معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۴:۱۸

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

محصولات نساجی پرو به ۱۰۸ کشور دنیا صادر می‌شود

وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو، خوان کارلوس ماتیوس اعلام کرد که صنعت نساجی با ایجاد ۴۰۰ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۹۰۰ هزار فرصت شغلی به شکل غیر مستقیم یکی از مهم ترین صنایع در تقویت اشتغالزایی کشور به حساب می آید. به گفته وزیر تجارت خارجی محصولات نساجی ۸ درصد از کل تولیدات صادراتی کشور را در برمی‌گیرد که به ۱۰۸ کشور دنیا از جمله امریکا (یک میلیارد و ۸ میلیون دلار)، شیلی (۱۰۷ میلیون دلار)، برزیل (۷۱ میلیون دلار)، کانادا (۶۰ میلیون دلار) صادر می‌شود. در سال ۲۰۲۲ صادرات محصولات نساجی پرو به یک میلیارد و ۸۷۶ میلیون دلار رسید که از رشدی ۲۰ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۱ برخوردار بود و از سال ۲۰۱۸ که بیشترین صادرات نساجی را به ثبت رسانده بود نیز پیشی گرفت.

به گفته آنخلیکا ماتسودا، رئیس کمیسیون ترویج صادرات و گردشگری پرو (پرومپرو) محصولی که بیشترین میزان صادرات نساجی را بخود اختصاص داده پیراهن‌های سبک غیر رسمی است یا همان تی شرت است که ۴۶۱ میلیون دلار صادرات به ۵۶ کشور را به ثبت رسانده و ۶۸۸ شرکت در تولید آن دخیل اند. پس از تی شرت،‌ زیورآلات، اسباب بازی و کفش بیشترین منسوجات صادراتی را در میان دیگر محصولات به ثبت رسانده اند. در ۲۰ منطقه اصلی پرو ۱۹۱۵ شرکت تولید منسوجات و پوشاک فعالیت دارند. لیما و کایائو بیشتر بر تولید و صادرات پیراهن و تی شرت متمرکز است. در منطقه آرکیپا محصولات پشم نرم آلپاکا و شتر لاما و ژاکت پنبه ای بیشتر تولید می‌شود که درآمد حاصل از صادرات آن افزون بر ۱۹۹ میلیون دلار در سال گذشته بوده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳.

افزایش ۷.۵ درصدی تولید مس در ماه آگوست

وزارت انرژی و معادن پرو اعلام کرد که تولید مس پرو بیش با ۷.۵ درصد در ماه آگوست گذشته بیش از فلزات دیگر بوده است. پس از این مس به ترتیب فلزات طلا، روی، سرب، آهن و‌ قلع بیشترین رشد تولید را به نسبت مشابه سال گذشته داشته اند و نقره و مولیبدن کاهش تولید را تجربه کرده اند. وزارت معادن پرو رشد ۱۰.۸ درصدی پروژه سرو برده (۳۶ هزار تن مس) طی ۸ ماه گذشته را موجب بهبود شاخص تولید مس در کشور برمی‌شمرند. مجموع تولید ملی مس تا ماه آگوست ۲۲۳ هزار و ۱۷۸ تن بوده است که به نسب سال گذشته (۲۰۷ هزار ۵۸۸ تن) افزایش چشمگیری داشته است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳.

بندر جدید چانکای مدت زمان صادرات پرو، برزیل، کلمبیا و شیلی به چین را ۱۲ روز کاهش می دهد

وزارت تجارت خارجی و گردشگری اعلام کرد که با راه اندازی بندر عظیم چانکای بین ۸ تا ۱۲ روز مدت زمان سفر ناوگان تجاری این کشور به چین کاهش می یابد که خریدار اصلی مواد اولیه و غذایی تولید پرو است. وی یادآور شد که بندر چانکای تنها برای صادرات محصولات پرویی طراحی نشده بلکه برای دریافت محصولات صادراتی شیلی و کلمبیا و ارسال بخشی از این کالاها به چین در نظر گرفته شده است. به نحوی که برآورد می‌شود ۳۰ درصد محصولات دو کشور همسایه پرو که در حال حاضر به بندر مهم کایائو در نزدیکی لیما وارد می‌شود با افتتاح چانکای به این بندر انتقال یابد.

به گفته خوان کارلوس ماتیوس، وزیر تجارت و خارجی افزون بر شیلی، کلمبیا و برزیل دیگر کشورهای منطقه نیز که با آسیا به تجارت می‌پردازند امکان استفاده از زیرساخت های بندر چانکای را خواهند داشت. وی افزود که برزیل به تنهایی قادر به صادرات ۳۰ میلیارد دلار از این بندر به سمت آسیا از طریق پایانه‌های جدید خواهد بود. وزیر تجارت خارجی پرو این کشور را دارای موقعیت ممتاز و راهبردی جغرافیایی و مکانی برای بهره برداری از ظرفیت های بندری و فرودگاهی برشمرد که می‌باید از این توانمندی‌ها نهایت بهره اقتصادی را ببرد. پیش بینی می‌شود که بندر چانکای تا ماه نوامبر سال آینده مورد بهره برداری واقع شود و رئیس جمهور چین، شی جیپینگ در حاشیه برگزاری اجلاس سران اپک ۲۰۲۴ این بندر را افتتاح کند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳.

تصویب طرح اعطای کمک مالی دولت پرو به فرمانداری‌های مناطق آسیب پذیر در برابر پدیده ال نینیو

دولت پرو روز ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ طرح اعطای کمک مالی بالغ بر ۱۱۱ میلیون سل (۳۰ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار) به فرمانداری‌های مناطق آسیب پذیر در مقابل پدیده ال نینیو را به تصویب رساند که طی ماه نوامبر به اجرا درخواهد آمد. مناطق آسیب پذیر در مقابل این پدیده جوی شامل پیورا،‌ لامبایه که، آنکاش، تومبس، ‌لیما، ایکا،‌کاخامارکا،‌ اوئانکاویلکا و تاکنا می‌شود.

وزارت اقتصاد پرو نیز با تخصیص ۱۰۰ میلیون سٌل (۲۷ میلیون و ۲۴۷ هزار دلار) به فرمانداری منطقه موکه گوا در صدد تقویت فعالیت های ۴ پروژه عمده معدنی است. برنامه توسعه معادن در موکه گوا از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز شده و در جولای ۲۰۳۳ به پایان می رسد. وزارت اقتصاد همچنین اعتباراتی را برای تسهیل اموری چون جاده سازی،‌بهبود خدمات اینترنتی و ارتباطات و تقویت آموزش و بهداشت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم این منطقه محروم اختصاص داده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو،‌ ۱نوامبر ۲۰۲۳.

پیشنهاد اعطای کمک هزینه به کشاورزان خُرد پرو در مناطق روستایی

بخش کشاورزی پرو با وخیم ترین بحران طی دهه‌های پیش مواجه است و این وضعیت در خصوص کشاورزان خُرد مناطق محروم کشور به مراتب بدتر است. در پرو کشاورزانی که کمتر از ۱۰ هکتار زمین زراعی در اختیار داشته باشند در میان کشاورزان کوچک و شیوه زراعت خانوادگی تقسیم بندی می‌شود. این گروه از کشاورزان در حدود ۵۶ درصد از مواد غذایی مصرفی داخل کشور را تامین می‌کنند. اخیرا دولت پیشنهادی را برای اعطای مبلغ هزار سٌل (۲۷۲ دلار) کمک هزینه تولیدی به کشاورزان خُرد مناطق محروم روستایی که نام آن‌ها در سامانه سراسری تولیدکنندگان بخش زراعی ثبت شده است در دست بررسی دارد. در حال حاضر حدود ۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند که نیمی از آن‌ها را زنان تشکیل می دهند.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۷ نوامبر ۲۰۲۳.

مبادلات تجاری چین با امریکای لاتین و کارائیب از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۳۵ برابر افزایش یافته است

در آخرین گزارش کمیسیون اقتصادی برای امریکای لاتین و کارائیب (سپال) آمده است که چین توانسته است طی سال های اخیر به یکی از اصلی ترین شرکای تجاری این منطقه تبدیل شود. به نحوی که حجم مبادلات این کشور آسیایی با این منطقه از سال ۲۰۰۰ از ۱۴ میلیارد دلار به ۵۰۰ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۲ رسیده است که به بیان دیگر طی ۲۲ سال گذشته ۳۵ برابر شده است. کشورهای برزیل،‌ شیلی و پرو بیشترین صادرات را در سال ۲۰۲۲ به چین داشته اند که ۸۲ درصد صادرات کل امریکای لاتین را به این کشور آسیایی شامل می‌شود. در مجموع چین در سال گذشته ۳۲ درصد از صادرات خود را به منطقه امریکای لاتین و کارائیب اختصاص داده و ۱۳ درصد از محصولات مورد نیاز خود را از این منطقه وارد کرده است.

در مورد خاص پرو این کشور امریکای جنوبی با اختصاص ۳۰.۳ درصد از واردات خود محصولات چینی به عمده ترین مقصد صادرات چین در منطقه تبدیل شد در حالی که پرو در سال ۲۰۰۰ در جایگاه چهارمین واردکننده عمده محصولات چین در منطقه قرار داشت. اتفاق مشابهی در عرصه واردات نیز افتاده است و چین از نهمین کشور وارد کننده محصولات پرو در سال ۲۰۰۰ اکنون با اختصاص ۲۷.۶ درصد از واردات خود به محصولات پرویی به نخستین کشور وارد کننده از پرو تبدیل شده است. طبق آمارهای اداره گمرک پرو در نیمه نخست سال جاری صادرات پرو به چین ۱۱ میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار بود که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷ درصد افزایش را نشان می دهد. تراز تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۲ روندی رو به رشد در تجارت دوجانبه را به ثبت رسانده است. صادرات پرو به بازار چین در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۰ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار و واردات از کشور آسیایی نیز ۱۵ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار بوده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۷ نوامبر ۲۰۲۳.

وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو دریافت نامه هشدار آمیز دولت امریکا در مورد سرمایه گذاری‌های چین را رد کرد

خوان کارلوس متیوس،‌ وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو در مصاحبه روز ۶ نوامبر ۲۰۲۳ با خبرگزاری بلومبرگ در لندن دریافت نامه ای از دولت امریکا در وزارت خانه مربوطه با موضوع هشدار در مورد سرمایه گذاری‌های فزاینده چین را رد کرد. وی در این مصاحبه تصریح کرد که کشورش در جذب سرمایه‌های خارجی روندی باز را در پیش گرفته و همزمان با دعوت از سرمایه گذاران چینی از بازرگانان و صاحبان شرکت های امریکایی نیز برای انجام سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و پروژه‌های مختلف کشور دعوت به عمل آورده است. روزنامه فاینانشال تایمز مطلبی را در روز ۲ اکتبر ۲۰۲۳ با موضوع نگرانی امریکا از سرمایه گذاری‌های چین در بخش های راهبردی پرو در قالب ارسال نامه ای به دولت پرو منتشر کرده بود. روز ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ نیز وزارت خارجه پرو اظهار داشت که چنین نامه ای را دریافت نکرده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۹ نوامبر ۲۰۲۳.

خوش بینی وزارت اقتصاد پرو در خروج اقتصاد این کشور از رکود سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

آلکس کونتره راس، وزیر اقتصاد پرو در مصاحبه ای که روز ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳ با رادیو ناسیونال دو روز پس از رونمایی از طرح فعال سازی جامع ظرفیت های اقتصادی به انجام رسانده اظهار امیدواری کرده است که پرو با اجرای طرح مذکور در سه ماهه نخست سال آینده به رشد اقتصادی عادی و معمول خود بازگشته و از رکود اقتصادی خارج شود.

کونتره راس در عین حال با اشاره به مخاطرات اقتصادی موجود شفاف بودن شاخص های تولید ناخالص ملی را از جمله مزایای اقتصاد پرو بر می‌شمرد که امکان تحلیل روند اقتصادی این کشور را به صورت ماهانه فراهم می آورد. او همچنین اظهار امیدواری کرده است که تورم کشور تا ماه دسامبر در حد ۳.۵ درصد مهار شود و برای اثبات مدعای خود به شاخص های اقتصادی بانک مرکزی پرو اشاره می‌کند. وی همچنین مشارکت شرکت های خارجی در پروژه‌های معدنی پرو را امیدوارکننده و چشمگیر خواند و تاکید کرد که رشد سرمایه گذاری در این بخش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به نسبت سال گذشته بوده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳.

دولت مجوز استخراج حوزهZ-69 توسط پتروپرو را صادر کرد

دولت پرو روز ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ فرمان حکومتی مربوط به بازگشت شرکت ملی نفت پرو به فاز عملیاتی سکوهای دریایی حوزه Z-2B را برای مدت ۲ سال صادر کرد. این حوزه در حال حاضر تحت عنوان Z-69 شناخته می‌شود و طی مدت ۳۰ سال از سوی شرکت های خصوصی نفتی مورد استخراج واقع شده است. این فرمان حکومتی دو روز پیش از انقضای قرار داد شرکت خصوصی ساویا صادر می‌شود که از سال ۲۰۰۹ در آن فعالیت داشت.

معاونت اکتشاف و استخراج نفت نهاد وابسته به معاونت کل نفت و انرژی (DGH) تاکید دارد که واگذاری موقت این حوزه با بند ۱۱ قانون جامع مصوب سال ۲۰۰۸ مطابقت دارد. اقدام واگذاری این حوزه نفتی به بخش دولتی با هماهنگی پتروپرو و پروپترو (نهاد ناظر بر اکتشاف و استخراج نفت) و ضمانت مالی و اعتباری بانک مرکزی پرو صورت می‌گیرد. در پای سند واگذاری حوزه نفتی Z-69 امضای دینا بولوارته،‌ رئیس جمهور، اسکار ورا، وزیر انرژی و معادن و آلکس کونتره راس، وزیر اقتصاد و دارایی مشاهده می‌شود.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳.

پرو مناسبات تجاری خود را با جهان در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک توسعه می دهد

خوان کارلوس متیوس، وزیر تجارت خارجی و گردشگری پرو اعلام کرد که در جریان نشست سران اپک که در سان فرانسیسکو برگزار شد موفق به پیشبرد تعهدات و گفتگوهای تجاری با کشورهای عضو این سازمان شده است. وی یادآور شد که پرو در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک توافقات تجاری آزاد با هند، هنگ کنگ و تایلند را در سال ۲۰۲۴ به امضا خواهند رساند و همزمان مذاکرات تجاری با اندونزی را آغاز کرده و در صدد روزآمدسازی توافقات تجاری با چین برخواهد آمد. وی تاکید کرد که پرو در مناسبات تجاری خود با جهان وابستگی مطلق به امریکای شمالی،‌اروپا،‌امریکای لاتین و آسیا ندارد و تنوع در شرکای تجاری از جمله مزیت های تجارت خارجی پرو است و این عامل به توسعه گردشگری، ورود سرمایه به کشور و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیر مستقیم کمک شایانی می‌کند.

منبع: روزنامه ال پروانو،‌ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳.

افزایش ۱۵ درصدی صادرات شش ماهه نخست سال پرو به برزیل

انجمن صادرکنندگان پرو (آدکس) اعلام کرد که صادرات این کشور به برزیل در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری به ۱ میلیارد و ۴۰۴ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد و این رشد در صادرات محصولات سنتی (تولیدات معدنی) نمود بیشتری یافته است. از این میان ۳۰ درصد از صادرات به کالاهای غیر سنتی (تولیدات بخش کشاورزی) اختصاص داشته که ۴۱۷ میلیون دلار را شامل می‌شود. همچنین واردات از برزیل نیز در ۹ ماه گذشته از مرز ۲ میلیون و ۶۱۷ میلیون دلار گذشته است که عمدتا شامل روغن‌های خام نفتی،‌ خودروهای دیزل، تراکتورهای تک محور باری و خودروهای مونتاژ شده بوده است. طبق داده‌های آدکس صادرات پرو به برزیل در سال ۲۰۲۲ به نسبت سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۳ درصد افزایش داشت.

منبع: روزنامه ال پروانو، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳.

وزیر کشاورزی پرو: بخش کشاورزی و شیلات از افت تولید ۱.۴ درصدی تا پایان سال برخوردار خواهد بود

جنیفر کونتره راس، وزیر توسعه کشاورزی و آبیاری روز ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که بخش کشاورزی و شیلات سال ۲۰۲۳ را با کاهشی ۱.۴ درصدی به پایان خواهد برد و روند مشابهی را در ابتدای سال ۲۰۲۴ دنبال خواهد کرد. وی تصریح کرد که فاز سوم پروژه عظیم آبیاری چاویموچیک قطعا توسط دولت در سال ۲۰۲۴ از طریق قراردادهای غیر مستقیم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد تا در دولت های بعدی نیز ادامه یابد.

وزیر کشاورزی حمایت بخش خصوصی از دولت را در توسعه پایدار پروژه‌های کلان نوسازی زیرساخت های زراعی کشاورزان خُرد بسیار کلیدی ذکر کرد. وی همچنین یادآور شد که ۵۰ درصد از پروژه‌های مربوط به مقابله با پدیده ال نینیو توسط وزرات کشاورزی و آبیاری به اجرا درآمده است.

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما