معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در نیمه اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

خودکفایی اقلیم کردستان در تولید ذرت

به گفته مسئولان اقلیم کردستان، این منطقه در زمینه تولید ذرت به سطح خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به وارد کردن این محصول ندارد.

هیمن سید مراد، مدیرکل کشاورزی اربیل، در سخنانی ضمن اعلام این خبر، علت افزایش تولید ذرت در اقلیم کردستان را نیاز بخش دام و طیور به آن عنوان نمود.

مدیرکل کشاورزی اربیل همچنین با اشاره به اینکه حدود ٣٠ کارخانه در حوزه تولید خوراک دام و طیور فعالیت دارند، از تلاش مسئولان برای احداث کارخانه تولید روغن ذرت در این منطقه خبر داد.

 منبع: کردستان 24

 

تولید سالانه 3500 تن ماهی در اقلیم کردستان

اداره شیلات اقلیم کردستان از تولید سالانه 3500 تن انواع ماهی از 413 مزرعه دارای مجوز در این منطقه خبر داد.

به گفته بستون نجم­الدین، مدیرکل شیلات اقلیم کردستان، با توجه به رشد فزاینده سرانه مصرف ماهی در اقلیم کردستان و با هدف دستیابی به خودکفایی، پروژه­های بیشتری در آستانه اخذ مجوز و بهره برداری قرار دارند.

 بر این اساس، در حالی که سرانه مصرف ماهی در این منطقه 16.5 کیلوگرم است، سطح کنونی تولید ماهی هنوز جوابگوی نیاز اقلیم کردستان نیست و لذا مجوز واردات این محصول صادر شده است.

منبع: باس نیوز

   

اجرای آزمایشی طرح تأمین برق دائم دولتی در اقلیم کردستان

وزارت برق اقلیم کردستان از اجرای آزمایشی طرح تأمین برق دائم دولتی (24 ساعت شبانه روز/ 7 روز هفته) در یکی از خیابان­های جنوبی اربیل (خیابان شادی) خبر داد.

این در حالی است که دسترسی به برق دولتی دائم در اقلیم کردستان و به ویژه در فصل گرما به یکی از چالش ­های طاقت فرسای شهروندان تبدیل شده است.

در این طرح که تحت نظارت کامل وزارت برق اجرا می­شود، همچنان ژنراتورهای خصوصی بخشی از پروژه بوده و از آن­ها در موارد احتمالی قطع برق بهره گرفته خواهد شد. در این راستا، تمامی‌ شهروندان و مشاغل ماهانه صورتحساب میزان مصرف خود را دریافت می نمایند و علاوه بر آن یک سامانه پیامکی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا میزان مصرف خود را رصد و مدیریت نمایند.

برآورد می­شود حدود 2000 مصرف کننده در خیابان شادی در معرض این طرح آزمایشی قرار بگیرند و از نتایج آن برای تأمین برق پایدار برای کل ساکنان اقلیم کردستان استفاده شود.

منبع:کردستان 24

 

اعطای معافیت­های جدید به پروژه­ های سرمایه‌­گذاری در اقلیم کردستان

رئیس هیأت سرمایه گذاری اقلیم کردستان از فرمان جدید نخست وزیر اقلیم کردستان مبنی بر اعطای برخی معافیت­ های مالی جهت حمایت از پروژه­ های صنعتی و کارخانه ­ای خبر داد.

محمد شکری با بیان این که بسیاری از صنایع و کارخانجات از این تصمیم جدید بهره‌­مند می­شوند اظهار داشت اعطای این معافیت­ها با هدف کمک به مناطق کم برخوردار صورت می­پذیرد. براین اساس، پروژه­‌های سرمایه‌­گذاری که در مناطق کمتر توسعه یافته اجرا شوند از بسیاری از هزینه­‌ها و مالیات­‌ها معاف خواهند بود که می­تواند به افزایش سرمایه­‌گذاری در این مناطق و متعاقباً پیشرفت اقتصادی آن­ها منجر شود.

براساس قوانین و دستورالعمل‌­های هیأت سرمایه گذاری اقلیم کردستان، هزینه­های مختلفی به پروژه‌­های سرمایه‌­گذاری بار می­شود که از این میان می­توان به مطالبه 1% از کل بودجه پروژه از سرمایه گذار بابت خدمات ارائه شده اشاره نمود.

منبع: باس نیوز

افتتاح اولین نمایشگاه تجاری قزوین در اربیل

اولین نمایشگاه تجاری استان قزوین ایران در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، افتتاح شد. کمال مسلم، وزیر بارزگانی اقلیم کردستان، در این باره اعلام داشت این اولین نمایشگاه استان قزوین در اربیل است و شمار زیادی از شرکت‌ها و کارخانه‌های این استان تولیدات خود را در آن عرضه کرده‌اند. وی همچنین افزود که برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به تقویت روابط بین تاجران و اتاق‌های بازرگانی دو طرف منجر شود و شهروندان نیز از آن بهرمند گردند. پیش از این مهدی عبدیان، رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین، در مصاحبه­ای ضمن دعوت از تاجران و بازرگانان اقلیم کردستان برای بازدید از نمایشگاه اعلام نمود در مدت ١٥ سال گذشته، ٥٠ درصد از صادرات استان قزوین به عراق و یک سوم از آن به اقلیم کردستان بوده است.

منبع: کردستان 24

واردات بیش از 80 هزار دستگاه خودرو به اقلیم کردستان

وزارت بازرگانی و اقتصاد دولت اقلیم کردستان از واردات بیش از 80 هزار دستگاه خودرو طی نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که در 6 ماهه نخست سال جاری، 80 هزار و 399 دستگاه خودرو از طریق مرزهای اقلیم کردستان وارد اقلیم شده است. این وزارتخانه همچنین اعلام نمود در مدت زمان مذکور 271 هزار و 378 تن کالا به ارزش کلی 3 میلیارد و 220 میلیون و 60 هزار دلار وارد این اقلیم شده است.

منبع: میدل ایست نیوز

تلاش چین برای احداث نیروگاه خورشیدی در اقلیم کردستان    

وزارت برق اقلیم کردستان در اطلاعیه­ ای اعلام نمود شرکت پوشنی چین قصد دارد در اقلیم کردستان نیروگاه خورشیدی احداث کند. وزیر برق اقلیم کردستان آمادگی خود را برای حمایت از طرح شرکت بوشنی چین اعلام و تاکید کرد که تسهیلات لازم را برای آن فراهم خواهند کرد. گفتنی است دولت اقلیم کردستان در چارچوب تلاش‌ها برای رویارویی با پیامدهای تغییرات آب و هوایی، تاکنون چند نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف این منطقه احداث کرده است و ۲۰ تا ۳۰ درصد برق اقلیم کردستان با اتکا به انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

منبع: کردستان باس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما