معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۵:۰۴

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

احتمال افزایش قیمت سوخت دیزل در کلمبیا

وزیر دارایی کلمبیا از احتمال افزایش قیمت سوخت دیزل برای شرکت های بزرگ نفتی خبر داد. "ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا اعلام کرد از جمله اقداماتی که دولت برای جبران کسری مالی کشور، مدنظر دارد، افزایش قیمت سوخت دیزل است که البته این افزایش قیمت تحث شرایطی قرار است اتفاق بیافتد. یعنی وسایل نقلیه مسافربری و حمل و نقل انبوه و مواد غذایی از این افزایش قیمت استثنا خواهند شد. به گفته وزیر دارایی، هدف این اقدام شرکت ‌هایی خواهد بود که بیش از 20.000 گالن سوخت مصرف می‌کنند، یعنی شرکت های نفتی، شرکت های زغال سنگ و شرکت هایی که حمل و نقل ها از طریق کامیون‌های بزرگ انجام می‌گیرد. در همین حال یارانه بخش حمل و نقل انبوه و مناطق بدون راه اتصالی مناسب یارانه خود را خواهند داشت. وی علاوه بر تاکید بر تاثیر این تصمیم بر میزان کسری بودجه صندوق تثبیت قیمت سوخت، افزود، بار تحمیل شده بر دوش دولت نیز کمتر خواهد شد. چون پرداخت های دولت به شرکت نفتی "اکوپترول" بالاتر از 20 تریلیون پزو است. وی در پایان گفت، ما در وزارت دارایی بر کاهش حدود 20 تریلیون پزویی بودجه کشور تمرکز کرده ایم و منتظر مجوزها و گواهی‌های لازم برای اتخاذ تصمیمات بیشتر و تنظیم بودجه هستیم.

https://www.larepublica.co/economia/ministerio-de-hacienda-contempla-aumento-del-diesel-3876607

رئیس جمهور کلمبیا دستور توقف صادرات زغال سنگ به رژیم صهیونیستی را صادر کرد

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، دستور داد تا در روزهای آتی فروش زغال سنگ به رژیم صهیونیستی کاملا متوقف گردد. با افزایش تنش ها در خاورمیانه، رئیس جمهور کلمبیا طی حکمی دستور داد تا پایان تنش ها، صادرات و فروش زغال سنگ به رژیم صهیونیستی متوقف گردد. این اقدام به دلیل نگرانی از تشدید خصومت ها و جلوگیری از مشارکت منابع کشور طی درگیری‌های جاری در این منطقه صورت می‌گیرد. رئیس دولت در صفحه مجازی خود نوشت: "ما صادرات زغال سنگ به اسرائیل را تا زمانی که نسل کشی را متوقف کند، به حالت تعلیق در می آوریم." در این حکم آمده، تعلیق در صادرات زغال سنگ به رژیم صهیونیستی تا زمان  اجرای کامل اقدامات موقت صادر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری، طی روند اجرای کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی در نوار غزه، ادامه خواهد داشت. پس از این دستور، واکنش ها و موضع گیری‌های بسیاری در کلمبیا نمایان شد. "خاویر دیاز"، رئیس انجمن ملی تجارت خارجی "آنالدکس" اظهار داشت، این حکم نه با قانون اساسی همخوانی دارد و نه با سیاست اقتصادی کشور. با این وجود رئیس جمهور به معاهده‌های سازمان تجارت جهانی، در پرونده آفریقای جنوبی، استناد کرد و گفت چرا نباید صادرات به منطقه ای که بیش از 16.000 کودک را به قتل رسانده است، متوقف گردد؟. در معاهده این سازمان آمده که می‌توان صادرات به منطقه ای که در آن نقض جدی حقوق بشر اتفاق می افتد را متوقف کرد. رژیم صهیونیستی حدود 107.000 میلیون دلار واردات داشته که از این میان تنها 2.000 میلیون دلار آن به زغال سنگ مربوط می‌شده است. به گفته آنالدکس، واقعیت دیگری که در تجارت کلمبیا و رژیم صهیونیستی توجه‌ها را به خود جلب کرده است، کاهش خرید های بخش نظامی‌کلمبیا از رژیم صهیونیستی است که در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 حدود 84.8 درصد کاهش پیدا کرده است.

https://www.larepublica.co/economia/por-medio-de-un-decreto-el-gobierno-detiene-las-exportaciones-de-carbon-a-israel-3877551

کاهش 12.55 درصدی قیمت در معادن کلمبیا، باعث کاهش قیمت تولید کننده شد

شاخص قیمت تولید کننده در کلمبیا طی ماه مه سال جاری، به نسبت مشابه در سال گذشته، 0.58 درصد کاهش یافت. به گزارش اداره ملی آمار اداری "دانه" میانگین تغییرات در قیمت سبد کالا شامل تولیدات ملی و محصولات وارداتی یا همان " آی پی پی"، درکلمبیا طی ماه می سال جاری، نشان می دهد قیمت محصولات تولید شده در کشور و طی ماه مه کاهش یافته است. کاهش قیمت تولیدی در پی کاهش 12.55 درصدی قیمت محصولات در بخش معدن، کاهش 0.11 درصدی در بخش صنایع و کاهش 7.68 درصدی در بخش کشاورزی و دامداری و ماهیگیری، حاصل شده است. در بخش معدن، بیشترین کاهش متاثر از کاهش 34.69 درصدی قیمت زغال سنگ بدون آگلومراسیون و کاهش 4.94 درصدی قیمت روغن‌های نفتی و روغن‌های بدست آمده از کانی‌های قیری  و روغن‌های خام بوده است. در بخش کشاورزی نیز بیشترین کاهش متاثر از افت 19.62 درصدی قیمت قهوه آسیاب شده یا سبز بود که در مجموع 2.23 واحد از میزان شاخص آی پی پی کم کرد. در مقابل، تاثیر افزایشی در شاخص آی پی پی نیز از موارد زیر حاصل شده است: میوه‌های دانه و هسته دار با افزایش 50.28 درصدی، بنزین وسایل نقلیه با افزایش 34.82 درصدی، سیب زمینی با افزایش 84.92 درصدی، که در مجموع این موارد موجب افزایش 2.66 واحدی شاخص آی پی پی شدند. در مقایسه با ماه آوریل، در ماه می افت بیشتری احساس شد، افت 1.07 درصدی در مجموع. در بخش بهره برداری از معادن و صنایع افت ایجاد شده به ترتیب برابر 6.79 درصد، 0.06 درصد بود، ولی در بخش کشاورزی و دامداری رشد 0.16 درصدی حاصل شد.

https://www.larepublica.co/economia/caida-de-precios-de-12-55-en-la-mineria-llevaron-a-la-bajas-los-precios-al-productor-3875651

تحلیلگران معتقدند که تورم در کلمبیا طی ماه مه بالای 7 درصد بوده است

پیش بینی‌های حال حاضر بازار کلمبیا حاکی از آن است که تورم در ماه مه سال جاری حدود 7.15 درصد خواهد بوده است. کارشناسان و تحلیلگران بازار بر این باورند، که تورم طی ماه مه و در مقایسه با ماه آوریل اندکی کاهش یافته و این خود نشان دهنده آن است که سرعت کاهش قیمت ها به تدریج کمتر خواهد شد. بر اساس نظرسنجی "سیتی بانک" از 24 تحلیلگر بازار کلمبیا و مرکز تحقیقات اقتصادی بازار، انتظار می رود که میانگین تورم از 7.16 درصد در ماه آوریل به 7.15 درصد در ماه مه برسد. در این میان پیش بینی‌های مختلفی از نهاد های مختلفی منتشر شده که کمترین آن برابر 6.98 درصد و بیشترین آن 7.28 درصد بوده است. "کاترین پرییرا"، رئیس دانشکده علوم اقتصاد و اداری دانشگاه "لا سابانا" معتقد است که داده‌ها نشان می دهد تورم در ماه می، می‌تواند کمتر از ماه آوریل باشد، که در آن صورت تغییر سالانه تورم در سال 2024 نیز به کمتر از 7 درصد خواهد رسید. از این نظر، شاهد کاهش سطح قیمت ها نیز خواهیم بود که خود موجب می‌شود نرخ بهره توسط بانک "لا ریپوبلیکا" کاهش یابد. 

https://www.larepublica.co/economia/analistas-preven-que-la-inflacion-de-colombia-sigue-en-7-en-mayo-3877240

نیاز کلمبیا به سرمایه گذاری در بخش خصوصی از نگاه شرکت لاتام

معاون دفتر آمریکای لاتین و کارائیب لاتام وابسته به شرکت مالی بین المللی "آی اف سی" گفت که کلمبیا دومین کشور مهم از نظر سرمایه گذاری به حساب می آید. آی اف سی که نهاد ذی نفع گروه بانک جهانی محسوب می‌شود، سازمانی است که توسعه کشور ها از طریق بخش خصوصی را دنبال می‌کند و در کلمبیا نیز در حال انجام پروژه‌های بزرگ در چندین بخش از جمله، سلامت، زیرساخت و پایداری می‌باشد. وی علاوه بر اهمیت بالای کلمبیا گفت که در نظر دارند سرمایه گذاری در کلمبیا برای سال 2024 را از مرز 1.000 میلیون دلار فراتر ببرند. از نظر سرمایه گذاری، کشورهای آمریکای لاتین اهمیت بسیار بالایی دارند و بعد از برزیل، کلمبیا کشور با اهمیت برای آی اف سی است. بخش مالی کشورها نیز مورد توجه این شرکت است، یعنی این شرکت از طریق بانک ها می‌تواند به وام گیرندگان برای مشاغل خرد و کوچک و متوسط دست پیدا کند. این شرکت در بخش های زیر ساختی کلمبیا نقش مهمی ایفا می‌کند. امسال نیز در بخش انرژی سرمایه گذاری بیشتری انجام داده اند. به ادعای آنها کلمبیا پتانسیل و پیشرفت بالایی در بخش تولید هیدروژن دارد. بخش سلامت در کلمبیا اولویت این شرکت و بخش آخر و البته با اهمیت، بخش کشاورزی است. از نگاه لاتام کلمبیا به سرمایه گذاری بیشتری و آن هم از سوی بخش خصوصی نیاز دارد، چون دولت قرار نیست آن را تامین کند. به گفته این شرکت، با توجه به پیچیدگی وضعیت مالی در کلمبیا، آی اف سی از نقش ضد چرخه ای برخوردار است و هرجا که شرایط پیچیده تر می‌شود و یا عدم اطمینان بالا می رود، ورود می‌کند و سناریو های با ریسک احتمالی خود را به کار می‌گیرد.

https://www.larepublica.co/economia/alfonso-garcia-mora-vicepresidente-para-latam-de-ifc-dijo-que-colombia-es-el-segundo-pais-mas-importante-en-sus-inversiones-3877093

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما