معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در نیمه دوم تیرماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

صادرات روزانه 7500 تن محصولات تولید اقلیم کردستان به سایر مناطق عراق

مدیر بخش نظارت گمرک اقلیم کردستان از ارسال روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ کامیون محصولات محلی این منطقه به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق خبر داد. به گفته هوشیار جلیل، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه، انبه، توت‌فرنگی، توت، کدوسبز، خیار، کرفس، بادمجان، فلفل و کلم‌پیچ از جمله محصولات اصلی اقلیم کردستان است که به استان‌های عراق صادر می‌شود. در همین حال جوتیار خالد، معاون مدیرکل کشاورزی سلیمانیه، نیز اعلام کرد روزانه حدود ۶۵ الی ۷۵ کامیون محصولات کشاورزی مختلف به مرکز و جنوب عراق صادر می‌شود.

منبع: کردستان 24

کاهش تورم در اقلیم کردستان

براساس اعلام اقلیم کردستان، نرخ تورم این منطقه در سال 2023 کاهش پیدا کرده است. براساس گزارش سالانه مرکز آمار اقلیم کردستان که در ماه ژوئن منتشر شده است، نرخ تورم اقلیم کردستان در سال گذشته میلادی به 3.4% رسید، این در حالی است که تورم سال­های 2022 و 2021 این منطقه به ترتیب 7.1% و 7.5% اعلام شده بود. بر این اساس، اربیل با تورم 2.4% کمترین میزان را تجربه کرد و پس از آن استان­های دهوک با 3.8% و سلیمانیه با 4.5% قرار گرفتند. در همین گزارش به سهم هربخش در سبد هزینه­کرد خانواده­ها اشاره شده است: مواد غذایی و نوشیدنی­های غیرالکلی 7.8%؛ نوشیدنی­های الکلی و دخانیات 9.7%؛ پوشاک 7.4%؛ اجاره مسکن، سوخت و برق 7.2%؛ لوازم خانگی و تعمیرات 7.9%؛ بهداشت و سلامت 9%؛ حمل و نقل 8.4%؛ ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) 8%؛ تفریح 8.3%؛ آموزش 8.6%؛ رستوران 7.2%؛ و سایر 10.4%.

منبع: کردستان 24

افزایش صادرات ترکیه به اقلیم کردستان و عراق

صادرات ترکیه به عراق و اقلیم کردستان در 5 ماهه اول سال جاری میلادی به 4.4 میلیارد دلار رسیده است. براساس آمار شورای صادرکنندگان ترکیه، مجموع صادرات ترکیه در این مدت به 106.9 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 4.5% را نشان می­دهد. به همین ترتیب، صادرات ترکیه به عراق و اقلیم کردستان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 790.4 میلیون دلار افزایش یافته است. در همین راستا، جزئیات بیشتری از سبد صادراتی ترکیه به عراق و اقلیم کردستان منتشر شده است که شامل 931.6 میلیون دلار دانه‌های گیاهی، سبزیجات، روغن و روغن­ها مایع؛ 455.2 میلیون دلار مبلمان و اثاثیه منزل؛ 448.9 میلیون دلار محصولات شیمیایی؛ 280.4 میلیون دلار وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی؛ و 267.4 میلیون دلار محصولات دام و طیور می­شود.

منبع: باس نیوز

قطع برق سلیمانیه با توقف تأمین گاز از میدان گازی کورمور

وزارت برق اقلیم کردستان عراق اعلام کرد شرکت دانه گاز امارات تامین گاز از میدان گازی کورمور را به حالت تعلیق درآورده که این امر منجر به کمبود تامین انرژی در اقلیم کردستان عراق شده است. در همین راستا، این وزارتخانه اعلام کرد تأمین گاز به علت مشکل فنی به حالت تعلیق در آمده و این توقف موجب کمبود ۲ هزار مگاواتی در نیروگاه‌های تولید برق شده است. وزارت برق اقلیم کردستان عراق همچنین اشاره نمود که با همکاری وزارت منابع طبیعی و مرکز کنترل برق اقلیم کردستان برای حل این مشکل و از سرگیری تامین انرژی و بازگشت به حالت قبلی آن تلاش می‌کند. شرکت برق استان سلیمانیه نیز از قطعی سراسری جریان برق به علت توقف تامین گاز از جانب شرکت دانه گاز خبر داد.

منبع : میدل ایست نیوز

سفر بیش از 600 هزار گردشگر به اقلیم کردستان در تعطیلات عید قربان

سخنگوی هیأت گردشگری اقلیم کردستان از سفر حدود 360 هزار گردشگر خارجی و 250 هزار گردشگر داخلی به اقلیم کردستان در تعطیلات عید قربان خبر داد. از سوی دیگر، مدیرکل گردشگری حلبچه نیز اعلام نمود که در این مدت بیش از 100 هزار نفر از مناظر طبیعی و مناطق دیدنی حلبچه و هورامان دیدن نموده­اند. بر اساس آمار رسمی منتشره توسط اقلیم کردستان، تعداد گردشگران این منطقه در 5 سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است. در این راستا، در سال گذشته میلادی حدود 8 میلیون گردشگر از جاذبه­های دیدنی منطقه بازدید نموده­اند و برنامه ریزی شده است که تا سال 2030 این میزان به بیش از 20 میلیون نفر افزایش یابد.

منبع: کردستان 24

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما