معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۹:۴۵

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر نخست وزیر تایلند به آلمان با هدف تقویت دیپلماسی اقتصادی و جلب حمیات آلمان برای عضویت در OECD

سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند از تمایل این کشور برای عضویت در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) خبر داد. او طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در برلین، از آلمان برای این تلاش حمایت کرد. چای واچارونکه، سخنگوی دولت، جزئیات این نشست را تشریح کرد و نشان داد که صدراعظم شولتز علاقه آلمان را برای تقویت روابط، به ویژه در عرصه اقتصادی، با کشورهای جنوب شرق آسیا ابراز کرده است. وی رشد بیش از 20 درصدی تجارت دوجانبه بین تایلند و آلمان را برجسته کرد. علاوه بر این، شولز تمایل خود را برای بررسی حمایت از آرمان‌های عضویت تایلند در OECD نشان داد که می‌تواند مسیر به سوی توافق تجارت آزاد (FTA) بین تایلند و اتحادیه اروپا را ساده کند. نخست وزیر سرتا نسبت به تجارت متقابل و ارتقای سرمایه گذاری بین دو کشور از طریق قرارداد آزاد تجاری تایلند و اتحادیه اروپا ابراز خوش بینی کرد. نخست‌وزیر 62 ساله تایلند ابراز امیدواری کرد که آلمان از پیشنهاد عضویت تایلند در OECD حمایت کند و از تلاش‌های این کشور برای تضمین ترتیبات سفر بدون روادید با کشورهای منطقه شنگن اروپایی حمایت کند.

ادعای نخست وزیر تایلند برای اتصال تایلند به جهان با انجام سفرهای متعدد

نخست وزیر سرتا تاویسین اذعان کرد که سفر خارجی او تایلند را به جهان و جهان را به تایلند متصل می‌کند تا بتواند به روی خارجی‌ها بازتر باشد و تایلند را از منظری متفاوت ببیند، این اظهارات در پاسخ به انتقادات سناتورها و اعضای احزاب مخالف به دلیل سفرهای زیاد نخست وزیر از کشورهای خارجی و هدر دادن پول کشور مطرح شده است.

او اخیراً برای اجلاس سران آسه آن-استرالیا از ملبورن دیدن کرده است. از آنجا، او به برلین، آلمان و سپس پاریس سفر کرد و با بسیاری از مدیران شرکت های برجسته ملاقات کرد. او سفر فرانسه خود را در کن به پایان رساند و قبل از پرواز به بانکوک در 13 مارس به برلین رفت . هر بار که او با رهبران کشورهای اروپایی، چه در تایلند و چه در خارج از کشور ملاقات می‌کند، از آنها برای بررسی پیشنهاد لغو روادید برای دارندگان پاسپورت تایلندی که از منطقه شینگن بازدید می‌کنند، درخواست حمایت می‌کند.

وی در حالی که در پاریس بود به مطبوعات گفت که فرانسه از پیشنهاد لغو روادید حمایت می‌کند زیرا ممکن است این پیشرفت تا پایان سال آینده به دست آید. نخست وزیر همچنین گفت که باید یک سال و نیم طول بکشد تا توافق آزاد تایلند و اتحادیه اروپا به نتیجه برسد.

سرتا تاویسین از نقش خود به عنوان وزیر دارایی چشم پوشی می‌کند

بر اساس گزارش رسانه‌ها، نخست وزیر سرتا تاویسین از نقش خود به عنوان وزیر دارایی چشم پوشی می‌کند، تغییری که ممکن است تنش با بانک تایلند (BoT) بر سر سیاست های پولی را کاهش دهد. برخی از منابع خبری عنوان نمودند که آقای سرتا سرمایه دار سابق املاک ممکن است Pichai Chunhavajira را به عنوان وزیر دارایی جدید منصوب کند، آقای پیچای که ماه گذشته به عنوان رئیس بورس تایلند (SET) منصوب شد، از نزدیکان آقای سرتا است و به نظر می‌رسد که می‌تواند فوراً سیاست‌های اقتصادی دولت را اجرا کند. بر اساس این گزارش، مشغله کاری آقای سرتا مانع از توانایی وزارت دارایی برای اجرای سیاست های اقتصادی جدید شده است و بر اساس این گزارش، انتصاب وزیر جدید به کاهش بار کاری نخست وزیر کمک خواهد کرد. نخست وزیر بارها احتمال تغییر کابینه را رد کرده و گفته است که اعضای دولت هفت ماهه او به خوبی کار می‌کنند و برای اثبات توانایی خود به زمان بیشتری نیاز دارند. انتخاب پیچای، کهنه کار بازار سرمایه، به عنوان وزیر دارایی ممکن است به کاهش تنش بین دولت آقای سرتا و بانک مرکزی کمک کند که نخست وزیر بارها بر سر رویکردهای احیای دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرقی آسیا با آن درگیر بوده است.

آقای سیتاپوت دبیر کل بانک مرکزی درخواست سرتا برای کاهش نرخ بهره را به عنوان راه حلی سریع برای تسریع رشد اقتصادی در میان طلسم تورم منفی رد کرده است. چالش‌های پیش روی وزیر دارایی جدید شامل طرحی برای اعطای 10000 بات (280 دلار آمریکا) به صورت نقدی به 50 میلیون نفر به عنوان بخشی از هدف افزایش مصرف است. این اقدام، یک وعده کلیدی انتخاباتی حزب فیو تای که ریاست ائتلاف را بر عهده دارد، توسط اقتصاددانان و بانک مرکزی به عنوان تورم‌زا و خطری برای تحکیم مالی مورد انتقاد قرار گرفته است. یکی از اقتصاددان ارشد مرکز تحقیقات Kasikorn : «داشتن یک وزیر دارایی جدید حرکت خوبی است زیرا مدیریت دو شغل کلیدی به طور همزمان بسیار چالش برانگیز است. وزیر دارایی باید کسی باشد که تصویر کلی اقتصادی را درک کند و بتواند بین اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت تعادل ایجاد کند. داشتن وزیر جدید همچنین ممکن است به کاهش تنش با بانک مرکزی کمک کند. اقتصاد تایلند در سال گذشته 1.9 درصد رشد کرد که از نرخ رشد همتایان خود در منطقه عقب بود. آقای سرتا می خواهد سرعت توسعه را به 5 درصد در سال افزایش دهد و مجموعه ای از اقدامات از جمله لغو روادید را برای تقویت گردشگری و جذب سرمایه گذاران در سراسر جهان برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی رونمایی کرده است. چشم‌انداز کند رشد و درگیری‌های دولت و بانک مرکزی سرمایه‌گذاران خارجی را متاثر کرده است و آنها را وادار کرده است تا امسال 1.5 میلیارد دلار از اوراق قرضه و سهام تایلند را تخلیه کنند. بات از بهترین عملکرد آسیا در سه ماهه پایانی سال 2023 به بدترین عملکرد در سال جاری پس از کاهش 4.4 درصدی در برابر دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما