معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۷- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش ارزش حواله‌های ارزی ارسالی اتباع بولیوی از کشورهای دیگر

بر اساس گزارش بانک مرکزی بولیوی، ارزش حواله‌های ارزی ارسالی اتباع بولیویایی از کشورهای دیگر از ماه ژانویه تا ماه نوامبر سال گذشته، به بالاترین رقم در ده سال اخیر رسید و یک میلیارد و 287 میلیون دلار بوده است.

حواله‌های ارزی مذکور به صورت عمده از کشورهای اسپانیا (30.3 درصد)، شیلی (21.9درصد)، آمریکا (21.4 درصد)، برزیل (6.5 درصد) و آرژانتین (4.9درصد) به کشور ارسال شد.

مقصد حواله‌های مذکور نیز عمدتا استان‌های سانتاکروز (44.4 درصد)، کوچابامبا (28.3 درصد) و لاپاز (13.4 درصد) بوده است.

https://www.la-razon.com/economia/2024/01/02/a-noviembre-las-remesas-registran-la-cifra-mas-alta-de-la-ultima-decada/

بولیوی دارای پتانسیل در خاک های کمیاب

وزیر معدن و متالورژی مارسلینو کیسپه اعلام نمود که خاک های کمیاب بولیوی دارای بیش از 17 گونه ماده معدنی کمیاب می‌باشد که پتانسیل بهره برداری و صنعتی نمودن آنها وجود دارد.

وی اطمینان داد که استان‌های کوچابامبا، پوتوسی و سانتا کروز دارای بالاترین میزان خاک‌های کمیاب در کشور هستند.

وی افزود:«خاک های کمیاب دارای عناصر شیمیایی بسیار مهمی، مانند اسکاندیم، ایتریم، اورانیوم، تیتانیوم و عناصر دیگر هستند».

https://www.la-razon.com/economia/2024/01/02/bolivia-es-potencia-en-tierras-raras-con-mas-de-17-variedades-trabajaran-en-su-industrializacion/

متعادل شدن عرضه ی دلار

وزیر اقتصاد مارسلو مونته نگرو با اشاره به معضل کمبود دلار در سال گذشته اظهار داشت:« وضعیت تامین دلار در طول سال گذشته کمکم بهبود یافته و همچنین توافق نامه‌هایی بین بانک های چین و بولیوی به منظور استفاده از یوان در دست بررسی است».

وی افزود:« موجودی ارز در بانک ها تا ماه نوامبر سال 2023 به 362 میلیون دلار رسید که آن رقم، بیش از دو برابر 130 میلیون دلار گزارش شده در ماه ژانویه همان سال، بوده است».

در رابطه با یوان، وزیر اقتصاد خاطر نشان نمود که بزرگترین بانک چین (ICBC) در مرحله نهایی ایجاد توافق همکاری با بانک اونیون بولیوی است.

https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/gobierno-se%C3%B1ala-que-provisi%C3%B3n-de-d%C3%B3lares-se-modera-y-se-alista-un-convenio-para-los-yuanes

مشوق های دولتی جهت ترویج صنعتی نمودن مواد اولیه

بر اساس قانون بودجه ی کل کشوردر سال 2024 که از اول ژانویه لازم الاجرا شده است، کالاهای سرمایه‌ای و کارخانه‌های صنعتی مخصوص بخش‌های کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و معدنی مشمول معافیت مالیات بر واردات و مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

مشوق های مالیاتی مذکور در راستای ترویج سیاست صنعتی نمودن مواد اولیه به منظور جایگزینی واردات دولت می‌باشند.

https://www.la-razon.com/economia/2024/01/02/incentivos-tributarios/

ثبات اقتصادی بولیوی

مارسلو مونته نگرو، وزیر اقتصاد، اعلام نمود که رشد اقتصادی بولیوی در سه ماهه دوم سال 2023 ، 2.2 درصد بوده است.

رقم مذکور بولیوی را در میان کشورهایی قرار می دهد که بهترین رشد را در طول سال گذشته داشته اند. وی اظهار داشت که این رشد با وجود "خرابکاری داخلی" و شرایط دشوار جهانی از جمله جنگ بین روسیه و اوکراین، بحران بانکی و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ایالات متحده رخ می دهد.

با این حال، وی در ادامه خاطرنشان کرد که دولت می داند چگونه با این وضعیت کنار بیاید و ثبات قیمت ها را حفظ کند.

وزیر اقتصاد اظهار داشت:«در سطح پارلمان خرابکاری علیه دولت صورت گرفت. 9 لایحه ی مربوط به اخذ وام وجود دارد که همچنان تصویب نشده است». از سوی دیگر به عقیده ی کارشناسان اقتصادی علیرغم اعلام تورم پایین و ثبات اقتصادی، به وجود آمدن "بازار موازی" دلار بخش تجاری را با مشکل مواجه می‌کند.

https://eldeber.com.bo/economia/economia-boliviana-se-mantiene-estable-pese-a-sabotaje-interno-segun-ministro-montenegro_352155

سرمایه گذاری بولیوی در بخش اکتشاف

معاون اکتشاف وزارت مشتقات نفتی رائول مایتا در مصاحبه ای اعلام نمود:« از زمان روی کار آمدن دولت رئیس جمهور لوئیس آرسه، تولید نفت خام در بولیوی 60 درصد افزایش یافت.  

تولید گاز در سال 2023 به طور متوسط 36 میلیون متر مکعب در روز بود». وی افزود:«در سال 2024 حداقل 400 میلیون دلار در بخش اکتشاف و بهره برداری مشتقت نفتی سرمایه گذاری خواهد شد.

ما در حال حاضر 14 پروژه ی حفاری تایید شده در مدیریت اکتشاف داریم. پروژه‌هایی در مورد فعال نمودن مجدد میادین بالغ نیز اجرا خواهد شد».

https://www.la-razon.com/energias-negocios/2023/12/29/exploracion-bolivia-invertira-us-400-millones-en-2024/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما