معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تاکید نخست وزیر تایلند  بر لزوم  کاهش نرخ بهره و افزایش قدرت بات

آقای سرتا تاویسین ، نخست وزیر و وزیر دارایی تایلند از بانک تایلند (BoT) خواست تا فوراً یک جلسه برنامه ریزی نشده کمیته سیاست پولی (MPC) خود را برای کاهش نرخ بهره برگزار نماید وی تاکید کرد که آخرین داده‌ها نشان می دهد که اقتصاد این کشور در یک بحران است. آقای سرتا در X  نوشت: «من از MPC خواهش می‌کنم فوراً یک جلسه کمیته را برای بررسی کاهش علاقه بدون انتظار برای جلسه برنامه ریزی شده تشکیل دهد. آقای سرتا  گفت که ارقام اقتصادی منتشر شده توسط شورای ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی (NESDC) نشان می دهد که اقتصاد تایلند در مرحله بحرانی قرار داشته و به همین دلیل وی تاکید کرد که باید نرخ بهره کاهش یابد. هیئت تعیین نرخ به ریاست فرماندار BoT Sethaput Suthiwartnarueput قرار نیست تا 10 آوریل جلسه عادی خود را برگزار کند.

نخست وزیر همچنین خواستار برگزاری نشست فوری  MPC برای کاهش هزینه‌های استقراضی است که به بالاترین حد خود در یک دهه رسیده است، بات تا 0.3 درصد کاهش یافت. این ارز از بهترین عملکرد آسیا در سه ماهه پایانی سال 2023 به دومین و بدترین عملکرد در سال جاری تبدیل شده است زیرا سرمایه گذاران خارجی همچنان از سرمایه گذاری در این کشور ی‌های تایلند دوری می‌کنند.

در زمینه نرخ بات، یک  استراتژیست ارزی در بانک سنگاپور گفت:  این اقدام نخست وزیر تایلند نشان دهنده افزایش فشار برای بات با توجه به تشدید فشار آشکار بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره پیش از جلسه عادی بعدی در ماه آوریل است.». وی کفت که احتمالاً  نرخ بات نسبت به دلار ، تحت فشار در کوتاه و میان مدت، بصورت ثابت ( با همین نرخ فعلی ) باقی خواهد ماند.." در حالی که BoT به آخرین داده‌های تولید ناخالص داخلی (GDP) واکنش نشان نداده است، مقامات بانک مرکزی قبلاً گفته بودند که اگر متقاعد شوند که ضعف در اقتصاد پایدار است و گذرا نیست، مایلند هزینه‌های استقراض را کاهش دهند.

پانل تعیین نرخ، نرخ بهره را بدون تغییر در 2.5 درصد در 7 فوریه، بدون توجه به درخواست آقای Srettha برای کاهش 25 واحد پایه، باقی گذاشت. داده‌های منتشر شده توسط NESDC نشان داد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم نسبت به سال گذشته 1.7 درصد افزایش یافته است که به طور قابل توجهی ضعیف تر از میانگین 2.6 درصد پیش بینی شده توسط اقتصاددانان مورد نظرسنجی بلومبرگ است. تولید در مقایسه با پیش‌بینی کاهش 0.1 درصدی نسبت به سه ماهه 0.6 درصد کاهش یافت. برای کل سال 2023، اقتصاد 1.9٪ رشد کرد که یک دهه رشد متوسط زیر 2٪ را افزایش داد.

تایلند در حال حاضر شاهد طلسم کاهش تورم است، به طوری که قیمت مصرف کننده به مدت چهار ماه از اکتبر منفی بوده است. تولید کارخانه برای 15 ماه متوالی کاهش یافته زیرا صادرات به دلیل کاهش تقاضا برای خودرو، لوازم الکترونیکی و سایر محصولات کاهش یافته است. رونق کم و ضعیف اقتصادی کشور و همچنین طرح آقای سرتا را برای تقویت رشد اقتصادی با تزریق 500 میلیارد بات (13.8 میلیارد دلار) کمک نقدی به شهروندان برای افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان بعنوان ایده ای برای برون رفت از بحران اقتصادی توسط آقای سرتا و دولت وی مطرح شده، ایده ای که توسط اقتصاددانان و بانک مرکزی بدلیل تورمی‌بود ان و خطری آن برای تحکیم مالی کشور ، مورد انتقاد قرار گرفته است.  آقای سرتا از نوامبر سال گذشته، مکرراً گفته که اقتصاد تایلند در بحران است . وی بر لزوم پیشبرد طرح بحث برانگیز پول دیجیتالی دولتش تاکید دارد.

اهدا 10 هزار رای ( هر رایی معادل 400 متر مربع ) زمین به کشاورزان توسط نخست وزیر

در اقدامی مهم و برای اعتلای جامعه کشاورزان، آقای سرتا تاویسین نخست وزیر، در بازدید از منطقه شمال شرقی اودون تانی، رسما قراردادهای اجاره بیش از 10000 رایی زمین متعلق به ارتش را به کشاورزان منطقه واگذار کرد. این یک روز مهم در طرح توسعه Nong Wua So است که برای محافظت از منافع کشاورزان کوچک در سراسر کشور طراحی شده است. این طرح نه تنها به نگرانی‌های امنیت ملی می‌پردازد، بلکه هدف آن کاهش فقری است که بسیاری از کشاورزان بدون زمین آن را تجربه می‌کنند. این تصمیم پس از گفتگوهای گسترده با حضور روسای تمام شاخه‌های نیروهای مسلح و وزارت خزانه داری، مالک قانونی زمین گرفته شد.

نخست وزیر 62 ساله، به همراه آقای جولاپون آمورنویوات، معاون وزیر دارایی، سوتین کلنگ سانگ، وزیر دفاع و ژنرال چارونچای هینتهائو، فرمانده ارتش، پس از توزیع قرارداد از اردوگاه نظامی‌پراچاکسین لاپاخوم در منطقه موانگ بازدید کردند. این بازدید با هدف ارزیابی وضعیت زندگی سربازان مستقر در آنجا انجام شد که برخی از آنها در خوابگاه‌های ساخته شده در دهه 1950 زندگی می‌کردند. وضعیت نامناسب این خوابگاه‌ها نیاز به طرح نوسازی دارد. نخست وزیر سرتا تاکید کرد که هدف ما بهبود کیفیت زندگی سربازانمان با ارتقای این امکانات به استانداردهای مدرن است.

این هیئت همچنین از بیمارستان پراچاکسین لاپخوم در محوطه کمپ بازدید نمود . این بیمارستان با 200 تخت و تیمی متشکل از 19 پزشک، نه تنها به سربازان، بلکه به غیرنظامیان اطراف نیز خدمات می دهد. نخست وزیر تایلند با اشاره با نسبت پزشک به بیمار که برای هر 14 هزار نفر یک پزشک می‌باشد، ابراز نگرانی نموده و متعهد شد که بودجه اضافی را به بیمارستان اختصاص خواهد داد. به گفته فرمانده ارتش، ژنرال Charoenchai Hinthao، طرح مراقبت های بهداشتی جهانی کارت طلایی دولت، درمان‌های پزشکی در بیمارستان‌های واقع در پایگاه‌های ارتش را پوشش می دهد. نخست وزیر سرتا ابراز خوش بینی خود را برای طرح توسعه Nong Wua So ابراز کرد و گفت که امیدوار است که موفقیت آن را در مناطق دیگر نیز تکرار کند. این طرح ابتکاری نشان دهنده تعهد دولت به پرداختن به امنیت ملی و چالش های اجتماعی-اقتصادی جامعه کشاورزان کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما