معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرار دادن هجده محصول و خدمات در «لیست منفی» کیف پول دیجیتال

به گفته معاون نخست وزیر و وزیر بازرگانی فومتهام ویچایچای، هجده محصول و خدمات در «لیست منفی» کیف پول دیجیتال قرار دارند و نمی‌توان آنها را با پول سود 10000 بات خریداری کرد. این اقلام شامل بلیط های قرعه کشی، نوشیدنی‌های الکلی، محصولات تنباکو، شاهدانه، کراتوم، محصولات حشیش و کراتوم، کوپن‌های سوغات، کوپن‌های نقدی، طلا، الماس، جواهرات، نفت کوره، گاز طبیعی، لوازم الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی و وسایل ارتباطی است. فومتهام گفت، با این حال، این لیست در صورت لزوم قابل بازنگری است، به خصوص اگر محصولاتی وجود داشته باشند که برای زندگی روزمره یا ایجاد شغل ضروری هستند. وزیر با رد ادعاها مبنی بر اینکه کسب و کارهای بزرگ بیشترین سود را از این طرح خواهند برد، تاکید کرد که این طرح بر روی سرمایه گذاری‌های کوچکتر مانند خرده فروشان مستقل، خواربارفروشی‌ها، فروشگاه‌های محلی، فروشگاه‌های زنجیره ای پرچم آبی و فروشگاه‌های تعاونی تمرکز خواهد کرد، به استثنای خرده فروشی‌ها و مراکز عمده فروشی و فروشگاه‌های بزرگ فومتهام گفت که همه آژانس‌های مربوطه، مانند بخش‌های تجارت داخلی و توسعه بازرگانی زیر نظر وزارت بازرگانی، وزارت کشور و کشاورزی، اکنون آماده ثبت نام توسط مشاغلی هستند که مایل به شرکت در این طرح هستند. وی فاش کرد که حدود 146000 فروشگاه با پرچم آبی، 5000 غذاخوری با پرچم آبی و حدود 400000 فروشگاه خرده فروشی، از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی، واجد شرایط عضویت هستند.

افزایش تبادل گردشگران تایلند و ژاپن

سازمان ملی گردشگری ژاپن (JNTO) از افزایش گردشگران تایلندی به ژاپن گزارش نمود. این سازمان عنوان نمود که در شش ماهه اول  سال 2024 حدود 618300  تایلندی به ژاپن سفر نموده که این رقم نشان دهنده رشد 24 درصدی نسبت به سال قبل و افزایش 90 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، قبل از همه گیری COVID-19 می‌باشد. این افزایش همزمان با کاهش قیمت ین است که در حال حاضر هر 100 ین  23 بات ارزش دارد که این موضوع می‌تواند دلیل اصلی افزایش سفر اتباع تایلند به ژاپن باشد. تنها در ماه ژوئن، تعداد گردشگران تایلندی وارد شده به ژاپن 54600 نفر ثبت شد که نسبت به سال قبل 6.3 درصد و نسبت به ژوئن 2019 افزایش 86.7 درصدی را نشان می‌دهد. محبوبیت مداوم ژاپن در بین گردشگران تایلندی با کاهش نرخ ارز و قیمت  مطلوب و ایجاد مسیرهای هوایی جدید تقویت شده است.

هواپیمایی تای ایرآسیا پیش بینی نمود که روند افزایش سفر به ژاپن در طول باقی مانده سال ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارش JNTO، گردشگران تایلندی از نظر ورود خارجی به ژاپن در سال 2024 پس از کره جنوبی، چین، تایوان، ایالات متحده و هنگ کنگ در رتبه ششم قرار دارند. تایلند از دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا  مانند فیلیپین، ویتنام، سنگاپور، اندونزی و مالزی در زمینه تبادل گردشگری با ژاپن پیشتاز است. بنا به اظهارات مدیر عامل تایلندی ایرآسیا، صنعت هواپیمایی همچنین شاهد افزایش بازدیدکنندگان تایلندی از چین در نیمه اول سال بوده که ناشی از سیاست جدید معافیت ویزای دائمی‌بین دو کشور می‌باشد از اول مارس سالجاری اجرایی شده است. شد. تقریباً 55000 تایلندی با هواپیما به چین پرواز کردند. این ایرلاین طی این مدت، 30 درصد افزایش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019 داشته است و 15 درصد از کل حجم مسافران این شرکت هواپیمایی را به خود اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما