معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته اول بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دعوت بولیوی به همکاری در زمینه ی لیتیوم

دولت بولیوی از طریق شرکت ملی لیتیوم فراخوان جدیدی را با هدف دعوت شرکت های بین المللی علاقه مند به توسعه استخراج و صنعت لیتیوم در این کشور منتشر نمود.

اولین فراخوان که در سال 2021 میلادی رسما منتشر شد، منجر به امضای قراردادهایی با شرکت های چینی و روسی شد.

فرانکلین مولینا، وزیر مشتقات نفتی، اعلام نمود که نه تنها شرکت های چین و روسی، بلکه شرکت های برزیلی و اتحادیه اروپایی نیز علاقه مند به همکاری با بولیوی در زمینه ی لیتیوم هستند.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/bolivia-lanza-nueva-convocatoria-para-empresas-internacionales-por-el-litio-%E2%80%98hay-espacio

منهدم نمودن 97 درصد از مواد مخدر کشف شده در کشور در سال 2023

ترولز وستر، نماینده دفتر مبارزه با  مواد مخدر و جرائم  سازمان ملل متحد (UNODC) در بولیوی، گزارش "تایید  تخریب مواد مخدر کشف شده در بولیوی در سال 2023" را ارائه نمود.

وی اظهار داشت که در سال گذشته میلادی 97 درصد از مواد مخدر کشف شده در بولیوی به حجم 48.5 تن از 50.15 تن کشف شده تخریب شده اند که نسبت به سال 2021 (به میزان 87 درصد) افزایش یافته است.

https://eldeber.com.bo/pais/la-unodc-valida-destruccion-e-incineracion-del-97-de-la-droga-incautada-en-bolivia_354630

درخواست تصویب لوایح مربوط به اخذ وام های خارجی

وزیر برنامه ریزی برای توسعه سرخیو کوسیکانی از اعضای پارلمان خواستار شد که محاسبات سیاسی را کنار بگذارند و هشت لایحه ی مربوط به اخذ وام های خارجی به ارزش بیش از 804 میلیون دلار را تصویب نمایند.

لوایح مذکور مربوط به سازمان‌های بین المللی بانک توسعه قاره آمریکا (IDB)، بانک جهانی،  بانک توسعه آمریکای لاتین و کارائیب (CAF) و غیره می‌باشد.

https://www.la-razon.com/economia/2024/01/25/ocho-creditos-por-us-804-millones-duermen-en-la-asamblea/

رشد اقتصادی بولیوی

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی رشد اقتصادی کشور بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال 2023 به میزان 2.31 درصد بوده است.

وزیر اقتصاد مارسلو مونته نگرو اعلام نمود که رشد اقتصادی مذکور علیرغم شرایط دشوار بین‌المللی به دلیل ادامه ی درگیری‌های مسلحانه که اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات داخلی مانند اعتصاب ها و غیره ثبت شده است.

وزیر اقتصاد در این رابطه اظهار داشت: «بولیوی سومین کشور منطقه با بیشترین رشد اقتصادی بعد از پاراگوئه با 4.68 درصد و برزیل با 3.19 درصد است ».

https://erbol.com.bo/nacional/gobernador-de-la-paz-le-dice-evo-que-d%C3%A9-un-paso-al-costado-%E2%80%98las-organizaciones-le-han-dado

انعقاد قرارداد با کنسرسیوم چینی در زمینه ی لیتیوم

شرکت ملی لیتیوم بولیوی هفته گذشته در حضور رئیس جمهور قرارداد دیگری را با کنسرسیوم چینی CBC به منظور تاسیس یک کارخانه ی آزمایشی با فناوری استخراج مستقیم لیتیوم در دریاچه ی نمک اویونی انعقاد نمود.

ظرفیت تولید کارخانه ی مذکور 25 هزار تن کربنات لیتیوم است. رئیس جمهور لوئیس آرسه تاکید نمود که کشور در موضوع لیتیوم کاملاً عقب مانده است، به همین دلیل است که این فرآیند صنعتی سازی اکنون با "گام های کوتاه اما مهم" تسریع شده است.

بولیوی پیشتر نیز با شرکت مذکور و یک شرکت چینی دیگر، همچنین با شرکت Uranium One از روسیه به منظور توسعه صنعت لیتیوم قراردادهایی امضا کرده بود.

با این حال، رئیس جمهور اعلام کرد که درهای بولیوی به منظور پذیرش شرکت های بین المللی بیشتر باز است.

نامبرده تصریح نمود که شرکت های بین المللی باید الزاماتی را که بولیوی برای آنها و الگوی تجارت خود تعیین می‌کند بپذیرند، زیرا دولت قصد دارد در کل زنجیره تولید تا فروش و صادرات شرکت کند.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/firman-otro-convenio-con-consorcio-chino-para-explotar-el-litio-y-arce-anuncia-apertura-m%C3%A1s

قرارداد سوآپ ارزی میان بولیوی و چین

سفیر بولیوی در چین، هوگو سیلز، گزارش داد که جزئیات قرارداد سوآپ ارزی میان بولیوی و چین در حال نهایی شدن است.

وی که اخیراً با یکی از مقامات بانک خلق چین دیدار کرد، تاکید داشت که قرارداد مذکور به بولیوی امکان دسترسی به یوان و در نتیجه کاهش تقاضا برای دلار را می دهد.

هوگو سیلز اظهار داشت که رابطه ی تجاری با چین در حدود 3.5 میلیارد دلار است که 2.5 میلیارد واردات به بولیوی و یک میلیارد صادرات به آن کشور است.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/ultiman-detalles-para-entablar-el-swap-de-divisas-con-china-que-busca-aliviar-uso-del-d%C3%B3lar

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما