معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

رضایت شهروندان اروپایی از کیفیت زندگی

بر اساس آمارهای منتشره توسط کمیسیون اروپا که در سطح منطقه‎ ای انجام شده، شهروندان اتحادیه اروپا دیدگاه مثبتی نسبت به وضعیت اقتصادی و کیفیت زندگی در منطقه خود دارند.

به طور خاص، بیش از هشت نفر از هر ده اروپایی (82٪) می‎گویند که کیفیت زندگی در منطقه آن‎ها خوب است. در عین حال، 65 درصد اروپایی‎ها می‎گویند که وضعیت فعلی اقتصاد منطقه آن‎ها خوب است. اروپایی‌ها بر این باورند که مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر آن‎ها با آن مواجه هستند، هزینه زندگی (31 درصد)، وضعیت اقتصادی و بیکاری (26 درصد) و سلامت (26 درصد) است. پس از آن مسکن (20%)، محیط زیست و تغییرات آب و هوا (19%) و سیستم آموزشی (18%) قرار دارند.

مردم یونان اقتصاد، عدالت اجتماعی و اشتغال (29 درصد) را به عنوان یکی از مهم‎ترین ابعاد برای آینده اروپا معرفی می‎کنند و پس از آن تغییرات آب و هوا و محیط زیست (24 درصد)، آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش را در رده‌های بعدی قرار می دهند. همچنین 24% دموکراسی، 21%، ارزش‎ها و حقوق و حاکمیت قانون،  21% بهداشت،  20% امنیت و دفاع اتحادیه اروپا و 20% مهاجرت را انتخاب کرده اند.

اعتماد به مقامات منطقه ای و محلی همچنان بالاست، همانطور که اعتماد به اتحادیه اروپا نیز بالاست. 58 درصد از پاسخ دهندگان تمایل دارند به مقامات منطقه ای و محلی اعتماد کنند و 38 درصد تمایل به اعتماد ندارند. اکثریت اروپایی‎ها هنوز خوشبین هستند: 66 درصد آن‎ها نسبت به «آینده منطقه خود» خوش بین هستند، در حالی که 32 درصد بدبین هستند. در عین حال، 55 درصد نسبت به «آینده اتحادیه اروپا» خوش بین هستند، در حالی که 42 درصد بدبین هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‎دهد که اکثریت اروپایی‌ها (47 درصد) هنوز تصویر مثبتی از اتحادیه اروپا دارند، در حالی که 21 درصد تصویر منفی و 30 درصد تصویری خنثی دارند. این نظرسنجی در مناطق اتحادیه اروپا هر سه سال یکبار در سطح منطقه ای برگزار می‎شود و تصویری دقیق از نظرات شهروندان اروپایی ارائه می‎دهد. این افکارسنجی بین 11 ژانویه تا 15 فوریه 2024 و به تعداد 62091 مصاحبه تلفنی در 194 منطقه انجام شده است.

بر اساس نظرسنجی موسسه MRB یونان که روز 9 اسفند از سوی موسسه OPEN  ارائه شد، «گرانی و افزایش قیمت‎ها» همچنان اولین مشکل یونانی‎ها با 53.5 درصد است. پس از آن نظام بهداشت و سلامت (31.3%)، سطح درآمد (20.6%)، تحصیلات (17.3%)، جرم و جنایت (15.6%)، توسعه (15%) و در نهایت بیکاری (11.9%) قرار دارند. شهروندان یونانی، همانطور که نظرسنجی‎ها نشان می‎دهد از گرانی و صرفه جویی به عنوان مهم‎ترین مشکل زندگی خود یاد می‎کنند. این موضوع نشان می‎دهد «بحران هزینه زندگی» همچنان در کانون توجه است. همانطور که می‎توان انتظار داشت، فقیرترین خانوارهای یونان تبعات تورم را به مراتب بدتر از ثروتمندترین‎ها تجربه می‎کنند.

آخرین گزارش ویژه صندوق بین المللی پول برای یونان نیز نشان می‎دهد 20 درصد فقیرترین جمعیت یونان بیش از 20 درصد از درآمد خود را صرف مسکن، آب، برق، گاز طبیعی و سایر سوخت‎ها می‎کنند که این نرخ بیش از دو برابر درصد ثروتمندترین افراد است. علاوه بر این، یونان به مدت دو سال قهرمان جدی گرانی‎ها در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است. قیمت مواد غذایی که علی‎رغم افت شاخص عمومی مصرف کننده در حال صعود است، رتبه‌های منفی را کسب کرده است. تورم، به ویژه در مواد غذایی، علی‎رغم مداخلات انجام شده در دوره قبل قیمت کالاها را در سطوح بالایی حفظ کرده است، در عمل به وضوح نشان داده می‎شود که قیمت اجناس در این کشور دائما رشد صعودی داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما