معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۲:۵۳

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ چهارم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عدم افزایش قیمت برق و گاز صربستان در ماه مه

دوبراوکا جدوویچ، وزیر معدن و انرژی صربستان اعلام کرد که که قیمت برق و گاز در صربستان در ماه مه افزایش نخواهد یافت. وی اظهار داشت که در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول در نوامبر 2023 به این نتیجه رسیده است که نیازی به افزایش قیمت برق و گاز در ماه مه امسال نیست. گزارش صندوق بین‌المللی پول که در 21 دسامبر 2023 منتشر شد، افزایش جدیدی در قیمت برق و گاز صربستان را پیش‌بینی نمی‌کند، در حالی که گزارش قبلی صندوق بین‌المللی پول که دقیقا یک سال پیش منتشر شده بود، پیش‌بینی می‌کرد که در سه تاریخ 1 مه 2023، 1 نوامبر 2023 و 1 مه 2024 افزایش قیمت برق (با 8 درصد) و گاز (با 10 درصد) باشد.

https://novimagazin.rs/ekonomija/318307-ministarka-kaze-da-struja-i-gas-nece-da-poskupe-u-maju---a-sta-kaze-mmf

تورم سالانه صربستان در ماه فوریه

اداره آمار صربستان اعلام کرد تورم در صربستان در ماه فوریه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به 5.6 درصد رسید. البته تورم در ماه ژانویه 6.4 درصد بود و قیمت محصولات و خدمات مصرف خصوصی در فوریه 2024 نسبت به ژانویه 2024 به طور میانگین 0.6 درصد افزایش داشته است. تورم در ماه فوریه 2024 نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.6 درصد و نسبت به دسامبر 2023 به طور میانگین 0.9 درصد افزایش داشته است.

https://www.rtv.rs/sr_lat/ekonomija/finansije/inflacija-u-februaru-pala-na-5-6-odsto-na-godisnjem-nivou_1523462.html

آمار تجارت خارجی صربستان در ژانویه

تجارت خارجی صربستان در ماه ژانویه به 4.8 میلیارد یورو رسید که 4.9 درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته است. در مجموع 2.1 میلیارد یورو کالا از صربستان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6 درصد کاهش داشته و واردات نیز 2.7 میلیارد یورو بوده که 7.5 درصد کاهش داشته است. کسری تجاری ماهانه صربستان در ماه ژانویه به 533 میلیون یورو رسید که یک چهارم کمتر از ژانویه 2023 است و پوشش واردات با صادرات 80.1 درصد است. مهمترین شریک تجاری صربستان در ماه ژانویه هم در صادرات و هم در واردات کشور آلمان بوده است. صربستان 343 میلیون یورو به بازار آلمان صادر کرده است در حالی که از آلمان در حدود 325 میلیون یورو کالا وارد کرده است. ایتالیا، دومین بازار بزرگ صادراتی صربستان با حدود 147 میلیون یورو بوده و پس از آن مجارستان با 136 میلیون یورو و بوسنی و هرزگوین با 122 میلیون یورو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در بخش واردات، پس از آلمان، چین با 287 میلیون یورو، مجارستان با 177 میلیون یورو، ایتالیا با 167 میلیون یورو و روسیه با 160 میلیون یورو قرار دارند.

مهمترین محصول صادراتی ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با 292 میلیون یورو و پس از آن فلزات غیرآهنی و سنگ‌های فلزی با 140 میلیون یورو قرار دارند. همچنین 94 میلیون دلار سنگ و کنسانتره مس و 89 میلیون دلار دیگر مس تصفیه شده از صربستان صادر شده است. در زمینۀ واردات نیز، نفت و مشتقات نفتی با 205 میلیون یورو و پس از آن ماشین آلات و لوازم برقی با 177 میلیون یورو در صدر قرار گرفتند. همچنین در ماه ژانویه 170 میلیون یورو گاز طبیعی و 112 میلیون یورو محصولات پزشکی و دارویی وارد صربستان شده است.

https://bif.rs/2024/03/u-januaru-smo-najvise-izvozili-bakar-i-kablove-za-automobile/

استفادۀ بانک مرکزی صربستان از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی تورم

یورگووانکا تاباکوویچ، رئیس بانک مرکزی صربستان، در مجمع تجاری کوپائونیک اعلام کرد که برآورد بانک مرکزی صربستان (NBS) این است که تورم در ماه فوریه کاهش یافته و به 5.5 درصد رسیده است. در ماه ژانویه، تورم سالانه صربستان بیشتر کاهش یافت و به 6.4 درصد رسید که کاملاً مطابق با مدل nowcast بود که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. تاباکوویچ افزود بر اساس برآوردها، تورم در ماه فوریه کاهش بیشتری یافته است و به 5.5 درصد رسیده است. به گفته وی، افزایش تورم در صربستان طی سه سال گذشته بیشتر ناشی از قیمت مواد غذایی و انرژی بوده است که 53 تا 75 درصد از تورم سالانه را تشکیل می‌دهد و به طور اساسی تحت تأثیر عوامل جهانی است.

https://www.ekapija.com/news/4597107/nbs-using-artificial-intelligence-to-predict-inflation-estimate-says-that-it-decelerated

مشکل کمبود نیروی کار در صربستان

با وجود بازگشت مهاجران صرب به صربستان، این کشور همچنان فاقد نیروی کار است، مقامات صربستان از شهروندانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌خواهند به وطن خود بازگردند، زیرا علاوه بر جمعیت رو به کاهش، صربستان با کمبود نیروی کار ماهر نیز مواجه است. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که سالانه نزدیک به 60 هزار نفر صربستان را ترک می‌کنند و در 20 سال گذشته 14 درصد از جمعیت صربستان مهاجرت کرده‌اند. آخرین سرشماری نشان می‌دهد که جمعیت بالای ۶۵ سال در صربستان در حال افزایش است و اینها افرادی هستند که دیگر در بازار کار فعال نیستند. کسری زیاد در تعداد کارگران توانمند در صربستان وجود دارد و این کشور به کارگران ساختمانی، پرستاران، پزشکان، مهندسان برق و مکانیک و البته کارشناسان فناوری اطلاعات نیاز دارد، این در حالی است که طبق آمار اداره آمار صربستان تقریبا 290 هزار نفر بیکار در این کشور وجود دارد.

https://www.ekapija.com/news/4052031/more-workers-returning-to-serbia-than-leaving

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما