معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

مزیت های سرمایه گذاری در تایلند از دیدگاه نخست وزیر این کشور

نخست وزیر تایلند در سخنرانی خود در نشست SUBCON Thailand 2024 ، تایلند را به دلیل داشتن شش مزیت متمایز نسبت به سایر رقبای خود در منطقه، برای تبدیل شدن به قطبی برای صنایع کلیدی از جمله خودروهای الکتریکی (EV) و تولید لوازم الکترونیکی بسیار مناسب توصیف نمود.

آقای سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند در سخنرانی خود در نشست SUBCON Thailand 2024 ، عنوان نمود که تایلند به دلیل داشتن شش مزیت متمایز نسبت به سایر رقبای خود در منطقه، برای تبدیل شدن به قطبی برای صنایع کلیدی از جمله خودروهای الکتریکی (EV) و تولید لوازم الکترونیکی بسیار مناسب است. وی این مزیت ها را به شرح زیر برشمرد: 

اولین مزیت تایلند آزادی از هرگونه تنش‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی است که آن را از سایر کشورها متمایز می‌کند. او گفت که بی طرفی تایلند این پادشاهی را به مقصدی جذاب برای شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در صنایع مربوطه و پروژه‌های بزرگ تایلند تبدیل نمود. وی گفت: "پروژه پل زمینی دولت، اگرچه 300 میلیارد دلار هزینه دارد، اما یک سرمایه گذاری مفید خواهد بود زیرا جایگزینی برای مسیرهای لجستیکی ارائه می دهد و تایلند را به عنوان یک پایگاه تولید و صادرات قوی معرفی می‌کند.

دومین مزیت تایلند شامل سیاست های دولت در ترویج استفاده از انرژی پاک است، با هدف اینکه انرژی تجدیدپذیر تا سال 2040 حدود 50 درصد از کل انرژی تولیدی کشور را به خود اختصاص دهد. 

مزیت سوم مذاکرات مداوم تایلند در مورد توافقنامه‌های تجارت آزاد (FTA) با چندین کشور است که امکان گسترش مداوم تجارت بین المللی را فراهم می‌کند. نخست‌وزیر گفت: ما اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با سریلانکا امضا کرده‌ایم و به مذاکره درباره قراردادهای آزاد تجاری بیشتر با اتحادیه اروپا، خاورمیانه و بریتانیا ادامه خواهیم داد. تایلند با حدود 20 کشور و اتحادیه، موافقتنامه تجارت آزاد امضا نموده و این روند در حال افزایش می‌باشد.

تمرکز تایلند بر بهبود کیفیت زندگی به چهارمین مزیت این کشور کمک می‌کند. وی خاطرنشان کرد که تایلند دارای یک سیستم مراقبت بهداشتی جامع با استاندارد بین المللی است که توسط بیمارستان‌های پیشرو پشتیبانی می‌شود، در حالی که مهاجران شاغل در تایلند از سهولت انجام تجارت تحت سیستم پنجره واحد ملی دولت و همچنین امکاناتی مانند مدارس بین المللی برخوردار هستند.

پنجمین مزیت، تعهد دولت به پیوند دادن کارآفرینان تایلندی به زنجیره تامین شرکای تجاری بین‌المللی است و این اقدام انتقال دانش و بهبود مستمر مهارت‌های نیروی کار تایلند را تسهیل می‌کند.

در نهایت، ششمین مزیت تایلند به عنوان مقصد سرمایه گذاری، زیرساخت های جامع ما است که شامل فرودگاه‌ها، جاده‌ها، سیستم ریلی و بنادر می‌شود. تایلند در حال پیگیری سریع توسعه بنادر اعماق دریا در کریدور اقتصادی شرقی بوده و که این مسیر بعنوان مسیرهای لجستیکی برای چندین صنعت کلیدی عمل خواهد کرد.

لازم به ذکر است نمایشگاه بین المللی تجاری2024  SUBCON که نخست وزیر تایلند در آن به سخنرانی پرداخت برای تامین بخشی و تطبیق تجاری سازندگان و پیمانکاران فرعی توسط انجمن ترویج قراردادهای فرعی تایلند از 15 تا 18 می در بانکوک برگزار شد. به گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه بیش از 500 شرکت داخلی و بین المللی در نمایشگاه مشارکت داشته و انتظار می رود قراردادهای تجاری زیادی با ارزش بیش از 22 میلیارد بات در این نمایشگاه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. 

امسال برای اولین بار، هیئت سرمایه گذاری «سمپوزیوم BOI: زنجیره تامین EV» میزبان این نمایشگاه بود و نمایندگان هفت سازنده خودروهای برقی(عمدتا چینی)که در تایلند سرمایه گذاری کرده اند، یعنی BYD، MG، Great Wall Motor، Neta، Changan، GAC Aion و Chery  نیز در این نمایشگاه حضور داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما