معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۱:۴۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در هفته اول شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

حمایت رئیس جمهور از حذف یارانه‌های نفتی

در مراسم هفتاد و دومین سالگرد فدراسیون اتحادیه کارگران صنعت  نفت بولیوی، که در استان سانتا کروز برگزار شد، رئیس جمهور لوئیس آرسه با حمایت از برگزاری رفراندوم که یکی از سوالات آن در مورد حذف یارانه‌های سوخت خواهد بود اظهار داشت:« با وضعیت فعلی نمی‌توانیم ادامه دهیم زیرا خیلی هزینه بر است، باید یارانه به صورت تدریجی، استراتژیک و بخشی حذف نماییم تا کم کم بتوانیم خود را از این باری که کل کشور را درگیر می‌کند رها کنیم». وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در مورد سوالات پیشنهادی رفراندوم که بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران آن را خلاف قانون اساسی می دانند، افزود:« ما به آنچه مردم بولیوی در همه پرسی بعدی تعیین می‌کنند، پایبند خواهیم بود». در عین حال، لوئیس آرسه اطمینان داد که ترویج پروژه‌های اکتشافی و صنعت بیودیزل بخشی از راه حل های ساختاری دولتی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی در چند سال آینده ارائه می‌باشد. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط وزیر دادگستری، ایوان لیما، یارانه بنزین و گازوئیل 4 میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد.

https://eldeber.com.bo/dinero/arce-defiende-referendum-y-advierte-como-estamos-no-vamos-a-poder-seguir-adelante_382362

تولید انرژی تجدید پذیر

معاون سرمایه گذاری دولتی وزارت برنامه ریزی، آنتونیو مولیساکا، گزارش داد که هدف دولت این است که در سال 2035 بیش از 90 درصد انرژی تولید شده در کشور تجدید پذیر باشد. در حال حاضر، بیش از 60 درصد از انرژی تولید شده در بولیوی غیر قابل تجدید است. وی افزود:«  شرکت خدمات مالی آلمانی کااف‌وی (KfW ) قصد اعطای وامی‌به بولیوی به مبلغ 37.8 میلیون دلار برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر را دارد». هدف اصلی ساخت یک نیروگاه تولید برق فتوولتائیک در استان لاپاز با ظرفیت کل 40 مگاوات است.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/se-proyecta-alcanzar-la-generacion-del-90-de-energia-renovable-hasta-2035

نشست دو جانبه ی بولیوی و شیلی

بولیوی و شیلی در یک نشست دو جانبه در مورد موضوعات  گسترده در دستور کار دوجانبه  از جمله مهاجرت، خط لوله نفتی سیکا سیکا و منابع آبی گفت و گو نمودند. وزیر امور خارجه شیلی، خانم گلوریا د لا فوئنته، و معاون وزیر امور خارجه بولیوی، المر کاتارینا، در نشست مذکور در سانتیاگو شیلی شرکت نمودند. در پایان آن نشست که در وزارت امور خارجه شیلی برگزار شد، مقامات هر دو کشور در مورد تشکیل گروه کاری مشترک جهت رسیدگی به پروژه ی خط لوله ی سیکا سیکا و کمیته ی مرزی و همگرایی به توافق رسیدند.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/politica/bolivia-y-chile-agendan-el-proyecto-reversa-del-oleoducto-sica-sica-y-recursos-hidricos

توقف صادرات گاز بولیوی به آرژانتین پس از 18 سال

آرژانتین واردات گاز طبیعی از بولیوی را در ماه‌های آینده پس از 18 سال، پایان خواهد داد. این اقدام به دلیل عوامل داخلی بولیوی از جمله کاهش تولید گاز طبیعی  و افزایش تولید گاز طبیعی در میدان واکا موئرتا (Vaca Muerta) آرژانتین صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که تولید گاز طبیعی در بولیوی از سال 2014 رو به کاهش بوده که باعث کاهش حجم صادرات به کشور همسایه شده است. در  18 سال گذشته، دولت آرژانتین تقریباً 20 میلیارد دلار برای آن واردات هزینه کرده است.

https://eldeber.com.bo/economia/bolivia-dejara-de-vender-gas-natural-a-argentina-tras-18-anos-de-contrato-y-pasa-a-ser-un-pais-trans_382611

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما