معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

ایجاد منطقه آزاد اقتصادی جادهٔ ابریشم در ازبکستان

به دنبال دستور شوکت میرضیائف، رئیس‌جمهور ازبکستان و تصویب کابینه دولت ازبکستان و به‌منظور اجرایی سازی توافقات اقتصادی و صنعتی ازبکستان با کشورهای حاشیه جاده ابریشم، منطقه آزاد اقتصادی جاده ابریشم در استان اندیجان در فضایی 218 هکتاری در حال ایجاد است.

 رئیس‌جمهور ازبکستان در جلسه هیئت دولت با اشاره به مذاکرات اقتصادی و تجاری با طرف چینی و انعقاد بیش از 30 قرارداد بین استانداری اندیجان و سرمایه‌داران چین اعلام کرد که انتظار می‌رود حدود یک میلیارد دلار طی سال جاری میلادی در این منطقه جذب شود. وی همچنین یادآور شد که در منطقه آزاد اقتصادی جاده ابریشم طرح‌های انرژی، مهندسی برق، ماشین‌سازی، نساجی و کشاورزی اجرا خواهد شد. قبل از این توافقاتی در حدود 3 میلیارد دلار بین استان اندیجان و سرمایه‌گذاران چین انجام‌شده بود.

بنا به توضیحات استانداری اندیجان، منطقه مذکور باهدف جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به‌ویژه شرکت‌ها چینی تأسیس‌شده و کلیه اقدامات حمایتی دولت ازبکستان از شرکت‌های خارجی مثل تأمین زیرساخت‌های آب و برق و لحاظ نمودن بسیاری از مشوق‌ها، مزایا و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته‌شده است.

وظایف اصلی و زمینه‌های فعالیت منطقه آزاد اقتصادی به ترتیب ذیل است:

  • جذب مستقیم سرمایه‌های خارجی و بومی‌ برای تولید فرآورده‌های صنعتی مورد تقاضای بازارهای خارجی و جایگزین واردات و دارای ارزش‌افزوده بالا؛
  • برقراری روابط همکاری در زیرمجموعه مواد خام محلی و گسترش تولید صنعتی در سطح بالابر اساس توسعه تعاون و همکاری بین حاضران منطقه آزاد اقتصادی جادهٔ ابریشم و سایر مناطق کشور؛
  • گسترش تولید فرآورده‌های صنعتی مبتنی بر استفاده مؤثر از ظرفیت تولید منطقه و منابع و ایجاد اشتغال دائمی‌ برای مردم بومی.

طبق اسناد قانونی موجود، مدت فعالیت منطقه آزاد اقتصادی با فرصت تمدید 30 سال تعیین‌شده و شرکت‌های خارجی خواهان سرمایه‌گذاری در این منطقه از امتیازات مالیاتی، گمرکی و سایر برخوردار خواهد شد.

همچنین مقررشده است که ظرف یک ماه با مشارکت وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت و وزارت ساخت‌وساز و خدمات عمومی‌ شهرسازی جمهوری ازبکستان طرح کلی منطقه آزاد اقتصادی تدوین و پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انتخاب شود.

شایان‌ذکر است که قطعه‌های زمین برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه از طریق مزایده‌های مجازی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. همچنین در نظر است امور تأسیسات و احداث زیرساخت‌های لازم به ازای مبالغ دریافت شده از مزایده تأمین مالی شود.

در نظر است تا آخر سال 2025 سرمایه خارجی به ارزش 3 میلیارد دلار به منطقه آزاد اقتصادی مذکور جذب شود.

در نظر است 16 هزار اشتغال جدید ایجاد، سالانه 20.1 تریلیون صوم فرآورده‌های صنعتی تولید، صادرات افزوده به ارزش 580.7 میلیون دلاری ایجاد و مالیات به ارزش 1.2 تریلیون صوم به بودجه دولت جذب شود.

 منطقه آزاد "جاده ابریشم" بیست و سومین منطقه آزاد در ازبکستان است که باهدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قلمرو ازبکستان تأسیس می‌شود. 

   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما