معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ سوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد پایین تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم ایتالیا

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا (Istat)، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال 2023، رشد 0.2 درصدی نسبت به سه ماهه قبل و رشد 0.6 درصدی در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2022 داشته است. این آمار تایید کننده رشد اقتصادی ایتالیا در سه ماهه چهارم سال 2023 است که در اواخر ژانویه پیش‌بینی شده بود. رشد سالانه GDP ایتالیا در سه ماهه چهارم سال 2023، نسبت به 0.5 درصد پیش‌بینی اولیه، کمی افزایش یافته است. رشد پیش‌بینی شده برای سال 2024 نیز از 0.1 درصد به 0.2 درصد افزایش یافته است. این رقم به این معنی است که اگر در بقیه طول سال تغییر اقتصادی اتفاق نیفتد، GDP ایتالیا 0.2 درصد رشد خواهد کرد.

اما خبر ناخوشایند این است که هزینه مصرفی خانوارها در سه ماهه چهارم سال 2023، به میزان 1.2 درصد کاهش یافته است. این نشان دهنده کاهش تقاضای برخی کالاهای مصرفی در ایتالیا است. خرید کالاهای بادوام (مانند لوازم خانگی و وسایل نقلیه) 0.8 درصد افزایش یافته است. خرید کالاهای غیر بادوام (مانند مواد غذایی) 0.1 درصد کاهش یافته است. بخش خدمات 2.2 درصد کاهش یافته است و خرید کالاهای نیمه بادوام (مانند لباس، کفش و کتاب) 1.3 درصد کاهش یافته است. این آمار نشان می‌دهد که اقتصاد ایتالیا در حال رشد اندک است و کاهش تقاضا می‌‌تواند عاملی برای کاهش سرعت رشد اقتصادی در آینده باشد.

https://www.corriere.it/economia/finanza/24_marzo_05/l-istat-conferma-il-pil-del-quarto-trimestre-sale-dello-0-2-e-alza-la-stima-sull-anno-allo-0-6-32230bbd-cdfe-48b6-b765-169f62686xlk.shtml?refresh_ce

آثار بحران دریای سرخ بر روی تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایتالیا با آسیا

ارزش صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ساخت ایتالیا به بازارهای آسیایی بیش از 6 میلیارد یورو و معادل 10 درصد از صادرات این محصولات از ایتالیا است که طی 10 سال گذشته 128 درصد رشد داشته است. طبق داده‌های موجود، ایتالیا از نظر تبادل تجاری محصولات کشاورزی و مواد غذایی با آسیا در رتبه پنجم اروپا و پس از هلند، فرانسه، اسپانیا و آلمان قرار دارد. محصولات اصلی کشاورزی و مواد غذایی صادر شده از ایتالیا به آسیا شامل نوشیدنی‌ها با گردش مالی 565 میلیون یورو، پاستا با 332 میلیون یورو، گوجه فرنگی فرآوری شده با 230 میلیون یورو و پنیر با 258 میلیون یورو می‌شود. در مورد میوه‌ها، پرفروش ترین محصولات شامل سیب با 181 میلیون یورو و کیوی 60 میلیون یورو می‌باشد.

حجم واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایتالیا از آسیا نیز در سال 2023 بالغ بر 4.9 میلیارد یورو بوده است و لذا تراز تجاری مثبت 1.2 میلیارد یورو را ثبت کرده است. محصولات اصلی وارد شده از آسیا روغن پالم، قهوه و صدف هستند. کشور ژاپن با 1.75 میلیارد یورو، بزرگترین مبدا آسیایی واردات این محصولات ایتالیا است و به دنبال آن چین، کره جنوبی و عربستان سعودی با ارزش واردات بسیار پایین‌تر قرار دارند. افزایش 40 درصدی هزینه‌های حمل‌و‌نقل به دنبال بحران کانال سوئز و تغییر مسیر از آفریقا، تاثیر مضاعفی بر بازار دارد. بر اساس نتیجه مطالعات انجام شده، تجارت محصولات کشاورزی هم در صادرات و هم در واردات مواد اولیه، به دلیل ادامه بحران می‌تواند باعث کاهش سرعت تولید صنایع غذایی ملی شود و بر زنجیره جهانی ارزش محصولات تاثیر بگذارد.

 https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/agrimercati/2024/02/16/crisi-mar-rosso-a-rischio-6-miliardi-export-alimentare-in-asia_a938967e-7697-4777-a362-086da3f2f0ed.html

هزینه‌های بالای زندگی در ایتالیا

بر اساس ارزیابی Censis، اکثریت قریب به اتفاق ایتالیایی‌ها صاحب خانه هستند اما معدود افرادی که اجاره‌نشین هستند تقریبا دو سوم حقوق خودشان را برای اجاره خانه پرداخت می‌کنند. بر اساس محاسبه سایت Immobiliare، میانگین اجاره برای هر واحد آپارتمان در ایتالیا، در ژانویه 2024 به حداکثر قیمت خود، معادل 1040 یورو رسیده است. این داده‌ها را باید در کنار میانگین درآمد ناخالص ایتالیایی‌ها که بر اساس گزارش‌های Inps، در سال 2022 حدود 24 هزار یورو (معادل 1400 یورو درآمد خالص در ماه) بود قرار داد. شهر میلان ایتالیا با متوسط اجاره‌بهای 1670 یورو در ماه، گران‌ترین شهر ایتالیا است. شایان ذکر است درآمد ناخالص پایتخت لومباردیا به همین مقدار بالاتر و حدود 31 هزار یورو در سال است. فلورانس نیز در جایگاه دوم با میانگین هزینه اجاره 1200 یورو در ماه قرار دارد.

هزینه‌های برق نیز یکی دیگر از معضلات ایتالیایی‌ها است. ایتالیا با میانگین هزینه 690 یورو در سال در جایگاه سوم اروپا از نظر هزینه برق قرار دارد. آلمان با میانگین هزینه 757 یورو و بلژیک با میانگین هزینه 761 یورو وضعیت بدتری دارند، اما درآمد در این کشورها بسیار بالاتر از ایتالیاست. وضعیت نامساعدتری نیز برای یونانی‌ها می‌توان متصور بود که هزینه مصرف برق سهم قابل توجهی از بودجه ماهانه آنها دارد. این کشور با درآمد ناخالص 16 هزار یورو در سال یکی از پایین‌ترین حقوق‌ها را در بین کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دارد. بر اساس داده‌های ذکر شده در گزارش N26، دانمارک، سوئیس و بلژیک کیفیت زندگی مناسبی را ارائه می‌دهند و درآمد و هزینه‌های مسکن و قبوض در این کشورها، تناسب بهتری دارند.

https://www.ilbollettino.eu/2024/02/29/italia-tra-i-paesi-piu-invivibili-per-il-caro-affitti

ایجاد 52‌ هاب هیدروژنی برای تولید هیدروژن سبز توسط دولت ایتالیا

یک سرمایه‌گذاری 3.64 میلیارد یورویی در ایتالیا در قالب طرح ملی احیا و تاب‌آوری (PNRR) برای توسعه زنجیره تامین هیدروژن پیش‌بینی شده است. از این بودجه، دولت ایتالیا مبلغ 500 میلیون یورو با هدف ایجاد 52‌ هاب هیدروژن اختصاص داده است که به طور خاص 50 میلیون یورو برای پروژه‌های شاخص (پروژه‌های استانی با راهبرد ملی) و 450 میلیون یورو به منظور تولید هیدروژن سبز در صنعت حمل‌و‌نقل، توسعه مجدد مناطق صنعتی متروکه و تقویت اقتصاد محلی در نظر گرفته می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها در سه استان جنوبی کامپانیا، پولیا و سیسیل با 40 میلیون یورو بودجه برای هر استان متمرکز شده است و پس از آن دو استان شمالی لمباردیا (33.5 میلیون یورو) و ترنتینو التا ادیجه (28 میلیون یورو) قرار دارند.

آزادسازی پتانسیل زنجیره تامین هیدروژن با ایجاد‌هاب‌های هیدروژنی برای استقلال کشور از انرژی ضروری است و تا به امروز 52 پروژه در سراسر قلمرو ملی تامین مالی شده است که بیش از 50 درصد از 500 میلیون بودجه در نظر گفته شده از طرح ملی احیا و تاب‌آوری را شامل می‌شود. علاوه بر این، برنامۀ RePower EU به عنوان بخشی از بازنگری طرح ملی احیا و تاب‌آوری، 90 میلیون یورو دیگر برای تولید ‌هاب‌های هیدروژن اختصاص داده است که این اعتبارات به منظور افزایش بودجه برای پروژه‌های است که علی رغم تصویب آنها به دلیل کمبود منابع مالی، اعتباری دریافت نکرده‌اند.

لازم به ذکر است هاب‌های هیدروژنی با هدف ایجاد اکوسیستم‌های یکپارچه که ایتالیا با استفاده از بودجه ملی و اروپایی در نظر دارد بسازد، بخشی از استراتژی ملی برای گذار زیست‌‌محیطی و توسعه پایدار است که تولید و استفاده از هیدروژن را در بخش‌های مختلف مانند حمل‌و‌نقل و صنعت به هم متصل می‌کند. این پروژه‌ها به کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش اشتغال کمک می‌کند. ایتالیا می‌خواهد با ابتکار ‌هاب دره هیدروژنی به عنوان یک رهبر در تولید و استفاده از هیدروژن سبز در راستای اهداف کربن‌زدایی اتحادیه اروپا مطرح شود.

https://www.ilsole24ore.com/art/il-governo-punta-52-valli-dell-idrogeno-italia-ecco-cosa-sono-e-dove-si-trovano-AFbzvhtC

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما