معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تاثیر امضاء توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در استان آستراخان

در تاریخ 2023.12.25 مطابق با 1402.10.04 در چارچوب نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران از طرف دیگر به امضاء رسید. درواقع این توافقنامه را می‌توان جایگزین توافقنامه موقت سال 2019 قلمداد نمود .

توافقنامه‌های تجارت آزاد صربستان

بر اساس داده‌های اتاق بازرگانی صربستان، توافقنامه‌های تجارت آزاد که توسط صربستان منعقد شده است، وضعیت ممتازی را برای تولیدکنندگان این کشور ایجاد کرده و هم اکنون صربستان به بازار 1.3 میلیارد نفری در دنیا دسترسی دارد.

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول مهر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در نیمه اول مهر ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

نشست نظام غذایی پایدار در نیوزیلند

در تاریخ 11 خرداد 1400 نشست «نظام غذایی پایدار» از سوی نماینده ویژه تجارت کشاورزی نیوزیلند (SATE)، خانم مل پولتون، با حضور وزیر کشاورزی، تجارت و رشد صادرات، آقای دیمون اوکانر و سفرای مکزیک و انگلیس در نیوزیلند برگزار شد.

مالزی در مسیر تصویب قرارداد مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای

قرارداد مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) امروزه به عنوان بزرگترین توافقنامه تجارت آزاد دنیا شناخته می‌شود. تاکنون پانزده کشور شامل ده کشور عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (ASEAN) و پنج کشور ژاپن، چین، نیوزیلند، استرالیا و کره جنوبی به آن ملحق شده اند. این سند همکاری که جمعیت کشورهای عضو آن حدود 30 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد، حدود 29 درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان به ارزش تقریبی 24 تریلیون دلار و نیز 27 درصد از کل تجارت دنیا به ارزش 10.5 تریلیون دلار را دارا می‌باشد. همچنین در سال های اخیر 364 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب آن شده است.

توافقنامه تجارت آزاد بین اندونزی و انجمن تجارت آزاد اروپا ( EFTA )

مجلس نمایندگان اندونزی روز 9 آوریل 2021 (19 فروردین 1400) پیش نویس توافقنامه تجارت اندونزی با انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA ) که اعضای آن کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس هستند را تائید نمود.

توافق نروژ و ایسلند با انگلستان در مورد تداوم تجارت پس از برگزیت

خانم ایسلین نیبو (Iselin Nybo)  وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ در تاریخ 18 آذر ماه 1399 (2020/11/22) اعلام کرد که نروژ، ایسلند و بریتانیا توافق‌نامه‌ای را در مورد تسهیل  تجارت کالا به امضا رساندند که از اول ژانویه ۲۰۲۱ به اجرا در خواهد آمد و تا زمانی که یک قرارداد تجارت آزاد جامع بین این کشورها نهایی نشود، اعتبار قانونی خواهد داشت.