معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

برنامه افزایش همکاری‌های اقتصادی ایتالیا و آفریقا

استراتژی شرکت‌های کوچک و متوسط ایتالیا برای ورود به بازار کشورهای مختلف، تاسیس شرکتی مشترک با همکاری یکی از شرکت‌های محلی می‌باشد که شرکت‌های ایتالیایی از این طریق، غالبا شانس موفقیت خود را در به دست آوردن قرارداد‌های دولتی، مناقصه‌ها و مزایده‌ها در کشورهای هدف افزایش می‌دهند.

دولت ایتالیا در پی بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین قصد دارد از طریق برنامه‌ای موسوم به طرح متئی که نام بنیانگذار شرکت نفت ایتالیا (انی) است، ابتکار عمل را به دست گرفته و رسیدن به استقلال نسبی در تامین انرژی از منابع گوناگون و متنوع را دنبال کند. بر اساس این طرح قرار است ایتالیا تا سال 2025 واردات گاز خود را از کشور روسیه به صفر برساند. برای دستیابی به این هدف، دولت ایتالیا در قالب طرح متئی، همکاری مشترکی را با کشورهای تولیدکننده انرژی در قاره آفریقا به اجرا خواهد گذاشت که هم در مسیر توسعه اقتصادی آن کشورها بوده و هم استقلال انرژی ایتالیا و تبدیل کردن ایتالیا به عنوان‌هاب انرژی اروپا را رقم می‌زند.

در راستای این سیاست دولت ایتالیا، شرکت Bonifiche ferraresi از کسب امتیاز بهره‌برداری کشاورزی از منطقه‌ای به وسعت بیش از هفت هزار هکتار در کشور غنا خبر داده است. این شرکت از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود به نام Bf International Best Fields Best Food Limited، که یک هولدینک فعال در زمینه کشاورزی می‌باشد، با شرکت Musahamat کشور غنا که در زمینه کشت موز فعالیت می‌کند، توافقنامه همکاری امضاء کرده است. موضوع این همکاری تاسیس یک شرکت مشترک به نام Bf Ghana Limited می‌باشد. این شرکت مجوز لازم برای فعالیت کشاورزی در زمینی به مساحت حدود 1700 هکتار در منطقه رودخانه ولتا را دریافت کرده است و در مرحله بعد، امتیاز دیگری در همان منطقه، به مساحت 5900 هکتار دیگر دریافت خواهد کرد.

شرکت Bonifiche ferraresi ایتالیا از سال 2019 میلادی در پی قرارداد همکاری با شرکت نفت ایتالیا (انی) و اتحادیه انجمن‌های کشاورزی ایتالیا (Coldiretti) به کشور غنا وارد شده است. هدف فعالیت در غنا در آن زمان کشت گیاهانی مانند دانه‌های کرچک و سایر دانه‌های روغنی بود که در حقیقت خوراک پالایشگاه‌های انی برای تولید سوخت گیاهی (بیو گازوئیل و غیره) است. به نظر می‌رسد شرکت Bonifiche ferraresi در راستای استراتژی کلی دولت ایتالیا در اجرای طرح Mattei حرکت می‌کند، طرحی که به شدت موردتوجه نخست وزیر ایتالیا، جورجیا ملونی می‌باشد. این طرح که در روزهای اخیر به تصویب مجلس ایتالیا نیز رسیده و به قانون تبدیل شده است، چهار سال به طول خواهد انجامید و حوزه‌های همکاری‌های توسعه‌ای، ارتقای صادرات و سرمایه‌گذاری، آموزش، ایمنی مواد غذایی، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و ... را شامل می‌شود. این طرح همچنن برای مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و مدیریت جریان‌های مهاجرت قانونی نیز تلاش خواهد کرد.

غنا تنها بخشی از فعالیت‌های آفریقایی شرکت Bonifiche ferraresi می‌باشد و این شرکت در دیگر کشورهای جنوب صحرای آفریقا نیز پروژه‌هایی را شروع کرده است. این هلدینگ اخیرا دو توافقنامه سرمایه‌گذاری مشترک دیگر در الجزایر و مصر امضا کرده است. در مورد اول، شرکت Bf Algeria، که در ژوئن سال گذشته تأسیس شد، امتیاز کشت در مساحتی بالغ بر 900 هکتار در جنوب کشور الجزایر را دریافت کرده است. اخیرا نیز، در ماه دسامبر 2023 و به لطف حمایت دولت قاهره، این شرکت ایتالیایی به همراه اتحادیه انجمن‌های کشاورزی ایتالیا (Coldiretti) و شرکت آسیاب Ocrim یک برنامه سرمایه‌گذاری چند ساله در مصر امضا کرده است. این پروژه از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت  Bonifiche ferrares و شرکت محلی Future of Egypt و در زمینی به مساحت 15 هزار هکتار در منطقه دبعه (Dabaa) به اجرا گذاشته خواهد شد. از جمله اهداف این همکاری، توسعه زنجیره‌های تامین کشاورزی محلی از طریق استفاده از تکنیک‌های زراعی با تاثیرات زیست محیطی کم و انتقال فناوری و فعالیت‌های آموزشی برای شرکا و کشاورزان مصری نام برده شده است. پروژه‌های دیگر هلدینگ Bonifiche ferraresi در قاره آفریقا نیز در کشورهای لیبی، تونس، کنگو، موزامبیک، آنگولا و رواندا می‌باشد که البته مستقیما به بخش مواد غذایی مرتبط نیستند.

استراتژی شرکت‌های کوچک و متوسط ایتالیا برای ورود به بازار کشورهای مختلف، تاسیس شرکتی مشترک با همکاری یکی از شرکت‌های محلی می‌باشد و شرکت‌های ایتالیایی از این طریق غالبا شانس موفقیت خود را در به دست آوردن قرارداد‌های دولتی، مناقصه‌ها و مزایده‌ها در کشورهای هدف افزایش می‌دهند. حضور این شرکت‌ها در بازارهای هدف عاملی مؤثر در آنچه به اصطلاح «نفوذ در بازار» خوانده می‌شود (Italian Sounding) نیز محسوب می‌گردد. شرکت هلدینگ  Bonifiche ferraresi  نیز از همین روش استفاده کرده و تقریبا در تمام کشورهای قاره آفریقا از طریق همکاری با شرکت‌های محلی وارد بازار آن کشورها شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما