معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۱:۱۸ - مشاهده: ۱۸۹

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر می‌باشد:

سفارشات کلان برای شرکت صنعتی لارسن و توربو از خاورمیانه

شرکت صنعتی لارسن و توبرو (L&T) روز 28 دسامبر سفارش بزرگی برای احداث تاسیسات تولید و توزیع نیرو در خاورمیانه دریافت کرد. این شرکت در امارات متحده عربی سفارشات مهندسی، عرضه، تولید، نصب و به خدمت گرفتن پست برق را دریافت نمودند. از جمله تجهیزات سفارشی، ساخت ترانسفورماتور، راکتور و کنترل پست برق و سامانه‌های نظارتی است. در کشور کویت نیز این شرکت موفق به کسب سفارش ساخت خطوط انتقال و ارتباطات کابلی زیرزمینی شد. این خط انتقال به طول 100 کیلومتر بوده و به تخلیه و تولید برق کمک می‌کند.

https://www.moneycontrol.com/news/business/larsen-toubro-bags-large-orders-in-middle-east-11966631.html

 رونمایی از 9 جاده روگذر در ایالت ماهاراشترا

روز 18 دسامبر دیوندرا فادناوییس معاون سروزیر ایالت ماهاراشترا و نیتین گادکاری وزیر راه و ترابری هند مشترکاً 9 جاه روگذر در مناطق ناحیه‌های مختلف ایالت افتتاح نمودند. این روگذرها در ناحیه‌های ناگپور، ناشیک، جالگائون، مومبای، تانه، سانگلی و چاندراپور قرار دارند. مراسم افتتاحیه در شهر ناگپور با افتتاح مجازی توسط مقامات عالیرتبه انجام شده و مسیری برای طرح های بیشتر ابتکاری را هموار کرد.

https://www.constructionworld.in/transport-infrastructure/highways-and-roads-infrastructure/maharashtra-unveils-9-new-road-overbridges-for-enhanced-connectivity/48206

مخالفت وزیر راه ترابری هند با ورود خودروهای بدون راننده

آقای نیتین گادکاری وزیر راه ترابری هند بار دیگر تاکید کرد که اجازه ورود خودروهای بدون راننده به هند را نخواهد داد و در توضیح گفت در صورت ورود وسائط نقلیه خودران به این کشور، 8 میلیون راننده بی کار خواهند شد. وی در سخنرانی خود در موسسه فنی آی آی ام در شهر ناگپور با اشاره به این موضوع گفت: در خود آمریکا نیز گفتم که اجازه ورود خودروهای بدون راننده به هند را به هیچ قیمتی نخواهم داد. زیرا در کشور ما بخش عمده ای از مردم راننده هستند و در نتیجه این دسته از خودروها شغل آنها را خواهد گرفت.

https://www.hindustantimes.com/car-bike/around-80-lakh-drivers-will-become-jobless-gadkari-again-says-will-not-allow-autonomous-cars-in-india-101702884761198.html

کاهش 10 درصدی صادرات چای هند در سال جاری

رئیس انجمن صادرکنندگان چای هند در این خصوص گفت:  پیش بینی می‌شود حدود 10 درصد کاهش صادرات داشته باشیم. علت اصلی آن بازار ایران است. صادرات ما به ایران به طور قابل توجهی کاهش یافته و این به دلیل مسدود کردن ارز خارجی اختصاصی برای واردات چای است.

وی افزود اکنون ایران ارز بلوکه شده را به تدریج رها کرده است اما ارز اختصاصی کافی برای واردات چای موجود نیست. خوشبختانه صادرکنندگان ما با خطر کردن بزرگی وارد بازارهای عراق، اردن و سوریه شده اند و حجم بیشتری را به این مناطق صادر می‌کنند. در غیر این صورت کاهش صادرات ملی بسیار بیشتر می‌شد.

دبیر سابق انجمن گفت: تقریباً تمام کشورها در کاهش کلی صادرات نقش داشتند. صادرات به ایران، روسیه، کشورهای آسیای میانه و امارات متحده عربی کاهش یافته است. به رغم کاهش کلی، صادرات هند به عراق، ترکیه و چین افزایش یافت. وی افزود نه تنها هند بلکه دیگر کشورهای اصلی صادرکننده چای مانند کنیا، سری لانکا و چین نیز شاهد کاهش فروش محصولات خود بودند.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/indias-tea-export-likely-to-be-down-by-10-this-year/article67642700.ece

 ادغام احتمالی یوکو بانک با سه بانک دولتی دیگر هند

طبق سندی که در فضای مجازی بویژه در توییتر به سرعت در حال بازنشر است، کمیته ای پارلمانی با نمایندگان چهار بانک دولتی یعنی یوکوبانک، بانک ماهاراشترا، یونیون بانک و بانک او ایندیا در مورد روند تصاحب و ادغام این بانک مذاکره خواهد کرد.

به گزارش رویترز به نقل از دو نفر از وزارت مالی هند، پیشنهادی در خصوص ادغام بانک های مذکور مطرح یا بررسی نشده و مذاکرات بخشی از اقدامات متناوب و روال همیشگی است.

https://www.livemint.com/industry/banking/are-bank-of-maharashtra-boi-union-bank-uco-bank-on-govt-s-merger-list-11702832236642.html

 سرمایه گذاری 722 میلیون دلاری شرکت سیمان سازی آمبوجا در پروژه‌های تولید نیرو از منابع تجدید پذیر

این سرمایه گذاری شامل ترکیبی از پروژه 600 مگاواتی خورشیدی و  150 مگاواتی بادی در ایالات گجرات و  پروژه  ای خورشیدی با ظرفیت 250 مگاوات در ایالت راجستان است.  انتظار می رود تا پایان سال مالی 2026 تکمیل شود. در حال حاضر ظریفت انرژی تجدید پذیر این شرکت 84 مگاوات است.

چندی پیش گروه شرکت های آدانی سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در انتقال به انرژی سبز طی یک دهه آتی را اعلام کردند. پنج شرکت زیرمجموعه ای گروه یعنی شرکت انرژِی سبز آدانی، راه کارهای انرژی آدانی، شرکت بنادر و مناطق ویژه اقتصادی آدانی، آ سی سی و شرکت سیمان سازی آمبوجا قصد دارد میزان کربن تولیدی خود را تا پایان سال 2025 میلادی به صفر برسانند.

 تمدید کاهش عوارض واردات روغن خوراکی  تا سال 2025

در تاریخ 22 دسامبر دولت هند کاهش عوارض واردات روغن دانه‌های پالم، سویا و تخم آفتاب گردان را تا 31 مارس 2025 تمدید کرد. همچنین معافیت واردات مرجمک یا دال عدس زرد را تا 31 مارس 2025 تمدید کرد. پیش از این کاهش عوارض واردات روغن‌های خام مذکور تا ماه مارس 2024 بود. با این مقررات عوارض واردات روغن‌های خوراکی تصفیه شده 13.7 درصد شده، در حالیکه عوارض روغن‌های خوراکی خام 5.5 درصد است.

https://timesofindia.indiatimes.com/business/india-business/duty-relief-for-import-of-edible-oil-lentil-till-25/articleshow/106223606.cms?from=mdr

 واردات نفت از طریق پرداخت با روپیه طرفدار ندارد

تلاش هند برای بکارگیری روپیه در پرداخت بهای واردات نفت خام هیچ طرفداری نداشته است زیرا عرضه کنندگان نسبت به بازگشت سرمایه و هزینه زیاد این نوع تراکنش ابراز نگرانی کرده اند. ارز رایج برای پرداخت هزینه واردات نفت دلار آمریکا است، اما بانک مرکزی هند با هدف بین المللی کردن ارز این کشور، از تاریخ 22 جولای 2022 با پرداخت روپیه برای واردات موافقت کرد.

باوجودیکه تجارت های غیرنفتی در تعداد اندکی از کشورها با این شیوه موفق بوده است، صادرکنندگان نفت همچنان از استفاده از روپیه امتناع می‌کنند. وزارت نفت هند در مکاتبه با کمیته دائمی‌پارلمانی هند اشاره کرد در سال مالی 23-2022  هیچ واردات نفتی توسط شرکت های دولتی به روپیه انجام نشده است. عرضه کنندگان نفت خام همچنان نسبت به بازگرداندن وجوه در ارز ترجیحی ابراز نگرانی کرده  و همچنین از هزینه‌های زیاد تراکنش و ریسک های نوسانات ارزی ابراز نگرانی کرده اند.

https://indianexpress.com/article/business/no-takers-for-rupee-payment-for-oil-imports-9080960/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما