معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۴:۲۷

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سفر دبیر کل سازمان تجارت جهانی به پرو

خانم نگوزی اوکونجو اوِئالا، دبیر کل سازمان تجارت جهانی روز ۷ می ۲۰۲۴ وارد پرو شد و با مقامات ارشد این کشور از جمله دینا بولوارته،‌رئیس جمهور و خاویر گونزالز، وزیر خارجه دیدار کرد. در این دیدار طرفین بر انسجام پایه‌های اقتصاد کلان پرو تاکید کردند. همچنین شرایط مقابله با چالش های جهانی و رشد اقتصادی در منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این نشست وزرای کشاورزی، فرهنگ و معاونان وزرای تجارت خارجی، زنان و توسعه راهبردی منابع طبیعی و سفیر پرو در ژنو نیز حضور داشتند و موضوع تقویت حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی پرو در کنار رشد پایدار اقتصادی و تجاری به عنوان محور اصلی مباحث مورد تاکید قرار گرفت.    

منبع: سایت وزارت خارجه پرو

شرکت کره ای هیوندای فروش ۳۰ زره پوش به پرو را تایید کرد

چوی جونگ اوک، سفیر کره جنوبی در پرو روز ۵ می ۲۰۲۴ اعلام کرد که شرکت کره ای هیوندای روتِم فروش ۳۰ خودروی زره پوش به ارتش این کشور را مورد تایید قرار داده است. اعلام رسمی‌شرکت کره ای پس از آن انجام می‌شود که شرکت تولید تسلیحات و مهمات ارتش پرو (فامه) روز ۲۶ آوریل گذشته از امضای توافقنامه راهبردی برای ساخت و تولید خودروهایی با کاربرد نظامی در پرو در قالب ایجاد شرکت مشترک خبر داده بود. ارزش قرارداد فروش این ۳۰ زره پوش به پرو بالغ بر ۷۷ میلیون و ۹۰۴ هزار دلار می‌شود که بسیار بالاتر از سقف تعیین شده توسط وزارت دفاع پرو (۶۰ میلیون دلار)‌ است. به غیر از کره جنوبی در مناقصه برگزار شده توسط ارتش شرکت هایی از جمهوری چک، ترکیه و صربستان نیز شرکت داشتند که شرکت های ترکیه ای و صربستانی مبلغی پایین از مدل کره ای (۲میلیون و ۵۹۶ هزار و ۸۰۰ دلار) را برای هر زره پوش پیشنهاد داده بودند اما به دلیل مزیت های فنی نظر کارشناسان نظامی‌پرو را بیشتر از باقی انواع جلب کردند. قیمت پیشنهادی ارتش پرو برای هر زره پوش ۲ میلیون دلار بود.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا،

خرید شرکت سپسا پرو توسط شرکت نفتی کانادایی پتروتال کورپ 

شرکت کانادایی پتروتال کورپ فعال در بخش انرژی با انتشار بیانیه ای در روز ۸ می از خرید سهام کامل شرکت سپسا پرو به ارزش ۵ میلیون دلار خبر داد. بر این اساس حوزه نفتی ۱۳۱ واقع در منطقه جنگلی اوئانوکو و اویاکالی در اختیار شرکت کانادایی قرار خواهد گرفت. این حوزه نفتی که به لوس آنخلس معروف است توان تولید روزانه ۹۰۰ بشکه نفت را دارد و طبق برآوردها از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه ذخایر تایید شده برخوردار است. شرکت پتروتال کورپ در حال حاضر در حوزه‌های تحت فعالیت خود ۱۸ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت تولید می‌کند و با توسعه دامنه عملیات استخراجی خود در کوتاه و میان مدت بر میزان تولید خود خواهد افزود.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا، ۸ می ۲۰۲۴.

بانک جهانی: فقر مطلق در پرو از سطح دوران همه گیری کرونا نیز افزون تر بوده است

 بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود عنوان کرده است که نرخ فقر مطلق در پرو در پایان سال ۲۰۲۳ در حد ۵ درصد از جمعیت این کشور را شامل می‌شده که از سطح دوران همه گیری کرونا نیز افزون تر بوده است. درصد فقر در پرو بر اساس فقر مالی محاسبه می‌شود که در پایان سال ۲۰۲۳ در حدود ۳۰ درصد از جامعه را در بر می‌گرفته است. در سال ۲۰۲۳ تولید ناخالص داخلی ۰.۶ درصد کاهش داشته است. فقر مطلق در سال ۲۰۱۲ در حدود ۶ درصد بود که عمدتا شامل ساکنان مناطق روستایی و شهرهای کوچک تر می‌شد. به گفته رئیس سابق مؤسسه آمار پرو فقر کالری (گرسنگی) در سال ۲۰۲۲ به سطح سال ۲۰۰۱ رسید و در سال ۲۰۲۳ نیز گرسنگی در پرو تشدید شده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

رشد ۸.۷ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴

انجمن صادرکنندگان پرو (آدکس) روز ۱۴ می اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال جاری صادرات محصولات بخش کشاورزی ۸.۷ درصد به نسبت سال ۲۰۲۳ رشد داشته و به ۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار رسیده است. با این وجود صادرات این محصولات در ماه مارس ۴ درصد کاهش داشت و کل صادرات کشور در همین مار ۰.۲۸ افت کرده است. وزیر کشاورزی، آنخل مانِرو نیز در جریان یک سخنرانی از کاهش مالیات در خصوص صادرکنندگان محصولات کشاورزی از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد خبر داد که این اقدام را در راستای تشویق تولیدکنندگان و بازرگانان برای توسعه صادرات این اقلام برشمرده است. به گفته وی قانون تصویب شده در سال ۲۰۲۰ متضمن مشوق های اندکی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است و می‌باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد. از سوی دیگر مؤسسه نظرسنجی کانادایی فریزر در تحقیق اخیر خود پرو را به سبب ناپایداری سیاسی و موانع حقوقی در میان کم جاذبه ترین کشورها برای سرمایه گذاران بخش معدنی قرار داده است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

انتقاد دولت و سهامداران پرو از طرح خصوصی سازی شرکت ملی نفت

رئیس شرکت ملی نفت پرو (پتروپرو) روز ۱۳ می ۲۰۲۴ پیشنهاد خصوصی سازی این شرکت دولتی را مطرح کرد. وی بحران‌ها و اعمال نفوذ سیاسی را در بی ثباتی شرایط این شرکت بسیار مؤثر خواند و از این رو خواستار انتقال آن به بخش خصوصی شده بود. در واکنش به این اظهارات انجمن سهامداران و سازمان‌های سندیکایی پتروپرو خواستار برکناری رئیس این شرکت شده اند. در این راستا سندیکای اعضای فدارسیون ملی کارگران صنعت نفت و انرژی پرو (فِنپترول[1]) و فدراسیون اتحاد ملی نفت و انرژی (فندونپه[2]) با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن پیشنهاد خصوصی سازی پتروپرو از رئیس جمهور، دینا بولوارته به عنوان مسئول اصلی نابسامانی در این شرکت انتقاد کردند. به گفته اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت پرو این شرکت برای رفع مشکلات مالی و فنی خود نیازمند ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای تقویت توان عملیاتی و استخراجی است.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما