معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۵:۲۱

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش حجم سرمایه گذاری خارجی در تایلند:

طبق اظهارات رئیس بانک مرکزی تایلند، سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) تایلند طی 20 سال گذشته در مقایسه با کشورهای منطقه، روند کاهشی داشته است. به گفته وی، در بحبوحه کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، لازم است انعطاف‌پذیری داخلی و توجه به اقتصاد محلی برای حفظ رشد اقتصادی بلندمدت، در دستور کار قرار گیرد. سهم بازار تایلند از ورودی خالص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان حدود 0.63 درصد است. در همین دوره، سهم بازار اندونزی از 0.07 درصد به 1.39 درصد، ویتنام از 0.16 درصد به 1.01 درصد و سهم مالزی از 0.32 درصد به 0.83 درصد افزایش یافه است. به گفته نامبرده، با توجه به این روند، تایلند باید به جای تکیه بر رشد خارجی، توجه بیشتری به توسعه داخلی داشته باشد.

https://www.bangkokpost.com/business

دستورکار نخست وزیر جدید تایلند برای بهبود فوری اقتصاد کشور:

خانم پاتونگتارن شیناواترا قصد دارد سیاست های سلف خود، سرتا تاویسین را ادامه دهد و در عین حال به چالش های مربوط به شرکت های کوچک و متوسط، بدهی‌های مردم به بانک ها و موسسات مالی، کشاورزی و گردشگری نیز رسیدگی کند؛ وی بر تعهد خود برای بهبود فوری اقتصاد تایلند با هدف ادامه سیاست های نخست وزیر سابق (آقای سرتا تاویسین) تاکید کرد.

شیناواترا در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشت که دولتش بر موضوعاتی مانند تجدید ساختار بدهی (کمک به مردم برای پرداخت اقساط بانکی) و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط، به ویژه در کشاورزی و گردشگری تمرکز خواهد کرد. با این حال، او در مورد تعدیل طرح جنجالی کیف پول دیجیتال، توضیحات واضحی ارائه نکرد. به موجب این طرح، دولت قرار است به 50 میلیون تایلندی مبلغ 10 هزار بات (معادل 227 دلار) یارانه اعطا کند.  

https://www.thailand-business-news.com/economics/160889-thailands-pm-paetongtarn-promises-immediate-economic-stimulus

افزایش حداقل حقوق و دستمزد تایلند از اول اکتبر 2024:

طبق اعلام وزارت کار تایلند، حداقل دستمزد کارگران در سراسر کشور به 400 بات (تقریباً 12 دلار) در روز افزایش خواهد یافت. این افزایش نشان دهنده افزایش قابل توجه حدود 14 درصدی نسبت به قبل است که بین 330 تا 370 بات در روز بود. شرکت هایی با کمتر از 200 کارمند، مشمول افزایش دستمزد کارکنان نخواهند شد. افزایش حقوق از اول اکتبر 2024 (9 مهر 1403) اعمال خواهد شد. وزیر کار تایلند همچنین از امکان درخواست همکاری از موسسات مالی برای اعطای اعتبار کم بهره به شرکت ها برای کمک به حفظ نقدینگی آنها پس از اعمال این افزایش، سخن گفت.

https://www.thailand-business-news.com/economics/162079-thailand-will-increase-its-minimum-wage-to-400-thb

شمارش معکوس تایلند برای توزیع کیف پول دیجیتال خود با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر:

تایلند قصد دارد اجرای برنامه «کیف پول دیجیتال» خود را تسریع کند و در گام نخست، 145 میلیارد بات (4.2 میلیارد دلار) برای کمک به جمعیت آسیب پذیر اختصاص دهد. هدف این طرح ، تحویل  10 هزار بات (227 دلار) به 50 میلیون تایلندی برای افزایش قدرت خرید است. دولت تایلند بر اهمیت طرح کمک مالی به عنوان راه حلی برای تحرک اقتصادی تاکید می‌کند.

این برنامه در ابتدا برای اواخر سال 2023 تنظیم شده بود، اما اجرای زودهنگام این برنامه در دستور قرار دارد، زیرا اقتصاد تایلند در سه ماهه دوم تنها 2.3 درصد رشد کرده است. علیرغم انتقادات اقتصاددانان در مورد تبعات این طرح، دولت از طرح کمک مالی به عنوان ابزاری برای احیای اقتصادی دفاع می‌کند. قرار است از 9 مهر 1403 پرداخت ها انجام شود.

https://www.thailand-business-news.com/economics/161146-thailand-to-launch-initial-4-2-billion-handout-program

همراهی سرمایه گذاران تایلندی با روند سرمایه گذاری جهانی:

معاون مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری تایلند،گفت: سرمایه گذاران تایلندی با روند سرمایه گذاری جهانی همراه هستند. سرمایه گذاران تایلندی به غیر از دارایی‌های رایج در تایلند و خارج از کشور مانند سهام و اوراق قرضه، به اعتبار خصوصی و ارزهای دیجیتال نیز علاقه مند هستند. ما دارایی‌ها را برای ارائه اطلاعات و محصولات سرمایه‌گذاری به مشتریان خود تجزیه و تحلیل می‌کنیم. سرمایه گذاری‌های پایدار نیز در بین سرمایه‌گذاران محبوبیت پیدا کرده‌اند، اگرچه برخی به دلیل نرخ بهره بالا در دو سال گذشته نتوانسته اند بازده قابل‌توجهی داشته باشند. بسیاری از شرکت‌های مدیریت ثروت خصوصی تایلندی و خارجی، برنامه‌هایی را برای کمک به سرمایه‌گذاران در انجام معاملات با قیمت رقابتی راه‌اندازی کرده‌اند؛ وی خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی نقش مهمی در تسریع تجزیه و تحلیل دارایی از منابع مختلف برای ارائه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مناسب برای سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند. او گفت: ما معتقدیم که شرکت‌های خصوصی مدیریت ثروت، هوش مصنوعی را برای ارائه خدمات شخصی‌شده‌تر اتخاذ خواهند کرد. افزایش سرمایه‌گذاران با ارزش خالص بالا و فوق‌العاده بالا نیز به رشد بازار ثروت خصوصی کمک کرده است. او توضیح داد که این گروه از سرمایه گذاران که به عنوان افراد دارای ارزش خالص بالا (HNWIs) طبقه بندی می‌شوند، نرخ رشد 10.3 درصدی را در سال 2023 تجربه کردند که از میانگین جهانی پیشی گرفت و اشاره کرد که HNWI ها ظرفیت سرمایه گذاری در بسیاری از انواع دارایی‌ها و شرکت های ترجیحی را دارند.

https://www.nationthailand.com/business/trading-investment/40041514

برنامه تایلند برای اخذ مالیات نقدی از گردشگران خارجی:

وزیر جدید گردشگری قصد دارد طرح جمع آوری مالیات گردشگری 300 بات برای هر مسافر (معادل 9 دلار) را آغاز کند. آقای سوروونگ تینتینگ گفت: من معتقدم که مجموعه صنعت گردشگری از عایدات این طرح سود می‌برد، زیرا می‌توان از درآمد حاصل از آن برای توسعه زیرساخت ها و جاذبه‌های گردشگری استفاده و امنیت را تضمین کرد. طرح هزینه گردشگری در سال 2022 توسط کابینه تصویب شد، اما از آن زمان تاکنون به تأیید سلطنتی نرسیده است. به این ترتیب، مسافر خارجی از طریق هوایی باید 300 بات بپردازد، در حالی که نرخ ورود از طریق دریا و زمین، 150 بات (4.5 دلار) است.

وی گفت: از آنجا که هنوز به زمان بیشتری برای مطالعه آمادگی سیستم نیاز است و وزارتخانه نمی‌تواند تصمیم بگیرد که آیا می‌تواند در سه ماهه آخر امسال این طرح را اجرا کند یا خیر؟ این وزارتخانه جزئیات را بررسی کرده و روش جمع آوری را به گونه ای نهایی می‌کند که گردشگران را دلسرد نمی‌کند. مضافاً، سیاست گردشگری تایلند موسوم به Ignite که توسط آقای سرتا تاویسین نخست وزیر سابق آغاز شده است، باید ادامه یابد.

آقای سوروونگ افزود: از آنجا که دولت متعهد شده است که ساخت جاذبه‌های جدید بویژه در شهرهای درجه دو را تقویت کند، ما بخش خصوصی را ترغیب خواهیم کرد و با ارائه راهکارهایی مانند مشوق های مالیاتی، سرمایه گذاری بیشتری جذب خواهیم کرد.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2866607/minister-aims-to-levy-300-baht-tourism-tax

تمدید کاهش ۷ درصدی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) 

کابینه تایلند، مصوبه کاهش ۷ درصدی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را با هدف کاهش تأثیر هزینه‌های زندگی و افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده، برای یک سال دیگر تمدید کرد. به گفته جیرایو هونگ ساب، مشاور نخست وزیر در امور روابط عمومی، کابینه طی روز سه شنبه (27 شهریور 1403) تصمیم گرفت کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به میزان 7 درصد، از اول اکتبر 2024 تا 30 سپتامبر 2025 تمدید کند. کاهش هزینه‌های زندگی، تحرک بخشی به هزینه‌های مصرف‌کننده و افزایش اعتماد تجاری به اقتصاد تایلند از اهداف این اقدام است. بر اساس مطالعه وزارت دارایی، تمدید کاهش ۷ درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای یک سال دیگر، بعید است که منجر به زیان بیشتر درآمدی برای دولت شود و تأثیری بر برآورد درآمد دولت برای سال مالی 2025 نخواهد داشت.

https://www.bangkokpost.com/business/general/2867681/cabinet-nod-for-vat-cut-extension

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما