معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۲:۵۶

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در هفته چهارم خرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

اعطای وام بانک جهانی به بولیوی

بانک جهانی (WB) گزارش داد که اعطای وامی‌به مبلغ 118.5 میلیون دلار به بولیوی را جهت حمایت از تقویت مدیریت ریسک آب و هوا در بخش جاده ای، تصویب کرده است. هدف از آن طرح، بهبود تاثیرات اقلیمی و ایمنی پل‌ها و جاده‌ های کشور است که بیش از 165 هزار ساکن در چهار شهر و هزاران نفر از کاربران جاده از آن بهره‌مند می‌شوند. بر اساس گزارش آن سازمان بین المللی، بولیوی جزو ده کشور آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی در مقیاس جهانی است. در سال های اخیر به دلیل تاثیرات اقلیمی از جمله درجه حرارت بالا و بارندگی‌های شدید که باعث رانش زمین و سیل با اثرات اقتصادی و اجتماعی شده، آسیب های قابل توجهی دیده است.

https://eldeber.com.bo/economia/banco-mundial-aprueba-credito-por-us-1185-millones-a-favor-de-bolivia_371393

افزایش هزینه ی واردات بنزین و گازوئیل

بر اساس داده‌های موسسه ی آمار بولیوی، در یک دهه، بین سال‌های 2014 تا 2023، ارزش واردات سوخت (بنزین و گازوئیل) تقریباً سه برابر شده است. در مدت مذکور، دولت 14 میلیارد و 315 میلیون دلار برای خرید سوخت هزینه کرده است. در سال 2014، بولیوی یک میلیون و 59 هزار تن سوخت به ارزش یک میلیارد و 109 میلیون دلار وارد کرد. این در حالیست که در سال گذشته، واردات سوخت به 2 میلیون و 265 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 848 میلیون دلار افزایش یافت. بنابراین، از نظر حجم واردات سوخت 114 درصد (بیش از دو برابر) و از نظر ارزش 157 درصد (تقریبا سه برابر) رشد داشته است.

https://www.la-razon.com/economia/2024/06/13/diesel/

بولیوی دومین کشور آمریکای لاتین با ارزان ترین قیمت بنزین است

طبق داده‌های پرتال Global Pretrol Prices که هزینه‌های سوخت و انرژی را در مقیاس بین‌المللی نشان می دهد، بولیوی دومین کشور آمریکای لاتین با ارزان‌ترین قیمت بنزین به رقم 0.542 دلار به ازای هر لیتر است. این در حالی است که جایگاه دوازدهم را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است که ایران با 0.029 دلار به ازای هر لیتر بنزین در مقام نخست قرار دارد.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/bolivia-es-el-segundo-pais-latinoamericano-con-los-precios-mas-baratos-de-la-gasolina

رتبه پایین بولیوی در آزادی اقتصادی

بر اساس آخرین گزارش بنیاد هریتیج در مورد آزادی اقتصادی در جهان، کشورهای سنگاپور، سوئیس، ایرلند و تایوان در رتبه‌بندی پیشرو هستند و سودان، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی در رتبه‌های آخر قرار دارند. لوئیس فرناندو رومرو، رئیس دانشکده اقتصاد تاریخا، اظهار داشت که در مورد آمریکای لاتین و کارائیب، کشورهای دارای بیشترین آزادی اقتصادی، شیلی، اروگوئه و کاستاریکا می‌باشند و کشورهای بولیوی، ونزوئلا و کوبا در آخرین رتبه‌ها در میان کشورهای منطقه و قاره قرار دارند. کشور بولیوی از میان 169 کشور جهان در رتبه 165 و در سطح منطقه از 32 کشور در رتبه 30 ، در انتهای هر دو رده بندی قرار دارد. بولیوی نمره ی 43.5 از 100 را کسب نمود که انعکاس مشکلات جدی در حقوق مالکیت، یکپارچگی دولت، کارایی قضایی، بار مالیاتی، مخارج دولت و سایر عواملی است که توسط آن سازمان بین المللی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.

https://eldeber.com.bo/economia/bolivia-se-ubica-entre-los-ultimos-paises-en-la-libertad-economica-en-2024_371224

همکاری بولیوی و برزیل در بخش نفت و گاز

فرانکلین مولینا وزیر مشتقات نفتی و انرژی بولیوی و الکساندره سیلویرا وزیر معادن و انرژی برزیل در آن کشور همسایه دیدار و توافق کردند که تفاهم نامه‌ای را جهت اجرای پروژه‌های بالادستی (اکتشاف و بهره‌برداری) و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تنظیم کنند. بر اساس گزارشات واصله، در آن دیدار پیشرفت های قابل توجهی در برنامه‌های مشترک بولیوی و برزیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بولیوی در حال حاضر عمدتا گاز طبیعی و کودهای شیمیایی را به  برزیل صادر می‌کند.

https://www.la-razon.com/economia/2024/06/19/bolivia-y-brasil-negocian-un-plan-de-inversiones-para-exploracion-en-el-sector-petrolero/

صادرات گاز آرژانتین به برزیل از طریق بولیوی

آرمین دورگاتن رئیس شرکت ملی نفت بولیوی اعلام نمود که از ماه اکتبر سال جاری، بولیوی قادر خواهد بود روزانه 3 میلیون متر مکعب گاز آرژانتین را به برزیل از طریق خط لوله ای به طول بیش از هزار کیلومتر، انتقال دهد. وی افزود:« شرکت نفت در حال کار بر روی پروژه‌هایی جهت افزایش ظرفیت انتقال تا 10 میلیون متر مکعب در روز است. موقعیت استراتژیک آن خط لوله و اینکه سه کشور آرژانتین، بولیوی و برزیل را به هم متصل می‌کند؛ کشور ما را به عنوان گزینه فوری، ایمن و کارآمد برای همگرایی انرژی منطقه ای در بخش گاز طبیعی تثبیت می‌کند».

https://www.la-razon.com/economia/2024/06/19/bolivia-esta-lista-para-transportar-gas-natural-desde-argentina-hasta-brasil/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما