معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته اول اسفند ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

ملاقات معاون رئیس جمهور با رئیس بانک عربی برای توسعه اقتصاد در آفریقا

آقای تیه موکو کُنه، معاون رئیس جمهور ساحل عاج که به نمایندگی از سوی رئیس جمهور واتارا به منظور شرکت در سی و هفتمین کنفرانس اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده بود، روز یکشنبه 18 فوریه در حاشیه این کنفرانس، با آقای اولد رئیس بانک عربی برای توسعه اقتصاد در آفریقا دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار، فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مسکن، صنعت و کاکائو در ساحل عاج  مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس بانک عربی برای توسعه اقتصاد در آفریقا ضمن جویا شدن اولویت بندی نیازمندی‌های دولت ساحل عاج، بر آمادگی این بانک بمنظور تامین مالی پروژه‌ها در حوزه‌های گوناگون تاکید نمود. 

 

حمایت صندوق بین المللی پول از ساحل عاج

صندوق بین المللی پول در بیانیه ای از تخصیص مبلغ 1.3 میلیارد دلار به ساحل عاج بمنظور تقویت ظرفیت ها برای مبارزه با چالش  تغییرات آب و هوایی و نیز حمایت از برنامه اقتصادی دولت ساحل عاج در بازه زمانی 2023 لغایت 2026 خبر داد.


 تاکید ساحل عاج و ژاپن بر تقویت همکاری‌های اقتصادی

 وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه ساحل عاج روز چهارشنبه، 21 فوریه 2024 هیاتی از ژاپن به سرپرستی معاون وزیر اقتصاد این کشور را به حضور پذیرفت. در این دیدار دو طرف ضمن بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه‌های گوناگون، بر تحکیم مناسبات و همکاری‌های دو جانبه تاکید نمودند. گفتنی است  هدف حضور هیات ژاپنی در ابیجان، تقویت همکاری میان دو کشور، حمایت از ساحل عاج در حوزه زیر ساختی، بهداشتی، کشاورزی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی صورت گرفته است.

کامرون

ابراز نگرانی صندوق بین المللی پول از وضعیت سیاسی ـ اقتصادی کامرون

 یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کامرون، صندوق بین المللی پول در گزارشی به تاریخ 20 فوریه 2024 ، نسبت به وضعیت شکننده اقتصادی و سیاسی در این کشور و کل منطقه آفریقای مرکزی ابراز نگرانی نموده و هشدار داد. گفته می‌شود این نگرانی به دلیل بحث جانشینی پسر بزرگ رئیس جمهور کنونی که بیش از چهار دهه قدرت در کامرون را در اختیار دارد و نیز سنگینی بدهی‌ها، ضعیف بودن نهادهای دولتی و حکومت داری می‌باشد.  

 

دولت کامرون قیمت کاکائو را افزایش داد

به نقل از منابع خبری کامرون، شورای قهوه و کاکائوی این کشور روز چهارشنبه 21 فوریه با صدور بیانیه ای از افزایش قیمت این محصول خبر داد. بر اساس این بیانیه، حداقل قیمت خرید هر کیلو کاکائو، 3 هزار فرانک سیفا و حداکثر 3200 فرانک سیفا قیمت گذاری شده است، گفتنی است قیمت های پیشین 2750 و 2900 فرانک سیفا بوده است. از نظر کارشناسان کشاورزی، علت افزایش قیمت، کمبود کاکائو در بازارهای جهانی عنوان شده است.

 

گابن

صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی در گابن خبر داد

صندوق بین المللی پول در گزارشی از افزایش رشد اقتصادی گابن در سال 2024 خبر داد. در این گزارش آماده است: «پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی گابن به 3% در سال 2024 برسد. گفتنی است رشد اقتصادی این کشور در سال 2023 حدود 2.6% بوده است.

 

سائوتومه و پرنسیپ

راه اندازی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در سائوتومه و پرنسیپ

منابع خبری درسائوتومه و پرنسیپ از راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی با حجم 10 مگاوات برای پوشش برق کل این کشور خبر داده اند. گفته می‌شود این پروژه از سوی بانک جهانی، بانک توسعه  آفریقا و همچنین دولت ژاپن به ارزش بیش از 60 میلیون دلار تامین مالی شده است

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما