اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشور به شرح زیر میباشد:
کاهش زمان ترانزیت بار بین قزاقستان و ترکیه
پارلمان قزاقستان توافقنامه بین جمهوری قزاقستان و ترکیه در مورد حمل و نقل ترکیبی بین المللی بار را تصویب کرد. با تصویب این توافقنامه، زمان عبور کالا از مسیر بین المللی ترانس خزر به پنج روز کاهش می یابد. هدف از این توافق افزایش حمل و نقل بار از طریق مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر است. در سال 2022، عبور از این مسیر 13 تا 15 روز طول میکشید. به جای دو بارنامه برای حمل و نقل ترکیبی ریلی و دریایی، یک سند دیجیتال واحد ارائه که میتواند از طریق یک پلت فرم دیجیتال خودکار صادر شود.
حمل بار در این مسیر از راه آهن باکو – تفلیس – قارص و از طریق بنادر دریای خزر و کریدور ترانزیتی بینالمللی اروپای غربی – چین غربی میباشد.
https://www.lada.kz/aktau_news/society/119684-do-pyati-dney-sokratyatsya-sroki-prohozhdeniya-gruzov-mezhdu-kazahstanom-i-turciey-cherez-transkaspiyskiy-marshrut.html/
تجارت در مسیر کریدور میانی
در 11 ژانویه، قطاری از ژیان چین وارد آذربایجان شد که طی 11 روز مسافتی حدود 3200 مایلی از قزاقستان و دریای خزر را طی کرد. چند سال پیش، چنین سفری میتوانست تا 50 روز یا بیشتر طول بکشد.
حجم حمل و نقل محموله از طریق کریدور میانی در دوره ژانویه تا سپتامبر 2023 به 2 میلیون تن رسیده که نسبت به 1.1 میلیون تن در مدت مشابه در سال 2022 دو برابر شده است.
بنادر دریای خزر قزاقستان شاهد افزایش عظیمی در حجم تردد کالا هستند. در سال 2021، بنادر آکتائو و کوریک قزاقستان کمتر از یک میلیون تن کالا جابجا کردند. مجموع ظرفیت دو بندر آکتائو و کوریک حدود 21 میلیون تن در سال است.
قطاری که از چین در این ماه وارد آذربایجان شد، 55 واگن 40 فوتی خودروهای برقی چینی، مصالح ساختمانی، لوله و سایر کالاها را میکشید. کریدور میانی در حال حاضر یک راه حل مناسب برای حمل و نقل قطعات و تجهیزات است. با گسترش و کاهش زمان حمل و نقل، کریدور میانی میتواند مسیر مطمئنی را برای رساندن کالا از شرق آسیا به قلب اروپا در کمتر از یک ماه فراهم کند.
https://www.caspianpolicy.org/research/economy/the-middle-corridor-is-opening?mc_cid=95b029cd5b&mc_eid=d6e1ece040
تکمیل هاب کانتینری آکتائو تا سال 2025
در سه ماهه چهارم سال 2025، ساخت هاب کانتینری در 19 هکتار به پایان می رسد. قرار است دراین مکان، مراکز لجستیکی و انبارهای ذخیره سازی ایجاد شود.
این پروژهها به طور قابل توجهی ظرفیت بنادر را گسترش و پتانسیل حمل و نقل و لجستیک کشور را افزایش می دهد. همانطور که رئیس جمهور قزاقستان در دستورالعمل یازده ماده ای خود اعلام کرده قلمروهای بندر دریایی آکتائو، منطقه باری بوتینو و بندر کوریک به عنوان بخشی از اقدامات برای توسعه بنادر برنامه ریزی شده است. به گفته رئیس بخش حمل و نقل و لجستیک بندر دریایی تجاری بین المللی آکتائو Kairat Kaliolla طبق دستورالعمل رئیس جمهور، کار برای توسعه کریدور مرکزی و افزایش ظرفیت بنادر قزاقستان گام به گام در حال انجام است.
در حال حاضر ظرفیت بندر ترانشیپ کانتینرهای شرکت ملی بندر دریایی تجاری بین المللی آکتائو 70 هزار کانتینر معادل بیست فوت (TEU) میباشد. پس از راه اندازیهاب کانتینری در قلمرو منطقه اقتصادی، این رقم باید به 200 هزار TEU کانتینر افزایش یابد.
اکنون حمل و نقل اصلی بار از بندر آکتائو و کوریک گذشته و مسیرهای دریایی از آنجا به خلیجهای شمالی ایران و باکو می رسد. حجم کل جابجایی محمولهها در سال 2022 بالغ بر 3818 هزار تن شامل نفت 2462 هزار تن، غلات 447 هزار تن، فلز 119 هزار تن، 790 هزار تن سایر کالاها و در سال 2023 این رقم با افزایش 17 درصدی به 4483 هزار تن رسید. نفت و فلزات به ترتیب 48 و 24 درصد بیشتر و غلات و سایر کالاها به ترتیب 40 و 32 درصد کمتر جابجا شده اند. در ژانویه 2024، حجم کل حمل و نقل محموله از طریق بندر 362 هزار تن میباشد.
https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_2025_godu_zavershitsya_stroitelystvo_konteynernogo_haba_na_territorii_sez_%C2%ABmorport_aktau%C2%BB
یکی از بزرگترین نشتهای متان روی کره زمین در میدان کاراتورون مانگیستائو
در پی آتش سوزی میدان نفت و گاز کاراتورون در منطقه مانگیستائو که حدود شش ماه به طور مداوم ادامه داشت، 127 هزار تن متان آزاد شد. آتش در 25 دسامبر 2023 خاموش شد. همانطور که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای ارائه شده توسط BBC Verify نشان داده ، این نشت به یکی از بزرگترین نشت های روی سیاره در کل تاریخ رصدها تبدیل شده است.
تخمین زده میشود که 127 هزار تن گاز پس از حادثه چاه در تابستان 2023 نشت کرد که تاثیر آن مشابه مصرف بنزین یک ساله 717 هزار خودرو میباشد. متان، گاز قوی تر از دی اکسید کربن بوده که عامل اصلی گرم شدن کره زمین است. به گفته مانفردی کالتاگیرونه، رئیس رصدخانه بین المللی متان سازمان ملل، "مقیاس و مدت نشت صراحتا غیرعادی است." در 9 ژوئن 2023، در میدان نفت و گاز Karaturun، هنگام حفاری چاه شماره 303 در سایت Yuzhny، در نتیجه بلند کردن ابزار حفاری در عمق 1088-1090 متر، مخلوط گاز و آب ایجاد شده آزاد و موجب ایجاد یک فواره گاز روباز با ارتفاع شعله 10 متر گردید.
https://www.inaktau.kz/news/3735578/pozar-na-mestorozdenii-v-mangistau-sprovociroval-odnu-iz-krupnejsih-utecek-metana-na-planete
افزایش گردش مالی تجارت قزاقستان در سال 2023
گردش تجاری قزاقستان در سال گذشته میلادی بالغ بر 139.8 میلیارد دلار بود و چین در کنار روسیه و ایتالیا به شریک اصلی تجاری قزاقستان تبدیل شد. این کشور صادرات غیرنفتی خود را 10 درصد به چین، 34 درصد به هنگ کنگ، 30 درصد به کره جنوبی و 64 درصد به ویتنام افزایش داد. سهم صادرات قزاقستان از مبادلات تجاری به 56.3 درصد رسید که عرضه کالاهای فرآوری شده 32.1 درصد میباشد. همچنین تعداد بازارهای کالا از 131 به 135 کشور افزایش یافت.
https://astanatimes.com/?p=80620
توسعه کسب وکارهای کوچک در مانگیستائو
تعداد مشاغل کوچک و متوسط در استان مانگیستائو در سال گذشته تقریباً 6٪ افزایش یافت. کارآفرینان محلی ترجیح می دهند صنایع سبک، دامپروری، تجارت، گردشگری و خدمات را توسعه دهند. در منطقه مونیلی، تاجران برای بیش از 17 هزار نفر شغل ایجاد کردند. تنها کارگاه تولید تشک های ارتوپدی در منطقه، در روستای مانگیستائو فعالیت میکند.
ابتکارات ساکنان به طور فعال مورد حمایت قرار میگیرد. روستاییان حمایت دولت را احساس میکنند. وام 6 درصدی در سال به آنها داده میشود. مادران دارای فرزند وام با 4 درصد دریافت میکنند. 2.5 درصد پروژههای جدید کشاورزی در منطقه مونیلی همچنان از حمایت مالی دولت برخوردار است. اولویت با شرکت های تولید کننده محصولات غذایی به ویژه محصولات گوشتی و لبنی است. در چارچوب پروژه اویل امانتی، بکبولات کاباتبایف، معاون بخش کارآفرینی منطقه مونیلی، گفت: این منطقه در سال گذشته به میزان 2.5٪ وام از دولت دریافت کرده است.
https://www.inaktau.kz/news/3735163/kolicestvo-subektov-msb-vyroslo-v-mangistau