معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۴- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش شکاف شغلی در بخش دولتی و خصوصی در کلمبیا

با وجود رشد اشتغالزایی در کلمبیا، همچنان شکاف شغلی بین بخش های دولتی و خصوصی در این کشور وجود دارد و این شکاف در ماه آوریل حدود 0.8 درصد رشد کرده است. به گزارش شرکت مالی "کورفیکلمبیا" ریتم اشتغالزایی در کلمبیا، از اکتبر سال 2023 تا مارس 2024، روند کاهشی به خود گرفته است. بر اساس این گزارش، با وجود کاهش رشد هر دو بخش، در بخش دولتی شاهد کاهش بیشتری بوده ایم و تفاوت این بخش اکنون به حدود 1.6 درصد رسیده است. میزان ایجاد اشتغال در ژانویه 2024 که به حدود 1 درصد رسیده بود، اکنون به 0.8 درصد در ماه آوریل رسیده است. این بدترین رکورد بعد از ژانویه سال 2021 به حساب می آید. از سوی دیگر، بخش دولتی در کل 2.4 درصد رشد داشته، 10 درصد بیشتر از زمان همه گیری کرونا، که البته این رقم نیز کمتر از 2.5 درصد ثبت شده در ژانویه 2024 است. "آندرس مورنو"، تحلیلگر و استاد دانشگاه "دل روزاریو"، گفت: «بخش دولتی باید کوچک باشد و اضافه کرد که روند کاهشی و عدم اطمینان در بازار وجود دارد که سرمایه گذاری را از بخش خصوصی دور می‌کند. ما به کاهش عدم اطمینان نیاز داریم. پس از کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش بیکاری اتفاقی طبیعی است.» در دهه بین سال های 2013 تا 2023، متوسط رشد بخش دولتی به حدود 2.1 درصد و بخش خصوصی به حدود 1.3 درصد رسیده است، یعنی بخش دولتی بالاتر از میانگین قرار داشته، در حالی که اختلاف رشد بخش خصوصی با میانگین کل تنها 0.5 واحد درصد کمتر بوده است. "جان تورس"، تحلیلگر اقتصادی، اطمینان می دهد که برای تقویت اشتغال در بخش خصوصی، جذب سرمایه گذاری خارجی ضروری است و این مستلزم محیط قانونی و اقتصادی باثبات بوده که متاسفانه در دولت کنونی چنین شرایطی رخ نداده است.

https://www.larepublica.co/economia/aumenta-la-brecha-de-empleos-publicos-y-privados-3854010

تورم در کلمبیا و تاثیر آن بر بازار گوشت مرغ

میزان شاخص مرخ سوخاری "ای پی آ" در کلمبیا طی ماه آوریل حدود 3.11 درصد کاهش یافت. پیش بینی می‌شود تورم نیز روند کاهشی به خود بگیرد. موضوع تورم به یکی از بحث های تکراری روزانه و داغ جامعه کلمبیا تبدیل شده که ناشی از تحلیل رفتاری اقتصاد در سال های گذشته و نگرانی‌های مبتنی بر فعال سازی مجدد اقتصاد است. به گزارش خبرگزاری لاریپوبلیکا، تحلیلگران اقتصادی معتقداند روند تورم همچنان کاهشی است. علاوه بر این بانک "سیتی بانک" نیز تورم ماه مارس را در حدود 7.14 درصد پیش بینی کرده است. از آنجایی که گوشت مرغ قوت غالب مردم کلمبیا به حساب می آید، اداره ملی آمار اداری "دانه، شاخصی تحت همین عنوان و با نام اختصاری (ای پی آ) منتشر می‌کند و طبق آن سبد غذایی را مورد مطالعه قرار می دهد. در همین راستا، طبق پیش بینی‌ها، شاخص ای پی آ افزایش سالانه 11.72 درصدی را برای ماه آوریل سال 2024 به خود خواهد دید، یعنی قیمت این مواد غذایی از میانگین قیمت 36571 پزو در سال 2023 به میانگین 40857 پزو در سال 2024 خواهد رسید. در همین حال و در حالت مقایسه ماهانه، شاخص مرغ سوخاری برای ماه آوریل 3.11 درصد افت کرد و قیمت آن از 42167 پزو به 40857 پزو رسید.

پیش بینی تورم در کلمبیا

طبق نظرسنجی سیتی بانک انتظار می رود به طور متوسط تورم از 7.36 درصد به 7.14 درصد کاهش یابد. نظرسنجی این ماه همچنین حداقل انتظار 7.01 درصد برای میزان بیکاری و حداکثر انتظار 7.30 درصد را پیش بینی می‌کند. بالاترین انتظارات به گروه بانکلمبیا مربوط می‌شود، با 7.30 درصد؛ سپس بانک بوگوتا، با 7.25 درصد؛ گروه فناوری بریتانیایی "به ته جه"[3] با 7.24 درصد؛ بانک های "سانتاندر" و "ب ب اوبه آ" با 7.20 درصد. "آندریا ریوس سرنا"، رئیس مطالعات اقتصاد کلان در شرکت "آنیف"، اطمینان داد که این نهاد انتظار تورم ماهانه 0.5 درصد را دارد که در این صورت تورم سالانه به 7.1 درصد خواهد رسید. وی خاطر نشان کرد که امیدوار است تا روند نزولی تورم که طی یکسال اخیر به ثبت رسیده است، ادامه یابد. وی ادامه داد، این رفتار در همه مولفه‌ها، یعنی هم کالاها و خدمات، هم در مواد غذایی و هم در محصولات نظارتی منعکس خواهد شد.

https://www.larepublica.co/economia/indice-del-pollo-asado-cayo-3-11-en-abril-y-anticipa-que-la-inflacion-cedera-este-mes-3853726

 

صادرات 413 محصول جدید کلمبیا به ایالات متحده آمریکا

با صادرات 413 محصول جدید کلمبیایی به ایالت متحده آمریکا، میزان صادرات به این کشور 35.8 درصد افزایش یافت. بر اساس اداره ملی آمار اداری "دانه"، 15 می سال 2024، مصادف با 12 امین سال لازم الاجرا شدن توافقنامه تجارت آزاد بین کلمبیا و ایالات متحده آمریکا است. کلمبیا از ابتدای این توافق نامه 1154 محصول به این کشور صادر کرده است که اکنون باابتدای ابتدای این توافق نامه ابتدای  413 محصول جدید این رقم به 1517 رسیده است. براساس گزارش دانه، این افزایش ارقام نشان دهنده 35.8 درصد رشد صادرات کلمبیا به این کشور است. در این گزارش آمده که سال گذشته کلمبیا  حدود 13286 میلیون دلار به این کشور آمریکای شمالی صادر کرده که کمتر از صادرات 21969 میلیون دلاری در سال 2011 است. با این حال، هنگام محاسبه کل صادرات، تصویر متفاوتی دیده می‌شود. فروش محصولات کلمبیایی به ایالات متحده در 12 سال گذشته 39.5 درصد کاهش یافته است. در سال 2011، یک سال قبل از امضای این معاهده، میزان صادرات کلمبیا به آمریکا برابر 21969 میلیون دلار بوده، در حالی که طبق آمار دانه سال گذشته این رقم به 13286 میلیون دلار کاهش یافته است. از نظر تعداد شرکت ها، 1962 شرکت در سال 1390 و 2713 شرکت در سال 2023 به ثبت رسیده اند که معادل 751 شرکت صادرکننده جدید است. این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که شش محصول کشاورزی (لیمو تاهیتی، آووکادو، انگور فرنگی، نیشکر یا چغندر، گیاهان معطر و فیله تیلاپیا) و صادرات چهار محصول تولیدی (درب و پنجره، ترانسفورماتور، کارت‌های هوشمند و لاستیک‌ها) به آمریکا پس از امضای توافقنامه، رشد زیادی داشته‌اند. از نظر تعداد شرکت ها، در سال 2011 تعداد 1.962 شرکت به ثبت رسیده بودند که این تعداد در سال 2023 به 2.713 رسید و 751 شرکت جدید صادر کننده به این زمینه ورود کردند. بررسی آمار نشان می‌دهد که صادرات شش محصول کشاورزی (لیمو تاهیتی، آووکادو، انگور فرنگی، نیشکر یا چغندر، گیاهان معطر و فیله ماهی تیلاپیا) و چهار محصول تولیدی (در و پنجره، ترانسفورماتور، کارت های هوشمند و لاستیک‌ها) با ایالت متحده آمریکا رشد زیادی داشته اند. "خاویر دیاز مولینا"، رئیس انجمن ملی تجارت خارجی گفت: "ما باید به تقویت روابط با شریک تجاری اصلی خود، به ویژه در مورد مجوزهای بهداشت گیاهی ادامه دهیم، زیرا محصولات کشاورزی متعددی در انتظار ورود به بازار ایالات متحده هستند." لازم به ذکر است که بر اساس داده‌های مرکز دانه، صادرات کلمبیا به ایالات متحده در سال 2023 و بر اساس داده‌های وزارت تجارت کلمبیا، 11.7 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یافته است. در مورد واردات نیز این کشور با کاهش 15.1 درصدی، 15997 میلیون دلاری روبه رو است. به همین منوال، در طول دو سال اول توافق، کلمبیا مازاد تجاری با ایالات متحده را حفظ کرده بود که اساسا از قیمت بالای محصولاتی مانند نفت ناشی شده است.

https://www.larepublica.co/economia/exportaciones-bajaron-en-12-anos-pese-al-tlc-3853927

سرمایه گذاری دولت کلمبیا برای ساخت کارخانه برنج کوبی

دولت کلمبیا قصد دارد سرمایه ای برابر 13.000 میلیون پزو را به ساخت کارخانه برنج کوبی در منطقه "اویلا" اختصاص دهد. دولت کلمبیا، در اتحاد با "انجمن کاربران ناحیه ای سازگاری زمین" (آسوخونکال)، و با هدف فعال سازی مجدد اقتصاد منطقه پالرمو (در استان اویلا)، بودجه ای برابر با 13.095 میلیون پزو را برای ساخت کارخانه برنج کوبی در نظر گرفت. دولت زمینی به مساحت 20.865 متر مربع را به این پروژه اختصاص داده است.

https://www.larepublica.co/economia/gobierno-invertira-13-000-millones-para-molino-de-arroz-en-huila-3853831

دیدار وزیر دارایی کلمبیا با نماینده بانک کره ای اگزیم بانک

"ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا با "سون یانگ هونگ"، نماینده نهاد کره ای "اگزیم بانک"، دیدار کرد. این دیدار با هدف گفتگو حول پروژه‌های همکاری دوجانبه با اگزیم بانک برگزار گردید. این نشست پس از اعلام رئیس خزانه داری در مورد برنامه‌هایی است که دولت ملی برای فعال سازی مجدد اقتصادی دارد، انجام گرفته است. نتیجه این دیدار بسته لوایحی است که قرار است به کنگره ارسال شود. در میان این لوایح دو پیشنهاد قبلی وزیر یعنی انعطاف پذیری قانون مالی و کاهش تدریجی مالیات بر درآمد شرکت ها نیز وجود دارد.

https://www.larepublica.co/economia/minhacienda-contempla-alianzas-con-el-korea-eximbank-para-crecimiento-economico-3853522

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما