معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی صربستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفتۀ سوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 3.8 درصدی تولید ناخالص داخلی صربستان در سه ماهه چهارم سال 2023

اداره آمار صربستان اعلام کرد تولید ناخالص داخلی صربستان در سه ماهه چهارم سال 2023 پس از افزایش 3.6 درصدی سالانه در سه ماهه قبل، رشد واقعی 3.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشته است. براساس داده‌های تولید ناخالص داخلی تعدیل شده فصلی، در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2023، تولید ناخالص داخلی صربستان (GDP) در ماه اکتبر تا دسامبر2023 در حدود 0.9 درصد افزایش داشته است. نخست وزیر صربستان، آنا برنابیچ، اعلام کرده است که انتظار دارد اقتصاد صربستان در سال 2024 در حدود 3.5 درصد رشد داشته باشد. کارهای عمرانی، گردشگری و خدمات، بخش‌های کلیدیِ محرک رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سال 2024 هستند. همچنین بانک جهانی اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد صربستان در سال 2024 به میزان 3 درصد رشد کند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/realni-rast-bdp-a-srbije-38-odsto-u-cetvrtom-kvartalu-2023

رشد 6.7 درصدی تولید ناخالص داخلی صربستان در سال 2027

سینیشا مالی، وزیر دارایی صربستان اعلام کرد که صربستان در سال 2027، رشد تولید ناخالص داخلی 6.7 درصدی خواهد داشت. معاون نخست وزیر و وزیر دارایی صربستان در مجمع تجاری کوپائونیک گفت که هدف این است که صربستان در سال جاری به نرخ رشد اقتصادی 3.5 درصدی دست یابد و تا سال 2027 رشد تولید ناخالص داخلی به بالای 6.7 درصد بازگردد. وی یادآور شد که در سال 2019، قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی صربستان 6.4 درصد بوده است. همچنین سال گذشته برای اولین بار تولید ناخالص داخلی صربستان از مرز 69 میلیارد یورو گذشت. رشد تولید ناخالص داخلی صربستان سال گذشته در حدود 2.5 درصد بود، البته صربستان برای امسال رشد 3.5 درصدی و برای سال آینده رشد 4 درصدی را برنامه‌ریزی کرده است و اگر شرایط ژئوپلیتیکی مساعد باشد، صربستان می‌تواند تا سال 2027 در حدود 100 میلیارد یورو تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

https://www.politika.rs/sr/clanak/602411/Mali-Do-2027-vracamo-se-u-zonu-visokog-rasta-BDB-od-sest-i-sedam-odsto

آغاز به کار بازار کار واحد صربستان، مقدونیه شمالی و آلبانی

مارکو چادژ، رئیس اتاق بازرگانی صربستان با اشاره به آغاز به کار بازار کار واحد صربستان، مقدونیه شمالی و آلبانی اعلام کرد که این یک اتفاق انقلابی برای منطقه است. وی خاطرنشان کرد که این برای پروژه بالکان باز، امری بزرگ است که شهروندان صربستان بتوانند بدون هیچ مشکلی برای کار در آلبانی و مقدونیه شمالی ثبت‌نام کرده و مجوز کار دریافت کنند، زیرا همه این کشورها با کمبود نیروی کار و همچنین مشکلاتی در ساختار آن مواجه هستند. هر کشوری در شاخه خاصی کارگر کم دارد و هدف این است که کشورها بتوانند نیروی کار را مبادله کنند. چادژ تاکید کرد که این اولین بار است که در منطقه چنین تصمیمی‌گرفته شده است و این منحصر به فرد است.

https://www.politika.rs/scc/clanak/602530/Cadez-Danas-startuje-jedinstveno-trziste-rada-Srbije-Severne-Makedonije-i-Albanije

بهره‌وری انرژی در لیست اولویت‌های صربستان

وزیر معدن و انرژی صربستان، دوبروکا جدوویچ به مناسبت روز جهانی بهره‌وری انرژی گفت که نوسازی انرژی خانه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و عمومی یکی از مهمترین اولویت‌های کاری دولت صربستان است و این وزارتخانه در برنامه جهش به سوی آینده - صربستان 2027 آن را نیز در اولویت قرار داده است. وی خاطرنشان کرد که دولت در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را برای ارتقای بهره‌وری انرژی انجام می‌دهد.

وزیر معدن و انرژی صربستان یادآور شد که در سال گذشته از طریق طرح انرژی پاک و بهره‌وری انرژی که با همکاری بانک جهانی اجرا شد، یک میلیارد و 790 میلیون دینار کمک بلاعوض برای بهره‌وری بهتر انرژی به حدود 10 هزار خانوار اختصاص یافت. تعویض درب و پنچره‌های چوبی، عایق‌کاری، نصب پنل‌های خورشیدی، کلکتورهای خورشیدی، پمپ‌های حرارتی و تعویض دیگ‌های بخار جزو این طرح انجام شد. 5500 منزل مسکونی یارانه بهره‌وری انرژی دریافت کرده‌اند که نیمی از آنها برای جایگزینی درب و پنجره‌های چوبی استفاده شده است. با بهبود بهره‌وری انرژی، صرفه‌جویی در انرژی برابر با تولید سالانه کارخانه گرمایش شهر نیش حاصل می‌شود و کاهش انتشار دی اکسید کربن برابر با انتشار این گاز توسط 28 هزار خودرو است. این برنامه تا پایان سال 2027 ادامه خواهد داشت و از این طریق 50 میلیون دلار برای بهره‌وری بهتر انرژی برای حدود 50 هزار خانوار در سراسر کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.

https://www.politika.rs/sr/clanak/602552/Dedovic-Handanovic-Energetska-efikasnost-visoko-na-lestvici-prioriteta

11.4 درصد از کل نیروی کار صربستان در 100 شرکت بزرگ

شرکت‌هایی که افراد زیادی را استخدام می‌کنند، یا آنهایی که دستمزدهای بالایی می‌پردازند، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد دارند. در سطح جهانی، شرکت‌هایی که بیشترین تعداد کارگر را استخدام می‌کنند، تمایل دارند در بخش‌های اقتصادی مرتبط با نیازهای اساسی و تولید صنعتی فعالیت کنند. در صربستان، اینها عمدتا شرکت‌های انرژی و معدن، زنجیره‌های خرده‌فروشی بزرگ و شرکت‌های مخابراتی و همچنین تولید کنندگان قطعات الکترونیکی هستند.

در صربستان در بین 100 کارفرمای بزرگ، هیچ شرکت بزرگ کشاورزی و تا حد زیادی تولیدکننده مواد غذایی وجود ندارد و تنها سه شرکت از صنایع غذایی در بین این 100 شرکت قرار دارند. بر اساس داده‌های آخرین گزارش‌ها، 100 کارفرمای بزرگ صربستان در مجموع بیش از 320 هزار کارگر را استخدام کرده‌اند. صنعت برق صربستان (EPS) با بیش از 20 هزار کارمند، در صدر این فهرست قرار دارد؛ البته این شرکت بیشترین تعداد کارگران اخراج شده را هم دارد. همچنین شرکت صنعت نفت صربستان (NIS) علیرغم ایجاد بیشترین سود، در سال2022 در حدود 159 کارگر را اخراج کرده است . در رتبه دوم اداره پست صربستان با 14815 کارمند و در رتبه سوم شرکت کابل‌سازی لئونی با 13707 کارگر قرار دارد. بر اساس اطلاعات اداره آمار صربستان، جمعیت شاغل در این کشور حدود 2.8 میلیون نفر است که به این معنی است که 100 شرکت بزرگ صربستان در حدود 11.4 درصد از کل نیروی کار موجود را استخدام کرده‌اند.

https://biznis.rs/vesti/srbija/sto-najvecih-kompanija-u-zemlji-zaposljava-114-odsto-ukupne-radne-snage/

افزایش سهم دولت صربستان در مالکیت بورس بلگراد

دولت صربستان پس از ثبت سهام تازه منتشر شده که هدف آن افزایش سرمایه بود، سهم خود را در مالکیت بورس بلگراد به 77.58 درصد افزایش داد و در عین حال، سهام متعلق به بورس آتن (Athex) به 4.75 درصد کاهش یافت. بر اساس مصوبه جلسه فوق العاده مجمع بورس اوراق بهادار بلگراد مبنی بر انتشار سهام عادی به منظور افزایش سرمایه پایه، دولت 4802 سهم را به ارزش اسمی 30200 دینار پذیره نویسی کرد. بر اساس این تصمیم، بورس بلگراد 9287 سهم به ارزش اسمی 30200 دینار منتشر کرد در حالی که قیمت انتشار آنها 48811 دینار بود.

ارزش کل سهام جدید به صورت اسمی 280.47 میلیون دینار یا بر اساس قیمت سهم 453.3 میلیون دینار است. ساختار مالکیت بازار سهام پس از این افزایش سرمایه تغییر کرد، زیرا دولت سهام خود را به میزان قابل توجهی افزایش داد. اکنون جمهوری صربستان 77.58 درصد از سرمایه را در اختیار دارد، در حالی که در پایان ژانویه 51.71 درصد از سهام را در اختیار داشت. پنج سهامدار بزرگ همچنان شامل دو بانک دولتی بزرگ ورشکسته Beogradska و Beobanka با 6 و 4.7 درصد سهام هستند و همه سهامداران دیگر بورس اوراق بهادار بلگراد اکنون کمتر از دو درصد سهام دارند.

https://novaekonomija.rs/vesti-iz-zemlje/drzava-povecala-udeo-u-vlasnistvu-beogradske-berze

95 میلیون یورو برای تعمیرات پالایشگاه پانچوو

سال گذشته، صنعت نفت صربستان (NIS) از تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت پانچوو خبر داد و اکنون مشخص شده است که تعمیرات اساسی این پالایشگاه در حدود 95 میلیون یورو هزینه خواهد داشت. همان‌طور که در اطلاعیه این شرکت آمده است، تعمیرات اساسی این پالایشگاه که از 29 فوریه تا 17 آوریل ادامه خواهد داشت و بیش از 2 هزار پیمانکار خارجی علاوه بر کارکنان این پالایشگاه در این کار مشغول خواهند بود. گفته می‌شود که این بزرگترین تعمیرات اساسی از نظر وسعت و پیچیدگی در تاریخ پالایشگاه پانچوو است

https://rtv.rs/sr_lat/ekonomija/aktuelno/do-17.-aprila-zavrsetak-remonta-rafinerije-pancevo-radovi-vredni-95-miliona-evra_1520332.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما