معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۴:۲۳ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در نیمه دوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت بنزین در سلیمانیه

سخنگوی اداره پمپ­های بنزین سلیمانیه از افزایش قابل توجه قیمت بنزین در سلیمانیه خبر داد. به گفته بهمن شیخ قادر، سخنگوی اداره پمپ­های بنزین سلیمانیه، در روزهای اخیر قیمت هر لیتر بنزین عادی از 850 دینار به 875 دینار رسیده است؛ این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین در سلیمانیه در ماه آوریل 775 دینار بود. شیخ قادر کاهش واردات بنزین از ایران و عراق و نیز تقاضای بالای بنزین در این منطقه را از دلایل افزایش قیمت بنزین در سلیمانیه برشمرد. علاوه بر این، بنزین یارانه­ای که قیمت هر لیتر آن 750 دینار است، وارد سلیمانیه نمی‌شود که این مساله بحران افزایش قیمت سوخت را تشدید می‌کند. شیخ قادر همچنین اعلام نمود قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در اقلیم کردستان نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است.

منبع: شفق نیوز

هشدار نسبت به بحران آب در اربیل

کارشناس متخصص امور آب نسبت به بحران خشکسالی در اربیل طی سال‌های آینده هشدار داد. به گفته بشدر عبدالرحمن، بحران آب در اربیل در صورت عدم رسیدگی، مقدمه‌ای برای بحرانی بزرگ­تر در استان‌های اقلیم است و مساله تعرض به آب‌های زیرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه اربیل در حال از دست دادن آب‌های زیر زمینی به دلیل حفاری غیر قانونی چاه است، اضافه کرد اربیل با یک بحران بزرگ مواجه است به ویژه با توجه به اینکه حفاری در برخی چاه‌ها به 90 متر برای دسترسی به آب رسیده و این به معنای فاجعه‌ای بزرگ است. اربیل در تابستان سال جاری با بحران شدید آب مواجه بوده است به طوری که آب به برخی مناطق به مدت 20 روز نرسیده است. در همین حال، مقامات محلی با اشاره به کاهش سریع سطح آب‌های سطحی و زیر زمینی، اظهار داشته­اند که در سال گذشته 300 حلقه چاه در اربیل خشک شده است.

منبع: میدل ایست نیوز

سود 35 میلیون دلاری DNO به واسطه افزایش تولید در اقلیم کردستان؛

شرکت نفتی نروژی DNO، از افزایش سود خالص این شرکت به 35 میلیون دلار در سه ماهه دوم سال 2024 خبر داد. بر اساس این گزارش، درآمد شرکت در این مدت 137 میلیون دلار بوده و میزان تولید خالص شرکت با 6 درصد افزایش به 79 هزار و 400 بشکه در روز رسیده است که 59 هزار و 800 بشکه آن از میادین نفتی اقلیم کردستان حاصل می­شود. در همین راستا، این شرکت نروژی علت این افزایش سود را به افزایش تولید در اقلیم کردستان نسبت داده است. همچنین، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی میانگین تولید شرکت در اقلیم کردستان 79 هزار و 783 بشکه در روز بوده است که در مقایسه با سه ماهه قبل از آن رشد 5 درصدی را نشان می­دهد. عمده تولید DNO در اقلیم کردستان از دو میدان فیشخاپور و تاوکی به ترتیب با 49 هزار  و 99 و 30 هزار و 684 بشکه در روز گزارش شده است.

منبع: باس نیوز

ورود بیش از 3500 کارگر خارجی به اقلیم کردستان در سال جاری میلادی

   براساس اعلام اتحادیه سندیکاهای کارگران اقلیم کردستان، در شش ماه اول سال جاری میلادی ۳۵۲۰ کارگر خارجی وارد خاک اقلیم کردستان شده‌اند. در همین راستا، عبدالقادر احمد ناوپردانی عضو دفتر اجرایی اتحادیه سندیکاهای کارگران کردستان، با بیان این که در شش ماهه اول سال جاری میلادی ۳ هزار و پانصد و بیست کارگر از طریق وزارت کار و امور اجتماعی وارد اقلیم کردستان شده‌اند مدعی شد در سالهای اخیر ورود کارگران پروژه‌ای کاهش یافته است به طوری که در سال جاری میلادی هیچ کارگر پروژه‌ای وارد کردستان نشده است بلکه همه کارگرانی که به کردستان آمده‌اند کارگران ساختمانی بوده‌اند. وی همچنین در خصوص گزارشی که تعداد کارگران خارجی قانونی ورودی به اقلیم کردستان از سال ۲۰۰۸ را  ۸۹ هزار و ۹۳۳ نفر اعلام کرده بود اظهار داشت همه کارگران قادر به تمدید قرارداد خود به مدت هشت سال هستند ولی ما هیچ آماری در اختیار نداریم که چه تعداد از این ۸۹ هزار کارگر به کشورشان بازگشته‌اند. کارگران خارجی در اقلیم کردستان کمتر از کارگران داخلی حقوق دریافت می‌کنند؛ از این رو کارگران داخلی از ازدیاد کارگران خارجی شکایت دارند و می‌گویند افزایش تعداد کارگران خارجی باعث کاهش فرصت­های شغلی برای آنها شده است.

منبع: کردپرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما