معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۱۰:۴۵ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 دیدار رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری با رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه

آقای سلطان رحیم زاده رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی جمهوری تاجیکستان در 6 مارس 2024 با رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه در تاجیکستان ملاقات و گفتگو کرد. در این دیدار وضعیت موجود و چشم‌انداز گسترش همکاری‌ها با بانک اروپایی بازسازی و توسعه، اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی، تامین مالی پروژه‌های اولویت دار و سازوکارهای اجرای پروژه‌ها، تبادل تجربه در زمینه تامین مالی پروژه‌های بخش خصوصی بررسی شد.             لازم به ذکر است که بانک اروپایی بازسازی و توسعه در تقویت بخش های مالی و خصوصی، حمل و نقل، انرژی، تامین آب و ارتقای سطح خدمات عمومی در تاجیکستان نقش مهمی ایفا می‌کند.            رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی جمهوری تاجیکستان و رئیس دفتر نمایندگی بانک اروپایی بازسازی و توسعه در تاجیکستان جهت افزایش و جذب سرمایه به سیستم بانکی و اقتصاد تاجیکستان  و تقویت همکاری در زمینه‌های مشخص شده علام آمادگی کردند.

https://avesta.tj/2024/03/11/v-dushanbe-obsudili-hod-realizatsii-investitsionnyh-proektov-ebrr-v-tadzhikistane/ Avesta.tj  4-  

بازدید هیات اجرایی بانک جهانی از پیشرفت نیروگاه برق آبی راگون 

  هیأت اجرایی بانک جهانی در 8 مارس در چارچوب سفر به جمهوری تاجیکستان با پیشرفت نیروگاه برق آبی راگون آشنا شدند. هیات اجرایی بانک جهانی با عثمان زودا معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان با حضور وزیر دارایی و وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان نشستی داشته اند.   متخصصان شرکت سهامی عام "روگونسکایا HPP" در باره پروژه و مشخصات ساخت این تاسیسات برق آبی در تاجیکستان توضیحاتی ارایه کردند.            بازدید کنندگان از پست شماره یک نیروگاه و محل سایت دیدن کردند و با روند پیشرفت کار بویژه ساخت تونل چهارم و محل ذخیره آب در بلند ترین سد سنگی جهان با ارتفاع 335 متر در منطقه ای به بلندی 1172 متر بالای سطح دریاآشنا شدند.

rogunskoj-ges/ Avesta.tj 5-  

 سهم زنان در تولیدات نساجی و پوشاک تاجیکستان

  خانم نعیما نورماتووا رئیس اتحادیه توسعه بخش خصوصی تاجیکستان اعلام نمود : 99 درصد از نیروی انسانی صنعت نساجی و پوشاک تاجیکستان را زنان تشکیل می دهند.  وی این موضوع را در مراسمی‌ به مناسبت روز مادر با عنوان "زنان در ردیف اول" مطرح نمود. نورماتووا همچنین خاطرنشان کرد که امروز اتحادیه توسعه بخش خصوصی تاجیکستان بیش از 60 درصد از بخش نساجی و پوشاک این کشور را هماهنگ می‌کند.  نورماتووا گفت: ما در کارگروه‌های وزارتخانه‌ها و ادارات کشورمان عضویت داریم و همچنین عضو شورای مشورتی رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان هستیم. وی همچنین خاطرنشان کرد 40 درصد از اعضای اتحادیه، از جمله مدیران، زنان هستند. اتحادیه تلاش می‌کند تا از کارآفرینی حمایت کند، کارآفرینی را توسعه دهد، فعالیت ها را گسترش دهد. وی از شرکای بین المللی برای حمایت از زنان کارآفرین دعوت کرد.

 https://avesta.tj/2024/03/07/tekstilno-shvejnaya-otrasl-tadzhikistana-na-99-sostoit-iz-zhenshhin/ Avesta.tj

نتایج مرحله اول پروژه «تحلیل ساختار بازار پول» در جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری خاور: در دیدار رئیس بانک بازسازی و توسعه اروپا  با رئیس بانک ملی تاجیکستان، نتایج مرحله اول پروژه «تجزیه و تحلیل ساختار بازار پول در جمهوری تاجیکستان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست تاکید شد تعیین زمینه‌ها و عوامل توسعه بازار پول بین بانکی و همچنین بازار اوراق بهادار در ارتقای سیاست پولی و اعتباری کشور و تضمین ثبات بخش مالی نقش مهمی دارد. همچنین بانک ملی تاجیکستان و بانک توسعه و بازسازی اروپا قرارداد همکاری در زمینه مطالعه و تحلیل ساختار بازار پول امضا کردند. بر اساس برنامه پیش بینی شده، گام­های بعدی برای ادامه پروژه تحلیل بازار پول در سال های آینده با تشکیل کارگروهی مورد نظر طرفین تاثیر مثبتی در ارزیابی و شناسایی موانع و بازار بین بانکی پول خواهد داشت.

بازار پول یکی از بخش‌های کلیدی نظام مالی است که به توسعه و ثبات اقتصاد کشور و همچنین توزیع مؤثر منابع بانکی در بخش‌های مختلف اقتصاد به منظور ایجاد زیرساخت‌های مدرن برای اعطای وام های کوتاه مدت و وجوه بین موسسات اعتباری کمک می‌کند. توسعه بازار پول، شرایط مساعدی را برای بهبود و اثربخشی فعالیت‌ها و وظایف بانک ملی تاجیکستان در نظام مالی این کشور فراهم می‌کند و به روند گذار به شیوه مدرن سیاست‌های پولی و اعتباری- هدف گذاری تورم کمک می‌کند. نظام مالی کشورهای توسعه یافته با بازار پولی توسعه یافته نتایج زیادی از جمله توسعه بازار اعتبار بین بانکی و افزایش مبادلات بین بانکی، تنظیم و مدیریت نقدینگی سازمان اعتباری، دسترسی به موقع سازمان اعتباری به نقدینگی کوتاه مدت در صورت کمبود وجوه، ورود سرمایه  بیشتر در سیستم بانکی به‌ویژه از سوی سرمایه‌گذاران خارجی، با اثربخشی ابزارها و سازوکارهای اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری مرتبط است.

طرفین در مورد کارهای انجام شده در مرحله اول این پروژه بحث و بر اهمیت آن برای تقویت بیشتر بازار پول (Money Market)   در تاجیکستان تاکید کردند.

https://khovar.tj/2024/03/nati-a-oi-mar-ilai-avvali-loi-ai-tashhisi-sohtori-bozori-pul-dar-um-urii-to-ikiston-barras-gardid/

 مشارکت تاجیکستان در نمایشگاه «ITB BERLIN-2024»

خبرگزاری خاور:  نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و تجارت «ITB BERLIN-2024» با حضور 175 هزار نفر از 187 کشور جهان در شهر برلین برگزار شد. هیاتی از کمیته توسعه گردشگری تاجکستان مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های دولتی و آژانس ها، دفتر اجرایی رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان، دانشگاه بین المللی گردشگری و کارآفرینی تاجیکستان، سفارت جمهوری تاجیکستان در آلمان، مدیران و کارکنان موسسات ارائه دهنده خدمات در زمینه گردشگری از جمله شرکت هواپیمایی «سامان ایر» و شرکت های گردشگری داخلی به ریاست معاون رئیس کمیته توسعه گردشگری  تاجیکستان رستم خالمتیان در این نمایشگاه شرکت کردند.

در سال 2024، کمیته توسعه گردشگری با حمایت دولت، غرفه گردشگری تاجیکستان در نمایشگاه مذکور را در مساحتی 64 متری برپا نمود. نمایشگاه بین المللی گردشگری و تجاری «ITB BERLIN-2024»  در مجموعه نمایشگاه برلین تا 7 مارس ادامه داشت .  

https://khovar.tj/2024/03/to-ikiston-ba-pesh-dar-namoishg1o-i-itb-berlin-2024-i-tidori-sajyo-ii-to-ikiston-muarrif-shud/

 حمایت بانک جهانی از برنامه توسعه تاجیکستان

خبرگزاری خاور:  عبدالسلام بِلا ، مدیر اجرایی گروه دوم آفریقا در هیئت مدیره گروه بانک جهانی با امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در شهر دوشنبه ملاقات کرد. بلا در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی درباره نتایج نشست اعلام کرد:  طی 30 سال گذشته، گروه بانک جهانی همکاری مستمر با تاجیکستان داشته و از برنامه توسعه این کشور حمایت کرده است. عبدالسلام بِلا افزود: بانک  جهانی برای حمایت از برنامه توسعه تاجیکستان با اعطای وام، کمک های بلاعوض و تامین مالی صندوق های امانی حمایت کرده است. تاکنون مجموع پروژه‌های اجرا شده در تاجیکستان 2.8 میلیارد دلار آمریکا می‌باشد و همکاری گروه بانک جهانی با تاجیکستان در زمینه‌های مهمی مانند توسعه سرمایه انسانی، ثبات و تغییرات آب و هوایی، انسجام اجتماعی، تقویت ظرفیت نهادی، ارائه خدمات عمومی و توسعه بخش خصوصی بوده است.

 در این دیدار، طرفین بر اهمیت سرمایه گذاری در نیروی انسانی، حفظ سرعت اصلاحات برای بهبود فضای کسب و کار و کارایی نهادهای دولتی به عنوان موتور توسعه پایدار و اقتصادی تاکید کردند. در پایان عبدالسلام بِلا به نمایندگی از هیئت مدیره بانک جهانی از مهمان نوازی و دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان صمیمانه قدردانی کرد.

مورخ 17/12/1402 (7/3/2024)

https://khovar.tj/2024/03/abdusalom-bello-bonki-a-on-r-znomai-rushdi-to-ikistonro-dastgir-menamoyad/

تاجیکستان از نظر تعداد خودرو سرانه در رتبه 154 در جهان و آخرین در بین کشورهای مشترک المنافع

به گزارش آسیا پلوس: تعداد وسایل نقلیه در تاجیکستان در سال­های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اما جمهوری تاجیکستان همچنان از نظر تعداد سرانه خودروهای سواری از همسایگان خود عقب است.

بر اساس آمار وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان تا اول مارس سال جاری، مجموعا 666 هزار و 74 دستگاه از انواع خودرو در کشور به ثبت رسیده است. این رقم تا سال 2023، 601  هزار و 136 دستگاه بوده است.  تا سال 2014 تنها 38 هزار و 939 دستگاه در این کشور ثبت شده بود.!!

بر اساس آمار وزارت حمل در حال حاضر 562 هزار خودرو سواری در این کشور پلاک گذاری شده است. از پاییز سال گذشته واردات خودروهای تولید شده قبل از سال 1392 (2013) به تاجیکستان ممنوع شده است. هدف از این ممنوعیت حفاظت از محیط زیست اعلام شده است. واردات خودروهای الکتریکی نیز در حال افزایش است - در سال 2023 ، حدود 1500 خودرو برقی - به جمهوری تاجیکستان وارد شده است. بر اساس اعلام این وزارتخانه، قرار است سهم خودرو های برقی در کشور به 20 تا 30 درصد افزایش یابد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، تاجیکستان از نظر تعداد سرانه خودرو - 55 خودرو به ازای هر هزار نفر - رتبه 154 را در جهان و آخرین رتبه در بین کشورهای مشترک المنافع را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر در تاجیکستان از هر 18 نفر، تنها یک نفر دارای خودرو شخصی می‌باشد. آمار برخی از کشورهای همسایه از نظر سرانه خودرو به ازای هر هزار نفر شهروند عبارت است از:  روسیه 395 خودرو،  قزاقستان  226 دستگاه ، قرقیزستان 201 دستگاه ، ترکمنستان 102 دستگاه و  ازبکستان  87 خودرو.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20240314/lish-kazhdii-18-i-zhitel-tadzhikistana-imeet-svoi-avtomobil

آغاز ساخت نیروگاه برق آبی «سناباد» در ولایت بدخشان برای تامین انرژی افغانستان و پاکستان

خبرگزاری آسیا پلوس از نشریه دولتی پیغام روشان: دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان گفت: ساخت نیروگاه برق آبی«سناباد» در منطقه روشان ولایت مختارکوهستان بدخشان امکان صادرات برق به خارج از کشور به ویژه شمال پاکستان و افغانستان را فراهم خواهد کرد. وی روز سه شنبه در جریان معرفی پروژه ساخت پست مدولار  در منطقه روشان گفت: ساخت تاسیسات بزرگ انرژی در منطقه آغاز می‌شود. به گفته وزیر، این پست که هزینه ساخت آن توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود، منطقه روشان را به مرکزی برای توزیع برق در ولایت تبدیل خواهد کرد و این پست به تامین برق بنگاه­های صنعتی جدید و منطقه روشان کمک می‌کند.

علیشیر میرزانبات رئیس ولایت بدخشان در این مراسم گفت که این منطقه نسبت به سایر مناطق کشور از برق بهتری برخوردار است و احداث نیروگاه برق آبی «سناباد» گام بزرگی در صنعتی شدن منطقه خواهد بود. میرزانبات افزود: امسال قصد داریم 50 شرکت صنعتی احداث و راه اندازی کنیم که باید برق رسانی شود.

شایان ذکر است که تفاهم نامه ساخت نیروگاه برق آبی «سناباد» با ظرفیت  100-125 مگاوات بین دولت تاجیکستان و بنیاد آقاخان به امضا رسیده است.

مدیریت سیستم برق ولایت بدخشان مستقل از سیستم انرژی تاجیکستان  و بر اساس قرارداد امتیازی با دولت جمهوری تاجیکستان فعالیت می‌کند و بر اساس قرارداد تا پایان سال 2027 توسط شرکت بین المللی پامیر انرژی اداره می‌شود. در حال حاضر مجموع ظرفیت تولید ایستگاه­های تحت مدیریت شرکت پامیر انرژی حدود 50 مگاوات می‌باشد.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240315/v-gbao-vozvodyat-ges-dlya-energoobespecheniya-afganistana-i-pakistana

 

کاهش 22 درصدی مبادلات تجاری تاجیکستان و اتحادیه اروپا در سال 2023

آسیا پلوس : حجم مبادلات تجاری تاجیکستان و اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی نسبت به یک سال قبل از آن کاهش قابل توجهی داشته است.

در دیدار رایمونداس کرابلیس سفیر و مدیر دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا با آشوربای صالح‌زاده معاون وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان اعلام شد که تاجیکستان در طول اجرای مرحله اول برنامه همکاری چندساله اتحادیه اروپا (از سال 2021 تا 2024 برای پروژه‌های اولویت‌دار در این کشور)  91 میلیون یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

نمایندگان اتحادیه اروپا اعلام کردند که پروژه جدید برنامه چندساله اتحادیه اروپا برای سال‌های 2027-2024 در حال تدوین بوده و میزان بودجه آن در سال جاری میلادی مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، حجم تجارت این کشور و اتحادیه اروپا در یک سال گذشته میلادی 401.5 میلیون دلار بوده است. این رقم برای سال 2022 بیش از 490 میلیون دلار ثبت شده است که نشان از کاهش 22 در صدی روابط تجاری با اتحادیه اروپا در سال 2023 دارد.

طی این نشست نمایندگان اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای اعطای کمک مالی 45 میلیون یورویی به تاجیکستان برای پروژه‌های انرژی اعلام کردند. همچنین تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، صنعت، بهداشت، درمان، آموزش، انرژی و توسعه روستایی، حمایت از بودجه، امنیت مرزها، حقوق بشر و حاکمیت قانون، اقتصاد سبز، دیجیتالی شدن، معرفی سیستم تجارت الکترونیک، ایجاد پارک‌های فناوری، مشارکت در تامین مالی ساخت نیروگاه برق آبی راغون از جمله محور های اولویت دار همکاری معرفی شد.

بنا بر گزارش وزارت کشاورزی تاجیکستان، اعضا هیات اتحادیه اروپا همچنین با قربان حکیم‌زاده وزیر کشاورزی این کشور دیدار کردند. حکیم‌زاده در این دیدار طرف اروپایی را از برنامه‌های توسعه در بخش کشاورزی، ظرفیت تولیدی و صادراتی کالاهای ارگانیک تاجیکستان آگاه نمود.

در این دیدار سارا رینالدی رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی کمیسیون اروپا، نسبت به همکاری مثمر ثمر و اجرای طرح‌های مختلف در بخش کشاورزی ابراز علاقه کرد.

برنامه شاخص چندساله اتحادیه اروپا برای کشورهای آسیای مرکزی در سال 2014 میلادی به تصویب رسید. بر اساس داده‌های نمایندگی اتحادیه اروپا در تاجیکستان، بودجه برنامه شاخص چندساله اخیر این اتحادیه، برای توسعه اقتصاد دیجیتال، افزایش ظرفیت انسانی و استفاده منطقی از منابع طبیعی در این کشور، پیش‌بینی شده بود

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240314/es-videlil-tadzhikistanu-91-million-evro-i-gotovit-novuyu-programmu-finansirovaniya

 تخصیص 7 میلیون دلاری یو اس اید(USaid) برای خانواد‌ه‌های آسیب‌پذیر تاجیکستان

آسیا پلوس: آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا برای کمک به خانواده‌های آسیب‌پذیری که با ناامنی غذایی فزاینده در تاجیکستان مواجه هستند ، 7 میلیون دلار به برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد ارائه کرد.

این مبلغ به برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد امکان  می دهد تا حمایت از جمعیت آسیب‌پذیر برای تامین نیازهای غذایی را تقویت نماید و ظرفیت دولت را برای مقابله با تاثیر افزایش مداوم قیمت‌ها را افزایش دهد.

طی دو سال آینده، این ابتکار با انتقال وجه نقد در ازای اقدام به فعالیت برای ایجاد دارایی‌های مولد ، به نفع 15 هزار خانواده اجرا خواهد شد. این دارایی‌ها تاب آوری بیش از 24 هزار خانوار را بهبود و در مجموع از 120 هزار نفر حمایت می‌کند.

مانوئل میکالر، سفیر آمریکا در تاجیکستان در این مورد گفت: از همکاری با برنامه جهانی غذا برای حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر که به دلیل افزایش قیمت جهانی غذا و کود  و به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین  در معرض فقر شدیدتری قرار دارند، مفتخریم.

ادهم مسلم، نماینده و مدیر کشوری برنامه جهانی غذا در تاجیکستان به نوبه خود گفت: مستقیما با کشاورزان خرده‌مالک، به‌ویژه کشاورزانی که توسط زنان و جوانان اداره می‌شود، همکاری می‌کنیم تا آنها را قادر به حفظ معیشت خود کنیم.

بر اساس ارزیابی بخش امنیت غذایی برنامه جهانی غذا و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد در تاجیکستان در سال 2023، حدود 1.56 میلیون نفر با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شدند.

با این حال، وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود یافته و تعداد افرادی که با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند از 20 به 16 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده ثبات وضعیت از ابتدای سال 2023 میلادی است.

برنامه جهانی غذا به دقت وضعیت امنیت غذایی و بازار را در سطح خانواده نظارت و بودجه لازم را برای حمایت از خانواده‌های ناامن غذایی در کشور بسیج می‌کند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل بزرگترین سازمان بشردوستانه جهان است که در مواقع اضطراری جان افراد را نجات و از کمک‌های غذایی برای ایجاد مسیری به سوی صلح، ثبات و رفاه برای افرادی که پس از درگیری، فاجعه و تاثیرات تغییرات آب و هوایی بهبود می‌یابند، استفاده می‌کند.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/society/20240312/usaid-videlilo-7-millionov-dlya-prodovolstvennoi-pomotshi-uyazvimim-tadzhikskim-semyam

 حمایت صندوق بین المللی پول از اجرای برنامه ثبات اقتصاد کلان در تاجیکستان

اوستا: در 28 فوریه 2024، هیات اجرایی صندوق بین المللی پول IMF به درخواست جمهوری تاجیکستان ، سند هماهنگی سیاست 22 ماههPCI را برای اجرای سیاست های اقتصادی و حمایت از اجرای اصلاحات ساختاری حیاتی تصویب کرد. بخش مطبوعات NBT گزارش می دهد، هدف برنامه PCI حمایت از ثبات اقتصاد کلان، تقویت چارچوب سیاستی مقامات کشور و تلاش آنها برای دستیابی به رشد پایدارتر و فراگیرتر می‌باشد. این برنامه هر شش ماه یکبار طبق یک برنامه زمانبندی مشخص بررسی می‌شود.

خاطرنشان می‌شود که هدف از این برنامه بهبود ثبات بودجه، افزایش فرصت ها برای هزینه‌های اجتماعی و عمرانی اولویت دار و در عین حال ادامه روند کاهش بدهی عمومی است. اصلاحات مالی تحت این برنامه، بسیج درآمد و کارایی هزینه‌ها را بهبود می‌بخشد، همچنین حمایت اجتماعی را برای آسیب پذیرترین اقشار جمعیت تقویت می‌کند و به انتقال تدریجی به هدف گذاری تورم کمک می‌کند. موضوعات اولویت دار در این برنامه عبارتند از:  افزایش فرصت ها برای توسعه بلندمدت تاجیکستان، بهبود حاکمیت بانک مرکزی، تقویت نظارت و مدیریت ریسک های مالی مرتبط با شرکت های دولتی، افزایش شفافیت و تاب آوری در برابر خطرات آب و هوایی.

مورخ 16/12/1402 (6/3/2024)

https://avesta.tj/2024/03/06/mvf-realizuet-v-tadzhikistane-programmu-po-podderzhke-makroekonomicheskoj-stabilnosti/

 ملاقات هیئت بانک جهانی با رئیس جمهور تاجیکستان

اوستا: از سرویس مطبوعاتی رئیس دولت، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در تاریخ 7 مارس 2024، هیاتی از هیئت مدیره بانک جهانی را به حضور پذیرفت. در این دیدار موضوعات همکاری‌های جاری و چشم انداز روابط میان تاجیکستان و بانک جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امامعلی رحمان از سطح همکاری تاجیکستان و بانک جهانی و اجرای پروژه‌های مختلف در کشور با مشارکت این موسسه مالی ابراز خرسندی کرد. در این گفتگو پیرامون تقویت تاب آوری اقتصاد کشور در برابر تهدیدات و خطرات و جذب بیشتر سرمایه گذاری از سوی همکاران توسعه در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور تبادل نظر شد. برای تضمین توسعه پایدار، طرفین بر جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، آبیاری، کشاورزی، حمل‌ونقل، اکولوژی، توسعه گردشگری، تقویت مقابله با پیامدهای بلایای طبیعی و همچنین در شکل‌گیری اقتصاد "سبز" و ارتقای بیشتر دیجیتالی شدن تاکید کردند.

حمایت از ادامه اصلاحات اقتصادی، تامین مالی توسعه انرژی و تضمین امنیت غذایی به عنوان نمونه ای از همکاری ثمربخش بین تاجیکستان و بانک جهانی شناخته شد. در ارتباط با شرایط دشوار دنیای مدرن، تغییرات اقلیمی و تشدید پیامدهای آن، انجام اصلاحات مستمر برای پیشگیری و کاهش تأثیر مخاطرات و عوامل منفی بر اقتصاد ملی ضروری تلقی شد. طرفین همچنین در مورد سایر موضوعات مورد علاقه دوجانبه گفتگوی پرباری داشتند.

مورخ 17/12/1402 (7/3/2024)

https://avesta.tj/2024/03/07/emomali-rahmon-prinyal-delegatsiyu-soveta-direktorov-vsemirnogo-banka/

تاجیکستان؛ رتبه اول رشد صنایع سبک بین کشورهای آسیای مرکزی تا پایان سال 2023

آسیا پلوس: بر اساس اطلاعات وزارت صنعت و فناوری‌های نوین تاجیکستان، در ژانویه 2024، حجم تولید نساجی و پوشاک 14.1 درصد افزایش یافته است و تولید پارچه با 2.9 برابر ، بیشترین افزایش را داشته است. تولید پارچه‌های پنبه ای 1.7 برابر و جوراب بافی نیز 14.8٪ افزایش یافته است. شیرعلی کبیر گفت: تولیدات صنعتی تاجیکستان در پنج سال آینده دو برابر خواهد شد. ارزش تولیدات با احتساب محصولات شرکت های پنبه پاک کن به 5.6 میلیارد سامانی رسید که 18.9 درصد بیشتر از سال 2022 است.

سهم صنعت سبک از کل تولیدات صنعتی تاجیکستان 11.8 درصد بوده و پس از معدن، فرآوری مواد غذایی و تولید برق در رتبه چهارم قرار دارد.    

وزیرصنعت تاجیکستان افزود در سال 2023 بیش از 127 هزار تن الیاف پنبه در تاجیکستان تولید شد.

او گفت: بر اساس پیش‌بینی شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور تا پایان سال 2025 در نظر دارد تولید الیاف را به 138 هزار تن و نخ پنبه را به 57.5 هزار تن افزایش دهد. بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، صدها بنگاه صنعتی طی 10 سال گذشته افتتاح شده و تنها در سال گذشته میلادی، 183 شرکت جدید صنعت سبک ایجاد شده است.

شیرعلی کبیر افزود: تاجیکستان در حال حاضر محصولات صنایع سبک را به بیش از 20 کشور جهان صادر می‌کند. صادرات این گونه کالاها در سال 2023 بالغ بر 300 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 19 میلیون دلار افزایش داشته است.

 گزارش عملکرد سیستم بیمه تاجیکستان در سال 2023

 خبرگزاری خاور: در سال 2023 با وجود تأثیر شرایط سخت جهان - تحریم های سیاسی، درگیری‌های تجاری و تأثیر آنها بر اقتصاد ملی، صنعت بیمه در تاجیکستان توسعه یافت.  این خبر را سراج‌الدین اکرامی، معاون رئیس بانک ملی ( مرکزی) تاجیکستان در نشست نهایی بررسی وضعیت نظام بیمه جمهوری تاجیکستان در سال 2023 بیان کرد.

سراج‌الدین اکرامی افزود: هدف بیمه اجرای اصل پوشش خسارت  است و در شرایط مدرن یکی از اهرم های ثبات مالی دولت ها است. خاطرنشان شد که در سال 2023، دارایی‌های سیستم 18.1 درصد نسبت به سال قبل، سرمایه سهام  18.7 درصد، ذخایر بیمه11.3 درصد، حق بیمه 33.9 درصد، سرمایه‌گذاری‌ها  6.8 درصد و پس‌انداز در بخش مالی افزایش یافته است.

حاکمیت کشور توجه ویژه ای به توسعه نظام بیمه ای داشته و دستورات مشخصی برای اجرای آن بر اساس استانداردهای بین المللی داده اند. به ویژه توجه سازمان مالی بین المللی به حصول اطمینان از توسعه صنعت جلب شد؛ چندین پروژه کمک فنی در حال حاضر اجرا شده است که شامل اجرای یک فرآیند گزارشگری و تحلیل مدرن، توسعه استراتژی توسعه بازار بیمه و ارتقای سطح حرفه ای متخصصان صنعت می‌باشد.

 سراج الدین اکرامی تاکید کرد:  بانک ملی تاجیکستان به منظور دستیابی به اهداف تعریف شده توسط دولت کشور، اقدامات به موقع و موثری را برای تضمین توسعه سیستم بیمه با استفاده از تمامی فرصت های موجود انجام می دهد.

بانک ملی تاجیکستان تغییرات و الحاقات مناسبی را در قانون جمهوری تاجیکستان "در مورد فعالیت های بیمه ای" - که در تاریخ 1 مارس 2024 به امضای محترم امامعلی رحمان رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان رسید- اعمال کرده است. ارائه اصلاحات و الحاقات به قانون جمهوری تاجیکستان "در مورد فعالیت های بیمه" با هدف بهبود سیستم سازمان بیمه، کنترل فعالیت های شرکت کنندگان در بازار بیمه و تنظیم سیستم صدور مجوز برای انجام فعالیت های بیمه ای می‌باشد.

مورخ 15/12/1402 (5/3/2024)

https://khovar.tj/rus/2024/03/podvedeny-itogi-deyatelnosti-sistemy-strahovaniya-tadzhikistana-v-2023-godu/

کنفرانس بین المللی چشم انداز توسعه پایدار پنبه در تاجیکستان

 به گزارش خاور: کنفرانس بین المللی با هدف بررسی استراتژی توسعه تولید پایدار پنبه و حمایت از زنجیره‌های تولید محصولات سازگار با محیط زیست تحت عنوان "چشم انداز توسعه پایدار تولید پنبه در تاجیکستان: اجرای تولید" در دوشنبه آغاز شد.  این کنفرانس به ابتکار وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان برگزار شد و هدف از برگزاری آن بحث در مورد موضوعات مختلف مرتبط با توسعه کشت پنبه و توسعه جهت گیری‌های اصلی استراتژی توسعه پایدار کشت پنبه در تاجیکستان است.

قربان حکیم زاده وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان اظهار داشت که کشت پنبه یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد این کشور است و در سال 2023 تقریباً 5 درصد از کل محصولات کشاورزی را تشکیل می دهد. وسعت زمین‌های کشت پنبه در در سال 2023 بیش از 175 هزار هکتار بوده  و بیش از 400 هزار تن پنبه  نیز بعمل آمده است. تاکید شد با توجه به افزایش جمعیت در جهان، تغییر اقلیم، افزایش دما و خشکسالی طولانی، یکی از مسیرهای مهم گذار به سمت صنعتی شدن سریع کشور، توسعه کشت پایدار پنبه است. کشاورزی پایدار پنبه شامل روش‌ها و شیوه‌هایی با هدف کاهش تأثیر منفی بر محیط‌زیست و افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی است. این روش ها شامل استفاده بهینه از آبیاری، تغذیه، بهبود انتخاب و تولید بذر، استفاده از ارقام باکیفیت مقاوم در برابر گرما و بیماری‌ها و آفات می‌باشد.  در همین راستا ، تاجیکستان چندین استاندارد بین المللی پایدار را معرفی کرده است که یکی از آنها ،  استاندارد Better Cotton است. هدف این استاندارد به طور کلی بهبود تولید پنبه است. یادآوری می‌کنیم که در سال 2013، تاجیکستان اولین کشوری بود که در بین کشورهای آسیای مرکزی با اجرای طرح های آزمایشی، استانداردهای پایداری را در زمینه کشت پنبه معرفی کرد. حمایت و توسعه تولید پایدار پنبه با ایجاد و توسعه خوشه‌های کشت و صنعت در تاجیکستان تا سال 2040 که توسط دولت تاجیکستان تصویب شده است، مطابقت دارد. این مفهوم با هدف توسعه خوشه‌های کشاورزی-صنعتی نوآورانه به عنوان اهرم هایی برای تقویت رقابت پذیری تولیدکنندگان تاجیک است.

مورخ 14/12/1402 (4/3/2024)

https://khovar.tj/2024/03/peshomad-oi-rushdi-ustuvori-pahtakor-dar-to-ikiston-doir-ba-on-dar-dushanbe-konferensiyai-bajnalmilal-o-oz-yoft/

https://sputnik.tj/20240304/khatlon-khostori-tahkimi-hamkori-uzbekiston-1061930506.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما