معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کمک مالی ژاپن به قرقیزستان جهت  خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و آبیاری

مورات راماتوف معاون اول وزیر منابع آب، کشاورزی و صنایع فرآوری در نشست کمیته سیاست کشاورزی، منابع آب، اکولوژی و توسعه منطقه ای پارلمان قرقیزستان اعلام نمود:  دولت ژاپن از طریق سازمان جایکا 1 میلیارد و 87 میلیون ین کمک مالی به طرحهای زیرساختی قرقیزستان در حوزه مدیریت و نگهداری منابع آب و کانالهای آبیاری و کشاورزی و تجهیزات لازم در این زمینه اختصاص می دهد. به گفته وی  تامین مالی تا 31 اکتبر 2026 انجام  خواهد شد. قرار است از این منابع مالی برای خرید 44 دستگاه ماشین آلاتی همچون بیل مکانیکی، لودر، کامیون کمپرسی، تراکتور ترال و کارگاههای سیار استفاده شود.

https://24.kg/vlast/288188_yaponiya_vyidelyaet_kyirgyizstanu187_milliarda_yen_nazakup_tehniki_dlya_irrigatsii/

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان با دومینیک فاور مدیر اجرایی بانک جهانی ملاقات نمود

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان با هیاتی از بانک جهانی به ریاست دومینیک فاور مدیر اجرایی این بانک ملاقات کرد. در این دیدار چشم انداز همکاری بین قرقیزستان و بانک جهانی در سال‌های آینده در حوزه‌های اولویت دار از جمله انرژی، منابع آب، حمل‌ونقل و غیره مورد گفتگو قرار گرفت. رئیس جمهور ضمن قدردانی از حمایت بانک جهانی در توسعه اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: این سازمان مالی یکی از شرکای پیشرو است که قرقیزستان طی 30 سال گذشته در همه زمینه‌های کلیدی با موفقیت با آن همکاری می‌کند.  وی خاطرنشان کرد: قرقیزستان در مسیر توسعه پایدار و پویا قرار دارد. طی دو سال گذشته، سطح بالایی از رشد اقتصادی به دست آمده است (در سال 2022 – 9 درصد، در سال 2023 - 6.2 درصد). این بالاترین ارقام در 10 سال گذشته است. سال گذشته، تولید ناخالص داخلی قرقیزستان برای اولین بار در تاریخ این کشور به یک تریلیون و 229 میلیارد صوم رسید. رئیس جمهور خاطرنشان کرد که با توجه به مشکلات جهانی مرتبط با تغییرات اقلیمی، مهمترین وظیفه دولت توسعه فناوری‌های سبز به ویژه انرژی آبی می‌باشد. پروژه ساخت نیروگاه برق آبی کامبر-آتا-1 در حال حاضر یکی از بزرگترین پروژه‌های انرژی در آسیای مرکزی می‌باشد.

https://kabar.kg/news/sadyr-zhaparov-prinial-ispolnitel-nogo-direktora-vsemirnogo-banka-dominika-favra/

کابینه وزیران موافقتنامه تجارت برق بین کشور های آسیای مرکزی را تصویب کرد

کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان، پیش نویس موافقتنامه مالی بین جمهوری قرقیزستان و انجمن توسعه بین المللی برای پروژه "تامین مالی اضافی بمنظور اجرای پروژه انتقال و تجارت برق بین کشور های آسیای مرکزی و جنوب آسیا" و نیز موافقت نامه وام بین قرقیزستان و بانک توسعه اسلامی‌ برای پروژه «تامین مالی بخشی از اعتبارات لازم جهت پروژه انتقال و تجارت برق بین کشور های آسیای مرکزی و جنوب آسیا  «CASA-1000»   را تصویب کرد.

https://www.tazabek.kg/news:2073843?from=portal&place=last

 بازدید  رئیس کابینه وزیران قرقیزستان از منطقه تجارت آزاد کاشغر

عاقلبک جاپاروف رئیس کابینه وزیران در چارچوب سفر کاری خود به استان سین کیانگ کشور چین از منطقه تجارت آزاد کاشغار بازدید کرد. او از مرکز نمایشگاهی ویژه عرضه کالاهای تولید قرقیزستان در منطقه مذکور بازدید نمود.  سپس رئیس کابینه وزیران از انبار منطقه تجارت آزاد استان نارین قرقیزستان و انبار شرکت دولتی "قرقیزپاچتاسو" (قرقیزپست) در شهر کاشغار بازدید کرد. رئیس کابینه وزیران همچنین از  مرکز فرهنگی در شهر آرتیش منطقه خودمختار قرقیزی قیزیل سو در منتها الیه غرب چین بازدید و با زندگی و آداب و رسوم قرقیزهای ساکن در این نواحی  آشنا شد.  وی همچنین با نمایندگان تعدادی از شرکت ها و مدیران بانک ها در این منطقه دیدار و گفتگو نمود.  لازم به ذکر است در حال حاضر  شرکت های چینی پروژه‌های بین المللی و زیرساختی مختلفی را در زمینه‌های ساخت و ساز، انرژی، ساخت جاده، مدرن سازی فرودگاه‌ها در قرقیزستان در دست انجام دارند.

https://kabar.kg/news/glava-kabmina-posetil-kashgarskuiu-svobodnuiu-ekonomicheskuiu-zonu/

سازمان جهانی بهداشت کیت های مراقبت های پزشکی اورژانسی را به قرقیزستان اهدا کرد

 سازمان جهانی بهداشت کیت‌ های پزشکی در مواقع اضطراری و بلایای طبیعی را به بخش پزشکی بلایای طبیعی و مراقبت‌ های پزشکی بیمارستان ملی قرقیزستان اهدا کرد. این کمک های بشردوستانه شامل لوازم پزشکی مانند بخیه، بیهوشی و تخلیه جراحی، کیت های استریلیزاسیون و لوله گذاری با لارنگوسکوپ، کیت های جراحی عمومی و موارد دیگر می‌باشد. این محموله از مرکز منطقه ای لجستیک سازمان جهانی بهداشت در دبی با وزن بیش از ۲۴۰ کیلوگرم و ارزش بیش از ۳۷ هزار دلار ارسال شده و برای ارائه مراقبت های پزشکی برای صدمات و آسیب شناسی‌های جراحی در این زمینه برای بیش از صد نفر طراحی شده است. مراسم تحویل رسمی آن با حضور روسای بیمارستان ملی و کارکنان سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.  بکیت تولوگونوف رئیس پزشک بیمارستان ملی از سازمان جهانی بهداشت برای حمایت و تقویت آمادگی اورژانس در کشور تشکر کرد.  لیویو ودراسکو نماینده سازمان بهداشت جهانی در قرقیزستان به نوبه خود بر آمادگی سازمان بهداشت جهانی برای ارائه حمایت بیشتر از قرقیزستان تاکید نمود.  محموله اهدا شده مطابق با استاندارد های کیفیت و ایمنی سازمان جهانی بهداشت است و توسط آژانس های سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیر دولتی و دولت های ملی استفاده می‌شود.

https://kabar.kg/news/voz-peredala-kyrgyzstanu-komplekty-dlia-okazaniia-meditcinskoi-pomoshchi-pri-chs-01.03.24/

تبدیل قرقیزستان به یکی از مهمترین واردکنندگان الوار چوب از روسیه

روسیه استراتژی خود را در مورد صادرات چوب به دلیل اعمال تحریم های گسترده بازبینی کرده است. اکنون کشور های آسیایی مانند قرقیزستان، کره و هنگ کنگ به مهم ترین واردکنندگان چوب از روسیه تبدیل شده اند.  گفته می‌شود یکی از دلایل این امر، وضعیت تحریمها بر علیه روسیه و  استفاده این کشور از قرقیزستان و تعدادی از سایر کشورها بعنوان مسیری برای صادرات محصولات خود در قالب صادرات مجدد می‌باشد.

 در سال 2022، استونی و فنلاند درمجموع حدود نیم میلیون متر مکعب الوار چوب از روسیه وارد کردند. با این حال، در سال 2023 آنها موقعیت خود را در برابر کشور های دیگر آسیایی از دست دادند. بعنوان مثال  میزان واردات الوار چوب از روسیه توسط  قرقیزستان  420 هزار متر مکعب، کره جنوبی 340 هزار مترمکعب و هنگ کنگ، 230 هزار متر مکعب افزایش یافت.

https://knews.kg/2024/03/03/kyrgyzstan-stal-odnim-iz-vazhnejshih-importerov-rossijskih-pilomaterialov/

حجم تولید ناخالص داخلی قرقیزستان از ابتدای سال ۲۰۲۴ به ۱۵۵.۵ میلیارد صوم رسید

بنا به خبر منتشره از سوی باکیتبک شوکنوف معاون کمیته ملی آمار قرقیزستان،  از ماه ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴ روند رشد در شاخص های اصلی  اقتصادی قرقیزستان ادامه یافته است. حجم تولید ناخالص داخلی از ماه ژانویه تا فوریه سال جاری بر اساس برآورد های اولیه بیش از ۱۵۵.۵ میلیارد صوم ( 1.741  میلیارد دلار)  بوده که  نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸.۶ درصد افزایش داشته است. این رشد به دلیل افزایش تولید کالا - ۲۷.۱ درصد، ارائه خدمات - ۵۰.۲ درصد، درآمد های مالیاتی - ۲۲.۷ درصد است.

https://kabar.kg/news/ob-em-vvp-v-kyrgyzstane-s-nachala-2024-goda-sostavil-155-5-mlrd-somov/

حجم تجارت خارجی قرقیزستان  در ژانویه 2024

معاون کمیته ملی آمار قرقیزستان در نشست خبری اظهار داشت: حجم تجارت خارجی و متقابل کالاهای قرقیزستان در ژانویه 2024 بالغ بر 1.2 میلیارد دلار آمریکا بوده است.  به گفته وی، این رقم نسبت به ژانویه 2023 36.8 درصد افزایش داشته است، در حالی که عرضه صادرات 46.6 درصد و دریافتی واردات 35.1 درصد افزایش یافته است.  حجم تجارت متقابل با کشورهای عضو اوراسیا اوراسیا بالغ بر 278.3 میلیون دلار بوده که نسبت به ژانویه 2023 4 درصد کاهش داشته است. بیشترین سهم از تجارت متقابل کشور در این دوره مربوط به روسیه - 70٪ و قزاقستان - 27.6٪ بود.

https://kabar.kg/news/vneshnii-tovarooborot-kyrgyzstana-v-ianvare-2024-goda-sostavil-1-2-mlrd/

 اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای بدنبال  یک سیستم پرداخت مستقل بر پایه ارزهای دیجیتالی کشورهای عضو هستند

در گزارش جدید بانک توسعه اوراسیا با عنوان "همکاری اقتصادی در اوراسیا: راه حل های عملی" اهمیت حرکت به سمت سازگاری فنی ارزهای دیجیتال ملی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بحث قرار گرفته است. بنا به گزارش مذکور، استفاده از این روش، تضمینی است برای تداوم جریان روان روابط تجاری و مالی بین کشورهای دوست بدور از مداخلات خارجی و کنترل بیش از حد از جانب کسانی که اصولاً این روابط اقتصادی به آنها مربوط نمی‌شود،

بحران در سیستم مالی جهانی، سوء استفاده از آن به عنوان اهرم فشار بر دولت ها، از جمله مسدود کردن حساب ها و محدودیت در معاملات، کشورهای اوراسیا را به توسعه زیرساخت های پرداخت خود سوق داده است. این ایده اولین بار به طور رسمی‌ توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین در اجلاس سازمان همکاری شانگهای سال گذشته مطرح شد. در گزارشی از بانک توسعه اوراسیا اعلام می‌شود: «پرداخت‌های فرامرزی با ارزهای دیجیتال (CBDC) ممکن است سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر از سیستم‌های بانکداری سنتی باشد. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که سیستم CBDC امکان کاهش وابستگی به زیرساخت‌های پرداخت بین‌المللی، به ویژه تبدیل شدن به جایگزینی برای SWIFT را فراهم می‌کند. این امر به بهبود پایداری روابط تجاری و مالی منطقه ای کمک خواهد کرد.

در این گزارش اشاره می‌شود که کشورهای اوراسیا، با تقویت تعامل و همکاری خود، باید به شیوه ای هماهنگ برای گسترش امکانات تسویه حساب متقابل در ارزهای دیجیتال ملی، مشارکت هماهنگ، از جمله در پلتفرم های بین المللی CBDC، اقدام کنند. یکی از آنها mBridge است که با کمک چین، آسیا و خاورمیانه در حال توسعه است. در سال 2023 قزاقستان نیز به عنوان کشور ناظر به این پروژه پیوست.

چند سالی است که در قرقیزستان درباره عرضه دیجیتال صوم صحبت می‌شود. اما تاکنون این پروژه پیشرفت چندانی نکرده است. واقعیت این است که ارزهای دیجیتال در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مراحل مختلف توسعه هستند. بنابراین کارشناسان تسریع در روند همگرایی رویکردها برای توسعه مدل پرداخت های فرامرزی را مهم می دانند. سیستم جدید مستقل پرداخت ها و نقل و انتقالات بین دولت های شریک مبتنی بر این اصول خواهد بود و مکمل پرداخت های سنتی با ارزهای ملی است.

مهمترین چیز از نظر ثبات و امنیت این خواهد بود که این بخش تجارت بین المللی بسته خواهد شد و هیچ کس نمی‌تواند وارد آن شود، مانع یا متوقف شود. یعنی جریان‌های مالی واقعا آزاد و مستقل خواهند شد. در فضای اوراسیا، این امر فرصت ها را برای توسعه بیشتر تجارت، افزایش سرعت مبادلات و رقابت کالاها در بازارها افزایش می دهد، ایجاد چنین سیستم پرداختی در اوراسیا در آینده نه تنها معاملات تجاری، بلکه معاملات عادی بین شهروندان را نیز به میزان قابل توجهی تسهیل خواهد کرد. این امر برای قرقیزستان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا تقریبا 95 درصد از نقل و انتقالات شهروندان ما از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارسال می‌شود. در پایان سال 2023، بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از طریق سیستم‌های انتقال پول، اپلیکیشن‌های موبایل بانک و کیف پول الکترونیکی منتقل شد. سیستم پرداخت بر پایه ارز دیجیتال به میزان قابل توجهی خطرات ناشی از تبدیل ارز و خدمات واسطه ای مختلف را کاهش می دهد. زمان انجام معاملات به حداقل ممکن کاهش می یابد. ارزهای دیجیتال می‌توانند سریع ترین و مطمئن ترین راه برای انجام پرداخت های بین المللی برون مرزی در فضای اوراسیا و نقل و انتقالات باشند.

https://kabar.kg/news/tcifrovye-valiuty-eaes-i-shos-sozdaiut-suverennuiu-platezhnuiu-sistemu/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما