، به عنوان نایب رئیس جدید انجمن.

https://www.nation.com.pk/28-Mar-2024/zafar-masud-elected-as-new-chairman-of-pakistan-banks-association

همکاری امریکا با شرکت پاکستانی برای توسعه صنعت بازی‌های رایانه ای

ایالات متحده، از طریق آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، یک همکاری پیشگامانه با Mindstorm Studio - یک توسعه‌دهنده برجسته بازی‌سازی پاکستانی - با هدف ایجاد فرصت‌هایی برای جوانان خیبر پختونخوا (KP) برای شکوفایی در صنعت بازی‌های دیجیتال اعلام کرد.

این همکاری گامی اساسی در جهت تقویت نوآوری، توسعه مهارت و توانمندسازی اقتصادی در میان جوانان منطقه است.

مشارکت بین USAID و Mindstorm Studio به دنبال بهره برداری از پتانسیل خلاق جوانان KP با معرفی برنامه‌های درسی مرتبط در دانشگاه‌ها و ترویج توسعه بازی به عنوان یک مسیر شغلی مناسب است.

USAID و Mindstorm Studio از طریق طرح‌هایی مانند مسابقه Game Jam و کارگاه‌های ظرفیت‌سازی، یک اکوسیستم بازی قوی را پرورش خواهند داد که به رشد اقتصاد دیجیتال KP کمک می‌کند.

https://en.dailypakistan.com.pk/24-Mar-2024/us-and-mindstorm-studio-partner-to-empower-khyber-pakhtunkhwa-youth-in-digital-gaming-industry

 توافقات پاکستان و افغانستان در رفع مسائل تجاری و امضای مجدد قرارداد تجارت ترجیحی

مقامات گفتند که پاکستان و افغانستان در جریان گفتگوهای تجاری در کابل به توافقات خاصی دست یافتند، از جمله آغاز مذاکرات در مورد توافقنامه تجارت ترانزیتی اصلاح شده و اجرای سند پذیرش موقت (TAD) برای رانندگان وسایل نقلیه تجاری.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه (FO) در یک نشست خبری هفتگی گفت که محمد خرم آغا وزیر بازرگانی از 24 تا 27 مارس برای گفتگو در مورد تجارت و ترانزیت دوجانبه با همتای افغان خود نورالدین عزیزی به افغانستان سفر کرده است.

دو طرف در مورد توافقنامه تجارت ترجیحی دوجانبه، اجرای TAD برای رانندگان وسایل نقلیه تجاری، حمل و نقل هوایی چندوجهی و مسائل مربوط به تجارت ترانزیتی بحث کردند.

مقامات سفارت پاکستان در کابل گفتند که پیشرفت‌هایی در زمینه‌های متعدد حاصل شده است - از جمله توافقنامه تجارت ترجیحی دوجانبه، ترانزیت هوایی، بهره‌برداری از گذرگاه‌های مرزی 24 ساعته برای مقاصد تجاری، رسیدگی به مسائل تجارت ترانزیتی از طریق افغانستان و تجارت ترانزیتی افغانستان که از پاکستان می‌گذرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت افغانستان گفت که هر دو طرف توافق کردند که در مورد توافقنامه تجارت ترانزیتی افغانستان و پاکستان (APTTA) گفتگو کنند و تصمیم گرفتند که توافقنامه تجدید نظر شده باید ظرف دو ماه نهایی شود.

مجاهد گفت همچنین توافق شده است که پاکستان در شش ماه آینده انتقال کالا از کانتینرهای بین المللی به کانتینرهای منطقه ای در بنادر کراچی را تسهیل کند.

https://www.dawn.com/news/1824449/pakistan-afghanistan-make-progress-on-trade-transit-in-kabul-talks

افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی و بهبود ارزش روپیه

SBP گزارش داد که ذخایر بانک مرکزی با اضافه شدن 4 میلیون دلار در هفته منتهی به 22 مارس 2024 به 8.021 میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی به منبع ورود به حساب خود اشاره ای نکرد، اما دلالان بازار بین بانکی گفتند بانک مرکزی دلار از بازار بانکی خریداری کرده است.ذخایر کشور در همان هفته به 13.427 میلیارد دلار رسید که 5.405 میلیارد دلار در اختیار بانک های تجاری بود.

از سوی دیگر، روپیه در برابر دلار همچنان افزایش یافت و در در بازار بین بانکی به 278.03 روپیه رسید. این موضوع باعث نگرانی کارشناسان بازار شد که با وجود ذخایر ضعیف دلار و کسری تجاری گسترده، نرخ ارز تا چه زمانی ثابت خواهد ماند. دولت با صندوق بین المللی پول (IMF) برای آزادسازی 1.1 میلیارد دلار به عنوان آخرین قسط 3 میلیارد دلاری قرارداد استندبای تعامل دارد. این جریان ورودی مورد انتظار باعث افزایش ذخایر SBP می‌شود، اما خروج یک میلیارد دلاری برای سررسید اوراق قرضه یورو در آوریل دوباره ذخایر SBP را کاهش می دهد.

https://www.dawn.com/news/1824407/sbp-reserves-rise-by-4m-rupee-gains-against-dollar

تجارت منطقه ای پاکستان

کسری تجاری پاکستان با 9 کشور منطقه با 10.98 درصد افزایش به 5.415 میلیارد دلار در هشت ماهه ابتدایی سال مالی، عمدتاً به دلیل افزایش قابل توجه واردات از چین و هند است. در حالی که صادرات به چین 42 درصد افزایش و صادرات به دیگر شرکای منطقه ای رکود یا کاهش یافته است. نکته مهم این است که تجارت پاکستان با افغانستان و بنگلادش با مشکلاتی مواجه شده است ، در حالی که تجارت غیررسمی‌با ایران ادامه داشت. سریلانکا با رشد قابل توجه صادرات به عنوان یک نقطه روشن ظاهر شد. داده‌های تجاری بر پویایی تجارت منطقه ای در حال تحول پاکستان و نیاز به استراتژی‌های صادراتی متنوع نیز تاکید می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1824180/trade-gap-with-nine-regional-states-widens

 هیئت مدیره شرکت هلدینگ PIA تایید شد، روند خصوصی سازی شتاب به دست آورد

کابینه فدرال با منصوب شدن طارق باجوا به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ PIA، گامی مهم در مسیر خصوصی سازی PIA را روشن کرده است. هیئت مدیره 11 نفره متشکل از مدیران مستقل و مقامات دولتی، از جمله چهره‌های برجسته بخش بانکی هستند. مدیر عامل PIA معاون مارشال هوایی امیر حیات هدایت این شرکت را بر عهده خواهد داشت. در همین حال، گفتگو با سرمایه گذاران بالقوه از هفت کشور نشان دهنده علاقه فزاینده به خصوصی سازی PIA است. وزارت هوانوردی فعالانه با سرمایه گذاران درگیر هستند و قصد دارند سفرای پاکستان در خارج از کشور را برای تسهیل این روند مشارکت دهند. علاوه بر این، تلاش‌هایی برای ارتباط با سرمایه‌گذاران محلی و افزایش مشارکت آنها در فرآیند مناقصه از طریق کنسرسیوم‌ها در حال انجام است.

https://www.dawn.com/news/1823975/cabinet-approves-11-member-board-of-pia-holding-company

 وزیر بازرگانی برنامه‌های آینده را بررسی می‌کند

جام کمال خان، وزیر بازرگانی فدرال، برنامه‌های دولت را در وزارت بازرگانی ارائه کرد. این جلسه با تاکید بر برنامه ریزی استراتژیک و همکاری، بر افزایش رشد اقتصادی از طریق ابتکارات بازرگانی و تجاری متمرکز شد. پس از بررسی، یافته‌ها و پیشنهادات به نخست وزیر ارائه خواهد شد که نشان دهنده تعهد به ایجاد یک محیط مساعد برای توسعه اقتصادی است.

https://www.nation.com.pk/28-Mar-2024/commerce-minister-leads-session-on-future-planning

 12.48 درصد افزایش صادرات به ترکیه

تجارت دوجانبه پاکستان و ترکیه در 8 ماه اول سال مالی رشد قابل توجه داشته است. صادرات پاکستان به ترکیه با 12.48 درصد افزایش به 233.11 میلیون دلار رسید، در حالی که واردات با 0.13 درصد کاهش به 333.74 میلیون دلار رسیده است. شایان ذکر است،در ماه فوریه رکورد واردات از ترکیه را با 45.43 میلیون دلار ثبت کرده است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-28/2327483

 رکورد افزایش 39 درصدی واردات چای

در 8 ماهه نخست سال مالی جاری، واردات چای سالانه افزایش چشمگیری داشته است. میزان ارز صرف شده برای واردات چای در مجموع 480.81 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل که واردات چای به 346.80 میلیون دلار رسیده بود، 39 درصد افزایش داشته است. به طور خاص، در فوریه 2024، واردات چای 45.20 میلیون دلار ثبت کرده است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-28/2327476

پاکستان به دنبال معافیت از تحریم های آمریکا برای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان است

در تلاش برای رعایت تعهدات قراردادی با ایران و رسیدگی به چالش‌های بخش انرژی، دولت پاکستان به دنبال چشم پوشی از تحریم‌های آمریکا در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان است. تصمیم برای ادامه ساخت بخشی از خط لوله در داخل خاک پاکستان با هدف جلوگیری از اختلافات حقوقی احتمالی و اجتناب از مجازات های سنگین در دادگاه‌های بین المللی است که حدود 80 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مصدق مالک، وزیر نفت، درخواست معافیت را تایید کرد و بر اهمیت حل مسائل قیمت گاز و اطمینان از برق مقرون به صرفه برای مردم تاکید کرد. وزیر نفت بر تعهد دولت به ایجاد زمینه بازی برابر برای ذینفعان در بخش انرژی، در بحبوحه تلاش ها برای اصلاح این بخش و کاهش بدهی دایره ای قابل توجهی که در حال حاضر 5 تریلیون روپیه است، تاکید کرد. علاوه بر این، مصدق مالک بر کارایی نیروگاه‌های LNG و پتانسیل استفاده از گاز محلی برای کاهش هزینه‌های تولید برق تاکید کرد. موضع دولت در خصوص معافیت از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا ، بر عزم این کشور برای پیشبرد همکاری‌های انرژی با ایران در کنار چالش‌های دیپلماتیک تأکید می‌کند.

https://tribune.com.pk/story/2460482/pakistan-to-seek-us-waiver-for-iran-gas-pipeline-project

 اقدام فوری به دستور شهباز شریف نخست وزیر برای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان

نخست وزیر شهباز شریف به بخش نفت دستور داده است تا به سرعت یک کمیته بین وزارتی برای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان تشکیل دهد و بر لزوم اقدام فوری تاکید کرده است. این پروژه که در طول سال ها با تاخیرهای قابل توجهی روبرو بوده است، نیازمند توجه فوری برای جلوگیری از جریمه‌ها و اطمینان از پیشرفت است. علاوه بر این، نخست وزیر مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای تقویت اکتشاف، ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر و ساده سازی حکمرانی در بخش انرژی صادر کرده است. این دستورالعمل ها جنبه‌های مختلف صنعت انرژی را پوشش می دهد و بر اهمیت اجرای به موقع و نظارت بر پیشرفت تاکید می‌کند. گزارش پیشرفت هفتگی برای اطمینان از پاسخگویی و اقدام به موقع در مورد این دستورالعمل ها الزامی‌شده است.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/03/25/pm-hurries-the-petroleum-division-into-kickstarting-14-year-old-gas-pipeline-project-to-avoid-penalties/

دولت خواستار حمایت از صنعت خودرو شد

عبدالوحید خان، دبیر کل انجمن تولیدکنندگان خودرو پاکستان (PAMA) ، به دلیل افزایش 641 درصدی واردات خودروهای دست دوم در پاکستان، خواستار مداخله دولت شد. او چالش های پیش روی صنعت خودروی محلی را برجسته می‌کند و خواستار اقداماتی برای مهار واردات غیرقانونی است. مرتضی مندویوالا برای حمایت از رشد صنعت، بومی سازی و کاهش عوارض واردات قطعات خودرو را پیشنهاد می‌کند.

https://tribune.com.pk/story/2460514/govt-urged-to-protect-auto-industry

 

 رکورد سرمایه گذاری 9.2 میلیون دلاری در بخش حمل و نقل

بر اساس آمار منتشر شده توسط هیئت سرمایه گذاری، بخش حمل و نقل پاکستان در هفت ماهه اول سال مالی جاری (ژوئیه 2023 تا ژانویه 2024) بالغ بر 9.2 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) دریافت کرده است. طی چهار سال گذشته، این بخش مجموعا 75 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب کرده است که نشان‌دهنده علاقه مداوم سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-26/2326568

صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا با وجود وضعیت GSP+ کاهش می یابد

کاهش صادرات پاکستان به کشورهای اروپایی با وجود وضعیت GSP+ نگران کننده است. صادرات در هشت ماهه نخست سال مالی جاری با 6.89 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 5.411 میلیارد دلار رسیده است. اروپای غربی که بازارهای بزرگی مانند آلمان و فرانسه را در بر می‌گیرد، 13.2 درصد کاهش قابل توجهی داشته است. با این حال، صادرات به اروپای شرقی اندکی افزایش یافت. بازار بریتانیا، علیرغم برگزیت، افزایش متوسط 1.65 درصدی را نشان داد. به طور کلی، صادرات پاکستان به اروپای غربی با کاهش قابل توجه صادرات به آلمان، هلند، فرانسه و بلژیک 13.2 درصد کاهش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1823401/exports-to-eu-states-fall-despite-gsp-status

 کاهش تورم به پایین ترین حد در 22 هفته اخیر رسید

تورم کراچی که با شاخص حساس قیمت (SPI) اندازه گیری می‌شود، در هفته منتهی به 21 مارس 2024 به 1.31 درصد به پایین ترین حد در 22 هفته اخیر رسید که دلیل آن کاهش قابل توجه قیمت گوجه فرنگی و پیاز است. کاهش نرخ تورم به دنبال تعلیق صادرات پیاز در ماه رمضان و پیش بینی ورود محصول جدید در ماه آینده است. با وجود کاهش، تورم نسبت به سال قبل همچنان بالاست. کاهش قیمت در سایر کالاهای اساسی از جمله سیب زمینی، سیر و حبوبات نیز مشاهده شد. اما قیمت گاز مایع (LPG) به دلیل ایجاد بازار سیاه افزایش یافت.

https://tribune.com.pk/story/2460224/inflation-slows-to-22-week-low

 صادرات پاکستان به چین در ژانویه تا فوریه نزدیک به 5 درصد افزایش یافت

غلام قدیر، رایزن سرمایه گذاری و بازرگانی سفارت پاکستان در چین، گزارش داد که صادرات پاکستان به چین در دو ماه اول سال 2024 به بیش از 468 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.96 درصد افزایش داشته است. اداره کل گمرک چین این ارقام را تایید کرد که حاکی از افزایش تقاضا برای منسوجات پاکستانی، محصولات چرمی، غذاهای دریایی و کالاهای کشاورزی در بازار چین است. صادرکنندگان پاکستانی از این فرصت برای گسترش صادرات خود به چین استفاده می‌کنند.

https://www.nation.com.pk/25-Mar-2024/pakistan-s-exports-to-china-up-nearly-5pc-in-jan-feb

 SNGPL به دنبال افزایش 147 درصدی قیمت گاز، سومین بار در یک سال است

سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (Ogra) در حال برگزاری یک جلسه استماع عمومی در لاهور در مورد دادخواستی است که توسط Sui Northern Gas Pipeline Limited (SNGPL به دنبال افزایش قابل توجه 147 درصدی قیمت گاز برای سال مالی 2024-25 است. در صورت تصویب، انتظار می رود این افزایش نرخ تورم را تحت تاثیر قرار دهد و بر اقشار فقیرتر جامعه فشار وارد کند. هدف این پیشنهاد رسیدگی به کسری درآمد پیش‌بینی‌شده SNGPL است، با افزایش پیشنهادی که قرار است از 1 ژوئیه 2024 اعمال شود. صنعت نساجی قصد دارد این افزایش را به چالش بکشد، با استناد به نگرانی‌ها در مورد تأثیر بالقوه آن و زیر سؤال بردن منطق پشت هزینه‌های مختلف که در دادخواست SNGPL ذکر شده است.

https://www.geo.tv/latest/536374-sngpl-seeks-147-gas-price-hike-3rd-time-in-one-year

 افزایش صادرات گوشت

صادرات گوشت و فرآورده‌های گوشتی با 40 درصد افزایش در حجم و 27 درصد افزایش ارزش طی هفت ماهه اول سال مالی 2024 شاهد افزایش قابل توجهی بوده است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-25/2326120

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما