معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی در کوبا

وزیر انرژی و معادن کوبا در گفتگوی اخیر تلویزیونی خود توضیح داد که تصمیم دولت به افزایش قیمت سوخت با توجه به شرایط مالی و اقتصادی کوبا و نیز با عنایت بررعایت اصل صرفه جوئی توسط مصرف کنندگان انجام گرفته است. بر همین اساس قیمت جدید سوخت از اول ماه فوریه و نرخ های جدید گاز مایع و برق از اول ماه مارس 2024 عملی خواهند شد.

آقای " ویسنته لا او لوی " وزیر انرژی و معادن کوبا در  گفت و گوی اخیر خود با برنامه تلویزیونی " میز گرد " به تشریح وضعیت سوخت در کشور و عرضه و فروش آن به مردم در سال 2024 میلادی پرداخت . وی توضیح داد که تصمیم دولت به افزایش قیمت سوخت با توجه به شرایط مالی و اقتصادی کوبا و نیز با عنایت بررعایت اصل صرفه جوئی توسط مصرف کنندگان انجام گرفته است. بر اساس تصمیم دولت کوبا قیمت جدید سوخت از اول ماه فوریه و نرخ های جدید گاز مایع و برق از اول ماه مارس 2024 عملی خواهند شد . تارنمای رسمی دولت به نام کوبادباته در تاریخ 9 ژانویه 2024 به تفصیل اظهارات وزیر انرژی و معادن کوبا در رابطه با افزایش قیمت سوخت و دیگر حامل های انرژی را انتشار داده است.

کوبا در سال 2021 میلادی رقمی‌برابر با 126000 تن، در سال 2022 حدود 192000 تن و در سال 2023 حدود 203000 تن بنزین وارد کرده است. مصرف کشور نیز بطور متوسط در حدود 360000 تن بنزین می‌باشد که بیانگر کمبود این فرآورده در بازار داخلی است و این عمدتا" بدلیل کمبود منابع مالی و تاثیر محاصره و تحریم های اقتصادی آمریکا است. در مورد گازوئیل نیز ، اتفاق متفاوتی رخ داده چرا که کوبا منابع سنتی ( از جمله کشور های ونزوئلا و روسیه ) برای تامین سوخت در سالهای گذشته داشت که صادرات آنها به کوبا کاهش یافته است و این باعث شده  تا وضعیت بسیار دشوار در سال های اخیر پرتنش تر گردد .

وزیر انرژی و معادن کوبا اشاره می نماید که گازوئیل رفتار متفاوتی داشته است، واردات آن کاهش یافته و این در اقتصاد احساس می‌شود. بر خلاف بنزین که بیشتر در بخش خصوصی مصرف می‌شود، گازوئیل بیشتر در اقتصاد دولتی مصرف می‌شود. وی گفت از 21 هزار و 700 تن بنزین مصرفی به طور متوسط در ماه در سال 2023، 15 هزار و 200 تن آن توسط بخش خصوصی مصرف می‌شود. این معادل 71.5 درصد مصرف بنزین در بخش خصوصی است.

گازوئیل به سمت اقتصاد دولتی و عمومی می رود از جمله به سمت برداشت شکر،  تولید در کشاورزی و تولید برق که مصرف بالایی از این سوخت را به خود اختصاص می دهند . وزیر انرژی توضیح داد که کوبا به 1.8 میلیارد دلار برای تامین نیازهای سوخت گازوئیل در یک سال نیاز دارد. در سال 2023  حدود 609 هزار تن گازوئیل وارد  شد که حدود 600 میلیون دلار (یک سوم مصرف مورد نیاز ) است و این قابل توجه می‌باشد و در مورد بنزین هم همین اتفاق افتاد.

وزیر انرژی کوبا ابراز داشت که بر اساس آمار رسمی موجود ، وضعیت فروش سوخت در داخل نیز بسیار شبیه واردات بوده است. در سال  2020، 214 هزار تن بنزین، در سال 2021 حدود 246 هزار تن، در سال 2022 حدود 335 هزار تن و در سال 2023 باید این رقم کاهش و تعدیل می‌شد. لذا سال گذشته روزانه 700 تن بنزین از سبد مصرف حذف گردید . وی تصریح کرد که این ارقام بالاتر از میزان مصرف قبل از دوره همه گیری کووید-19 است. در زمان شیوع این بیماری هیچ صف یا کمبود بنزین در استان‌ها وجود نداشت.

در مورد گازوئیل، فروش نیز با در نظر گرفتن سطح واردات ، کاهش یافته است. به تدریج این اقدامات به دولت کوبا امکان می دهد به یک عرضه پایدار دست پیدا کند

وزیر انرژی در خصوص اهداف مربوط به افزایش قیمت بنزین توضیحاتی به شرح زیر داده است :

اول، بخش گردشگری و بازدیدکنندگان خارجی که به کشور می‌آیند،  این گروه ارزی را که می‌آورند 120×1 مبادله می‌کنند، یعنی یک دلار در برابر 120 پزوی کوبائی اما قیمت بنزین در حال حاضر 24×1 است. در آنجا می‌توانیم یارانه را ببینیم، به گردشگری، به خارجی‌ها، به کسی که در دنیا قیمت بنزین را  1.30 دلار می‌پردازد، اینجا آن را با 30 پزو کوبا  پرداخت می‌کند . چگونه این اقدام را اجرا کنیم؟ خوب ، با زنجیره ای از مراکز خدماتی که به ارز خارجی سوخت را می فروشند. حال اگر در همان زمان ما یک مرکز خدمات زنجیره ای داشته باشیم که با پول ملی 30 پزو می فروشند، هیچکس سراغ مراکزی که سوخت را به ارز می فروشند نمی رود. قیمت ها باید برابر با نرخ رسمی ارزی باشد که امروز در کشور داریم 120*1  یعنی یک دلار برابر با 120 پزو و نه یک دلار برابر با 24 پزو و یا  24*1. بنابراین، قیمت ها به پول ملی افزایش می یابد. لذا با این افزایش قیمت‌ها، آنچه در تلاشیم انجام دهیم، رسیدن به هدف دوم یعنی تنظیم بازار است.  وزیر انرژی کوبا در عین حال افزود: " در مورد کشورمان باید نقش پویایی بخش گردشگری را در ساختار اقتصاد خود بشناسیم. این یک بخش استراتژیک است، همانطور که ما می‌گوییم لوکوموتیو اقتصاد ما  بخش گردشگری است گرچه نرخ فعلی سوخت در کشور ارزان ترین سوخت در  کل منطقه است .

وزیر انرژی کوبا افزود : در سال 2019 بنزین کمتری در مراکز خدمات و فروش سوخت فروخته شد و صف‌های کمتری در هاوانا و کمبود سوخت در بقیه نقاط کشور وجود داشت. زیرا درآمد واقعی ما قبل از کووید-19 از نظر تجاری بهتر ، تنظیم ‌شده و مؤثرتر بود . البته هدف سومی نیز وجود دارد که افزایش درآمد ها در ارز خارجی برای خرید سوخت است. برای این منظور، فروش ارز هم در مراکز خدماتی عرضه سوخت که صرفاً برای این منظور (تامین سوخت مورد نیاز گردشگران) فعالیت می‌کنند و هم در مراکزی که به ارز ملی انجام می‌شود، عملیاتی خواهد شد . لذا آنچه امروز اتفاق می‌افتد این است که دولت  تمام سوخت را از بازار بین‌المللی به ارز خارجی می‌خرد ولی به پول ملی فروخته می‌شود، بنابراین هیچ راهی برای تامین نقدینگی لازم برای تضمین عرضه وجود ندارد .

وزیر انرژی کوبا همچنین اظهار داشت: ما کشورهای دوستی داشته ایم که برای مذاکره در مورد بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌ها و تامین سوخت به کوبا آمده اند، اما فروش به پول ملی - در حال حاضر 30 پزو - برای آنها سودی ندارد. پس چگونه می‌توان این سرمایه گذاری‌ها را جبران کرد؟ این نیز یکی از اهداف اقدامات است. وی خاطرنشان کرد که «بخش‌هایی از جامعه کوبا هستند که یارانه دریافت می‌کنند و ما به یارانه دادن به آنها در بخش هائی مانند بهداشت و آموزش ادامه خواهیم داد. اگرچه ما باید از راه‌های دیگری پول جمع آوری کنیم تا افزایش قیمت سوخت تأثیری بر  زندگی روزمره آنها نداشته باشد.

وزیر انرژی کوبا قیمت بنزین و گازوئیل به دلار در هر لیتر را به شرح زیر  اعلام داشت :

- بنزین از نوع B83، 0.95 دلار خواهد بود. و معادل آن، اعمال نرخ یک لیتر برابر با 114 پزو خواهد بود.

- بنزین معمولی (B90)، یک لیتر ارزش 1.10 دلار خواهد داشت و در مراکز خدمات ارائه سوخت که به آن ارز می فروشند و معادل آن به 132 پزو کوبا فروخته می‌شود.

- بنزین ویژه (B94)  1.30 دلار در هر لیتر قیمت دارد، در حالی که به پزو کوبا 156 قیمت خواهد داشت.

وزیر نفت افزود: سوختی که بسیار خاص و مصرف محدودی دارد نیز تنظیم می‌شود که بنزین فوق ویژه (B100) است که هر لیتر آن 1.65 دلار و قیمت خرده فروشی به پزو کوبا 198پزو می‌باشد .

وی گفت: در مورد گازوئیل معمولی که پرمصرف ترین نیز می‌باشد، قیمت آن به ازای هر لیتر 1.10 دلار و 132 پزو کوبا خواهد بود به این ترتیب، همانطور که توضیح داده شد، مکانیسم تأمین مالی برای خرید سوخت از خارج وجود دارد. لذا در افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی باید نشان دهنده بهبود و همچنین تجدید ساختار مصرف باشد، زیرا که بخش زیادی از مصرف سوخت در کوبا به سمت بخش خصوصی می رود و باید منابع به بخش تولیدی و اقتصاد عمومی‌کشور گسیل شود .

البته خرید سوخت در نظام جدید افزایش قیمت ها تنها از طریق روش های پرداخت الکترونیکی انجام خواهد شد یعنی پرداخت پول نقد برای پرداخت سوخت مجاز نیست.

از سوی دیگر، ویسنته لا او لوی وزیر انرژی و معادن کوبا در مصاحبه خود به افزایش قیمت گاز مایع نیز اشاره کرد. امروز قیمت یک سیلندر گاز 180 پزو کوبا است و 1700000 مشتری گاز مایع (LPG) در کشور وجود دارد LPG در کوبا عمدتاً وارداتی است، اما برای مصرف داخلی بسیار کارآمدتر است، به ویژه در ساعات اوج مصرف برق . گاز مایع یک روش بسیار کارآمد برای پخت و پز است که باعث صرفه جویی در مصرف برق و سوخت می‌شود. وزیر تصریح کرد که LPG یک محصول یارانه ای است. در سال 2020 یک میلیون و 130 هزار تن LPG وارد شد، در سال 2021 به یک میلیون و 291 هزار تن، در سال 2022 به یک میلیون و 400 هزار تن رسید، اما در سال 2023 به دلیل شرایط مالی مجبور به کاهش واردات شدیم. وی افزود : هدفی که با افزایش قیمت گاز مایع از 180 به 225 پزو در هر سیلندر (45 پزو افزایش) دنبال می‌شود، حذف یارانه است.

در مورد قیمت یک تن گاز، لا او لوی توضیح داد که در سال 2020 قیمت آن 591 دلار، در سال 2021 به 745 دلار، در سال 2022 به 811 دلار و در سال 2023 به 696 دلار کاهش یافت. اما ما باید همه اینها را به صورت ارزی، پیش پرداخت یا در حال حاضر پرداخت کنیم، زیرا ما از کسی تامین مالی نداریم. وی تصریح کرد: با یک تن گاز مایع می‌توان 100 سیلندر 10 کیلوگرمی را پر کرد، بنابراین قیمت هر سیلندر پر شده از گاز طبیعی مایع حدود  6.96  دلار است. به هر حال به آن قیمت باید هزینه تولید سیلندر را که در کشور تولید می‌شود اضافه کرد، اما برای این کار باید شیرآلات، فولاد، جوش و رنگ بخریم و سپس هزینه حمل و نقل  است که از طریق جاده انجام می‌شود .

منبع :

http://www.cubadebate.cu/noticias/2024/01/08/cuba-incrementan-precios-de-la-electricidad-combustible-y-gas-licuado-video/#anexo-1834499

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما