معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۰:۵۱

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در هفته سوم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

فروش بلیط پرواز خارجی شرکت  هواپیمائی بولیوی به دلار

شرکت دولتی هواپیمایی بولیوی (BOA) با انتشار بیانیه ای اعلام نمود که با هدف حفظ ثبات عملیات بین‌المللی و اجتناب از اقداماتی که دسترسی ارز در کشور را دشوارتر می‌کند، فروش بلیط پروازهای خارجی در صورتی که مشتری خارج از کشور باشد تنها با پرداخت دلار انجام خواهد شد؛ ولی بلیط هایی با مقصد بین المللی که مبدأ آن بولیوی است، می‌توانند به بولیویانو ( واحد پولی بولیوی )  خریداری شوند. همچنین تاکید نمود که پروازهای داخلی با پول بولیویانو قابل پرداخت خواهند بود.

https://www.la-razon.com/economia/2024/09/19/boletos/

رکود اقتصادی در بولیوی

گوستاوو خائورگی از مدیران اتاق بازرگانی بولیوی اظهار داشت که بولیوی در دوران رکود اقتصادی قرار دارد.  علاوه بر این، نرخ تورم در حال حاضر از میزان به ثبت رسیده در دولت های گذشته فراتر رفته و درگیری‌های سیاسی همچنان بر وضعیت اقتصادی تأثیر می‌گذارد. وی افزود:« در سه ماهه اول سال 2024 ، شاهد بوده ایم که رشد تولید ناخالص داخلی 1.31 درصد بوده که یکی از پایین ترین ارقام به ثبت رسیده از سال 2010 تا کنون است». نامبرده ضمن اشاره به راهپیمایی‌ها و مسدودن نمودن جاده‌های مواصلاتی از سوی احزاب سیاسی تاکید نمود که اینگونه اقدامات روزانه میلیونها دلار ضرر به تمامی‌بخش های اقتصادی وارد می‌کنند و بر توافق و گفت و گو جهت حل اختلافات تاکید نمود.

https://www.la-razon.com/economia/2024/09/19/cnc/

افزایش صادرات کینوا

بر اساس داده‌های موسسه ی آمار بولیوی (INE)، تا ماه ژوئن سال 2024، ارزش صادرات کینوا  به 36.7 میلیون دلار رسید که نسبت به 21.8 میلیون دلار صادر شده در مدت مشابه در سال گذشته، 68 درصد افزایش یافت. کینوای بولیوی به صورت عمده به کشور های آمریکا، آلمان، استرالیا، کانادا، امارات متحده ی عربی و غیره صادر می‌شود.

https://www.la-razon.com/economia/2024/09/19/en-el-primer-semestre-del-ano-la-exportacion-de-quinua-crecio-68/

تورم بالا در بولیوی

بر اساس گزارشی که توسط شرکت اطلاعات مالی بلومبرگ ارائه شد، بولیوی با تورم انباشته 4.61 درصدی تا ماه آگوست، پس از آرژانتین و برزیل در رتبه ی سوم کشور های منطقه با تورم بالا قرار دارد. لازم به ذکر است که پیش بینی دولت از میزان تورم در سال جاری در طرح مالی سال 2024 ارائه شده توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، در حدود 3.6 درصد بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2024/09/12/segun-bloomberg-bolivia-esta-en-el-podio-de-paises-mas-inflacionarios-de-la-region/

صادرات برق بولیوی

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد در نیمه ی اول سال جاری، بولیوی 12 میلیون دلار انرژی الکتریکی صادر کرده که بیش از دو برابر کل سال 2023 به ارزش 5.6 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که دولت بولیوی از ماه مارس سال گذشته آغاز به صادرات انرژی الکتریکی به آرژانتین از طریق خط انتقال نیروی برق 132 کیلو ولت نموده است. در سال 2022، شرکت برق بولیوی (ENDE) گزارش داد که در سال های اخیر تولید انرژی الکتریکی در کشور سه برابر شده و از 1000 به 3500 مگاوات رسیده است که حدود 1600 مگاوات آن نیاز داخلی را پوشش می دهد و مابقی صادرات می‌شود. هدف دولت بولیوی افزایش تولید انرژی الکتریکی جهت صادرات مازاد آن به آرژانتین، برزیل، شیلی، پاراگوئه و پرو می‌باشد.

https://www.la-razon.com/economia/2024/09/18/a-junio-bolivia-exporta-us-12-millones-de-energia-electrica-mas-del-doble-que-todo-2023/

کاهش ارزش حواله‌های ارزی ارسالی اتباع بولیوی از کشورهای دیگر در سال گذشته

بر اساس گزارش بانک مرکزی بولیوی، ارزش حواله‌های ارزی ارسالی اتباع بولیوی از کشورهای دیگر در نیمه ی نخست سال جاری، نسبت مدت مشابه در سال گذشته، 8 درصد کاهش یافت و به 643.3 میلیون دلار رسید. حواله‌های ارزی مذکور به ترتیب بیشتر از سوی کشورهای اسپانیا (224,95 میلیون دلار)، آمریکا (129,38 میلیون دلار)، شیلی (114,78 میلیون دلار)، برزیل و آرژانتین به کشور ارسال شده است . مقصد حواله‌های مذکور نیز عمدتا استان‌های سانتاکروز، کوچابامبا و لاپاز بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2024/09/17/en-el-primer-semestre-del-ano-las-remesas-bajaron-us-62-millones/

تولید بیودیزل در بولیوی

شرکت ملی نفت بولیوی (YPFB) اعلام نمود که کارخانه بیودیزل 1 واقع در استان سانتا کروز، 5.9 میلیون لیتر سوخت تجدیدپذیر از مارس سال جاری تا کنون تولید کرده است. کارخانه ی مذکور ظرفیت تولید 1500 بشکه (BBL) در روز سوخت زیست محیطی را دارد. از جمله مواد اولیه اصلی کارخانه می‌توان به روغن سویا، نخل و آفتابگردان اشاره نمود.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/produccion-de-la-planta-de-biodiesel-1-alcanza-a-mas-de-5-9-millones-de-litros

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما