معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۴:۳۱ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان: تبادل تجاری ما با ایران کم نشده است؛

روداو: شیخ مصطفی شیخ عبدالرحمن، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، مدعی شد واردات کالا از ایران به اقلیم کردستان کاهش نیافته است.

وی با اشاره به این که بیشتر مواد غذایی اقلیم کردستان از ایران و ترکیه وارد می‌شود، اعلام کرد حجم مبادلات تجاری بین اقلیم کردستان و ایران سالانه به 6 میلیارد دلار می رسد. وی همچنین اظهار داشت در حال حاضر تغییری در میزان واردات کالاهای ایرانی به منطقه به چشم نمی­ خورد.

درخواست قباد طالبانی از ترکیه برای حل مشکل فرودگاه سلیمانیه؛

روداو: معاون نخست وزیر اقلیم کردستان در دیدار با وزیر دفاع ترکیه در اربیل از این کشور خواست مشکل فرودگاه سلیمانیه را حل کند.

براساس گزارش­ها، در دیدار قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، با یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه موضوع بسته شدن حریم هوایی ترکیه به روی فرودگاه بین المللی سلیمانیه مورد بررسی قرار گرفته و طالبانی خواستار حل این مشکل شده است.

گسترش فعالیت «دانه گاز» در سلیمانیه؛

میدل ایست نیوز: مدیر اجرایی شرکت «دانه گاز» امارات از برنامه ­های این شرکت برای گسترش فعالیت در میدان «خورمور 250» خبر داد.

ریچارد هال، مدیر اجرایی شرکت «دانه گاز»، در این باره اظهار داشت: «ما انتظار داریم تا پایان سال 2024 و اوایل سال 2025 به سیاست تقسیم سود بازگردیم و برای افزایش تولید و آغاز عملیات پیش بینی شده در نیمه دوم سال 2024، روی میدان خورمور 250 حساب کرده ایم.»

این در حالی است که حکومت اقلیم کردستان در سال 2019 توافقنامه­ ای 20 ساله با «دانه گاز» به امضا رساند که بر اساس آن، این شرکت و شرکای آن  قادر خواهند بود پروژه ­ای را برای تولید و فرآوری روزانه 250 میلیون فوت مکعب گاز اضافی و فروش آن به منطقه کردستان راه اندازی کنند؛ انتظار می­ رود این پروژه در سه ماهه دوم  سال 2024 با  سرمایه گذاری بالغ بر  806 میلیون دلار تکمیل شود.

این شرکت پیش از این با طرح­های خود توانسته است تولیدات روزانه این میدان را از  305 میلیون فوت مکعب در سال 2018، به 500 میلیون فوت مکعب در پایان سال 2022 افزایش دهد.

تمایل انگلیس برای همکاری در بخش گردشگری اقلیم کردستان؛

کردستان 24: سرکنسول انگلیس در اقلیم کردستان، با «بی‌نظیر» توصیف کردن وضعیت بخش گردشگری در اقلیم کردستان، از برنامه دولت متبوعش برای گسترش همکاری با این منطقه در بخش گردشگری خبر داد.

جیمز گلدمن، سرکنسول انگلیس در اقلیم کردستان، در جریان بازدید از قلعه باستانی اربیل، با بیان این که انگلیس دوست قدیمی مردم و دولت اقلیم کردستان است، اعلام کرد هدف آنها توسعه این «دوستی بی‌نظیر» در همه زمینه‌ها است.

شایان ذکر است، توسعه صنعت گردشگری یکی از مهمترین برنامه­ های اقلیم کردستان در سال­های گذشته بوده و حکومت این منطقه توانسته است با بهره ­گیری از ظرفیت جاذبه­ های طبیعی و گردشگری خود، گردشگران زیادی از سایر مناطق عراق و خارج از این کشور جذب کرده و سهم این صنعت را در اقتصاد کردستان ارتقاء بخشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما