معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 44.43 درصدی صادرات به کشورهای شرق آفریقا

تجارت دوجانبه پاکستان با کشورهای شرق آفریقا در 7 ماهه نخست سال مالی افزایش چشمگیری داشته است. صادرات به کشورهایی مانند کنیا، تانزانیا و موریس 44.43 درصد افزایش یافت و 525.56 میلیون دلار درآمد ارزی ایجاد کرد. این در حالی است که واردات از این کشورها نیز با رشد ۲ درصدی به ۵۸۵.۶۷ میلیون دلار رسیده است. این رشد بر تقویت روابط اقتصادی بین پاکستان و شرق آفریقا تاکید می‌کند و فرصت هایی را برای همکاری بیشتر و گسترش تجارت برجسته می‌کند.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-14/2321440

 افزایش صادرات تجهیزات پزشکی و جراحی

طی 7 ماه ابتدایی سال مالی جاری، پاکستان افزایش جزئی در صادرات تجهیزات پزشکی و جراحی داشته است. این بخش در ماه جولای 266.20 میلیون دلار درآمد ارزی ایجاد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.39 درصد افزایش نشان می دهد. اگرچه این رشد ممکن است افزایشی باشد، اما بر انعطاف پذیری و پتانسیل صنعت تجهیزات پزشکی پاکستان در میان چالش های جهانی تأکید می‌کند.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-14/2321433

افزایش 9.7 درصدی حواله‌های ارسالی از اتحادیه اروپا

حواله‌های ارسالی از پاکستانی‌های شاغل در کشورهای اتحادیه اروپا در 8 ماهه اول سال مالی جاری افزایش قابل توجهی 9.7 درصدی را به صورت سالانه نشان داد. بر اساس گزارش بانک دولتی پاکستان، این حواله‌ها از جولای تا فوریه بالغ بر 2.248 میلیارد دلار بوده است. تنها در ماه فوریه، حواله‌های ارسالی از کشورهای اتحادیه اروپا به 263.4 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.33 درصد افزایش را نشان می دهد.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-13/2321076

 افزایش صادرات میوه و سبزیجات پاکستان

پاکستان در سال مالی جاری شاهد افزایش قابل توجه صادرات میوه و سبزیجات بود. صادرات میوه از ژوئیه تا ژانویه به 180.76 میلیون دلار رسید که 48.18 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. به طور مشابه، صادرات سبزیجات در مدت مشابه به 211.96 میلیون دلار رسید که افزایش قابل توجهی 133.58 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. صادرات میوه و سبزیجات در ژانویه رشد قابل توجهی را تجربه کرد که به افزایش کلی درآمدهای صادراتی کمک کرد.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-13/2321084

 تعلیق واردات روغن خوراکی منجر به افزایش قیمت روغن نباتی شد

اجرای دقیق قوانین بار محور در کراچی، تحویل روغن خوراکی خام وارداتی داخلی را متوقف کرده است که منجر به افزایش قابل توجهی در قیمت روغن نباتی شده است. ظرف سه روز، قیمت یک قوطی 16 کیلوگرمی روغن نباتی به میزان 300 روپیه افزایش یافت. اگر عرضه روغن خام خوراکی به سرعت از سر گرفته نشود، کمبود شدید روغن نباتی و متعاقب آن افزایش قیمت ها در سراسر کشور در ماه رمضان پیش بینی می‌شود که نگرانی از تورم غیرعادی را افزایش می دهد.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-13/2321093

 افزایش 55 میلیارد روپیه درآمد راه آهن پاکستان در مدت هشت ماه

راه آهن پاکستان افزایش قابل توجهی را در درآمد خود ثبت کرده است و به 55 میلیارد روپیه در 8 ماهه اول سال مالی جاری رسیده است که از 37 میلیارد روپیه در مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. درآمد حاصل از قطارهای مسافری و باری با برنامه ریزی برای رسیدن به 80 میلیارد روپیه تا پایان سال به دست آمد. بهره برداری قطارهای مسافری از 86 به 96 و قطارهای باری از 3.75 به هفت افزایش یافته است. تأخیرهای حقوق برطرف شده است و انتظار می رود افزایش کرایه‌ها باعث افزایش درآمدها شود. اقدامات ایمنی افزایش یافته منجر به تصادفات کمتر شده است و تنها شش حادثه جزئی در سه ماه گذشته رخ داده است.

https://www.nation.com.pk/13-Mar-2024/pakistan-railways-earns-rs55b-in-eight-months

 ممنوعیت صادرات پیاز و موز ابلاغ شد

وزارت بازرگانی اسلام آباد ممنوعیت صادرات پیاز و موز را تا 15 آوریل 2024 به عنوان اقدامی‌برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها در بازار داخلی اعلام کرده است. این تصمیم پس از اعمال اصلاحات در فرمان سیاست صادرات 2022، به دنبال دستورالعمل کابینه فدرال اتخاذ شد. قیمت خرده فروشی پیاز به 280 تا 300 روپیه در هر کیلوگرم افزایش یافته است، در حالی که موز کوچک با قیمت 150 روپیه و موز بزرگ با قیمت 250 تا 300 روپیه به فروش می رسد که به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت دو هفته پیش است.

https://www.nation.com.pk/13-Mar-2024/ban-on-export-of-onions-and-bananas-notified

سفیر ایران به نتیجه رسیدن توافقنامه تجارت آزاد را برای تقویت روابط پاکستان و ایران در سفر آتی رئیس جمهور این کشوربه پاکستان  پیش بینی کرد

دکتر رضا امیری مقدم سفیر ایران در سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پاکستان نسبت به نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد (FTA) ابراز خوش بینی کرد. وی در سخنانی در اتاق بازرگانی و صنعت اسلام آباد (ICCI) بر پتانسیل افزایش تجارت دوجانبه تاکید کرد و بر اهمیت ارتباطات قوی هوایی، زمینی و دریایی بین دو کشور تاکید کرد. دکتر مقدم پیشنهاد کرد که گوادر و چابهار را به عنوان بندرهای خواهر خوانده شود تا ارتباطات را افزایش دهد. وی حجم تجارت دوجانبه فعلی را 2.5 میلیارد دلار ذکر کرد و پیش بینی کرد که FTA می‌تواند این رقم را در سال های آینده دو برابر کند و به 5 میلیارد دلار برساند. وی همچنین در مورد اهمیت پروژه خط لوله گاز پاکستان به ایران در رفع نیازهای انرژی پاکستان گفت و گو کرد و بر تعهد ایران برای حل چالش های انرژی پاکستان تاکید کرد. با وجود چالش‌هایی که در کانال بانکی وجود داشت، دکتر مقدم پیشنهاد کرد از کشورهای دیگری که ایران با آنها ارتباط بانکی برقرار کرده است الگو گرفته شود.

https://www.dawn.com/news/1821528/free-trade-agreement-likely-in-iran-presidents-visit-to-pakistan-envoy

 درخواست معافیت از آمریکا برای پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان

پاکستان به طور فعال با دولت آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم های مربوط به پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان در حالی که ساخت آن در داخل خاک خود ادامه می دهد، تعامل دارد. دکتر مصدق مسعود مالک، وزیر انرژی فدرال، بر تلاش ها برای تضمین معافیت تاکید و بر پایبندی به تعهدات قراردادی نیز تاکید کرند. وی در مورد طرح هایی برای اصلاحات بخش انرژی، از جمله کاهش هزینه‌های تولید برق و بهبود کارایی شرکت های توزیع بحث و گفتگو کرد. طرح‌هایی مانند ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر، اعطای یارانه به کشاورزان، و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک نیز برای تقویت توسعه اقتصادی و پایداری انرژی مشخص شده‌اند.

https://tribune.com.pk/story/2459389/us-waiver-for-iran-gas-pipeline-project-sought

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/03/15/pakistan-seeks-us-waiver-for-iran-gas-pipeline-project/

پاکستان و صندوق بین المللی پول بازنگری توافقنامه 3 میلیارد دلاری را را آغاز کردند

پاکستان و صندوق بین المللی پول آخرین بررسی توافقنامه 3 میلیارد دلاری خود را با هدف 1.1 میلیارد دلار آغاز کردند. اورنگ زیب وزیر دارایی از هیئت صندوق بین المللی پول استقبال کرد و در مورد شاخص های کلان اقتصادی، تلاش های مالی و اصلاحات ساختاری بحث کرد. نخست وزیر شهباز شریف دستور آماده سازی برای تسهیلات تمدید شده جدید را پس از پایان توافق فعلی در ماه آوریل را پیشنهاد داد و همچنین به دنبال کمک های بیشتر در میان چالش های اقتصادی است.

https://www.dawn.com/news/1821471/finance-ministry-imf-begin-second-review-of-pakistans-standby-arrangement

 افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان در راولپندی ادامه دارد

با وجود تلاش‌های اداره بخش، افزایش قیمت اقلام ضروری در راولپندی در ماه رمضان ادامه دارد. پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی بسیار بالاتر از نرخ های رسمی فروخته می‌شود و مصرف کنندگان فشار زیادی بر بودجه خود احساس می‌کنند. در حالی که خرده فروشان عمده فروشان را مقصر افزایش قیمت ها می دانند، مصرف کنندگان از رکود حقوق ها در میان افزایش تورم ابراز ناامیدی می‌کنند. مدیریت منطقه بازارچه‌هایی را برای ارائه نرخ‌های تخفیفی ایجاد کرده است، اما چالش‌ها همچنان ادامه دارد و منجر به ادامه تلاش‌های اجرایی علیه سودجویان و متخلفان می‌شود.

https://www.dawn.com/news/1821605/rising-prices-of-essential-commodities-in-ramazan-go-unchecked-in-rawalpindi

صادرات غذاهای دریایی پاکستان به چین 13 درصد افزایش یافت

صادرات غذاهای دریایی پاکستان به چین در سال 2023 با 13 درصد افزایش به 247.3 میلیون دلار رسید. عوامل شامل بهبود روابط تجاری، مشارکت در نمایشگاه‌های تجاری و مدیریت موثر زنجیره تامین است. صادرات قابل توجه عبارتند از ماهی منجمد، خرچنگ تازه/سرد شده، و ماهی یخ زده.علاقه چینی‌ها به بازار غذاهای دریایی پاکستان در نمایشگاه بین المللی غذا و کشاورزی کراچی قابل نمایان بود.

https://tribune.com.pk/story/2459391/seafood-exports-to-china-surge-by-13

https://www.nation.com.pk/15-Mar-2024/pakistan-s-seafood-exports-to-china-up-13pc-in-2023

 افزایش احتمالی قیمت بنزین در پاکستان

احتمال افزایش قیمت بنزین در پاکستان از 15 مارس وجود دارد که دلیل آن افزایش قیمت جهانی نفت خام و کاهش ارزش دلار در برابر روپیه است. نفت برنت لندن با 2.10 درصد افزایش به 83.80 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا با 1.48 درصد افزایش به 79.40 دلار در هر بشکه طی دو هفته رسید. تصمیم نهایی توسط نخست وزیر اتخاذ خواهد شد و انتظار می رود در شب 15 مارس اعلام شود.

https://urdu.arynews.tv/petrol-price-is-likely-to-increase-from-march-15/

افزایش قیمت خودرو سوزوکی سوئیفت

شرکت خودروسازی پاک سوزوکی (PSMCL) قیمت سوزوکی سوئیفت GLX CVT را 304000 روپیه به 5.429 میلیون روپیه افزایش داده است که دلیل آن افزایش هفت درصدی مالیات بر فروش عمومی (GST) است. دولت GST را از 18 درصد به 25 درصد در خودروهای مونتاژ محلی با قیمت فاکتور بیش از 4 میلیون روپیه افزایش داد. همچنین انتظار می‌رود که سایر مونتاژکنندگان خودرو نیز در واکنش به افزایش GST، قیمت‌های اصلاح شده را اعلام کنند.

https://www.dawn.com/news/1820901/suzuki-swift-price-raised

 رهبران صنعت افزایش سرسام آور قیمت گاز را محکوم می‌کنند

مدیران تجاری از افزایش 220 درصدی تعرفه گاز ظرف یک سال به شدت انتقاد می‌کنند و از دولت و شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه می خواهند که مداخله کنند. آنها تأثیر نامطلوب بر صنایع، به ویژه نساجی را برجسته می‌کنند که منجر به تعطیلی و از دست دادن رقابت در بازارهای جهانی می‌شود. مدیران تجاری خواستار کاهش فوری قیمت گاز و عرضه بدون وقفه هستند و به نگرانی در مورد عرضه ناکافی و ادعای بی نظمی در صورتحساب اشاره می‌کنند.

https://tribune.com.pk/story/2459078/industry-leaders-decry-skyrocketing-gas-prices

 راه‌های تقویت بیشتر تجارت ایران و پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت

محمد مدسر تیپو، سفیر پاکستان در ایران، برای بررسی پتانسیل قابل توجه تجارت بین پاکستان و ایران، نشستی مجازی با اتاق کویته برگزار کرد. علیرغم تنش های اخیر، واردات پاکستان از ایران با تمرکز بر راه‌های تقویت تجارت دوجانبه، افزایش قابل توجهی داشته است. دو کشور برنامه 5 ساله ای را برای افزایش همکاری‌های تجاری تدوین کرده اند و هدف آن افزایش تجارت دوجانبه به 5 میلیارد دلار تا سال 2028 است.

https://www.geo.tv/latest/534553-ways-to-further-bolster-pakistan-iran-trade-discussed

https://www.nation.com.pk/11-Mar-2024/ways-to-further-bolster-pakistan-iran-trade-discussed

 صادرات گوشت آب پز به چین اقتصاد پاکستان را تقویت می‌کند

پاکستان افزایش قابل توجهی در صادرات گوشت آب پز به چین داشته است و تنها در دو ماه گذشته 20 میلیون دلار صادرات داشته است. تصویب کشتارگاه‌های اضافی در حال انجام است و پیش بینی می‌شود که صادرات تا پایان سال مالی آینده به 60 میلیون دلار برسد. انتظار می رود این افزایش صادرات، همراه با دو برابر شدن صادرات گوشت تازه و منجمد به مقاصد دیگر مانند امارات، عربستان سعودی، آمریکا و اروپا، به درآمد ارزی پاکستان کمک قابل توجهی کند.

https://urdu.arynews.tv/pakistan-exported-to-china-boiled-meat/

تاثیر چالش های آب و هوا بر قیمت ها قبل از ماه رمضان

طولانی شدن زمستان باعث اختلال در عرضه سبزیجات و میوه در حیدرآباد شده و منجر به افزایش قیمت ها قبل از ماه رمضان شده است. مصرف کنندگان، از جمله طبقه کم درآمد و طبقه متوسط، تحت تاثیر قرار گرفتند. با افزایش تورم، بازارهای عمده فروشی مشغول هستند. فقدان مقررات در کشت محصولات به بی ثباتی بازار می افزاید. خربزه و گوجه فرنگی تحت تاثیر قرار گرفتند، در حالی که انتظار می رود میوه‌های خارج از فصل مانند کینو و گواوا گران تر باشند.

https://www.dawn.com/news/1820596/extended-winter-ups-rates-of-already-expensive-fruits-vegetables-in-hyderabad

 تحویل میوه از پاکستان به روسیه از طریق زمینی آغاز شد

سلول لجستیک ملی (NLC) با موفقیت یک محموله میوه را از پاکستان به روسیه از طریق زمینی که مسافت 6000 کیلومتر را طی می‌کند، منتقل کرده است. این کاروان متشکل از 16 خودرو حامل قایق از طریق سه کشور وارد روسیه شد. این نقطه عطف نشان‌دهنده راه‌اندازی خدمات صخره‌داری NLC است که هدف آن جلوگیری از فاسد شدن محصولات کشاورزی تازه در حین حمل و نقل با ارائه زنجیره سرد است. مراسم پذیرایی در دربانت از ورود کامیون‌ها با حضور مقامات سازمان‌های مختلف و جامعه تجاری جشن گرفتند. این ابتکار توسط مقامات روسیه به دلیل پتانسیل آن برای تقویت تجارت دوجانبه بین پاکستان و روسیه مورد ستایش قرار گرفته است.

https://urdu.arynews.tv/pakistan-to-russia-fruits-delivery/

https://www.aaj.tv/news/30375180/

افزایش چشمگیر ذخایر ارزی داخلی در سال مالی جاری

ذخایر ارزی پاکستان از ابتدای سال مالی جاری شاهد افزایش قابل توجهی بوده است و تا اول مارس 2024 به 13.020 میلیارد دلار در مقایسه با 9.160 میلیارد دلار در پایان ژوئن 2023 رسیده است. با افزایش ذخایر بانک دولتی از 4.445 میلیارد دلار به 7.896 میلیارد دلار و افزایش ذخایر بانکی از 4.715 میلیارد دلار به 5.124 میلیارد دلار رسیده است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-11/2320417

 افزایش تورم در آستانه ماه مبارک رمضان در پاکستان

تورم در پاکستان در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش یافت و قیمت 14 کالای اساسی در طول هفته افزایش یافت. پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ با افزایش قیمت‌های قابل‌توجهی روبرو شدند و قیمت پیاز در هر کیلوگرم از 178 به 238 روپیه افزایش یافت. علاوه بر این، سیلندرهای LPG داخلی 140.59 روپیه گران شدند. با این حال، برخی از اقلام مانند مرغ، چای، نان، و انگور ارزان تر شدند. نرخ تورم کل در هفته اول اسفند با 1.11 درصد افزایش به 32.39 درصد رسید.

https://www.aaj.tv/news/30374916/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما