معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

انرژی سبز در حال تبدیل شدن به یکی از محرک های ازبکستان

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در 28 فوریه نشستی را در مورد ضرورت ها و اولویت های افزایش استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر در کشور برگزار نمود. تحلیل ها نشان می دهد که پتانسیل انرژی خورشیدی و بادی در کشور ازبکستان 10 تا 12 برابر بیشتر از تقاضای فعلی برق این کشور می‌باشد، با این حال، به نظر تحلیل گران ازبکستان سال هاست که از چنین فرصت های قابل توجهی استفاده و بهره لازم برده نشده است.

 در سال های اخیر دولت جدید با تغییر رویکرد خود توجه زیادی به این بخش داشته و چارچوب های قانونی مناسبی را در این زمینه ایجاد نموده است و همچنین برنامه‌های عمده ای را به منظور ایجاد ظرفیت های تولید انرژی سبز راه اندازی شده است که این موضوع خود موجبات ایجاد فضای جذابی را برای سرمایه گذاران فراهم نموده است.

تا به امروز این صنعت 2.1 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ازبکستان جذب کرده است و پروژه‌هایی به ارزش 13 میلیارد دلار دیگر در حال اجرا هستند. نیروگاه‌های مدرن خورشیدی و بادی تقریباً در همه مناطق کشور ساخته می‌شوند. به ویژه 9 نیروگاه بزرگ خورشیدی و بادی با ظرفیت مجموع 1.6 گیگاوات در بخارا، جیزاخ، کشکدریا، نوایی، سمرقند و سرخندریا راه اندازی شده است، همچنین در مناطق اندیجان، سمرقند، سرخندریا و تاشکند 6 نیروگاه برق آبی بزرگ و کوچک با ظرفیت مجموع 183 مگاوات به بهره برداری رسید.

در این راستا پنل های خورشیدی با ظرفیت 457 مگاوات در تاسیسات اجتماعی، بنگاه‌ها و سازمان‌ها، ساختمان‌های متعلق به کارآفرینان و ساختمان‌های مسکونی نصب شده است. برای این منظور، بانک ها منابعی بالغ بر 165 میلیون دلار ( 2 تریلیون صوم) را تخصیص دادند. در نتیجه، این مهم فرصتی را برای تولید 5 میلیارد کیلووات ساعت برق بیشتر، سازگار با محیط زیست و صرفه جویی 1.5 میلیارد متر مکعب گاز ایجاد شده است.

بهره گیری از انرژی سبز در مقیاس بزرگ آن نیز، در زمینه صنعت به طور قابل توجهی به افزایش تولید ترانسفورماتور، انواع کابل ها، کلکتورهای حرارتی، پانل های خورشیدی، عایق ها، سازه‌های فلزی و سایر محصولات توسط شرکت های داخلی کمک کرده است. در یک کلام، انرژی "سبز" در حال تبدیل شدن به یکی از محرک های اقتصاد ازبکستان و یک جنبش واقعاً ملی می‌باشد.

بنا بر برآوردهای دولت ازبکستان در سال 2024، حجم تولید "انرژی سبز" به 13 میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید و سهم آن در تراز کلی انرژی کشور 15 درصد خواهد بود. برای چنین دوره کوتاهی، این موضوع یک شاخص بسیار چشمگیر است. با این حال، هنوز فرصت های زیادی در این زمینه وجود دارد که در همه مناطق به طور کامل از آنها استفاده نمی‌شود. در این راستا، برنامه‌های جدیدی برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه زیرساخت‌های مربوطه در نشست مشترک رئیس جمهور ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شوکت میرضیائف تاکید کرد: با توجه به تجربیات انباشته شده، لازم است از امسال به سمت اجرای برنامه‌های سه ساله برای ایجاد ظرفیت های بزرگ «انرژی سبز» حرکت کنیم. وی تاکید نمود، بر اساس نیازهای جمعیتی و اقتصادی کشور، 28 نیروگاه بزرگ خورشیدی و بادی با ظرفیت کلی 8 گیگاوات طی سه سال آینده به بهره برداری می رسد. همچنین 944 کیلومتر شبکه برق فشار قوی و 6 پست بزرگ ساخته می‌شود و 18 سیستم ذخیره انرژی با ظرفیت 2.2 گیگاوات نصب می‌شود. به منظور اطمینان از پایداری سیستم انرژی، لازم است ساخت شبکه‌ها و تولید مواد لازم از همین امروز آغاز نماییم.

وزیر انرژی ازبکستان از راه اندازی 14 ایستگاه در مجموع 2.6 گیگاوات خبر داد؛ که برای اتصال آنها به شبکه، ظرفیت 5 ایستگاه را افزایش و 500 کیلومتر شبکه فشار قوی برق نیز احداث خواهد شد، در مجموع امسال با توجه به ظرفیت های جدید حداقل 85 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد، که 6 میلیارد کیلووات ساعت برق از ایستگاه‌های خورشیدی و بادی تولید می‌شود، که میزان پیشرفت کار نصب پنل های خورشیدی در محل نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وزیر انرژی ازبکستان اعلام نمود، به منظور افزایش علاقه مردم به این امر، برنامه «خانه خورشیدی» در دستور کار می‌باشد که، بر اساس این برنامه به ساکنانی که پنل های خورشیدی نصب کنند به ازای هر کیلووات برق 1 هزار صوم پرداخت می‌شود، در حال حاضر حدود 11 هزار خانه دار به طور موثر از این فرصت استفاده می‌کنند. خاطرنشان می‌شود برای توسعه و بسط این کار، افزایش هر چه بیشتر جذابیت و ادامه حمایت از کاربران پنل های خورشیدی ضروری است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما