معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته اول اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

امضای قرارداد تجارت آزاد امارت متحده عربی و کلمبیا

پس از دوسال مذاکره، وزیربازرگانی، صنعت و گردشگری کلمبیا، خرمن اومانیا مندوزا، و وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی(ثانی بن احمد آل زیودی)، توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) بین دو کشور را امضا کردند. این مراسم در حضور روسای دو کشور که به صورت مجازی حضور داشتند، برگزار شد. گوستاوو پترو در این مراسم؛ امضای این قرارداد را بسیار مهم و گامی‌به سمت پیوستگی و همبستگی بیشتر کلمبیا با دنیای عرب برشمرد. وی از پیشرفتهای امارات بعنوان یک کشور  با اقتصادی باز تمجید و از سرمایه گذاریهای در حال انجام امارات در کلمبیا استقبال و حمایت نمود و افزود که در دولت وی بعنوان اولین دولت چپ تاریخ این کشور، امارات متحده عربی یک شریک استراتژیک است. این قرارداد اولین توافق کلمبیا با یک کشور عربی است که دارای  بازارهایی با سطح درآمد بالا و رشد سریع هستند و فرصت هایی را در بخش های مختلف بوجود می آورد. این سند، مطابق رویه‌های داخلی هر یک از دو کشور به تصویب داخلی خواهد رسید. کلمبیا در سال 2023 کالاهای غیر معدنی را به مبلغ 34.3 میلیون دلار به امارات متحده عربی فروخته است.وزیر اومانیا مندوزا گفت: "امارات متحده عربی متحد مهمی است، نه تنها در جذب سرمایه گذاری خارجی پایدار، بلکه در تعهد ما به تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی خود، با تاکید بر ایجاد منابع انرژی مرتبط با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی." . ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، نیز به نوبه خود اطمینان داد که از آنجایی که کلمبیا چهارمین اقتصاد بزرگ در آمریکای جنوبی است. این موافقتنامه شامل 19 فصل است که از جمله آنها عبارتند از: دسترسی به بازارهای کالا. اقدامات بهداشتی و گیاهی؛ قوانین مبدا؛ دفاع تجاری؛ شرکت های کوچک و متوسط; موانع فنی تجارت؛ همکاری اقتصادی؛ تسهیل تجارت؛ خدمات؛ تجارت دیجیتال؛ محیط زیست و توسعه پایدار و گردشگری مسئولانه. از جمله محصولاتی که در این بازار جا خواهد داشت قهوه و فرآورده‌های آن است. میوه‌ها و سبزیجات و فرآورده‌های آنها؛ شیرینی‌ها ؛ گل ها؛ گوشت گاو؛ پرندگان؛ محصولات لبنی؛ کاکائو و شکلات؛  آب میوه‌ها؛ الیاف مصنوعی؛ تن پوش؛ تولیدات چرمی؛ کفش؛ صنعت کاغذ؛ سنگ های قیمتی؛ ابزار؛ تولید کنندگان چوب؛ مبلمان پلاستیکی؛ کودها و مواد شیمیایی کشاورزی؛ صابون‌ها؛ ساعت ها و دستگاه‌های پزشکی. در سال 2023 حجم تجارت بین دو کشور به 329 میلیون دلار رسید. کلمبیا در مجموع دارای 16 توافقنامه تجارت آزاد تجاری با شیلی، مکزیک، با جمهوری‌های السالوادور، گواتمالا و هندوراس، با کشورهای EFTA (یا FTAA، مخفف آن در انگلیسی) است که انجمن تجارت آزاد اروپا هستند. و از ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس تشکیل شده است. همچنین با کانادا، ایالات متحده، پرو و اتحادیه اروپا، کره، کاستاریکا و اسرائیل  است. با خروج بریتانیا و ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، یک قرارداد جداگانه امضا شد. علاوه بر این، این کشور 14 نوع قرارداد دیگر مانند حمل و نقل با ونزوئلا دارد.

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/colombia-y-emiratos-arabes-unidos-firman-acuerdo-integral-de-asociacion-economica-3335165

کاهش فقر چند بعدی در کلمبیا

براساس گزارش سازمان آمار کلمبیا، در سال 2023 فقر چند بعدی، شاخصی که کیفیت زندگی خانوارهای کلمبیایی را اندازه می‌گیرد، بار دیگر تقلیل پیدا کرد. این شاخص در سال گذشته به 12.1 درصد رسید، که نشان دهنده کاهش درصد خانوارهایی است که در شرایط فقر چند بعدی زندگی می‌کنند. در سال 2022 این شاخص 12.9 درصد گزارش شده بود. بعد از اینکه این شاخص در سال 2020 به رقم بی سابقه 18.1 درصد رسید. در سه سال گذشته این رقم همواره کاهشی بوده است. شاخص فقر چند بعدی در واقع نگاهی کمی‌به زندگی خانوارها از جمله اینکه درآمد آنها چقدر است و یا هزینه‌های آنها در هر ماه چگونه است ندارد، بلکه بر شاخص های کیفی همچون دسترسی به سیستم سلامت، شرایط آموزشی و یا اقامتی و ... متمرکز است. در این گزارش همچنین آمده است که در سال  2023 نزدیک به 338 هزار نفر از وضعیت فقر چند بعدی بیرون رفتند. شمار کسانی که هنوز در فقر چند بعدی زندگی می‌کنند 6.26 میلیون نفر گزارش شده است. از این تعداد 3.3 میلیون نفر در شهرهای پرجمعیت و 2.9 میلیون نفر در روستاها و شهرهای کم جمعیت حضور دارند.                                                                                                                              

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/pobreza-multidimensional-en-colombia-cayo-a-12-1-en-2023-338-000-personas-salieron-de-esta-condicion-3335516

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما