معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۱۹- ۰۸:۰۰

تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر پاستای ایتالیایی

دولت آمریکا در چارچوب سیاست های تعرفه ای خود اقدام به اعمال تعرفه ۱۰۷ درصدی بر واردات پاستا از اول ژانویه ۲۰۲۶ به عنوان نماد غذایی ایتالیا کرد. اجرایی شدن این تعرفه ضربه به صادرات ۷۰۰ میلیون یورویی ایتالیا در این محصول به بازار ایالات متحده است.

نمادی غذایی در آستانه بحران تجاری

پاستا، نماد هویت غذایی ایتالیا، اکنون در برابر دیوار تعرفه‌های گمرکی آمریکا قرار گرفته است. بر پایه گزارش روزنامه اقتصادی ایل سوله 24، ایالات متحده – که پس از بازار اروپا، دومین مقصد صادراتی محصولات کشاورزی-غذایی ایتالیا به شمار می‌رود – تعرفه واردات پاستا را از ۱۵ درصد موجود به ۱۰۷ درصد (با افزودن ۹۱.۷۴ درصد جدید) افزایش داده است. این تعرفه، که از اول ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی می‌شود، بر اساس اتهامات دامپینگ علیه دو غول ایتالیایی، (لا مولیزانا(Molisana) و گاروفالو(Garofalo))، وضع شده و ۱۳ شرکت صادرکننده دیگر را نیز در بر می‌گیرد. در حالی که ایالات متحده سالانه ۱.۶ میلیارد دلار پاستا وارد می‌کند، این اقدام نه تنها قیمت یک بسته پاستای ایتالیایی را از ۳ دلار به ۶ دلار می‌رساند، بلکه تهدیدی مستقیم برای ۶۰ درصد تولید ۴ میلیون تنی ایتالیا – که عمدتاً صادراتی است – به شمار می‌رود.

هر ساله، تولیدکنندگان آمریکایی – به رهبری جمعی از رقبای داخلی – وزارت بازرگانی ایالات متحده را به تحقیق درباره واردات پاستای ایتالیایی وادار می‌کنند. این تحقیقات معمولاً به افزایش جزئی تعرفه (۱-۲ درصد) ختم می‌شود، اما در دوره ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴، حاشیه دامپینگ وزنی به ۹۱.۷ درصد بالغ شده است. اتهام دامپینگ، که به معنای فروش زیر قیمت تمام‌شده است، عمدتاً متوجه شرکت‌هایی می‌شود که تولید را در ایتالیا حفظ کرده‌اند، در حالی که غول‌هایی چون باریلا ( مانند شرکت Barilla)  با انتقال خطوط تولید به آمریکا، از تعرفه‌های کمتر (به دلیل تولید محلی) بهره می‌برند

صادرات پاستا به آمریکا، که ۷۰۰ میلیون یورو ارزش دارد، اکنون در معرض خطر جدی قرار گرفته و ممکن است منجر به انباشت موجودی، کاهش قیمت‌های داخلی و بیکاری در مناطق تولیدکننده شود. اتحادیه اروپا، در حمایت از ایتالیا، آماده اقدامات متقابل است و وزیر امور خارجه ایتالیا تأکید کرده که “کیفیت پاستای ایتالیایی، دامپینگ نیست”. وزیر کشاورزی ایتالیا نیز این تعرفه را “حمایت‌گرایی افراطی بدون توجیه” خوانده و روند اعتراض را از طریق سفارت در واشنگتن پیگیری می‌کند.

  • این تعرفه در صورت اجرایی شدن، فراتر از ایتالیا، بازار پاستای جهانی را با اختلال مواجه خواهد کرد. با خروج احتمالی پاستای ایتالیایی از بازار آمریکا، رقبایی دیگر و تولیدکنندگان آسیایی سهم بیشتری خواهند برد. افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی (تا دو برابر) و فشار بر زنجیره تأمین جهانی، می‌تواند الگویی برای تعرفه‌های مشابه بر محصولات غذایی دیگر باشد، که در نهایت به تورم غذایی دامن می‌زند.
  • الگوی تعرفه‌های آمریکایی می‌تواند الهام‌بخش اقدامات مشابه در بازارهای کلیدی و تشدید حمایت‌گرایی جهانی گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما