معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود نشانه‌های اقتصادی تایلند در اولین ماه سال جدید میلادی

دفتر سیاست مالی وزارت اقتصاد تایلند عنوان نمود که ارقام اقتصادی تایلند در ماه ژانویه 2024 نشانه‌هایی از بهبودی در صنعت توریسم، میزان مصرف داخلی و افزایش صادرات را نشان می‌دهد هرچند بر اساس همین آمار و ارقام، میزان سرمایه‌گذاری خصوصی کند شده است. مدیر کل دفتر سیاست مالی تایلند گفت که چندین ارقام اقتصادی، به ویژه صادرات که برای شش ماه متوالی افزایش یافته که نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌باشد.

وی افزود: تایلند در ژانویه نشانه‌هایی از ثبات اقتصادی را نشان داد که در نرخ تورم کل 1.11 درصد منعکس شد در حالی که نرخ تورم اصلی 0.52 درصد بود. وی خاطرنشان کرد که نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی تا پایان دسامبر به 61.3 درصد رسیده است که همچنان در محدوده مجاز قانون انضباط مالی است. وی گفت یکی دیگر از شاخص های قدرت اقتصادی تایلند، سطح بالای ذخایر خارجی به میزان 221.6 میلیارد دلار (7.99 تریلیون بات) است. پورنچای افزود: مصرف خصوصی نسبت به ماه قبل بهبود یافته که این امر با در مورد خرید و فروش خودرو قابل مشاهده است چراکه فروش خودرو در ژانویه سالجاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته 2.4 درصد و نسبت به ماه قبل 9.4 درصد افزایش داشته است. وی همچنین افزود: وصول مالیات بر ارزش افزوده نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش داشته اما نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲.۷ درصد کاهش داشته است. وی گفت: متوسط درآمد کشاورزان نیز نسبت به دی ماه سال گذشته 0.6 درصد افزایش یافته است. آقای پورنچای گفت که شاخص اعتماد مصرف کننده از 62 واحد در دسامبر 2023 به 62.9 واحد در ژانویه 2024 افزایش یافت. این شاخص شش ماه متوالی در حال افزایش بوده و به بالاترین حد خود در 47 ماه گذشته رسیده است.

آقای پورنچای خاطرنشان کرد که با این حال، سرمایه گذاری خصوصی نسبت به ژانویه سال گذشته 26.5 درصد کاهش یافته اما نسبت به ماه قبل 2.1 درصد افزایش داشته است . صادرات تایلند برای شش ماه متوالی در حال گسترش بوده و ارزش آن در ژانویه به 22.65 میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

حضور نخست وزیر تایلند در جنوبی ترین استان ( یالا  ) به منظور ترویج گردشگری و توسعه اقتصادی در منطقه

  آقای سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند بازدید رسمی سه روزه خود را از استان پاتانی را با حضور در مسجد Krue Se، آغاز کرد . در این سفر وی با ساکنان و مقامات محلی دیدار تا به نیازها و مشکلات آنها گوش فرا داد . او همچنین از جاذبه‌های گردشگری مختلف به عنوان بخشی از اولین سفر رسمی خود به منطقه از زمان تصدی این سمت بازدید کرد. سرتا در پست X خود نوشت که از زیبایی مسجد شگفت زده شده است، "...علاوه بر شکوه و اهمیت مذهبی آن، معماری آن به قدری زیبا است که به آن تاج محل تایلند لقب گرفته است." سرتا به خبرنگاران گفت که تمرکز او در طول سفر به استان‌ها بر ایجاد فرصت هایی برای تحریک اقتصاد و توسعه گردشگری است. وی سپس به به استان ناراتیوات سفر نمود.

وی خاطرنشان کرد که سه استان جنوب دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی هستند که از آنها به عنوان «جواهرات پنهان» در انتظار بازدیدکنندگان است. دولت قصد دارد این استان‌ها را به مراکز گردشگری تبدیل کند. در حال حاضر، این منطقه سالانه حدود 1.68 میلیون گردشگر را جذب می‌کند که تنها 15 درصد از آنها خارجی هستند. این منطقه بسیاری از محصولات آشنای بین المللی مانند غذای حلال و لباس باتیک را ارائه می دهد که برای افزایش سرمایه گذاری تبلیغ می‌شود. علاوه بر این، یک مرکز خدمات یک مرحله ای در گمرک Betong در Yala ایجاد شده است تا تجارت را تسهیل کند. علاوه بر این، دولت در نظر دارد تا فرهنگ ها، دین، سنت ها و دانش را در میان مردم ترویج کند تا درک بیشتر و همزیستی مسالمت آمیز را تقویت کند. سرتا گفت: «صلح برای سعادت کشور و شهروندان آن ضروری است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما