معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی بولیوی در تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول راجع به تورم بولیوی

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرد که تورم بولیوی در سال جاری 4.8 درصد خواهد بود، که رقمی‌بالاتر از برآورد دولت به میزان 3.6 درصد است. بولیوی در منطقه آمریکای جنوبی از لحاظ نرخ تورم پس از ونزوئلا (160 درصد)، آرژانتین (149 درصد) اروگوئه (5.7 درصد) و کلمبیا (5.3 درصد) قرار دارد.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/el-fmi-proyecta-que-bolivia-cerrar%C3%A1-el-a%C3%B1o-con-48-de-inflaci%C3%B3n-porcentaje-superior-al

نشست  مشترک بولیوی و برزیل در زمینه ی نفت وگاز

فرانکلین مولینا وزیر مشتقات نفتی و انرژی بولیوی و همتای برزیلی او   الکساندر سیلویرا دیدار دوجانبه ای جهت بررسی فرصت ها و تنظیم توافقنامه‌های همکاری جهت ترویج سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های تولید گاز، کودهای شیمیایی (کلرید پتاسیم، NPK، اوره و غیره ) و لیتیوم برگزار کردند. مولینا در چارچوب قراردادهای امضا شده به کارخانه کلرید پتاسیم (KCl) با حداکثر ظرفیت 350 هزار تن در سال اشاره نمود. وی تاکید کرد که این پروژه‌ها نمونه بالقوه ای جهت ایجاد سناریویی برای صادرات کود به برزیل و افزایش بهره وری بخش کشاورزی آن کشور است. ویتور سابک، رئیس زمین شناسی و معدن وزارت معادن و انرژی برزیل، در مواجهه با چالش های انرژی و امنیت غذایی، اظهار داشت که برزیل اکنون پتاسیم مورد نیاز  خود را از روسیه و کانادا با قیمت های رقابتی وارد می‌کنند ولی با این حال، به دلیل لجستیکی و فاصله ی زیاد از نظر امنیت عرضه آسیب پذیری ایجاد می‌کند. وی افزود:« بولیوی به عنوان یک کشور برادر و همسایه، یک راه حل مناسب تر و استراتژیک جهت تقویت امنیت غذایی و کاهش وابستگی به کشورهای دور می‌باشد». وزیر مولینا خاطرنشان کرد که بولیوی فناوری تولید کود را به تنهایی توسعه داد و از طریق فرآیند آزمون و خطا بر چالش ها غلبه کرد. وی تاکید کرد که شرکت های دولتی بولیوی، اگرچه از نظر فناوری و تجربه مبتدی هستند، اما در بخش صنعت به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/bolivia-y-brasil-fortaleceran-la-cooperacion-en-la-produccion-de-gas-fertilizantes-y-litio

نشست تجاری بولیوی - برزیل

رئیس جمهور بولیوی و همتای برزیلی وی، در نشست تجاری بولیوی - برزیل شرکت نمودند. وی در این رابطه اعلام نمود: « ما خوشحالیم که ببینیم چگونه این رویداد تبادل ثمربخش ایده‌ها و فرصت های تجاری را بین کشورهای ما، با تاریخ مشترک و آینده ای امیدوارکننده، تسهیل کرده است. علاوه بر گاز، ما اکنون بخش های کشاورزی، معدن، گردشگری، صنایع دستی و سایر بخش های تولیدی خود را که مشتاق رشد با برزیل به عنوان یک شریک تجاری کلیدی هستند، برجسته می‌کنیم. با وجود چالش‌های کنونی، بولیوی در موقعیت خوبی قرار دارد و ما مطمئن هستیم که با همکاری برزیل به رهبری برادرمان لولا، به دستاوردهای جدیدی خواهیم رسید.» رئیس جمهور برزیل نیز اعلام کرد که بولیوی با ارز محلی بازار مرکوسور وارد نظام پرداخت خواهد شد و وابستگی به دلار را کنار خواهد گذاشت. وی توضیح داد که جریان تجاری بین دو کشور که در سال 2023 به 3.3 میلیون دلار رسید، به دلیل پیوستن بولیوی به مرکوسور بسیار بیشتر خواهد بود. در آن مجمع اشاره شد که 72 درصد از مرزهای بولیوی با آرژانتین، برزیل و پاراگوئه مشترک است. کشورهای مذکور همچنین بخشی از آبراه پاراگوئه-پارانا هستند که از بولیوی شروع می‌شود و از چهار کشور می‌گذرد و به اقیانوس اطلس جریان دارد. از این رو، لولا داسیلوا خواستار اتصال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام با توسعه ی پروژه ی راه آهن میان اقیانوسی شد که برزیل را از طریق زمینی به بولیوی و پرو وصل می‌کند. وی خط لوله گاز برزیل - بولیوی را به عنوان "یک دارایی استراتژیک" تعریف کرد که می‌تواند برای انتقال گاز از میدان واکا موئرتا در آرژانتین به برزیل و همچنین برای کارخانه کود مورد استفاده قرار گیرد که آنها قصد دارند در لاپاز و برازیلیا آن را تقویت کنند. لولا ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در آمریکای جنوبی گفت که برزیل نمی خواهد "جزیره ای در رفاه احاطه شده با فقر" باشد. و تاکید کرد :«رشد اقتصادی مستلزم ثبات است. کشوری به وسعت برزیل به تنهایی نمی‌تواند رشد کند. برزیل باید با شرکای خود، کشورهای همسایه با هم رشد کند، زیرا ما نمی‌خواهیم جزیره‌ای در رفاه باشیم که از هر طرف با فقر احاطه شده باشد. به همین دلیل است که من اینجا در بولیوی هستم تا بگویم که بولیوی همان چیزی خواهد بود که می خواهد باشد ولی ما باید اولاً ثبات سیاسی و سپس ثبات مالی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی را تضمین کنیم. اگر این معیارها را تضمین کنیم، دلیلی وجود ندارد که بولیوی اقتصاد قوی نداشته باشد. اکنون که شما لوئیس آرسه رئیس جمهور هستید، همانند گذشته باید اقتصاد را دوباره رشد دهید».

سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری شرکت برزیلی فلوکسوس (Fluxus) در بخش مشتقات نفتی بولیوی

شرکت برزیلی فلوکسوس (Fluxus) در پی توافقات انجام شده در زمینه مشتقات نفتی بین بولیوی و برزیل گزارش داد که ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه تولید گاز در میادین گازی تا سال ۲۰۲۸ سرمایه‌گذاری خواهد کرد که با آن قصد دارد تولید را تا ۱۰ برابر افزایش دهد. ریکاردو ساوینی، رئیس شرکت فلوکسوس اطمینان داد که سرمایه‌گذاری‌ها در سه میدان تاکوبوریال تاخیبو و یاکوئیبا با هدف افزایش تولید روزانه گاز در سال 2028 از 100 هزار متر مکعب فعلی به 1.1 میلیون مترمکعب انجام خواهد شد.  جووانی اورتونیو، رئیس کنفدراسیون کارآفرینان خصوصی بولیوی (CEPB)، پس از پایان جلسه تجاری، اظهار داشت که همکاری متقابل و سرمایه گذاری بین بولیوی و برزیل یک ضرورت استراتژیک در کشورمان است.

https://x.com/LuchoXBolivia/status/1810828126504772076

https://eldeber.com.bo/economia/preven-abandonar-el-dolar-en-el-sistema-de-pagos-de-mercosur_375687

آمادگی شرکت پترو براس برای  سرمایه گذاری در بخش اکتشاف نفت بولیوی

شرکت ملی نفت بولیوی، سرمایه گذاری حدود 1.6 میلیارد دلاری را در بخش اکتشاف و بهره برداری مشتقات نفتی پیش بینی کرده است. فرانکلین مولینا وزیر مشتقات نفتی و انرژی اظهار داشت: « شرکت برزیلی پتروبراس آمادگی خود را جهت سرمایه گذاری در بولیوی ابراز نموده است. شرکت ملی نفت بولیوی، نیز در حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی کرده است. برای این کار، به شرکای استراتژیک نیاز است و پتروبراس یک شرکت بسیار مهم است».

https://www.la-razon.com/economia/2024/07/10/ypfb-preve-invertir-us-1-600-mm-en-exploracion-y-petrobras-se-suma-para-producir-mas-gas/

سرمایه گذاری در میدان گازی اخیرا کشف شده در استان لاپاز

فرانکلین مولینا، وزیر مشتقات نفتی و انرژی، اعلام نمود که را اندازی چاه مایایا ایکس 1 (Mayaya -X1) که دارای پتانسیل 1.7 تریلیون فوت مکعب (TCF) گاز و میعانات است، به سرمایه گذاری بین 1.3 تا 1.5 میلیارد دلار نیاز دارد. وی اظهار داشت که بهره برداری از آن چاه حدود 6 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت. رئیس شرکت نفت دولتی، آرمین دورگاتن، نیز اعلام نمود که آغاز تولید گاز در چاه Mayaya -X1 بین دو تا سه سال طول می‌کشد. او اشاره کرد که مطالعات پروژه ی مذکور چندین سال پیش توسط یک شرکت بین المللی انجام شد و در آن زمان تصمیم گرفته شد که به جای چاه مایایا چاه لیکیمانی حفاری شود. پس از آن مطالعات بر روی چاه مذکور مجددا در سال 2022 از سر گرفته شد و نتیجه ی آن موفقیت آمیز بود. اگرچه او تاکید کرد که شرکت ملی نفت بولیوی مسئولیت میدان یافت شده در مایایا را بر عهده خواهد گرفت، ولی احتمال حضور شرکت های بین المللی را رد نکرد. وی تاکید کرد که دولت 100% سرمایه ی مورد نیاز جهت راه اندازی چاه مایایا اکیس 1 (Mayaya -X1) که دارای پتانسیل 1.7 تریلیون فوت مکعب (TCF) گاز و میعانات است، را بر عهده خواهد گرفت و افزود:« با این حال، سرتاسر حوضه ی شمالی استان لاپاز برای سرمایه گذاری شرکت های داخلی یا خارجی باز است».

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/la-estatal-ypfb-asumira-el-100-de-la-inversion-en-el-pozo-mayaya-centro-x1

کاهش واردات خودرو به دلیل کمبود دلار

بر اساس داده‌های موسسه تجارت خارجی بولیوی (IBCE) در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، واردات خودرو و وسایل نقلیه، برای مصارف تجاری و غیره ، به دلیل کمبود دلار 43 درصد کاهش یافته است. در همین راستا، اریک ساودرا، رئیس کلوب اتومبیل بولیوی (CBA)، گفت که بخش خودرو به دلیل کمبود دلار بحران سختی را پشت سر می‌گذارد. وی تصریح کرد: «در سال های گذشته بیش از 50 هزار دستگاه خودرو سالانه وارد می‌کردند ولی برای سال جاری پیش بینی می‌شود که به بیش از 23 هزار دستگاه نرسد».

https://www.la-razon.com/economia/2024/07/18/segun-el-ibce-la-importacion-de-vehiculos-cayo-en-43-debido-a-la-falta-de-dolares/

مبارزه با قاچاق مواد مخدر

وزیر کشور ادواردو دل کاستیو اعلام نمود که در عملیات انجام شده در تاریخ 13 تا 17 جولای در استان سانتاکروز، 9 شهروند بولیویایی دستگیر و چندین وسیله ی نقلیه، هواپیماهای کوچک، موتور سیکلت، سلاح گرم، املاک و مستغلات، بیش از 412 کیلوگرم کوکائین و 153 کیلوگرم ماریجوانا توقیف شد. زیان وارده  به قاچاقچیان مواد مخدر در عملیات مذکور بیش از 1.5 میلیون دلار تخمین زده شده است.

https://www.la-razon.com/economia/2024/07/18/segun-el-ibce-la-importacion-de-vehiculos-cayo-en-43-debido-a-la-falta-de-dolares/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما