معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰

فرصت و بحران برای تایلند در تقابل تجاری آمریکا و چین

یک رسانه محلی تایلندی در گزارشی به تاثیرات تقابل تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد تایلند پرداخته است.اهم مطالب به شرح زیر است:

جهان تحولات حساس و عمیقی را در جهت توسعه ائتلافات و بلوک بندی‌های امریکا تجربه می‌کند که یکی از پیشران‌های این تحولات اولویت امریکا در تقابل با چین و مهار آن است. بر اساس گزارش یکی از رسانه‌های محلی تایلند، کسانی که بیشترین  تأثیر از جنگ اقتصادی چین و امریکا را خواهند پذیرفت، تولیدکنندگان تایلندی قطعات الکترونیکی و خودرو برای بازارهای چینی هستند. در این گزارش آمده است که کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده با هدف قرار دادن بخش‌های استراتژیک مانند خودروهای الکتریکی، باتری‌ها، فولاد و مواد معدنی حیاتی تعرفه‌های واردات از چین را به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار (۶۶۰ میلیارد بات) افزایش می‌دهد. این تصمیم در حالی گرفته شده است که رئیس‌جمهور جو بایدن برای رقابت مجدد با رقیب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آماده می‌شود.

چایچان رئیس شورای ملی صادرکنندگان تایلند در این مورد گفت: درگیری تجاری ایالات متحده و چین در دهه گذشته عموماً به نفع کارآفرینان تایلندی بوده است، که محصولات بیشتری به ایالات متحده صادر کرده‌اند، زیرا ایالات متحده به دنبال تامین‌کنندگان جایگزین است."صادرات به ایالات متحده در ۱۰ سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد کرده است، به ویژه در قطعات خودرو، الکترونیک، لوازم الکتریکی و محصولات لاستیکی،" وی گفت: " اما با دور جدید جنگ تجاری، تولیدکنندگان تایلندی به مشکل خواهند خورد، به ویژه آنهایی که بخشی از زنجیره تامین چین هستند. چایچان پیشنهاد کرد که کارآفرینان تایلندی از این فرصت استفاده کنند تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های چندملیتی را به تایلند جذب کنند، به ویژه در صنایع کلیدی مانند قطعات خودرو، لاستیک و قطعات الکترونیکی. وی در همین راستا افزود: ما نیاز به ایجاد سامانه پشتیبانی (سیستم لجستیک) و زیرساخت جامع و همچنین مراکز آموزش و توسعه تحقیقاتی برای افزایش مهارت کارگران تایلندی و ارزش محصولات تایلندی داریم." 

کرینگکای تینوکول، رئیس فدراسیون صنایع تایلند (FTI)هم در این راستا گفته دور جدید جنگ تجاری ایالات متحده و چین می‌تواند هم به عنوان بحران و هم به عنوان فرصت دیده شود. وی گفت که جنگ تجاری می‌تواند بر صنایع مختلف از جمله تولید نیمه‌رساناها یا حتی برنامه‌های کاربردی تلفن همراه تأثیر بگذارد و ممکن است در نهایت به شرکای تجاری فشار آورد تا در میان دو قدرت بزرگ یکی را انتخاب کرده و مجبور به طرف داری کنند." تایلند خوشبختانه با هر دو طرف دوست است و ما توانسته‌ایم بی‌طرفی خود را حفظ کنیم،" وی گفت. "ما نیاز به تعیین هدف مشخص داریم و باید ساختار صنعتی خود را با روندهای جهانی که به سمت صنایع دوستدار محیط زیست حرکت می‌کنند، هماهنگ کنیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما