معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۹:۴۵

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدار رئیس جمهور ازبکستان با مدیرکل سازمان تجارت جهانی

https://kun.uz/news/2024/06/05/ozbekistonda-savdo-siyosati-boyicha-kompetensiya-markazi-tashkil-etilishi-mumkin

 شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در تاریخ 5 ژوئن سال 2024 با خانم اکنجو ایوه‌آلا مدیرکل سازمان تجارت جهانی دیدار کرد. طی این دیدار اقدامات عملی در راستای عضویت ازبکستان به سازمان تجارت جهانی مورد بررسی قرار گرفت. برگزاری دو نشست کار گروهی در کوتاه مدت، انجام مذاکرات فعال با کشورهای عضو، آغاز بررسی شروط حمایت از کشاورزی، تداوم امور هماهنگی قانون‌گذاری ملی ازبکستان با مقررات سازمان، برقراری روابط همکاری در زمینه توسعه اقتصاد سبز، تجارت الکترونیکی، افزایش صادرات خدمات دیجیتال و افزایش دانش و مهارت کارشناسان ازبکستانی در راستای تنظیم مقررات تجارت بین‌المللی تاکید شد. بدین منظور پیشنهاد شد مرکز ارائه خدمات مشاوره‌ای جهت اتخاذ  سیاست تجاری در ازبکستان با حمایت سازمان تجارت جهانی ایجاد شود. رئیس جمهوری ازبکستان اخذ دکترای افتخاری دانشگاه دیپلماسی و اقتصاد جهان را به مدیرکل سازمان تجارت جهانی تبریک گفت. در پایان این دیدار مدیرکل سازمان تجارت جهانی حمایت خود از اقدامات ازبکستان در مسیر عضویت به سازمان را اعلام کرد.

علاوه بر این سرکار خانم سعیده میرضیایوا دستیار محترم رئیس جمهوری ازبکستان نیز با مدیرکل سازمان تجارت جهانی دیدار کرد. «طی گفتگو به الحاق ازبکستان به سازمان تجارت جهانی که برای رئیس جمهوری کشورمان موضوع مهم اولویتدار است، توجه ویژه شد. سرکار خانم اکنجو ایوه‌آلا مدیرکل محترم سازمان تجارت جهانی ضمن ارزیابی بالای امور در دست انجام در ازبکستان، جهت حمایت از اقدامات کشور در مسیر عضویت به سازمان مذکور اعلام آمادگی نمود».

 حضور نمایندگان اتحادیه صنعت چرم ازبکستان در همایش تجاری ازبکستان و ترکیه

https://yuz.uz/uz/news/ozcharmsanoat-uyushmasi-vakillari-ozbekiston--turkiya-biznes-forumida-ishtirok-etdi

در شهر انکارا پایتخت جمهوری ترکیه همایش تجاری با حضور وزارت، ادارات، شرکت‌های و بازرگانان ترکیه و ازبکستان برگزار شد. هیئتی متشکل از کارخانه‌های عضو اتحادیه تحت رهبری آقای اکبر سلطان‌اف سرپرست اتحادیه صنعت چرم ازبکستان همراه با هیئت دولت در همایش تجاری حضور یافت. همایشی که شامل 4 جلسه بود، در این جلسات گفتگو در راستای توسعه بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور، اجرای‌سازی پروژه‌های مشترک جدید و گسترش حجم صادرات صورت گرفت. به خصوص در جلسه اختصاص داده شده به موضوع طرح‌های مشترک سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت و زمین‌شناسی آقای اکبر سلطان‌اف سرپرست اتحادیه گزارش در راستای صنعت چرم در ازبکستان را جهت اطلاع شرکت‌های ترکیه ارائه نمود. اطلاع در مورد فرصت‌های فراهم شده برای سرمایه‌داران خارجی حوزه چرم کفش در ازبکستان، مالیات، امتیازات گمرکی، مناطق صنعتی اختصاصی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری داده شد. همچنین، گزارش در راستای برنامه‌ها و طرح‌های مشترک دو کشور در زمینه صنعت چرم ارائه گردید. ارائه امور در دست اجرا در زمینه تهیه و آموزش متخصصین حوزه چرم برگزار شد. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی اتحادیه صنعت چرم ازبکستان، نمایشگاه تولید ازبکستان در حاشیه همایش تجاری کار خود را آغاز نمود.      

قیمت مواد غذایی در ازبکستان چگونه تغییر یافت؟

https://oz.sputniknews.uz/20240605/uzbekistan-oziq-ovqat-narx-44236280.html

بنا به داده‌های آژانس آمار، نرخ افزایش سالانه قیمت‌ها در بخش مصرف به 10.6 درصد (نسبت به ماه می سال 2023) رسیده است. در ماه می سال 2024 در ترکیب شاخصه قیمت‌های مصرف قیمت مواد غذایی به طور میانگین 2.0 درصد ارزان شده است. افزایش 0.3 درصد کالاهای غیر غذایی و 15.2 درصد قیمت‌های ارائه خدمات پولی به اهالی مشاهده شده است. برای انجام این محاسبات در بیش از 10 هزار نکته تجاری و مغازه‌ها بیش از 120 هزار قیمت ثبت شده است. 420 نوع مواد غذایی و غیر غذایی و 90 نوع خدمات مشاهده شده است. تغییر قیمت 10 نوع محصول اصلی به شرح ذیل است:

قیمت‌ها در ماه می در مقایسه با ماه آوریل 2024:

  • تخم مرغ - 15.6 درصد؛
  • آرد گندم - 0.5 درصد؛
  • پیاز - 14.6 درصد؛
  • شیر - 2.0 درصد؛
  • گوشت گاو با استخوان + 0.7 درصد؛
  • برنج + 0.8 درصد؛
  • روغن آفتاب‌گردان + 0.8 درصد؛
  • شکر + 1.1 درصد؛
  • سیب زمینی + 2.0 درصد؛
  • هویج + 2.6 درصد.

صادرات میوه و سبزیجات ازبکستان

https://daryo.uz/2024/06/05/ozbekistonda-eksport-qilingan-meva-sabzavot-mahsulotlari-qiymati-malum-qilindi

طبق 4 ژوئن سال 2024 ازبکستان 776 هزار تن میوه و سبزیجات به ارزش 462.2 میلیون دلار صادر کرد. میزان صادرات پیش‌بینی شده فرآورده‌های کشاورزی و مواد غذایی ازبکستان در سال 2024 م. 3.5 میلیارد دلار می‌باشد. از این 2.5 میلیارد دلار میوه و سبزیجات و 950 میلیون دلار مواد غذایی است. ستاد مرکزی صادرات در آژانس قرنطینه و حفاظت گیاهان تأسیس شده، 21 نفر کارشناس در حال فعالیت است و در 14 منطقه کشور ستادهای صادرات در حال فعالیت است. با مشارکت سفارت‌های ازبکستان در کشورهای خارجی امور تنظیم شده، اعضای ستاد صادرات با 39 سفارت کشورهای خارجی هماهنگ شده است. وظایف اصلی ستادهای یاد شده شامل تنظیم امور مؤثر، ارائه کمک عملی حدکثر به کارخانه‌های صادراتی در راه کارهای موضوعات پیچیده، استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود، نمایش توانایی صادراتی ازبکستان و افزایش بیش از پیش حجم فرآورده‌های که به بازارهای جهانی راه یافته است، می‌باشد. علاوه بر این در ستاد مانیتورینگ قیمت روزمره فرآورده‌های کشاورزی صادراتی در کشور، قسمت باقی مانده محصولات کشاورزی موجود در انبار و اطلاعات فرآروده‌های که در 20 روز نزدیک می‌رسد، بررسی موضوعات پیچیده شرکت‌های صادرکننده مربوط به صادرات و انجام اقدامات لازم برای حل و فصل در اسرع وقت آنها صورت می‌گیرد.

قیمت‌های عوارض گمرکی با الزامات سازمان تجارت جهان سازگار خواهد شد

https://kun.uz/news/2024/06/04/bojxona-boji-qiymatlari-jst-talablariga-moslashtiriladi

مصوبه اقدامات بعدی در راستای تسریع بیش از پیش اصلاحات بازار و هماهنگی قانون‌گذاری ملی ازبکستان با موافقت‌نامه‌های سازمان تجارت جهانی» رئیس جمهور به تصویب رسید. طبق مصوبه، به منظور تأمین فضای رقابت سالم در انجام خرید دولتی از تاریخ 1 ژانویه سال 2024:

  • عوارض قراردادهای انجام شده توسط مشتریان بودجه از جمله، مبالغ خارج از بودجه پس از ثبت در شعبه‌های خدمات خزانه‌داری اجرایی می‌شود؛
  • رؤسای نهادهای مدیریت دولت و اتحادیه‌های خانواری طی انجام خرید دولتی رعایت قاطع به اسناد قانونی مربوط به حوزه همچنین، پاسخگوی شخصی برای تضمین باز و شفافیت خریدهای دولتی را بر عهده می‌گیرد؛
  • در صورت عدم اسناد طرح طبق مقررات تعیین شده یا تهیه اسناد پروژه همزمان با امور احداث و مونتاژ، مبالغ بودجه و سایر منابع متمرکز شده همچنین، پرداخت هزینه‌ها از حساب بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و انجام امور ممنوع است.

به منظور هماهنگی قانونگذاری ملی با موافقت‌نامه اقدامات یارانه‌ها و غرامت‌های سازمان تجارت جهانی تا تاریخ 1 اکتبر سال 2024:

  • مندرج لغو یارانه‌های ارائه شده توسط وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت همراه با وزارت اقتصاد و دارای و سایر نهادهای منفعتدار به منظور حمایت از صادرات از جمله، مالیات بر درآمد که از سود صادرات کالا دریافت می‌شود، مالیات بر گردش و امتیازات مربوط به پوشش قسمتی از هزینه‌های حمل و نقل از تاریخ 1 ژانویه سال 2025 همچنین، اقدامات حمایت ممنوع نشده با مقررات سازمان تجارت جهانی؛
  • پیش‌نویس سند حقوقی و هنجاری مربوطه که از 1 ژانویه سال 2025 لغو مالیات کم ارزش و امتیازات گمرکی را در نظر دارد توسط وزارت اقتصاد و دارای وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت، وزارت دادگستری و کمیته مالیات به هیئت وزیران ازبکستان تعیین شد.

 

بررسی موضوعات توسعه انرژی با شرکت ACWA Power

https://kun.uz/news/2024/06/04/prezident-acwa-power-kompaniyasi-bilan-energetikani-rivojlantirish-masalasini-muhokama-qildi

شوکت میرضیایف رئیس محترم جمهوری ازبکستان در تاریخ 4 ژوئن سال 2024 با آقای محمد ابونیان رئیس محترم هیئت مدیریه شرکت ACWA Power عربستان سعودی دیدار کرد. موضوعات گسترش بیش از پیش همکاری عملی با شرکت‌های عربستان سعودی از جمله، طرح‌های مشترک سرمایه‌گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور ازبکستان با کمال میل به افزایش همکاری مؤثر با شرکت ACWA Power اشاره نمود. بر جایگاه مهم شرکت یاد شده در نوسازی بخش انرژی ازبکستان بر اساس فناوری‌های سبز تاکید شد. در حال حاضر سبد پروژه‌های فعلی و آتی شرکت از 17 میلیارد دلار فراتر رفت. در حاشیه فعالیت شورای کارآفرینان بر اهمیت تداوم امور فعال در زمینه جذب شرکت‌های جدید از عربستان سعودی به ازبکستان تاکید داشتند. به موضوعات توسعه زیرساخت فرودگاه‌ها، توسعه و دیجیتال‌سازی حوزه انرژی، نوسازی بخش تأمین گرمایش، فرآوری زباله‌ها، تولید فرآورده‌های دارویی و کشاورزی، افتتاح مطب‌های پزشکی، ایجاد مراکز گردشگری، پیش بردن پروژه‌های کشاورزی و تسریع روند اجرایی طرح‌های مشترک مربوط به سایر بخش‌ها توجه ویژه شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما