معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته سوم فروردین 1403، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیشی گرفتن تورم کلمبیا از میزان مالیات جمع آوری شده

میزان مالیات جمع آوری شده کلمبیا، طی دوره دو ماهه ژانویه تا فوریه به کمتر از تورم 7.74 درصدی رسید. به گزارش اداره کل امور مالیاتی و گمرکات کشور "دیان" در دومین ماه متوالی از ابتدای سال 2024، جمع آوری مالیات نتوانست از سطح تورم فراتر رود. بر اساس داده‌های تلفیقی، میزان جمع آوری مالیات بین ژانویه تا فوریه 2024 به عدد 46.1 تریلیون پزو رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش 2.5 درصدی را نشان می دهد.

طبق گزارش مذکور، رشد اندک 2.5 درصدی در آورده مالیاتی، جذب تورم 7.74 درصدی ماه ژانویه شده و ارقام وصول مالیات در دو ماه اول سال نشان دهنده وجود بی نظمی در این بخش است. کارشناسان نیز این کاهش وصول مالیاتی را پیش بینی می‌کرده اند ولی نگرانی از این است که مالیات ماه‌های کنونی به ماه‌های پرمصرف خانوار یعنی نوامبر و دسامبر باز می‌گردد، یعنی علاوه بر شروع بد، سال خوبی هم نخواهد بود.

تحلیلگران به موضوع کاهش احتمالی مالیات بر ثروت نیز اشاره کردند که این موضوع می‌تواند شکاف مالی 15 تا 16 تریلیون پزویی ایجاد کند. در همین حال، دولت انتظار دارد در سال جاری حدود 290 تریلیون پزو آورده از محل مالیات ها داشته باشد، یعنی 10.3 رشد نسبت به سال 2023.

https://www.larepublica.co/economia/recaudo-tributario-del-bimestre-enero-febrero-de-2024-crecio-menos-que-la-inflacion-3836144

درخواست دولت کلمبیا مبنی بر کاهش بیشتر نرخ سود بانکی

وزارت دارایی کلمبیا از بانک "لا ریپوبلیکا" در خواست کرد تا در کاهش نرخ سود بانکی سریع تر عمل کنند. "ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا، در همین رابطه گفت: زمان آن رسیده که بانک نرخ سود بانکی را تسریع بخشد، چون تورم دو ماه متوالی است که روند کاهشی را تجربه می‌کند و اکنون به 7.36 درصد رسیده است. وی افزود این روند کاهشی پیام مهمی را برای بانک لاریپوبلیکا به ارمغان آورده است و آن هم رساندن نرخ مداخله به عدد 489 واحد است و این یعنی بانک هم می‌تواند نرخ سود را کاهش دهد و هم روند آن را تسریع بخشد. در آخرین جلسه بین دولت و هیت مدیره بانک، نرخ سود بانکی 50 واحد کاهش یافت و به عدد 12.25 درصد رسید که این کاهش در نوع خود، از سال 2020، بی سابقه بود. با این وجود وزیر دارایی، این کاهش را کافی ندانست و گفت: «این بالا بودن نرخ سود بانکی، بیشترین پیچیدگی‌ها را در بسته شدن پروژه‌های مختلف ایجاد می‌کند.»  "لئوناردو ویلار گومز"، رئیس هیئت مدیره در پاسخ گفت: «هر چند کاهش نرخ سود بانکی، به همان اندازه و یا حتی بیشتر هم در راه است، ولی سرعت آن به نحوه رفتار هزینه‌های زندگی در کلمبیا بستگی دارد.» وی افزود، احتیاط همچنان یک عنصر مهم در تصمیمات هیئت مدیره به حساب خواهد آمد، به ویژه زمانی که هیئت مدیره یک بانک مرکزی باشد، اما این بدان معنا نیست که کاهش نرخ ها را نمی‌توان تغییر داد، بلکه زمانی که شرایط اجازه بدهد، می‌توان آن را تسریع کرد. "سرخیو اولارته"، اقتصاددان ارشد "بانک اسکوتیا کولپاترا"، داده‌های تورمی ارائه شده توسط اداره ملی آمار اداری "دانه"، را قرائت جدیدی دانست که بانک لا ریپوبلیکا می‌تواند در هنگام تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره از آن استفاده کند. البته اختلاف نظر همچنان در تصمیمات هیئت مدیره بانک وجود خواهد داشت، زیرا هم نرخ سود بانکی بسیار بالا است و هم تورم به سرعت در سه ماهه اول سال کاهش یافته است. وی گفت: «از همین روی، ما در اسکوتیا کولپاترا انتظار داریم که نرخ بهره در سال جاری به حدود 7.5 درصد تا 7.75 درصد برسد، البته تا زمانی که تورم نیز به 5.5 درصد برسد. با تمام این‌ها، تصمیم هیئت مدیره بانک لا ریپوبلیکا منطقی و حساب شده بوده است.» "خولیو سزار آلونسو"، مدیر "سیئن فی"در دانشگاه "ایسه فی" (موسسه کلمبیایی مطالعات عالی اینکولدا)، معتقد است که بانک مرکزی نمی‌تواند کاهش نرخ بهره را تسریع بخشد؛ بسیار مهم است که کاهش نرخ تورم دائمی‌باشد و روند فعلی نیز معکوس نشود. لذا ادامه روند کاهش نرخ فعلی بسیار مهم است. از سوی دیگر، تحلیلگر اقتصادی "ممفیس ویوروس" معتقد است که بانک لاریپوبلیکا در نشست بعدی خود باید نرخ را 50 واحد کاهش دهد تا رشد اقتصادی بهتری در کشور ایجاد شود.

https://www.elpais.com.co/economia/el-banco-de-la-republica-debe-acelerar-la-baja-de-la-tasa-de-interes-esto-dicen-los-expertos-0809.html

 کاهش نرخ تورم سالانه کلمبیا

نرخ تورم سالانه کلمبیا پس از یک سال کاهش متوالی، به 7.36 درصد رسید. به گزارش اداره ملی آمار اداری "دانه"، از میزان تورم در کلمبیا، شاخص قیمت مصرف کننده پس از یکسال متوالی به عدد 7.36 درصد رسید، در زمان مشابه آن طی سال 2023 این شاخص به بالاترین حد خود، یعنی 13.34 درصد، رسیده بود. به این ترتیب تاکنون این شاخص حدود 600 واحد کاهش داشته است. اگرچه روند نزولی در شاخص مربوطه همچنان مشاهده می‌شود، اما کاهش تورم ذکر شده در این گزارش بیشتر از داده‌های دو ماهه اول سال حاصل شده است.

در ژانویه سال 2024، تغییرات شاخص بهای مصرف کننده برابر 8.35 درصد بوده، یعنی 93 واحد پایه کمتر از دسامبر سال گذشته، در همین حال طی ماه فوریه تغییرات شاخص بهای مصرف کننده برابر 7.74 درصد بوده، یعنی 61 واحد کاهش داشته است.

طبق گزارش دانه، بخش هایی که بیشترین تاثیر را داشتند، عبارت بودند از، بخش حمل و نقل با 11.72 درصد، آموزش با 11.6 درصد، هتل ها با 10.62 درصد، بخش مسکن، آب و برق و آب با 9.58 درصد. این مرکز اعلام کرد، در برخی مناطق پدیده آب هوایی "ال نینیو" زنگ هشدار جیره بندی آب را به صدا در آورده است که همین موضوع ممکن است هزینه و قیمت ها را دوباره تحت تاثیر بگذارد

https://www.larepublica.co/economia/en-marzo-la-tasa-de-inflacion-anual-llego-a-7-36-y-completo-un-ano-de-caidas-al-hilo-3835133

 هشدار مدیر بانک لا ریپوبلیکا نسبت به کاهش اعتبارات

مدیر بانک "لا ریپوبلیکا" در گفتگوی اختصاصی با "بلومبرگ"، نسبت به کاهش اعتبارات ابراز نگرانی کرد. "لئونارد وییار"، مدیر بانک لا ریپوبلیکا، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بلومبرگ، نسبت به کاهش اعتبارات موضوع گیری کرد و آن را نگران کننده خواند. وی پاسخ خود را به اینکه رئیس جمهور به دنبال قانونی است که سیاست پولی را حفظ کند و اشتغال و تولید را در اولویت قرار دهد، گفت رشد اقتصادی یکی از معیار هایی است که هیئت مدیره بانک تاکنون به دنبال آن بوده اند. این معیار به طور شفاف با استراتژی هدف تورمی (یعنی رسیدن به تورم مشخص) آمیخته شده است.

وی درمورد سرمایه گذاری خارجی افزود، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، وضعیت مثبتی را تجربه می‌کند. ارزیابی ایشان بر این بود که اخیرا روند کاهشی جذب سرمایه خارجی در آمریکای لاتین و کلمبیا به روندی افزایشی بازگشته است. روند کاهش شدید کسری بودجه کلمبیا در تراز پرداخت ها، موجب آسیب پذیری کلمبیا و استقبال آن از جریاناتی می‌شود که در منابع بین المللی اتفاق می افتد، و البته این خبر خوبی است.

وی در ادامه در مورد افزایش هزینه‌های عمومی‌کشور افزود: «در واقع، سطح بدهی عمومی‌به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. امسال نیز ممکن بوده افزایشی وجود داشته باشد، اما نکته مهم این است که تا جایی که از این قانون همچنان پیروی شود، چه در سال جاری و چه در سال‌ های بعد، سطح بدهی عمومی‌به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نیز به صورت متعادل باقی ماند و این امر شرایط مناسبی را برای مدیریت پولی ایجاد خواهد کرد.»

در مورد کاهش پیش بینی‌های تورمی، از 5.9 درصد به 5.4 درصد، نیز وی اضافه کرد: «این پیش بینی‌ها در معرض خطر قرار دارند، چون ممکن است نزولی یا صعودی باشد، اما مهم است که تأکید کنیم که این پیش بینی تیم فنی با بیشتر تحلیلگران بازار مطابقت دارد. به نظر نمی رسد پدیده ال نینیو پیامد های جدی بر قیمت مواد غذایی داشته باشد. ولی هنوز نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر سطح آب سدها و در نتیجه تاثیر آن بر قیمت برق و سایر خدمات عمومی وجود دارد. با این حال، باید پذیرفت که خطرات مرتبط با این اثرات امروز کمتر از آنچه در ابتدای سال تصور می‌شد، وجود است.»

بسیاری انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره خود را در بقیه سال جاری طی سه مرحله و هر بار 25 واحد کاهش دهد. بدیهی است که این امر به حفظ یک محیط بین المللی مساعد برای کاهش نرخ بهره در کشورهایی مثل کلمبیا نیز کمک می‌کند، اما ابهاماتی نیز در مورد آن وجود دارد. بدیهی است که کلمبیا باید به چگونگی توسعه این چشم انداز مالی جهانی توجه کند.

https://www.bloomberglinea.com/latinoamerica/colombia/exclusiva-la-desaceleracion-le-ha-costado-a-las-empresas-y-genera-desazon-gerente-banrep/

آخرین قیمت دلار آمریکا در برابر پزو کلمبیا

در بحبوحه انتظارات برای تصمیم فدرال رزرو امریکا و تصمیمات داخلی کلمبیا، قیمت دلار هفته جدید را با روند کاهشی آغاز کرد و نرخ دلار آمریکا به نسبت پزو کلمبیا، در مرز 3.761 پزو قرار گرفت. توجه تحلیل گران به تصمیم فدرال رزرو، برای کاهش نرخ بهره معطوف شده است.

https://www.elcolombiano.com/negocios/en-cuanto-esta-el-dolar-en-colombia-hoy-HA24178681

 بازگشت کلمبیا به بازار اوراق قرضه

کلمبیا برای اولین بار قرار است از بازارهای جهانی بازار اوراق قرضه استفاده کند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کلمبیا در حال آزمایش میزان تقاضای بازار اوراق قرضه در سطح بین المللی و بین بازارهای نوظهور است، و اکثریت اوراق قرضه این کشور با سررسید بین سال های 2035 تا 2053 صادر شده اند.

بر اساس اسناد منتشر شده، تاریخ سررسید بیشتر اوراق قرضه ای که شرکت نفتی "سودآمریکانو"، از ماه نوامبر تاکنون در حال انتشار آنها می‌باشد، به بازه سال های 2053-2035 باز می‌گردد. آورده‌های بدست آمده از این طریق نیز در راه تأمین مالی برنامه‌های اجتماعی تحت دستورالعمل های "زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت" کشور مورد مصرف قرار خواهد گرفت.

اوراق قرضه طی پروسه ای دو مرحله ای به فروش رسیده اند، که آورده این اوراق قرضه با سود 8 درصد و 8.75 درصد، تاکنون به 2.500 میلیون دلار رسیده است. در ماه ژانویه سال جاری، سازمان آمریکایی استاندارد "اند پورز" نیز چشم‌انداز اعتباری کلمبیا را به دلیل "ضعف پایدار بالقوه در اعتماد سرمایه‌گذاران" که می‌تواند مانع رشد شود، کاهش داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ،  تعدای از کشورهایی که رتبه بندی آن‌ها نزد سازمان استاندارد پورز، به خاطر نوسانات ارزی کاهش یافته بود، توانسته اند پس از کاهش نوسانات نرخ بهره در آمریکا، با موفقیت اوراق قرضه به بازار عرضه کنند، مثل ترکیه، برزیل و ساحل عاج. (لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/colombia-regresa-al-mercado-de-bonos-en-prueba-por-conocer-el-alcance-del-apetito-3832959

 کاهش 50 درصدی ذخایر گازی کلمبیا

ذخایر گازی کلمبیا، با کاهش 50 درصدی در وضعیت هشدار قرار گرفت. بر اساس مطالعه انجام گرفته توسط "انجمن کلمبیایی نفت"، ذخایر سوخت گاز کشور، با وجود اینکه استفاده از آن حتی با اجرایی شدن طرح انتقال انرژی همچنان ادامه خواهد داشت، با کاهش 50 درصدی روبرو بوده و ممکن است در آینده مشکلات جدی به وجود بیاورد.

به گزارش این انجمن، بیشترین تأثیر ممکن است در سال 2028 رخ دهد، یعنی زمانی که نیاز به سوخت بیشتر از این نوع نه تنها برای مصرف خانگی، بلکه برای حمل و نقل، صنعت و غیره افزایش می یابد.

https://www.semana.com/economia/articulo/ojo-con-las-reservas-de-gas-la-caida-en-el-50-es-un-tema-preocupante-que-podria-impactar-el-abastecimiento-en-el-pais/202457/

 روند کاهشی قیمت دلار آمریکا در کلمبیا

قیمت دلار آمریکا در کلمبیا همچنان در حال کاهشی است و به پایین تر حد خود از سال 2022  رسیده است. بر اساس گزارش بانک کلمبیایی "لا ریپوبلیکا"، نسبت ارزش واحد پول آمریکا به واحد پزو کلمبیا، روند کاهشی را در پیش دارد و به پایین ترین حد خود در دو سال اخیر رسیده است. در بازه ماه ژوئن سال 2022 ارزش دلار آمریکا به عدد 3.782 پزو رسید و اکنون ارزش آن به این عدد نزدیک شده و عدد 3.796 را به خود دیده است.

به گفته این بانک، قدرت نفت و انتظارات از کاهش نرخ بهره "فدرال رزرو" توانسته بر احساسات سرمایه گذاران تسلط پیدا کند. قیمت هر بشکه نفت برنت، اندکی افزایش یافته، اما به اندازه ای بود که به 90 دلار آمریکا نزدیک شده، که بالاترین سطح آن از پایان اکتبر 2023 است. عرضه نفت به دلیل حملات اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه و تشدید تنش احتمالی، در وضعیت خطر قرار گرفته است. به طور خاص، تنش های خاورمیانه نیز پس از آن که ایران وعده داد که انتقام حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران را خواهد گرفت، افزایش یافته است.

https://www.elcolombiano.com/negocios/en-cuanto-esta-el-dolar-hoy-cuanto-vale-sigue-bajando-DC24157884

 سفر رئیس جمهور کلمبیا به ونزوئلا؛ اکتشاف نفت و گاز

شرکت نفتی کلمبیایی اکوپترول از امکان اکتشاف منابع نفتی و گازی در مناطق مرزی مشترک با ونزوئلا خبر داد. "گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا، پس از سفر و دیدار با همتای ونزوئلایی خود، دستاورد های این دیدار را ارائه کرد. اکتشاف نفت و گاز از مناطق مرزی مشترک با ونزوئلا بخشی از توافق این دو روسای جمهور کشورهای همسایه تلقی شده است. در سفر ایشان، این اطمینان داده شده که صادرات در سال جاری می‌تواند به 1.200 میلیون دلار برسد.

به گفته گوستاوو پترو، یک قرارداد انرژی بین کلمبیا و ونزوئلا به امضا رسیده که ذیل آن شرکت نفتی اکوپترول می‌تواند دست به اکتشاف بیشتر گاز و نفت با کیفیت در منطقه مرزی نزدیک به ونزوئلا بزند و علاوه بر این بتواند به صادرات انرژی الکتریکی از طریق مرزهای شمالی بپردازد. وی این قرارداد را مثبت خواند و مورد تراز پرداخت ها در سال جاری افزود که میزان صادرات از کلمبیا به ونزوئلا می‌تواند به حدود 1.200 میلیون دلار و میزان واردات از ونزوئلا به کلمبیا میتواند به حدود 200 تا 300 میلیون دلار برسد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/petro-abre-puerta-para-que-ecopetrol-explore-gas-y-petroleo-en-frontera-con-venezuela-838075

افزایش 10.6 درصدی صادرات کالاهای غیر معدنی کلمبیا در دو ماهه سال 2024

میزان صادرات کلمبیا در بخش های غیر معدنی، مثل محصولات کشاورزی، صنایع کشاورزی و تولیدی طی دو ماه اول سال 2024، حدود 10.6 درصد و در ماه فوریه حدود 9.8 درصد رشد داشته است. به گزارش وزارت بازرگانی، صنعت و گردشگری کلمبیا که بر اساس ارقام اداره ملی آمار اداری "دانه تهیه شده است، صادرات غیر معدنی کشور در دو ماه نخست سال مورد ارزیابی قرار گرفته که نشان می دهد، در ماه فوریه فروش خارجی این قبیل کالاها حدود 1756 میلیون دلار آمریکا (حدود 6.6 تریلیون پزو) بوده که نسبت به ماه مشابه در سال 2023 حدود 9.8 درصد افزایش یافته است.  با افزودن نتایج ماه ژانویه، مجموع صادرات کالاهای غیر معدنی نیز به حدود 3725 میلیون دلار آمریکا (حدود 14 میلیارد دلار) می رسد که نسبت به دو ماه نخست سال 2023، حدود 10.6 درصد افزایش را نشان می دهد. در ماه فوریه میزان کالاهای ارسالی رشد حجمی و ارزشی را تجربه کرده اند. از نظر وزنی، حدود 758.132 تن کالا به سراسر جهان ارسال شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، حدود 32.2 درصد افزایش داشته است. در دو ماهه ابتدای سال نیز حدود 1.45 میلیون تن کالا صادر شده که به نسبت مشابه سال 2023، 25.3 درصد رشد را نشان می دهد. به گفته "لوئیس فیلیپه کوینترو سوارز"، معاون وزیر تجارت خارجی، نتایج صادرات کالاهای غیر معدنی و انرژی در فوریه ارقام مثبتی را نشان داده است. 6 مقصد از مقاصد اصلی کالاهای کلمبیایی نیز، میزان خرید خود را از کلمبیا در مجموع حدود 8.1 درصد به نسبت سال قبل افزایش داده اند. این مقاصد عبارتند از: ایالت متحده آمریکا (حدود 5 درصد)، اکوادور (5 درصد)، مکزیک (34 درصد)، پرو (3 درصد)، برزیل (2 درصد) و ونزوئلا (26 درصد). محصولاتی که رشد قابل توجه ای داشتند، عبارتند از: وسایل نقلیه با ظرفیت 10 نفر به بالا (که صادرات آنها در دوره دو ماهه حدود 526.2 درصد رشد داشته)، موز حدود 160 درصد رشد، آووکادو حدود 84.1 درصد، پلی وینیل کلراید حدود 42.9 درصد، شکر 15.3 درصد، شکلات، آب نبات و شیرینی حدود 15.3 درصد و داروها نیز حدود 10.5 درصد افزایش داشته اند.

https://www.larepublica.co/economia/exportaciones-no-minero-energeticas-crecieron-en-los-dos-primeros-meses-de-2024-3838624

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما