معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش بارندگی در کلمبیا و جبران 21 درصدی سطوح آب

بارندگی در کلمبیا طی هفته‌های اخیر حدود سطوح آب در سد "چینگاسا" را به 21.14 درصد رساند. بر اساس گزارش روزانه شهرداری بوگوتا، بارندگی طی هفته‌های اخیر بسیار خوب بوده و درصدی از کاهش سطوح آب نیز جبران شده است. سطح سد چینگاسا که منبع آب شرب پایتخت به حساب می آید، به عدد 21.02 درصد رسیده است و متوسط آبی که از این سد خارج می‌شود با اندکی افزایش به 15.14 متر مکعب در ثانیه رسیده است. به گفته "کارلوس فرناندو گالان" شهردار بوگوتا، همچنان در وضعیت بحران هستیم. تاکنون به هدف از پیش تعیین شده خود و حتی کمی‌بیشتر، رسیده ایم ولی برای رسیدن منحنی سطوح آب به 70 درصد فاصله بسیاری داریم. باران‌ها برای رسیدن به این سطح کافی نیست و ما باید برای رساندن مصرف آب به 15 مترمکعب در ثانیه باید تلاش کنیم.

https://www.larepublica.co/economia/nivel-de-los-embalses-chingaza-subio-a-20-78-pero-tambien-se-incremento-consumo-3859513

 تورم کلمبیا به 5.5 درصد در سال 2024 خواهد رسید

طبق پیش بینی اداره ملی آمار اداری کلمبیا "دانه" تورم کشور در سال 2024 به حدود 5.5 درصد خواهد رسید. بازار کلمبیا در انتظار رفتار یکی از مهم ترین متغیرهای کلان اقتصادی یعنی تورم است. بر اساس داده‌های مرکز آمار دانه میزان تورم در ماه آوریل 2024 برابر 7.16 درصد بوده است. این شاخص در تصمیم بانک "لا ریپوبلیکا" برای کاهش نرخ سود بانکی تاثیرگذار است. طبق گزارشی که بانک مرکزی کلمبیا از انتظارات رشد و تورم و نرخ بهره داشته است، بیشترین تغییر به کاهش تورم کشور مربوط می‌شود که پیش بینی می‌شود به حدود 5.5 درصد برسد. پیش بینی حاضر بر اساس ارزش پزو، عرضه مواد غذایی، کاهش هزینه‌ها و قیمت های بین المللی انجام گرفته است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به نوبه خود پیش بینی کرده است که تورم به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد و در پایان سال 2024 به حدود 6.1 درصد خواهد رسید و در اواسط سال 2025 نیز دولت به هدف خود یعنی تورم 3 درصدی خواهد رسید.  بانک "ب ب اوبه آ" پیش بینی متفاوتی را ارائه کرده است و معتقد است، طبق افزایش برخی محصولات در سبد پایه خانوار، روند کاهش تورم در سه ماه دوم سال کندتر خواهد بود. "لااورا کاترین پنیا"، اقتصاددان بانک ب ب اوبه آ، اعلام کرد که فشارهای بیشتری در حال حاضر از سوی سبد مواد فاسد شدنی، مثل گوجه و سیب زمینی و میوه‌های تازه، به بازار وارد می‌شود. وی افزود، به دلیل تورم مواد غذایی، در نیمه دوم سال 2024 شاهد تعدیل بسیار کندتری خواهیم بود و امیدورایم بتوانیم تا پایان سال 2024 به نوسان سالانه 5.4 درصدی برسیم. در همین حال، "جکلین پیراخان" اقتصاددان "اسکوتی بانک" نیز با ایده کند بودن روند کاهش تورم موافق بود و معتقد بود تورم در پایان سال ممکن است به 5.5 درصد برسد.

https://www.lafm.com.co/economia/inflacion-en-colombia-sera-del-55-para-el-2024-banrepublica

کلمبیا یکی از کمترین رشد های اقتصادی در آمریکای لاتین را خواهد داشت

پیش بینی می‌شود کلمبیا، در سال 2024،  یکی از کمترین رشد های اقتصادی در آمریکای لاتین را خواهد داشت. طبق گزارشی که کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (سپال) از پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی کشور های منطقه ارائه کرده است، انتظار می رود که رشد اقتصادی کلمبیا به رقم 2.1 درصد برسد. بر اساس همین گزارش، توسعه اقتصادی مورد انتظار برای کشور های منطقه، همچنان در مسیر رشد اقتصادی پایین قرار دارد. این کمیسون سازمان ملل اعلام کرد، منطقه با یک سناریوی پیچیده بین‌المللی مواجه است که مشخصه آن رشد کمتر فعالیت های اقتصادی و تجارت جهانی به نسبت میانگین‌های تاریخی است، به همراه نرخ های بهره که در کشورهای توسعه‌یافته بالا باقی مانده و در نتیجه هزینه‌های تامین مالی برای کشورهای نوظهور را افزایش داده است. طبق پیش بینی سپال، انتظار می رود کلمبیا با 1.3 درصد تولید ناخالص داخلی، بعد از آرژانتین  کمترین میزان رشد در آمریکای لاتین را به ثبت برساند. برای سپال، افزایش بهره وری و همچنین سرمایه گذاری فیزیکی و انسانی خیلی اهمیت دارد. این نهاد در مورد رفتار نرخ بهره در منطقه نیز این پی بینی را کرد که کاهش نرخ مداخله، به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی، کندتر انجام خواهد گرفت. در پایان سپال افزود، اگر نرخ های بهره برای مدت طولانی تری بالا بمانند، می‌توانند آسیب پذیری بار بدهی در اقتصاد های نوظهور منطقه و در حال توسعه و حتی توسعه یافته را افزایش دهد.

https://www.lafm.com.co/economia/colombia-tendra-el-segundo-crecimiento-economico-mas-bajo-de-america-latina-en-2024

درخواست آندی از دولت کلمبیا برای جلوگیری از کندی در بخش خودرو

اتاق صنعت خودرو انجمن ملی بازرگانان کلمبیا "آندی" از دولت خواست تا اقدامات لازم برای فعال سازی مجدد بخش خودرو در کشور بگیرد. پس اعلام شرکت خودروسازی جنرال موتورز در مورد تعطیلی کارخانه "کلموتورز" در کلمبیا، انجمن آندی از دولت ملی خواست تا طرحی فوری با هدف فعال سازی مجدد بخش صنعت خودرو و جذب سرمایه گذار و تضمین آن، را در اولویت برنامه خود قرار دهد. بنا به گزارش آندی، بخش خودرو در شش ساله اخیر، از سال 2018، بیش از 30 درصد کاهش را تجربه کرده است. صنعت خودروسازی ملی نیز با از دست دادن سهم خود از بازار، و رسیدن آن از 32 درصد به 14 درصد در سال 2023، بیشترین تاثیر را از آن گرفته است. در واکنش به وضعیت موجود، اندی خواستار یک محیط نظارتی شد که در آن مونتاژ، فروش وسایل نقلیه با محتوای محلی را دوباره فعال گردد و سرمایه‌گذاری را برای ورود پروژه‌های صنعتی جدید با میل به صادرات نیز تشویق کند. این مرکز افزود تنها راه فراهم کردن تضمین آینده ای پایدار برای صنعت خودروسازی ملی و با در نظر گرفتن واقعیت بخش رقابت جهانی، تبدیل شدن به یک مرکز صادرات رقابتی در منطقه آمریکای لاتین است. آندی همچنین اعلام کرد ضرورت دارد دولت همکاری‌های لازم، به منظور تقویت بنیه تجاری این بخش در کشور و رقابت واقعی در بخش صنعت قطعات خودرو در سطح محلی و بین المللی، را در چارچوب برنامه‌های جاری دولت قرار دهد. علاوه بر این دولت باید، با هدف به محوریت برگرداندن سیاست صنعتی سازی، بر روی کاهش هزینه‌های تدارکاتی و تضمین مسیر گذار انرژی که قبلا آن را مطرح کرده بود، متمرکز گردد. در این صورت مکانیزم جذب فعال می‌گردد و امکان جذب سرمایه جدید نیز افزایش می یابد. در پایان اندی بر اهمیت تقویت پیوند با صنعت قطعه سازی، جذب سرمایه گذار، ارتقای صادرات رقابتی و همچنین تحقیق و توسعه ظرفیت برای تقویت کل زنجیره تولیدی این بخش که بیش از 10.000 شغل مستقیم و غیرمستقیم و بیش از 290 تامین کننده قطعات و تامین کننده قطعات مورد نیاز مونتاژ را شامل می‌شود، تاکید کرد.

https://www.lafm.com.co/economia/andi-pidio-medidas-urgentes-al-gobierno-para-frenar-desaceleracion-del-sector-automotor

عدم تناسب بین اشتغال و درآمد در کلمیبا

به گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، کلمبیا یکی از کشور هایی است که مردمان آن بیشتر از میزان درآمد کار می‌کنند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، گزارشی راجع به زمان کاری و درآمد کشور های آمریکای لاتین منتشر کرد که در آن کلمبیا وضعیت متفاوتی داشت. طبق این گزارش کشور های آمریکای لاتین وضعیت متفاوتی به بقیه کشورها داشتند. در خیلی از کشور ها ساعت کاری به نسبت پایین تر و حقوق مزایا نیز بالاتر بوده است. کلمبیا نیز با وجود کاهشی که در ساعات کاری داشته، هنوز در ابتدای فهرست کشور هایی قرار میگرد که ساعات کاری بالایی دارند و دریافتی آنها نیز پایین است. بر اساس این آمار، یک کلمبیایی به طور متوسط می‌تواند در مجموع 2405 ساعت در سال کار کند. ولی با در نظر گرفتن ارزش فعلی حداقل دستمزد که برابر (1،300،000 پزو) است، تنها حدود 335 دلار در ماه دریافت می‌کند. بعد از کلمبیا، مکزیک قرار دارد. در مکزیک حداقل دریافتی یکی فرد برابر 440 دلار است، ولی ساعات کاری می‌تواند تا 2226 ساعت در سال برسد. کاستاریکا نیز با میانگین 687 دلار در ماه و 2149 ساعت کار در سال، در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. طبق این گزارش در کشور آلمان وضعیت متفاوت بوده، و این کشور در ابتدای فهرستی قرار دارد که مردم درآن فعالیت کمتری دارند و درآمد بیشتری نیز کسب می‌کنند. در این کشور متوسط درآمد ماهانه برابر 2.163 دلار است و متوسط ساعات کاری نیز سالانه به 1.342 ساعت می رسد.

https://www.lafm.com.co/economia/colombia-el-pais-donde-mas-se-trabaja-en-el-mundo-pero-menos-se-gana

روند کاهشی تورم در کلمبیا

تورم در کلمبیا همچنان روند کاهشی دارد و میزان آن در ماه آوریل به 7.16 درصد رسید. به گزارش اداره ملی آمار اداری کلمبیا "دانه"، تورم در کلمبیا طی ماه آوریل شیب کاهشی داشته و به عدد 7.16 درصد رسیده است. با توجه به میزان تورم در مدت زمان مشابه در سال 2023، هزینه زندگی برای کلمبیایی‌ها در حال کاهش است. تغییرات ماهانه این شاخص طی چهارمین ماه سال جاری برابر 0.59 درصد بوده و در مقایسه با ماه مشابه سال 2023 که 0.78 درصد بود، همچنان روند کاهشی را نشان می دهد. بخش هایی که همچنان بیشترین هزینه را برای کلمبیایی‌ها دارد عبارتند از: آموزش (11.40 درصد)، حمل و نقل (10.42 درصد)، رستوران‌ها و هتل ها (9.8 درصد) و اقامتگاه‌ها (9.3 درصد). در زیر گروه سوخت ها برای خودرها، عوارض و حمل و نقل مدارس به ترتیب حدود 34.97 درصد، 14.93 درصد و 13.50 درصد افزایش قیمت وجود داشته است. در بخش مواد غذایی تورم کمتر از میزان سالانه آن، یعنی 2.9 درصد، بوده است.

https://www.lafm.com.co/economia/inflacion-sigue-cayendo-y-para-abril-se-a-en-716

افزایش میزان گردشگران در کلمبیا

شاخص جذب گردشگر خارجی در کلمبیا، طی سه ماهه اول سال 2024 افزایش یافته است. به گزارش مرکز مطالعه اقتصادی وزارت تجارت کلمبیا، میزان بازدید کنندگان خارجی از کشور، طی سه ماه اول سال جاری حدود 7 درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش تعداد بازدیدکنندگان در مدت ذکر شده برابر 1.6 میلیون نفر بوده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، نشان دهنده 7.6 درصد رشد است. از این تعداد ذکر شده، تعداد 1.062.371 نفر، به استثنا ونزوئلایی‌ها، خارجی بوده اند، 318.740 نفر آن نیز کلمبیایی‌هایی بوده اند که در خارج زندگی می‌کرده اند، 52.100 نفر آن ونزوئلایی‌هایی بوده اند که برای تفریح به کشور آمده بودند و 175.059 نفر آن نیز مسافران کشتی‌ها کروز بوده اند. بازدیدکنندگان خارجی غیرمقیم عمدتا از ایالات متحده (با 26.6 درصد)، اکوادور (با 7.3 درصد) و مکزیک (با 7.2 درصد) به کلمبیا آمده بودند.

https://www.lafm.com.co/economia/aumento-la-llegada-de-turistas-a-colombia-durante-el-primer-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما