معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۰:۱۲ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته دوم دی ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قیمت دلار آمریکا در کلمبیا، پایین ترین نرخ در سال 2023

طبق تاییدیه نظارت مالی کلمبیا  (SFC)، در روزهای پایانی سال 2023، قیمت دلار آمریکا در بازار کلمبیا به پایین ترین نرخ خود رسید. طی سال 2023 نرخ دلار با فراز و نشیب هایی همراه بود که کمترین آن به حدود 3.900 پزو در سال می رسید. ولی در روزهای پایانی قیمت از این عدد هم پایین تر آمد و ارزش واحد پولی کلمبیا افزایش یافت.

طبق گزارش این واحد نظارتی، در 27 ام سپتامبر میزان نرخ نمایندگی بازار کلمبیا (TRM) به عدد 3.871 پزو رسید. این موضوع از آن جهت با اهمیت است که این نرخ حتی از نرخ سال 2022 که در آن زمان دلار آمریکا برابر 3.833 پزو بود نیز، پایین تر است. قیمت دلار آمریکا طی سال 2023 و در دوره ای به بالاترین حد خود، یعنی 4.989 پزو نیز رسید.  (منبع: پورتوفولیو)

https://www.portafolio.co/economia/finanzas/dolar-en-colombia-trm-del-27-de-diciembre-del-2023-la-mas-baja-del-ano-594944

نقش بانک مولتی لاترال کلمبیا در بستن شکاف اقتصادی کشور

"رودریگو پنیاایلیو"، نماینده شرکت "توسعه آندینا کاف" (CAF)، در سخنان خود حول موضوع برنامه توسعه، اعلام کرد که بانک "مولتی لاترال" کلمبیا، نقش اساسی در بستن شکاف اقتصادی کلمبیا ایفا خواهد کرد و علاوه بر این واقعیت، نهادها باید بهبود دهنده کیفیت زندگی مردم باشند.

وی افزود این واحد اقتصادی توسعه، از طریق ارائه بسته‌هایی به نام "طرح شکوفایی" و به مبلغ 1.200 دلار آمریکا، قصد دارد تا تمرکز بیشتری بر روی موضوع مدیریت عملیات اعتباری مناطق کارائیب و پاسفیک بگذارد. با وجود آنکه این بانک در ابتدا کوچک بود و ظرفیت زیادی نداشته ، ولی امروز شاهد آن هستیم که این بانک کوچک وسیع تر شده و اعتبار 15.000 دلاری فراهم می‌کند.

کلمبیا از آن جهت که نقش مهمی در توسعه این نهاد ایفا می‌کند، به دنبال حل مشکلات کشور است. در حال حاضر این نهاد بر 4 محور اساسی که مطابق آنچه در برنامه توسعه ملی آمده، تمرکز دارد که عبارت اند از: 1. توسعه روستایی 2. تحول مولد پایدار 3. سرمایه گذاری 4. نوسازی نهادی

وی در ادامه گفت: «کاری که ما انجام می دهیم این است که با منابع خود، پشتیبانی فنی را برای تحقق این محورها در دسترس قرار دهیم. همزمان نیز در سطح کشور تلاش می‌کنیم دو عملیات اعتباری داشته باشیم، یکی حضور در آموزش و پرورش و حدود 800 مدرسه و دیگری حضور در دانشگاه‌ها. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/rodrigo-penailillo-representante-de-caf-para-colombia-hablo-del-rol-de-la-banca-multilateral-en-el-pais-3774059

آغاز موج جدید گردشگران در شهر بندری کارتاخنا-کلمبیا

شهر توریستی کارتاخنا که شهر بندری کلمبیا محسوب می‌شود از 28 ام میزبان موج جدید گردشگران خارجی خواهد بود. در ایام سال نو میلادی تعداد گردشگران شهرهای توریستی کلمبیا افزایش چشم گیری خواهند داشت. از آغاز این دوره، افزایش گردشگران که آن را فصل کشتی‌های کروز می نامند، تعداد 5 کشتی کروز در سواحل این شهر بندری پهلو گرفته اند و طبق آمار تعداد 7.002 مسافر و 3.007 خدمه را با خود به منطقه آورده اند. این تعداد مسافر می‌تواند تاثیر ملموسی بر اقتصاد منطقه بگذارد.

دوره جدید ورود گردشگران به این منطقه، در پایان ماه ژانویه سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/ocio/cinco-cruceros-arriban-a-cartagena-con-mas-de-10-000-turistas-3773825

قیمت سوخت در کلمبیا، در مقایسه با دیگر کشور ها

حامل های انرژی یکی از مواردی است که مخارج خانوار را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد. قیمت بنزین نیز یکی از مواردی است که در کشور های مختلف متفاوت از قیمت جهانی آن می‌باشد. در کلمبیا نیز با تصمیم دولت قیمت بنزین شروع به افزایش تدریجی کرد و تاکنون این افزایش قیمت ادامه داشته و قیمت نهایی آن به حدود قیمت جهانی آن رسیده است.

وزیر دارایی کلمبیا در سخنان خود گفت که قیمت بنزین در کشور با قیمت بین المللی آن فاصله دارد و همین اختلاف قیمت باعث ایجاد کسری بودجه در صندوق تثبیت سازی قیمت سوخت کلمبیا (Fepc) شده است. لذا از یکسال گذشته دولت تصمیم به افزایش تدریجی قیمت سوخت گرفت و تاکنون نیز ادامه داشته است. البته دولت، زمان نهایی برای این روند افزایشی را ماه ژانویه اعلام کرده است و پس از آن تغییر قیمت با  نوسانات بین المللی پیش خواهد رفت.

لیست قیمت بنزین در کشور های مختلف بر حسب لیتر

قیمت کنونی سوخت در جهان به ازای هر لیتر برابر 1.30 دلار آمریکا است و این قیمت نیز سالانه روند افزایش را در پیش داشته است. با این وجود در کشورهای گوناگون، اختلاف قیمت وجود دارد که بیشتر از مالیات های درون کشور نشات گرفته است.

در میان کشورهای جهان، ارزان ترین قیمت بنزین متعلق به ایران است با 0.029 دلار آمریکا به ازای هر لیتر و گران ترین آن متعلق به هنگ کنگ است با 3.101 دلار آمریکا به ازای هر لیتر.

در کلمبیا قیمت بنزین به ازای هر لیتر به 1.031 دلار آمریکا رسیده است که رقم متوسطی در میان دیگر کشورها را دارا می‌باشد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/asi-esta-el-precio-de-la-gasolina-en-colombia-frente-al-resto-de-los-paises-en-enero-de-2024-3776662

صادرات کلمبیا در سال 2023

چشم انداز صادرات کلمبیا به دیگر کشورها در سال 2023 نشان می دهد که ایالت متحده آمریکا در ابتدای لیست کشورهای مقصد در زمینه صادرات کلمبیا قرار دارد. بیشترین صادرات کلمبیا به آمریکا شامل سوخت و مشتقات آن بوده است. البته میزان صادرات کلمبیا به این کشور در مقایسه با سال های گذشته حدود 11.6 درصد کمتر شده و به مجموع 11.994،4 میلیون دلار رسیده است.

در میان محصولاتی که بیشتر به ایالات متحده روانه شده است، مواردی از قبیل سوخت و روغن‌های معدنی (به ارزش 1415،2 میلیون دلار آمریکا) را شامل می‌شود، سپس موارد ریخته گری شده، آهن و فولاد (به ارزش 284،9 میلیون دلار آمریکا) و مس و تولیدات آن (149،1 میلیون دلار آمریکا) قرار می‌گیرند.

دومین کشور مقصد محصولات کلمبیایی، کشور پاناما است که میزان آن به 4.192،5 میلیون دلار آمریکا می رسد. میزان صادرات کلمبیا به پاناما نیز در مقایسه با سال 2022 حدود 22.9 درصد کاهش یافته است. در صدر جدول واردات این کشور از کلمبیا نیز سوخت و مشتقات آن به ارزش 3.870،7 میلیون دلار آمریکا قرار می‌گیرد. کشورهای بعدی که بیشترین سهم از محصولات کلمبیایی به آن روانه می‌شوند، چین و هند هستند اند. (منبع: لا ریپوبلیکا)

جدول بیشترین مقصد صادرات کلمبیا بر حسب دلار آمریکا

https://www.larepublica.co/economia/estos-son-los-paises-a-los-que-mas-exporto-colombia-entre-enero-y-noviembre-de-2023-3776528

افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم به کلمبیا

شاخص سرمایه گذاری خارجی مسقیم در کلمبیا (IED) تا ماه سپتامبر سال 2023 به بیش از 12.000 میلیون دلار آمریکا رسید.

طبق گزارشی که بانک کلمبیایی "لا ریپوبلیکا" منتشر کرده، میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم در کلمبیا طی سه ماهه اول، دوم و سوم به ترتیب برابر 4.197،2 میلیون دلار، 5.230،8 میلیون دلار و 3.368،4 میلیون دلار بوده است. در این گزارش آمده که میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم تا پایان سه ماهه سوم به 12.796،4 میلیون دلار رسیده است، که البته این میزان در مقایسه با آمار سال گذشته حدود 25.53 درصد کاهش داشته است.

در سال 2022 میزان سرمایه گذاری خارجی مستقیم در کلمبیا برابر 17.182،5 میلیون دلار آمریکا بوده است.

نمودار "آی ای دی" در سه ماهه اول سال 2023 و مجموع آن

آندرس لانگبیک، مدیر "مرکز مطالعات اقتصادی گروه بولیوار"، دلیل این کاهش سرمایه گذاری خارجی مستقیم را در دو مسئله دانست. به گفته وی افزایش نرخ سود در سطح جهانی موجب کاهش نرخ این شاخص است و دیگری به انتظارات تغییر در برابر دولت ملی مربوط می‌شود.

این متخصص حوزه اقتصادی گفت، که این شاخص در سطح جهانی پویایی خود را به دلیل افزایش نرخ بهره از دست داده است، چون سرمایه گذاران می‌توانند از راه غیر مستقیم به بازده بالاتری دست پیدا کنند. البته انتظارات از تغییرات در دولت ها نیز به این تغییرات دامنه زده است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/la-llegada-de-inversion-extranjera-directa-sumo-mas-de-us-12-000-millones-hasta-septiembre-3776250

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما