معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۹:۳۲ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کوبا در ماه ژانویه مقادیر بالایی محصولات غذایی و کشاورزی از ایالات متحده خریداری کرده است

در ژانویه گذشته، ایالات متحده محصولات کشاورزی و غذایی را به مبلغ 45,168,873 دلار به کوبا صادر کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 میزان 39.4 درصد افزایش داشته است. وزارت کشاورزی آمریکا در این رابطه در گزارش ماه اول سال خود توضیح داد که این رقم بزرگ است زیرا خرید مرغ از حجم فروش قبلی با 33,012,358 دلار فراتر رفته است. کوبا همچنین دانه سویا به ارزش 2,853,680  دلار، 1,283,853 دلار گوشت خوک، گوشت گاو به ارزش 608106 دلار و قهوه به ارزش 302612 دلار  از سوی کوبا از تامین کنندگان آمریکائی خریداری شده است . گوشت مرغ صادر شده توسط ایالات متحده به کوبا در ژانویه 2024 بالاترین ارزش تاریخی ماهانه از سال 2002 به این طرف بوده است. گوشت مرغ منبع اصلی پروتئین حیوانی در کوبا است. ارقام وزارت کشاورزی ایالات متحده شامل تمام صادرات گوشت مرغ به کوبا است که با همه انواع مشتریان نهایی (ایالت و شرکت های کوچک و متوسط) قرارداد می‌شود. بر اساس گزارش شورای اقتصاد و تجارت کوبا-آمریکا، در ماه اول سال خرید خودروهای مستعمل در ایالات متحده توسط افراد ساکن در این جزیره نیز افزایش یافته است و ارزش آن بالغ بر 3,071,000 دلار است. سال گذشته، ایالات متحده صادرات مواد غذایی به کوبا را 4.2 درصد افزایش داد. در آن سال همچنین افزایش واردات قهوه از ایالات متحده به رقم تاریخی 5.4 میلیون دلار رسید. کمک های بشردوستانه ایالات متحده به کوبا نیز در سال 2023 به 36563551 دلار افزایش یافت.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-03-14-u1-e199894-s27061-cuba-incrementa-compro-cifras-record-alimentos-estados-unidos

 مصر آمپول انسولین به کوبا صادر خواهد کرد

مصر صادرات آمپول انسولین به کوبا را برای درمان دیابت آغاز خواهد کرد. خالد عبدالغفار، وزیر کشور مصر گفت که این کشور می خواهد بازار دارویی در آمریکای لاتین را گسترش دهد و اکنون مرحله جدیدی از همکاری ثمربخش بین کشورش و کوبا آغاز شده است. این مقام گفت این دستاورد قابل توجه است زیرا نشان دهنده اولین حضور یک شرکت عربی، آفریقایی و مصری است که دارو را به کوبا عرضه می‌کند. Insulinagypt، انسولین انسانی ساخت مصر، از طریق یکی از شرکت های تابعه گروه دارویی عربی ACDIMA، که به عنوان نماینده مصر برای صادرات دارویی به کوبا عمل می‌کند، صادر خواهد شد. دکتر الفت گاراب، رئیس ACDIMA، گفت که شرکت او شامل گروهی از شرکت های تولید کننده داروسازی پیشرو است و محصولات آن در 80 کشور توزیع می‌شود. در ژانویه 2023، بازرگانان و مقامات کوبایی برای ارتقای همکاری پزشکی با این کشور از مصر دیدن کردند.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-03-11-u1-e43231-s27061-egipto-exportara-inyecciones-insulina-cuba

 شرکت Habanos SA رکورد گردش مالی 721 میلیون دلاری در سال 2023 را گزارش کرده است

شرکت Habanos SA، اصلی ترین شرکت توزیع سیگار برگ کوبایی، گردش مالی تاریخی 721 میلیون دلاری را در سال 2023 اعلام کرد که بیشتر از نتایج سال قبل است. افزایش 31 درصدی درآمد نسبت به سال گذشته نشان دهنده تداوم رشد و قدرت این برند در سطح جهانی است. خورخه پرز، معاون تجاری این شرکت، این دستاورد را در افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی‌هابانو برجسته کرد. در حال حاضر 159 خانه‌هابانوس و 17 عدد Cohiba Atmosphere در سرتاسر جهان حق امتیاز دارند. جشنواره اخیر هابانو در ماه مارس در هاوانا ، بیش از 2900 شرکت کننده از 108 کشور را گرد هم آورده بود. بیش از 160 روزنامه‌نگار از رسانه‌های مختلف بین‌المللی در این رویداد گرد هم آمدند که 79 شرکت از 11 کشور نیز در بخش نمایشگاه شرکت کردند. چین، اسپانیا و سوئیس به عنوان بازارهای اصلی سیگار برگ کوبایی از نظر گردش مالی هستند و چین را به عنوان یکی از پویاترین و جدیدترین بازارهای این محصول شناخته می‌شود .

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-02-27-u1-e207888-s27061-habanos-sa-reporta-facturacion-record-721-millones-dolares

 آمریکا در سال 2023 تقریبا 10 میلیون دلار خودرو به کوبا صادر کرد

بر اساس آمار شورای اقتصاد و تجارت آمریکا و کوبا (USCTEC) که مقر آن در ایالات متحده می‌باشد در سال 2023 خودروهایی از انواع مختلف به ارزش تقریبا 10 میلیون دلار از آمریکا به کوبا صادر شده است. طی سال 2023 خودروهای جدید به ارزش 357442 دلار، خودروهای دست دوم (4385612 دلار) و موتورسیکلت (186500 دلار) به این جزیره وارد شد. همچنین ارقام بالای خرید تراکتورهای مورد استفاده کشاورزی به ارزش 147247 دلار، خودروهای سواری (1790107 دلار از میامی و 175475 دلار از تامپا)، آمبولانس و ماشین نعش کش (78590 دلار) و کامیون قابل توجه است. میامی و تامپا به عنوان شهرهای اصلی که صادرات از آنجا به این جزیره وارد می‌شود، فهرست شده است. آوریل گذشته، وزارت خزانه داری ایالات متحده مجوزهایی را به بازرگانان میامی‌برای حمل خودرو، کامیون، تراکتور و حتی تریلر به شرکت های خرد و کوچک و متوسط و فعالین اقتصادی خود اشتغال در کوبا اعطا کرد. این مجوز 10 میلیون دلار است و فقط به بازیگران اقتصادی بخش خصوصی اجازه حمل و نقل را می دهد، نه به سازمان‌های دولتی کوبا. آمار مشابهی در سپتامبر 2023 منتشر شد و گزارش شد که کوبا فقط در آن ماه خودروهای دست دوم به ارزش نیم میلیون دلار از آمریکا وارد کرده است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-02-16-u1-e208933-s27061-importaciones-autos-cuba-eeuu-sumaron-casi-10-millones-dolares

 کوبا برای واردات تخم مرغ از کلمبیا آماده می‌شود

وزارت کشاورزی و موسسه کشاورزی کلمبیا (ICA) در بیانیه ای اعلام کردند که به زودی صادرات تخم مرغ تازه به کوبا را پس از تکمیل مذاکرات با مرکز ملی بهداشت حیوانات (CNA) این جزیره آغاز خواهند کرد. خوان فرناندو روآ، مدیر کل ICA گفت خوشحالیم که این خبر مهم را برای بخش طیور اعلام کنیم که مزایای زیادی برای اقتصاد ملی، ایجاد شغل و دگرگونی روستاهای کلمبیا به همراه خواهد داشت. بر اساس بیانیه مذکور مقرر است صادرات ماهانه سه تا پنج کانتینر تخم مرغ به کوبا آغاز شود. در میان کمبود فزاینده مواد غذایی که این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، کوبایی‌ها تقاضای زیادی برای تخم مرغ دارند. غذای مهمی‌که در سفره کوبا به دلیل کمبود گوشت ضروری است، در هاوانا برای یک شانه تخم مرغ 30 عددی حدود 3000 پزو باید پرداخت نمود. در ماه اکتبر، خبری مبنی بر کاهش 50 درصدی تولید تخم مرغ در کوبا به دلیل کمبود خوراک و تامین مالی برای تهیه مواد خام برای تولید آنها منتشر شد.

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-12-02-u1-e129488-s27061-cuba-prepara-importar-huevos-colombia

 کاهش تولید تخم مرغ در کوبا

تولید تخم مرغ در کوبا به دلیل کمبود خوراک و تامین مالی برای تهیه مواد خام برای تولید آنها 50 درصد کاهش یافته است. خورخه لوئیس پاراپار لوپز، رئیس گروه بازرگانی غذا و طیور (Gealav) اظهار داشت 99 درصد مواد اولیه مصرفی برای تولید خوراک (که برای تولید خوک نیز در نظر گرفته شده است) از جمله ذرت و سویا وارداتی است. روزانه بین 900 تا 1000 تن خوراک برای تغذیه پرندگان تولید می‌شود. با این حال روزانه 1500 تا 1600 تن مورد نیاز است. وی مدعی شد که این مقادیر کافی است تا تقاضا را برآورده کند و مانند قبل 10 یا 15 تخم مرغ در ماه برای هر مصرف کننده تخصیص داده شود. توزیع تخم مرغ برای سبد اولیه در کوبا به پنج تخم مرغ در هر نفر کاهش یافته است، اما حتی این مقدار نیز توسط دولت در اکثر استان‌ها تامین نمی‌شود. رئیس گروه بازرگانی غذا و طیور (Gealav) تحریم های دولت ایالات متحده را عامل محدودیت های کوبا در دسترسی به مواد خام لازم برای تولید خوراک می داند. محاصره همچنین ورود کشتی‌هایی با مواد خام به کشور را محدود کرده است و تعداد معدودی که از بندر هاوانا وارد کشور می‌شوند باید آن را به کل کشور منتقل کنند و این مستلزم هزینه بیشتر است. وی ابراز کرد که تولید تخم مرغ به صرفه نیست. هزینه تولید تخم مرغ بین 5.60 تا 6 پزو است و به قیمت 2.08 به مردم فروخته می‌شود که این تفاوت باعث زیان میلیون دلاری برای شرکت می‌شود. به همین ترتیب، به دلیل بحران سوخت مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا خوراک به مزارع برسد و این باعث بی ثباتی در تولید می‌شود.

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-10-27-u1-e199854-s27061-desploma-produccion-huevo-cuba

 نشست کمیسیون بین دولتی کوبا و روسیه

نشست بیست و یکم کمیسیون بین دولتی کوبا و روسیه برای همکاری‌های اقتصادی-تجاری و علمی-فنی در مسکو به ریاست معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی جمهوری کوبا، ریکاردو کابریساس رویز و دیمیتری چرنیشنکو، معاون رئیس جمهور روسیه در مسکو برگزار شد. معاون نخست وزیر کوبا در ابتدای سخنان خود بر ماهیت استراتژیک روابط اقتصادی، تجاری، مالی و همکاری بین بزرگترین کشور آنتیل و فدراسیون روسیه و لزوم ارتقای این روابط به سطح روابط سیاسی تاکید کرد. وی همچنین بر اراده و تصمیم مقامات کوبا برای کار سریع برای تحقق اهداف مندرج در دستور کار اقتصادی دوجانبه که بین دو دولت توافق شده است، تاکید کرد. پیش از آغاز این نشست، نشست روسای مشترک کمیسیون بین دولتی برگزار شد که در آن سران هر دو هیئت در مورد جنبه‌های اصلی کار این مکانیسم مشورتی دو جانبه با یکدیگر تبادل نظر کردند.

https://cubasi.cu/es/noticia/sesiona-comision-intergubernamental-cuba-rusia

 روسیه تامین نفت، گندم و کود به کوبا را در اولویت قرار داده است

دیمیتری چرنیشنکو معاون نخست وزیر روسیه تایید کرد که کشورش تامین هیدروکربن، گندم و کود به کوبا را در اولویت قرار داده است. وی عنوان کرد ما موضوع تضمین عرضه پایدار نفت، فرآورده‌های نفتی، گندم و کود را در اولویت قرار داده ایم، موضوعی که برای طرف کوبایی بسیار مهم است و وام جدیدی برای این منظور به‌هاوانا اعطا شده است. در نشست بیست و یکم سازوکار همکاری دوجانبه که در مسکو برگزار شد، نماینده روسیه تاکید کرد که بیش از 100 شرکت روسی در طول سال گذشته در این کشور کارائیب در حوزه‌هایی مانند صنایع سنگین، انرژی، بانکداری، کشاورزی، فناوری اطلاعات و گردشگری شروع به کار کرده اند. به همین ترتیب، چرنیشنکو ابراز اطمینان کرد که در آینده نزدیک فعالیت شرکت های روسی در جزیره کارائیب تأثیر مثبتی بر شاخص های تجاری دوجانبه خواهد داشت. وی اطمینان داد همزمان، چندین بانک روسی در حال بررسی امکان افتتاح دفاتر نمایندگی خود در کوبا در آینده نزدیک هستند.

در همین راستا، وی افزود که مسکو و هاوانا توافق کردند که تعامل در حوزه همکاری‌های بین بانکی را به سطح کیفی جدیدی برسانند. او گفت یک رویداد مهم، معرفی گسترده سیستم پرداخت MIR در سراسر کشور جزیره در سال 2023 است. در همین راستا، آلا باکینا، مدیر بخش سیستم پرداخت ملی بانک روسیه گفت که هر دو کشور زیرساخت تسویه حساب ایجاد کرده‌اند که به آنها امکان می‌دهد تا به حجم تجارت دوجانبه فعلی سرویس دهند.

نشست بیست و یکم کمیسیون بین دولتی کوبا-روسیه برای همکاری‌های اقتصادی-تجاری و علمی-فنی به ریاست ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی جمهوری کوبا، با همراهی وزرای گردشگری، خوان کارلوس گارسیا، و از بانک مرکزی، خوانا لیلیا دلگادو، و همچنین معاونان وزیران و مقاماتی که گروه‌های کاری را رهبری می‌کنند، علاوه بر سفیر کوبا در روسیه، خولیو گارمندیا برگزار گردید.

https://cubasi.cu/es/noticia/rusia-prioriza-suministros-petroleros-de-trigo-y-fertilizantes-cuba

 خبرنگار سی ان ان در کوبا از فروش تخم مرغ های وارداتی آمریکایی خبر داد

پاتریک اوپمن، خبرنگار سی ان ان در کوبا، از کشف تخم مرغ های وارداتی از ایالات متحده که در یک فروشگاه کوبا فروخته می‌شد، خبر داد. این خبرنگار گفت کوبا سالهاست که از آمریکا مرغ وارد می‌کند و حالا هم تخم مرغ. از جهاتی نسبت به تخم مرغ های تولید داخل قیمت کمتری دارند و در صورت داشتن کارت اعتباری برای خرید در دسترس هستند. در وب سایت هایی مانند سوپر مارکت 23 که در کوبا مواد غذایی می فروشند، از چند ماه پیش فروش تخم مرغ آمریکایی شروع شده است. تولید تخم مرغ در کوبا 50 درصد کاهش یافته است. دولت می‌گوید که این به دلیل کمبود خوراک و تامین مالی برای به دست آوردن مواد خام است. در پایان سال 2023، خورخه لوئیس پاراپار لوپز، رئیس گروه تجاری غذا و طیور (Gealav)، گزارش داد که 99٪ از مواد خام مورد استفاده برای تولید خوراک، مانند ذرت و سویا، وارداتی است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-02-02-u1-e199370-s27061-corresponsal-cnn-cuba-descubre-venta-huevos-importados-eeuu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما