معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۷- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۰۰

گزارش نوردیا در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی

گروه Nordea در اولین گزارش جدید چشم‌انداز اقتصادی خود در سال 2024 که عنوان «پشت سر گذاشتن قله» را برای آن انتخاب نموده است، عنوان می‌کند که با وجود تشدید سیاست پولی قابل توجه، چشم‌انداز اقتصاد جهانی هنوز نسبتا مناسب است، زیرا تورم به شدت کاهش یافته و بانک‌های مرکزی احتمالا کاهش نرخ بهره را در سال جاری آغاز خواهند کرد.

 هلگه پدرسن، اقتصاددان ارشد این گروه می‌گوید: این وضعیت، احتمال فرود نرم را افزایش می‌دهد، اما عدم اطمینان در اقتصاد همچنان زیاد است. در ادامه این گزارش آمده اقتصادهای شمال اروپا اثرات نرخ بهره بالاتر و تقاضای جهانی ضعیف‌تر را احساس می‌کنند. دانمارک و سوئد در حال حاضر در رکود تکنیکال هستند. فنلاند نیز احتمالا از این روند پیروی خواهد کرد و فعالیت اقتصادی در نروژ هم کاهش یافته است. البته با کاهش نرخ بهره و تقویت قدرت خرید مصرف کننده، چشم‌انداز باید در نیمه دوم سال روشن شود. جدول زیر برآورد رشد اقتصادی سالانۀ کشورها و مناطق مختلف را از دیدگاه نوردیا نشان می‌دهد.


بر اساس گزارش چشم‌انداز اقتصادی نوردیا، سوئد در کوتاه‌مدت شاهد رشد اقتصادی ضعیفی خواهد بود. تورم در حال رسیدن به نرخ‌های مورد قبول است و لذا زمان کاهش نرخ بهره نزدیک می‌شود که اصولا باید خطر رکود عمیق را کاهش دهد. با این حال، نرخ‌های بهره بالاتر از میزان آن قبل از شروع همه‌گیری باقی می‌ماند و خانوارها و کسب‌وکارها باید خود را با هزینه‌های مالی بالاتر تطبیق دهند.

طبق این گزارش، اقتصاد دانمارک پس از چندین سال رشد بالا در سال 2023 وارد رکود فنی شد. تعداد ورشکستگی‌ها در سال گذشته به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسید و خانوارها به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر نرخ‌های بهره بالاتر قرار می‌گیرند. انتظار داریم که در اواسط سال 2024 پیشرفت مجددی در زمینه کاهش نرخ بهره داشته باشیم. همچنین اقتصاد فنلاند تحت تاثیر نرخ‌های بهره بالا، در مسیر رکود قرار گرفته است، زیرا احتمالا در نیمه اول سال 2024 بر مصرف خصوصی، ساخت‌وساز و صادرات تأثیر خواهد گذاشت، اما کاهش نرخ بهره قدرت خرید مصرف کننده را افزایش خواهد داد. فعالیت در اقتصاد نروژ یکنواخت شده است، اما ما شاهد روزهای بهتری در آینده هستیم. نرخ‌های بهره در نهایت به اوج خود رسیده‌اند و در حالی که نزول کند خواهد بود، نرخ‌های اندکی پایین‌تر به تدریج قدرت خرید خانوارها را بهبود می‌بخشد. انتظار می‌رود قیمت مسکن بعد از تابستان بالاتر برود و کرون نروژ نیز کمی قوی‌تر شود. سوئد نیز در کوتاه‌مدت شاهد رشد اقتصادی ضعیفی خواهد بود. تورم در حال رسیدن به نرخ‌های مورد قبول است و لذا زمان کاهش نرخ بهره نزدیک می‌شود که اصولا باید خطر رکود عمیق را کاهش دهد. با این حال، نرخ‌های بهره بالاتر از میزان آن قبل از شروع همه‌گیری باقی می‌ماند و خانوارها و کسب‌وکارها باید خود را با هزینه‌های مالی بالاتر تطبیق دهند.

نسخۀ اصلی این گزارش در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما