معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اجرای طرح پتروشیمی‌ به ارزش 10 میلیارد دلار در خوارزم

رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 29 فوریه 2024 طی سفر خود به استان خوارزم با مقامات وزارت انرژی، شرکت سهامی «صنعت شیمی ازبکستان» و شرکت سرمایه گذاری بزرگ خارجی نشستی را برگزار کرد. طی این نشست موضوعات اجرایی سازی طرح مشترک پتروشیمی‌ به ارزش 10 میلیارد دلار در استان خوارزم مورد بررسی قرار گرفت. انتظار می رود ظرفیت‎ تولید 2.5 میلیون تن محصولات در سال و 3 هزار فرصت شغلی فراهم شود. این طرح در دوره زمانی 2024 الی 2028 انجام خواهد شد. خاطرنشان می‌شود، طرح مذکور به رشد این بخش سرعت می‌بخشد و یکی از حوزه‌های پیشرو صنعت ازبکستان تبدیل خواهد شد. 

آغاز فرآیند احداث ایستگاه برق خورشیدی در خوارزم

طی سفر رئیس جمهور ازبکستان به استان خوارزم در تاریخ 29 فوریه سال 2024 مراسم آغاز احداث نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت 100 مگاوات توسط شرکت Voltalia فرانسه برگزار شد. طی این مراسم رئیس جمهور ازبکستان بر اهمیت راهبردی حوزه مذکور اشاره نمود. رئیس جمهور ازبکستان اذعان نمود: «دست یابی به ثبات در صنعت انرژی هدف اصلی راهبردی هر کشور در شرایط یکپارچگی جهانی می‌باشد، به خصوص انرژی تجدیدپذیر یکی از حوزه‌های پیشرو اصلی جهت دست‎ یافتن به رشد نوین و تنوع بخشی به اقتصاد می‌باشد». همچنین رئیس جمهور ازبکستان بر افزایش 15 درصدی سهم انرژی سبز در تأمین برق کشور در سال جاری میلادی تاکید نمود. مقرر شد تا سال 2030 م با توجه به افزایش 40 میلیونی جمعیت ازبکستان سهم بهره گیری از انرژی سبز 40 درصد افزایش یابد و این مهم اولین طرحی می‌باشد که در استان خوارزم اجراء خواهد شد. در پی احداث این نیروگاه سالانه 254 میلیون کیلوات ساعت انرژی سبز تولید می‌شود و این مهم ظرفیت مصرف سالانه نیروی برقی استان را  11 درصد پوشش خواهد داد. در نظر است نیروگاه مذکور تا اخر سال به خط اصلی اتصال شود. به طور کلی، اگر طرح مذکور راه ‎اندازی شود تولید نیروی برق در استان خوارزم 30 درصد افزایش و به 424 مگاوات می رسد. به ویژه، تقاضای سالانه 135 میلیون کیلووات ساعت برق شهرستان توپراق قعله کاملاً برآورده خواهد شد.

آغاز فعالیت کارخانه مرمر سیاه (بازالت) در خوارزم

رئیس جمهور ازبکستان از شرکت مشترک Khorezm Insulation Group واقع در شهر اورگنچ بازدید کرد. در سال‏های اخیر با توجه به صرف جویی انرژی در تمام طرح‏ها تقاضا برای مواد مرمر سیاه روز به روز بالا می رود. طبق تحلیل‎های صورت گرفته، تقاضای سالانه در ازبکستان به الواحی که از مرمر سیاه تهیه می‌شود، 80 هزار تن می‌باشد. از این رو می‌توان گفت کارخانه مشترک Khorezm Insulation Group   بر اساس نیاز بازار ایجاد شده است. ارزش کلی طرح 41 میلیارد یورو می‌باشد، که مواد خام از کوه قاره‎تو جمهوری قاره قلپاقستان برای بهره برداری فراهم می‌شود. ظرفیت سالانه کارخانه 30 هزار تن می‌باشد که فرصت صادرات 10 میلیون دلاری به روسیه و کشورهای همجوار فراهم می‌شود. از این رو تجهیزات نوین از کشورهای آلمان، ترکیه، روسیه و چین وارد شده و در کارخانه مذکور نصب می‌شود. در این کارخانه 300 فرصت جدید شغلی ایجاد می‌گردد. در حال حاضر در کارخانه مذکور کار تولید 15 هزار تن الیاف پلی پروپیلن و پلی اتیلن در سال در حال انجام است. در نتیجه این امر در نظر است حدود 80 فرصت جدید شغلی و ظرفیت صادرات 10 میلیون دلاری در سال فراهم شود.

آمار کارخانه‌های مرتبط با حوزه صنایع در ازبکستان

در حال حاضر در کشور ازبکستان بیش از 68 هزار و 690 کارخانه در حال فعالیت می‌باشد. 14 هزار و 200 کارخانه با مشارکت و سرمایه گذاری خارجی می‌باشد. طبق آمار 1 فوریه سال 2024 سهم هر استان ازبکستان از این تعداد کارخانۀ به شرح ذیل می‌باشد:

در شهر تاشکند – 11930 کارخانه؛

در استان فرغانه – 7635 کارخانه؛

در استان تاشکند – 7273 کارخانه؛

در استان سمرقند – 6065 کارخانه؛

در استان اندیجان – 5510 کارخانه؛

در استان نمنگان – 4909 کارخانه؛

در استان بخارا – 4058 کارخانه؛

در استان خوارزم – 3962 کارخانه؛

در استان قشقه‎دریا – 3675 کارخانه؛

در جمهوری قاره‎قلپاقستان – 3464 کارخانه؛

در استان نوایی – 3046 کارخانه؛

در استان سرخان‎دریا – 3018 کارخانه؛

در استان جیزک – 2518 کارخانه؛

در استان سیردریا – 1528 کارخانه.

در حال حاضر 14 هزار و 200 کارخانه از 68 هزار و 691 کارخانه فعال در کشور با مشارکت سرمایه خارجی احداث شده است. در ماه ژانویه سال جاری میلادی 265 کارخانه جدید با مشارکت سرمایه خارجی در ازبکستان ایجاد شد. 40 کارخانه از این مجموعه در زمینه صنعت می‌باشد. روسیه با (3000)  کارخانه هنوز در ازبکستان پیشتاز می‌باشد.  

عمده مقاصد صادراتی منسوجات ازبکستان

ازبکستان طی ژانویه 2024 حدود 2.2 میلیون دلار آمریکا ابریشم و منسوجات صادر کرد. طبق داده‌های آژانس آمار، ازبکستان در بازه زمانی یاد شده بیشترین صادرات ابریشم و منسوجات را به ایران و چین داشت، به نحوی که میزان صادرات به ایران(1.1 میلیون دلار) بوده است و بعد از آن کشورهای چین و کره جنوبی با 956 هزار و 136 هزار دلار در رتبه ‎های بعدی قرار داشتند. همچنین، به ترکیه حدود 41 هزار دلار و به کشورهای سایر 11 هزار دلاری ابریشم و منسوجات صادر نموده است.

اختصاص بودجه برای ازبکستان از طرف شرکت مالی تجارت بین المللی اسلامی

موافقت‎نامه تأمین مالی با ارزش کلی 100 میلیون دلار به منظور تعمیق همکاری اقتصادی بین وزارت اقتصاد و دارای جمهوری ازبکستان و شرکت مالی تجارت بین  المللی اسلامی‌ به امضا رسید. بنا به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی ازبکستان، این موافقت‎نامه به منظور تقویت امنیت غذایی ازبکستان از طریق صندوق حمایت کشاورزی زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی ازبکستان صورت پذیرفت و بودجه مذکور طی 24 ماه آینده با شروط مساعد و در دو مرحله ارائه می‌شود. این بودجه فرصت مناسبی جهت پوشش نیازهای جمعیت ازبکستان و همچنین ثبات در حوزه کشاورزی ازبکستان را فراهم می‌کند.

دیدار با کارشناسان بانک جهانی

در محل بانک مرکزی ازبکستان دیدار کارشناسان در راستای اجرایی سازی برنامه بعدی اصلاح بخش مالی ازبکستان توسط بانک جهانی برگزار شد. طی گفت‎گوهای صورت گرفته، طرح‎ها و زمینه‌های جدیدی که قرار هست در حاشیه مأموریت بانک جهانی اجرایی شود، بررسی گردید. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی ازبکستان، حمایت از حقوق مصرف‎ کنندگان خدمات بانک، نظارت سازمان‎های مالی کوچک، توسعه زمینه‌های مالی و پرداخت سبز و روند تدوین اسناد قانونی هنجاری مربوطه طرح و بررسی گردید.

همکاری با بانک توسعه اسلامی

وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در تاریخ 5 مارس با آقای ابراهیم شکری، مدیرکل اداره منطقه ای بانک توسعه اسلامی و هیئت همراه دیدار کرد. طی این دیدار طرح های در دست اقدام، اجرایی سازی طرح‎های مشترک جاری و سایر موضوعات مشترک مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات جهت رفع سریع مشکلات تدوین شد. با توجه به اعتماد بالای مؤسسه بین المللی مالی به ازبکستان مجموعه ای آینده دار همکاری در زمینه‌های اولویتدار اقتصاد بررسی شد. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، در حال حاضر 8 طرح با ارزش کل 1.2 میلیارد دلار با مشارکت بانک توسعه اسلامی در دست اجراست، علاوه بر این، کار بر روی 4 طرح آینده‎دار به ارزش کلی 434 میلیون دلار صورت می‌گیرد.

https://kun.uz/news/2024/02/29/xorazmda-10-milliard-dollarlik-yirik-gaz-kimyo-loyihasi-amalga-oshiriladi

  https://kun.uz/news/2024/02/29/prezident-xorazmda-quyosh-elektr-stansiyasi-qurilishiga-start-berdi

https://yuz.uz/uz/news/xorazmda-bazalt-korxonasi-ishga-tushmoqda

https://oz.sputniknews.uz/20240305/ozbekiston-sanoat-korxonalar-42777662.html

https://kun.uz/news/2024/03/04/ozbekiston-ipak-mahsulotlarini-asosan-eron-va-xitoyga-sotyapti

 https://kun.uz/news/2024/03/06/xalqaro-islom-savdo-moliya-korporatsiyasi-ozbekistonga-100-mln-dollar-ajratadi

https://yuz.uz/uz/news/jahon-banki-ekspertlari-bilan-uchrashuv-bolib-otdi

 https://yuz.uz/uz/news/islom-taraqqiyot-banki-yana-4-ta-loyiha-uchun-434-million-dollar-investitsiya-kirityapti

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما