معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۴:۱۳

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تایلند در انتظار پیامدهای مثبت محرک های اخیر اقتصادی چین بر اقتصاد خویش است

به گفته تحلیلگران، به نظر می رسد محرک های اقتصادی اخیر چین به طور غیرمستقیم به نفع چندین صنعت تایلند باشد و احساسات مثبتی را در بازار سرمایه و پول ایجاد کند و بورس تایلند را به 1500 واحد برساند. مرکز تحقیقات (K-Research)  گفت: محرک چین به سه بخش تقسیم می‌شود: اقدامات برای حمایت از بازار سهام، املاک و مستغلات، و کاهش نرخ بهره؛ این اندیشکده می‌گوید: «یک مشکل عمده در اقتصاد چین اعتماد پایین است. اقدامات اخیر هنوز فاقد یک کاتالیزور برای مصرف داخلی است که برای بهبود اقتصادی حیاتی محسوب می‌شود.» اندازه اقدامات در مقایسه با مشکلاتی که چین با آن مواجه است، حداقل در نظر گرفته می‌شود. در سال 2008، دولت چین یک محرک به ارزش 4 تریلیون یوان  (15 درصد تولید ناخالص داخلی) راه اندازی کرد. بسته محرک اخیر بدون در نظر گرفتن اثرات کاهش نرخ بهره و اقدامات املاک و مستغلات، تنها 3.3 درصد از تولید ناخالص داخلی ارزش دارد. K-Research خاطرنشان کرد: اقدامات برای حمایت از بازار سهام باید در کوتاه مدت روحیه سرمایه گذاری را بهبود بخشد، اما تأثیر بلندمدت آن به بهبود پایه‌های اقتصادی چین بستگی دارد.

برخی دیگر از تحلیلگران انتظار دارند بسیاری از صنایع تایلند از جمله پتروشیمی، بسته بندی، گردشگری و نفت، از محرک های اقتصادی چین بهره مند شوند. به عنوان مثال، صنعت پتروشیمی‌باید در کوتاه مدت شاهد بهبود باشد.

شرکت سهامی آسیا پلاس (ASPS) اعلام کرد که اقدامات محرک به بازارهای سهام چین و هنگ کنگ، کمک کرد تا در این هفته از سایر بورس ها پیشی بگیرند. این کارگزاری گفت: این اقدامات به نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین در رسیدن به هدف 5 درصدی خود در سال جاری کمک می‌کند. ASPS انتظار دارد که این اقدامات، شاخص بورس تایلند را به بالای 1500 واحد برساند. به این ترتیب، اگر اقتصاد چین بهبود یابد، رشد تایلند را تقویت خواهد کرد زیرا چین دومین بازار بزرگ تایلند پس از ایالات متحده است و 15.5 درصد از ارزش کل صادرات این کشور را به خود اختصاص می دهد. محصولات ساخت تایلند 1.83 درصد از کل واردات به چین را تشکیل می دهد و در رتبه 18 قرار دارد. علاوه بر این، مسافران چینی بیشتری احتمالاً با جیب پر پول تر از تایلند بازدید می‌کنند.

در همین راستا، ASPS سرمایه گذاری در بخش هایی را توصیه می‌کند که از بهبود اقتصاد چین سود می‌برند، از جمله بخش گردشگری، هتل و لجستیک از جمله فرودگاه‌ها و در وهله دوم، سازندگان قطعات الکترونیکی، توسعه املاک، مصالح ساختمانی، انرژی، غذا و نوشیدنی و لاستیک در این فهرست قرار می‌گیرند.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2873682/analysts-see-thai-stocks-

 مداخله بانک مرکزی تایلند برای تضعیف دستوری ارزش بات (ارز ملی تایلند)

بانک تایلند مداخله فعال خویش برای مدیریت ارزش بات در برابر دلار آمریکا با هدف اطمینان از هماهنگی نوسانات ارز با ارزهای منطقه را تایید کرد. دستیار رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این بانک اخیراً اقداماتی را برای تنظیم نرخ بات انجام داده است. وی اظهار داشت: مداخله ما قصد دارد با حرکت ارزهای منطقه ای هماهنگ شود و ثبات را تضمین کند. ذخایر بین المللی بانک مرکزی هم از این مداخلات و هم از کاهش ارزش دلار منتفع شده است. ذخایر ناخالص بین المللی در ماه آگوست به 235.6 میلیارد دلار افزایش یافت که در مقایسه با 230.6 میلیارد دلار در ژوئیه و 224 میلیارد دلار در ژوئن افزایش یافت. به همین ترتیب، خالص ذخایر بین المللی در ماه اوت به 262 میلیارد دلار در مقایسه با 258 میلیارد دلار در جولای و 252.6 میلیارد دلار در ژوئن افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که افزایش ارزش بات در برابر دلار، آن را به یکی از ارزهای پیشرو منطقه ای قرار می دهد، اما رینگیت مالزی جلوتر از بات است. او تقویت سریع بات را تایید کرد و اطمینان داد که بانک مرکزی از نزدیک نوسانات آن را برای کاهش هرگونه تاثیر منفی بر اقتصاد زیر نظر دارد. تعدیل در ارزش بات پیامدهای متفاوتی برای مشاغل محلی دارد. یک بات قوی‌تر می‌تواند درآمدهای صادراتی را به دلیل تبدیل ارز، به‌ویژه برای آن‌هایی که فاقد استراتژی‌های پوشش ریسک مؤثر هستند، کاهش دهد.

با این حال، خانم چایوادی تاکید کرد که بعید است که بات قوی‌تر تأثیر نامطلوبی بر بخش گردشگری در سه ماهه پایانی سال جاری بگذارد. او گفت: گردشگران بین‌المللی عموماً از یک بات قوی‌تر در برابر دلار استقبال می‌کنند که به آنها کمک می‌کند هزینه‌های خود را در تایلند بهتر مدیریت کنند. بازارهای بازدیدکنندگان کلیدی، از جمله چین، مالزی و ژاپن نیز شاهد افزایش ارزش ارزهای خود نسبت به دلار بوده اند که از این چشم انداز خوش بینانه حمایت می‌کند.

بانک مرکزی گزارش داد که تعداد گردشگران خارجی در ماه اوت به 3 میلیون نفر رسید که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش جزئی داشته است. با وجود این، هزینه‌های گردشگران ثابت مانده است. بانکوک پست گزارش داد که این بانک پیش بینی می‌کند تعداد مسافران خارجی در ماه سپتامبر نسبت به آگوست بهبود یابد.

https://aseannow.com/topic/1339606-bank-of-thailand-intervenes-to-manage-bahts-exchange-rate/

 تایلند برای نیل به توسعه پایدار، برنامه عضویت در بریکس و OECD را به صورت همزمان پیش می‌برد

ماریس سانگیامپونگسا، وزیر امور خارجه، بر اهمیت پیشنهاد تایلند برای پیوستن به بریکس و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD ) طی سفر اخیر خویش به مقر سازمان ملل تاکید کرد. آقای ماریس در خلال بیانیه ای، بر تعهد دولت به سیاست های مردم محور و تمرکز آن بر توسعه اقتصادی پایدار تأکید کرد. وی همچنین بر اهمیت اصلاحات در سازمان ملل برای مقابله با چالش های جهانی و تقویت صلح و امنیت برای حل مناقشات در سراسر جهان تاکید کرد. وزیر امور خارجه به وضعیت میانمار اشاره کرد که تایلند به عنوان یک همسایه نزدیک به آن کمک های بشردوستانه ارائه کرده و همه طرف ها را تشویق به حمایت از روابط صلح آمیز در آنجا کرده است. آقای ماریس همچنین بر اهمیت دستیابی به اهداف توسعه پایدار و نقش تایلند در ارتقای همکاری بین شمال و جنوب جهانی از طریق قصد خود برای پیوستن به OECD و Brics تاکید کرد. وی گفت: این همکاری در حل مسائل جهانی از جمله تغییرات آب و هوایی مهم است. کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی بر حقوق بشر و امنیت انسانی مسئولیت مشترک هر بخش و هر کشور است. وزیر امور خارجه با اشاره به نامزدی تایلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای دوره 2025-2027 بر تعهد تایلند به حمایت و ارتقای حقوق بشر تاکید کرد. وی همچنین به لزوم ایجاد یک آینده مشترک که در آن از همه محافظت می‌شود و می‌توانند از طریق همکاری جهانی پیشرفت کنند، با آمادگی تایلند برای ارتقای گفت وگو و اعتماد بین کشورها اشاره کرد.

 در طول این سفر، آقای ماریس همچنین با نمایندگان جامعه تایلندی، بخش تجاری و رسانه‌های مقیم نیویورک ملاقات کرد.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/2874373/maris-touts-global-ambition

درخواست  تایلند از ژاپن برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه خودروی برقی و تراشه

پیچای ناریپتاپان وزیر بازرگانی تایلند، ژاپنی‌ها را به سرمایه گذاری بیشتر در صنعت نیمه‌هادی‌ها (نیمه رسانا) و خودروی برقی دعوت کرد. به زعم او، از زمان وقوع کودتا در تایلند (2014) میزان سرمایه گذاری ژاپنی‌ها،90 درصد کاهش داشته است. او ادامه داد: امیدوارم ژاپن به تایلند نظر داشته باشد و ما نیز برای کمک به آن‌ها، تمام تلاش خود را خواهیم داشت و مشوق های لازم را به آنها ارائه می‌کنیم. در حال حاضر بسیاری از شرکت های خارجی فعال در زمینه تولید بردهای الکترونیکی (PCB) به تایلند شیفت کرده اند و سرمایه گذاری این بخش اکنون بالغ بر 150 میلیارد بات (هر دلار معادل تقریباً 33 بات) ارزیابی می‌شود. طبق اطلاعات بانک مرکزی، شرکت های چینی، تایوانی، ژاپنی و هنگ کنگی پیشتاز هستند.

تایلند همچنین در صدد جذب سرمایه گذاری در زمینه «های تک» از جمله خودروی برقی است و تلاش می‌کند که تایلند را به قطب تولید خودروهای برقی راست فرمان تبدیل کند. او گفت: ژاپن ممکن است همچنان در بحث تولید خودروی برقی ملاحظات خاص خود را داشته باشد و متمرکز بر خودروهای هیبریدی باشد، اما واقعیت این است که چین بیش از 400 برند خودروی برقی دارد که البته 100 برند آن می‌تواند دوام بیاورد و همچنان در زمینه تولید و تأمین خودروی برقی پیشتاز است.

 سرمایه گذاری 120 میلیارد دلاری ژاپن در تایلند

سفیر ژاپن در تایلند در سالروز امضای عهدنامه مودت و تجارت میان دو کشور که 137 سال از آن می‌گذرد، اعلام کرد: ژاپن طی 4 دهه گذشته، تقریباً 4 تریلیون بات در تایلند سرمایه گذاری کرده است که طیف وسیعی از حوزه‌ها را شامل شده و به رشد اقتصادی تایلند کمک کرده است.

تدام نگرانی صنایع و کسب و کارهای کوچک تایلند از افزایش ارزش بات و افزایش قیمت تمام شده کالای تایلندی

اتفاقات اخیر در بازار ارز تایلند، نگرانی فزاینده در مورد تعطیلی کارخانه‌ها در این کشور را برجسته کرده است. یکی از دلایل مهمی‌که به آن اشاره می‌شود، افزایش مداوم ارزش بات تایلند است که محصولات تایلندی را به طور قابل توجهی گران‌تر از کشورهای رقیب کرده است.

رویکرد بانک تایلند، که بات را به دلار آمریکا و عملکرد آن در برابر شاخص دلار ربط می‌دهد، زیر سوال رفته است. شاخص دلار ارزش دلار را در برابر سبدی متشکل از شش ارز از اقتصادهای بزرگ از جمله منطقه یورو، بریتانیا، سوئد، کانادا، ژاپن و سوئیس اندازه گیری می‌کند. در حالی که این استراتژی ممکن است در برخی زمینه‌ها منطقی به نظر برسد، اما منتقدان استدلال می‌کنند که تایلند را در مقابل رقبای مستقیم خود که در شاخص دلار گنجانده نشده اند، در مضیقه قرار می دهد.

بانک مرکزی تایلند از سال گذشته بات را در مقایسه با دلار آمریکا حدود 10 درصد تقویت کرده است، در حالی که رقبایی مانند چین، ویتنام و تایوان، ارزش ارزهای خود را تقریباً 10 درصد نسبت به دلار کاهش داده اند. این امر منجر به ضرر 20 درصدی هزینه برای صادرکنندگان تایلندی می‌شود و رقابت جهانی را برای محصولات تایلندی بسیار دشوار می‌کند. در نتیجه این اختلاف هزینه، بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و کوچک در تایلند تعطیل شده اند. کسب و کارهای کوچک و متوسط قبلاً به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند و محصولات کشاورزی از کاهش قیمت ها آسیب دیده اند. تعطیلی صنایع بزرگ از جمله کارخانه‌های خودروسازی و فولاد هم اکنون آغاز شده است و این نگرانی وجود دارد که این روند به سایر بخش های کلیدی نیز سرایت کند.

با توجه به این وضعیت، کارشناسان استدلال می‌کنند که بانک تایلند باید استراتژی ارزی خود را دوباره ارزیابی کند. آنها پیشنهاد می‌کنند که نرخ مبادله حداقل به 37 بات در هر دلار آمریکا تعدیل شود که همچنان در مقایسه با رقبا 10 درصد نقص ایجاد می‌کند. در حالت ایده‌آل، ارزش بات باید کاهش یابد تا کاملاً با رقبای کلیدی همسو شود و شکاف هزینه را تا 20 درصد کاهش دهد.

https://www.pattayamail.com/thailandnews/factories-and-smes-shutting-down-due-to-bahts-strength-making-thai-products-20-more-expensive-than-china-vietnam-and-taiwan-474027

 توجه تایلند به آغاز صادرات برنج غیر باسماتی هند

هند در حال آماده شدن برای از سرگیری صادرات برنج سفید غیر باسماتی است. دولت هند، نرخ  490 دلار در هر تن را برای صادرات برنج غیر باسماتی تعیین کرد. هند همچنین تعرفه صادراتی برنج را از 20 درصد به 10 درصد کاهش داد، اقدامی‌که قیمت های صادراتی این کشور را کاهش می دهد و کشورهای رقیب مانند تایلند، ویتنام، پاکستان و میانمار را ناگزیر به کاهش قیمت می‌کند.

قیمت برنج تایلند، 560 دلار در هر تن تعیین شده که پایین‌ترین سطح از 20 ژوئیه 2023 و نسبت به 565 دلار در هفته قبل است. وزیر بازرگانی تایلند پیشتر اعلام کرده بود: تاثیر افزایش ارزش بات بر صادرات به ویژه کالاهای کشاورزی در سه ماه آینده، محسوس خواهد بود.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2873817/indian-move-puts-more-pressure-on-thai-rice-prices

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما