معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۱۱:۰۱

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست کارگران تایلندی برای دریافت غرامت از رژیم صهیونیستی

یک کارگر تایلندی که از بازماندگان جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بوده ، به رسانه‌ها شکایت کرده که نامش در لیست کارگران تایلندی برای دریافت کمک های مالی از مقامات رژیم صهیونیستی درج نشده است. این کارگر 35 ساله، در میان بسیاری از کارگران تایلندی بوده که در حمله حماس به جنوب اسرائیل در سال گذشته گرفتار شد. او با وجود مجروحیت شدید زنده ماند و بعداً به خانه بازگشت. این مرد گفت که گروهی از شبه نظامیان حماس در صبح روز 7 اکتبر به کمپ کارگران وی در آنجا اشتغال داشته ، هجوم برده و به طور خاص به دنبال کارگران تایلندی بودند. او و همکارانش در حالی که گلوله‌ها در سراسر دفتر کمپ و مرغداری‌ها شلیک می‌شد، برای  نجات جان خود فرار کردند. آقای ویتاواس گفت که در یک تونل مخفی شده بود، توسط مهاجمان دستگیر شد. او گفت که نپذیرفت و به مقابله پرداخت و سپس با چاقو به سرش زدند که بعداً پس خونریزی شدید از هوش رفت. چند ساعت بعد، پس از به هوش آمدن، وی برای کمک گرفتن از کمپ خارج شد. او بعداً به بیمارستان منتقل شد. او گفت که در 19 اکتبر توسط مقامات رژیم صهیونیستی به عنوان یک بازمانده از جنگ غزه ، قبل از بازگشت به تایلند، تایید شده و به او گفته شد که کمک مالی دریافت خواهد کرد. با این حال، او متوجه شد که نامش در فهرست قربانیانی که رژیم صهیونیستی باید غرامت بگیرد، نیست.اداره کار استان اودون ثانی گفت که مقامات محلی از مقامات رژیم صهیونیستی می خواهند که این موضوع را بررسی کنند.

دیدار نخست وزیر تایلند با همتایان نیوزیلندی خود در حاشیه نشست  آ سه ان - استرالیا

در تاریخ  5 مارس 2024، آقای سرتا تاویسین، نخست وزیر، در حاشیه اجلاس ویژه بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط آسه آن-استرالیا در ملبورن، با آقای راست کریستوفر لوکسون، نخست وزیر نیوزیلند دیداری دوجانبه داشت. هر دو طرف توافق کردند که همکاری‌های دوجانبه، به ویژه در زمینه تجارت و سرمایه گذاری تحت توافقنامه مشارکت اقتصادی تایلند و نیوزلند (TNZCEP) و در صنایع دیجیتال و سبز را افزایش دهند. سایر زمینه‌های  همکاری مورد علاقه متقابل از جمله فناوری کشاورزی، آموزش، گردشگری، فرهنگ و  ... نیز شناسایی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. دو طرف همچنین راه‌های تعمیق تعامل در سطح چندجانبه را بررسی کردند و در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کردند. علاوه بر این، برای تقویت شتاب روابط دوجانبه، مقرر شد که نخست وزیر نیوزیلند در آوریل سال جاری به تایلند سفر نماید.

دیدار نخست وزیر تایلند با همتایان استرالیایی خود در حاشیه نشست  آ سه ان - استرالیا

آقای سرتا تاویسین، نخست وزیر، و آقای آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا نیز در حاشیه این اجلاس ، دومین دیدار دوجانبه خود از زمان تصدی کرسی نخست وزیر توسط آقای سرتا را برگزار نمود. اولین دیدار رهبران تایلند و استرالیا در نشست رهبران اقتصادی APEC 2023 در سانفرانسیسکو، ایالات متحده صورت گرفت.

نخست وزیران دو کشور درباره بررسی روابط فی ما بین تایلند و استرالیا که منحصر به فرد و سازنده تعریف شده، گفتگو کردند. آنها همچنین در ادامه گفتگوهای دوجانبه در زمینه‌های مختلف همکاری گفتگو کردند. ژنرال دیوید هرلی ،فرماندار کل استرالیا و همسرش در طول بازدید رسمی خود از تایلند در تاریخ 13-17 فوریه 2024 نیز موضوعات دوجانبه از جمله همکاری جامع و متنوع تایلند و استرالیا به عنوان شرکای راهبردی(استراتژیک) شامل همکاری اقتصادی و تبادل تجارت و سرمایه گذاری را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این راستا، نخست وزیر از « استراتژی سرمایه گذاری اقتصادی آسیای جنوب شرقی استرالیا تا سال 2040» که به تازگی منتشر شده، استقبال نموده وآن را مطابق با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سلطنتی تایلند عنوان نمود. این نشان‌دهنده فرصت‌هایی برای افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل و همچنین تبادل دانش در بخش‌های هدف‌گذاری شده، یعنی خودروهای الکتریکی، کشاورزی دقیق، صنایع هوشمند، و فرصت در پروژه Landbridge تایلند است. دو طرف همچنین در مورد همکاری‌های دفاعی و امنیتی از جمله تبادل پرسنل و دانش و مبارزه با قاچاق انسان گفتگو کردند. علاوه بر این، نخست وزیران تایلند و استرالیا در مورد روابط مردم با مردم، آموزش، گردشگری و تحرک نیروی کار در بخش کشاورزی رایزنی کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما