معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۳:۱۵ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافق بر سر اصلاحات جدید پیمان ثبات و رشد

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام بر سر اصلاحات جدید پیمان ثبات و رشد به توافق رسیدند. این توافق که در تاریخ 20 دسامبر 2023 در نشست شورای وزیران اقتصاد اتحادیه اروپا (Ecofin) به تصویب رسید، از سال 2024 جایگزین پیمان ثبات و رشد فعلی خواهد شد. بر اساس این توافق، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که نسبت بدهی آنها بالاتر از 90 درصد است، باید سالانه حداقل 1 درصد از نسبت بدهی خود را کاهش دهند.

این توافق با توجه به دو هدف اصلی انجام شده است: اول، حفظ ثبات مالی اتحادیه اروپا و دوم، تشویق کشورهای عضو به انجام سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت. از دیدگاه کشورهایی مانند آلمان و هلند که از طرفداران سرسخت ثبات مالی هستند، این توافق یک دستاورد مهم محسوب می‌شود. این کشورها معتقدند که نسبت بدهی بالای برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خطرات مالی قابل توجهی را برای کل اتحادیه ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه که نسبت بدهی آنها بالاتر از 90 درصد است، معتقدند که این توافق به آنها فرصت می‌دهد تا با انجام سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، اقتصاد خود را تقویت کرده و نسبت بدهی خود را به تدریج کاهش دهند.

https://24plus.ilsole24ore.com/art/nuovo-patto-stabilita-ue-ecco-chi-vince-e-chi-perde-AFduX08B

افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایتالیا

بر اساس اعلام اتحادیه کشاورزان ایتالیا (Coldiretti)، صادرات محصولات کشاورزی ایتالیا در سال 2023 به 64 میلیارد یورو رسیده که یک رکورد جدید به حساب می‌آید که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، محصولات کشاورزی ایتالیا به 160 کشور در سراسر جهان صادر می‌شود و بیشترین صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین بوده است.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایتالیا به دلیل عوامل مختلفی از جمله بهبود شرایط اقتصادی جهانی و افزایش تقاضا برای محصولات غذایی ایتالیایی است. Ettore Prandini، رئیس اتحادیه کشاورزان ایتالیا در این خصوص گفت: «ما باید از این موفقیت برای تقویت بیشتر تولید کشاورزی ایتالیا و افزایش صادرات محصولات کشاورزی به 100 میلیارد یورو در پنج سال آینده استفاده کنیم». وی همچنین از دولت ایتالیا خواست تا از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی حمایت کند و قوانینی را برای حمایت از محصولات کشاورزی ایتالیایی در برابر رقابت خارجی تصویب کند، زیرا سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای تضمین امنیت غذایی کشور و ایجاد مشاغل پایدار ضروری است.

https://24plus.ilsole24ore.com/art/prandini-e-sfida-made-italy-export-alimentare-100-miliardi-5-anni-AFOe5c7B

بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها

بر اساس گزارش منتشر شده توسط اداره ملی آمار ایتالیا (Istat)، اعتماد مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در ایتالیا در ماه دسامبر از 103.6 به 106.7 افزایش یافته است که عمدتا به دلیل بهبود دیدگاه مصرف‌کنندگان در مورد وضعیت اقتصادی کلی و آینده کشور است. چهار شاخص محاسبه شده به طور ماهانه بر اساس همان اجزای اعتماد مصرف‌کنندگان نیز نشان دهنده بهبود هستند که در این میان، شاخص اقتصادی و شاخص آینده بیشترین افزایش را داشته‌اند، به نحوی که شاخص اقتصادی از 111.0 به 118.6 و شاخص آینده از 109.3 به 113.5 افزایش یافته است. شاخص جاری نیز از 99.8 به 102.2 و شاخص شخصی از 101.2 به 102.8 افزایش داشته است. بر اساس همین گزارش، اعتماد کسب‌وکارها نیز در ماه دسامبر پس از چهار ماه روند نزولی، افزایش داشته است. شاخص خدمات بازار از 96.7 به 106.4، شاخص ساخت‌وساز و خرده‌فروشی نیز، به ترتیب از 161.3 به 162.9 و از 107.5 به 107.8 افزایش یافته‌اند. در این میان اعتماد شرکت‌های تولیدی از 96.6 به 95.4 رسیده است که اندکی کاهش را نشان می‌دهد.

https://www.ilsole24ore.com/art/in-ripresa-fiducia-imprese-e-consumatori-dicembre-AFfigY9B

حمایت از ذخیره‌سازی انرژی برق در ایتالیا

کمیسیون اروپا یک طرح حمایت دولتی به میزان 17.7 میلیارد یورو برای حمایت از توسعه ذخیره‌سازی انرژی برق در ایتالیا تصویب کرد. این طرح شامل سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی باتری و پمپاژ هیدرولیکی است و هدف آن کمک به ایتالیا برای دستیابی به اهداف تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر است. گیلبرتو پیکتو، وزیر محیط‌زیست و امنیت انرژی ایتالیا در این خصوص گفت: «این اقدام که پس از یک گفتگوی طولانی بین ایتالیا و بروکسل تصویب شد، برای دستیابی به اهداف تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر تعیین شده در برنامه ملی انرژی و اقلیم (Pniec) است و یک گام رو به جلوی دیگر در مسیر کاهش کربن در سیستم انرژی است».

طرح مذکور شامل سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی باتری در طول 10 سال آینده است. همچنین شامل سرمایه‌گذاری در پمپاژ هیدرولیکی است که می‌تواند انرژی برق را در طول شب ذخیره کرده و در طول روز آزاد کند. پیکتو اظهار داشت: رویکردی که ایتالیا اتخاذ کرده است نوآورانه بوده و می‌تواند به عنوان یک مدل قابل اعتماد در سطح بین‌المللی عمل کند. تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر در ایتالیا در سال‌های اخیر به سرعت در حال افزایش بوده است. با این حال، این امر با چالش‌هایی از جمله وابستگی ایتالیا به واردات انرژی از کشورهای دیگر همراه بوده است. این طرح جدید کمک می‌کند تا ایتالیا از این چالش‌ها عبور کرده و یک سیستم انرژی پایدارتر و مطمئن‌تر ایجاد کند.

https://www.ilsole24ore.com/art/stoccaggi-ok-dall-ue-sussidi-177-miliardi-AFRx548B?refresh_ce&nof

افزایش مسافرت ایتالیایی‌ها در تعطیلات کریسمس و سال نو

براساس یک نظرسنجی انجام شده توسط فدراسیون هتلداران ایتالیا (Federalberghi)، حدود 19 میلیون ایتالیایی در تعطیلات کریسمس و سال نو سفر خواهند کرد. این رقم نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش نشان می‌دهد. در میان مسافران مذکور، بیش از 13 میلیون ایتالیایی در تعطیلات کریسمس و تقریبا نیز 6 میلیون نفر در تعطیلات سال نو سفر خواهند کرد و از این تعداد، تنها 5 درصد به خارج از کشور سفر خواهند کرد. محبوب‌ترین مقاصد سفر در ایتالیا، سواحل مدیترانه و شهرهای بزرگ خواهد بود.

با این حال، باید توجه داشت که بسیاری از ایتالیایی‌ها امسال قادر به سفر نیستند. بر اساس همین نظرسنجی، 50 درصد از افرادی که تصمیم به عدم سفر گرفته‌اند، دلیل این کار را مشکلات مالی، 24 درصد دلایل خانوادگی و 20 درصد نیز انجام سفر در زمان دیگر عنوان کرده‌اند. با وجود این چالش‌ها، صنعت گردشگری ایتالیا شاهد یک بهبود قابل توجه است و نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم به تدریج به زندگی عادی خود باز می‌گردند.

https://www.ilsole24ore.com/art/in-viaggio-19-milioni-italiani-natale-e-capodanno-AFxOHf6B

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما